inenten is een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:16

quartel schreef:
Ik ken er ook zo eentje.....en die heeft er ook pas weer 1 gehad.

Ik heb bij die DA gezien dat hij een blaaspijp gebruikt.
Paard op stal....even blazen door de pijp en de enting zit er in *\o/*
Hij schoot zo een veertje in het paard zijn kont die vervolgens gewoon stond te vloeken in zijn stal :')
Maar ja....het werkte wel _/-\o_

Die van mij moet ieder jaar gedaan worden met een blaaspijp. Ziet er heel droog uit maar het is bijzonder effectief bij de herrieschoppers.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:37

hyppolyte schreef:
Zammie, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op, maar wat je bijvoorbeeld al kunt doen is regelmatig vreemden meenemen en die aan hem laten zitten, dezelfde handeling uitvoeren als de DA (muv het daadwerkelijke prikken, hoewel je dat ook zou kunnen simuleren). Daarnaast blijft grondwerk daar aan de basis staan, ze weten dondersgoed wat ze wel en niet mogen bij welke persoon. Zeg niet dat elke eigenaar dat voor elkaar kan krijgen he.

Ik ben het ook niet eens met je oplossingen :=
Mijn merrie wordt zeer actief ingezet binnen mijn bedrijf als therapie pony, en maakt dus flink wat vreemden mee die van alles met haar doen.
Ook is oa grondwerken hier een leidraad die we belangrijk vinden, en is de merrie in de omgang en o der het zadel super betrouwbaar, volgzaam en makkelijk. Kinderen van 4 kunnen er alles mee. Totaal niet dominant en staat juist bekend als een dier die zodanig laagdrempelig luistert, dat de meest autistische cliënten hier haar zonder problemen aan het werk kunnen zetten.

Maar zodra de merrie spuiten etc in het vizier krijgt, neemt de angst de overhand, en dan kun je praten over 'leiderschap' maar angst is angst, en daar reageren sommige paarden nu eenmaal heftig op.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:52

Hihi stal genoot je van mij had het probleem ook met haar paard, maar na hulp van mijn instructrice ( doet ook gedragsproblemen) heeft ze haar paard gewoon kunnen enten...! Succes!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:57

Ik zeg toch ook dat er geen eenduidig antwoord voor is, in jouw geval moet je dus meer richten op de angst die erin zit. Ik weet dat je angst er niet zo makkelijk uit krijgt hoor, en je krijgt het er vaak nooit helemaal uit, maar er zijn echt wel methoden om het hanteerbaar te maken. Op het moment dat je dus niet eens een thermometer kunt gebruiken dan heb je toch een paar essentiële stappen overgeslagen.
Ik heb meerdere paarden gecorrigeerd die dergelijk gedrag vertoonden, je kunt er echt wel wat mee doen :j.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:40

Hyppolyte ik krijg er zelf wel een thermometer in. DA niet. En vreemden, geen probleem bij hem. Zelfs da kan hem gewoon aaien, aanraken. Wel kijkt hij met argusogen, maar lukt wel. Komt er een handeling van zijn kant, dan heb je 800 kg die nee zegt...

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:48

Zo wat een reacties!

mijn pony en ik doen veel aan grondwerk dus dat is het niet.
hij heeft ook al eens koliek gehad en accepteert dan de veearts prima

Het is echt alleen het enten.
Daar slaat hijin door.
En ik denk wanneer ik zelf zou gaan enten, dat ik onzeker ga zijn, of ik het wel goed doe.. (ja ik ben zo'n Miep, die het wel goed wil doen, ookal kan er weinig misgaan..)

Helaas geen opvoelbox..

we hebben elke keer zelfde veearts en om nu een andere te laten komen, gezien alleeen de reiskosten, is dat niet leuk..

Zal het komende keer eens in stal en met praam proberen..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:49

hyppolyte schreef:
Opvoeden! Zorg dat je grondwerk met hem doet, zodat jij duidelijk leider bent. Wij hebben er ook zo eentje staan op stal en die liet laatst weer een knap staaltje zien, gelukkig ging het al een stuk beter dan voorheen (omdat wij 'm zo nu en dan eens meepakken). Als jij het niet voor elkaar krijgt, dan kijken of er iemand anders is die het wel voor elkaar krijgt en zorgen dat je zelf uit de buurt blijft, meestal begint het geëmmer omdat de eigenaar erbij staat en doen ze niks als die uit de buurt is.
Even vooraf laten lopen zodat de energie eruit is kan ook geen kwaad (wel ruim van te voren doen).

Ben ik het normaal absoluut mee eens, maar gaat niet altijd op met DA's. Mijn ruin is een schatje, met grondwerken een engel, is helemaal hyper nog steeds aan een pluk manen bij je te houden en is vertrouwd met iedereen. Totdat... de dierenarts langs komt!
Overrompelen werkt redelijk als ik er bij ben, maar zonder mij is hij een gevaar voor de dierenarts. Ze ruiken het, en de overlevingsdrang wordt erg sterk. Hij doet alles voor mij, maar de DA stelt zijn loyaliteit flink op de proef.

@ts, overleg met jouw dierenarts. Misschien kan een andere DA helpen, of inderdaad een geschoten spuit. Maar houd altijd je paard goed in de gaten, want er moeten geen ongelukken gebeuren.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:49

Blaaspijp of zelf enten...

DA's hebben nu eenmaal een bepaald 'iets' om zich heen hangen waar sommige paarden van flippen. Opvoeding, desensibilisatie, krachttraining of wat dan ook helpt allemaal helemaal niets in zo'n moment....

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:56

Zammie schreef:
Hyppolyte ik krijg er zelf wel een thermometer in. DA niet. En vreemden, geen probleem bij hem. Zelfs da kan hem gewoon aaien, aanraken. Wel kijkt hij met argusogen, maar lukt wel. Komt er een handeling van zijn kant, dan heb je 800 kg die nee zegt...

Hier inderdaad hetzelfde
Anderen kunnen ook alles. Vee arts ook geen probleem.. Maar enten..tsja

chimello

Re: inenten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:00

Onze DA ent met babynaaldjes, het vaccin gaat daar nog doorheen. Geen enkel paard heeft het bij ons door dat ze geënt zijn. Mexx sprong ook alle kanten op en nu gaat het helemaal prima. Geen optie voor een andere naald bij jouw DA?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:18

chimello schreef:
Onze DA ent met babynaaldjes, het vaccin gaat daar nog doorheen. Geen enkel paard heeft het bij ons door dat ze geënt zijn. Mexx sprong ook alle kanten op en nu gaat het helemaal prima. Geen optie voor een andere naald bij jouw DA?

Zal eens informeren :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:26

Ik Zou het gewoon zelf doen, net als ik.. Gewoon rustig in de borst prikken dan is er niks aan de hand. Evt ff meekijken met de da op andere paarden..

Mijn paard is zo ernstig bij de dierenarts als ik bel en ik zeg het adres.. Dan is het "oooww..... Het is toch niet roos he?" Mijn grootste angst is ook dat als ze ooit iets gaat mankeren dat ze liever de pijp uit gaat dan zich laat helpen... Trainen helpt hier niks aan helaas. Ze wordt al giftig als ze de auto hoort van de da.. Ze pakt geen eten aan van de da niks..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:48

hyppolyte schreef:
@veersche, dan heb je toch nog niet het volledige leiderschap, anders zou je paard op jou vertrouwen dat er geen reden is om te flippen. Hoe meer je oefent, hoe beter het zal gaan. Desensibiliseren dus :j.

Heeft niks met leiderschap te maken :n dat een paard je als leider erkent neemt hem niet zijn eigen denkvermogen en overlevingsdrang af, en dat is wat hier inschakelt. De enige oplossing is: Desensibiliseren. Alle handelingen die bij het enten komen kijken zo vaak mogelijk herhalen, tot het geen betekenis meer heeft. Ga dus heerlijk elke avond even een paar keer bij je paard aan zijn hals/ borst staan pielen... 'ontsmetten' met een vochtig watje, gekke dingen tegen zijn huid aan houden, vooral dingen die eruit zien als een injectienaald (een witte ballpoint bijvoorbeeld) enz. en let daarbij vooral op je ritme. Ritmische bewegingen zijn rustgevend, omdat het paard ze kan voorspellen.

Als de afzonderlijke handelingen in ritmische bewegingen niet eng meer zijn (denk daarbij aan: vochtig watje tegen de huid, van de huid, tegen de huid, van de huid, enz. enz. enz, net zo lang tot het paard geen enkele reactie meer geeft) kun je over gaan tot de individuele handelingen aan elkaar rijgen (eerst het watje tegen de huid, dan de ballpoint, dan weer het watje, dan de ballpoint enz.)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:55

Mijn merrie is jarenlang geflipt bij het enten, moest met praam en dan nog 6 man in bedwang worden gehouden.

We zijn 5,5 jaar geleden verhuisd, dus ook verhuisd van dierenarts. Bij de afspraak van het enten gelijk al even gezegd hoe moeilijk ze is.
DA zegt: dat gaan we anders doen. Ze is gekomen, heeft een half uur met mijn paard op stal gestaan. Gepraat, gerustgesteld, en toen alles gekalmeerd was een enting in de borst (hals levert wat meer spanning op aangezien ze dan de beweging omhoog ziet aankomen).
Inmiddels zijn we bijna 5 jaar verder, en kan Pinto op de wei worden ge-ent, zonder hulpmiddelen.

Weet nu dat je met het tijd nemen en geruststellen heel ver kunt komen...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:52

@greasemonkey, dat zeg ik toch ook? Desensibiliseren staat ook in verband met leiderschap en daardoor kun je de reactie verminderen, ook als dat om een instinctieve reactie gaat :j. Op het moment dat jij daadwerkelijk het leiderschap hebt, kijkt je paard naar jou en wacht jouw reactie af en bepaalt dan vervolgens wat ie doet nadat ie schrikt of van slag raakt. De initiële schrikreactie kun je misschien niet onderdrukken, maar wat er vervolgens gebeurt wel :j. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zo werkt het in 99,9% van de gevallen wel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:59

Ik heb eens een DA een paard dat (echt) moeilijk stond te doen lopend zien enten. Baasje neemt paard aan de hand en stapt, DA loopt er naast en stopt al lopend de spuit erin. Ging ineens heel gemakkelijk. :)

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:04

Mijn overleden merrie maakte er ook altijd een mega drama van....ook Stijgeren en heel de tuckendoos ging open...

Zelfs met inslapen verzette ze zich nog..... Sommige paarden hebben echt een hekel aan spuiten....

Ik hoop dat je inmiddels een oplossing hebt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:18

Bij mij is de tweede keer enten (bij de basis enting) mis gegaan. Paard kwam in verzet, dierenarts prikte toch, maar dat ging verkeerd waardoor de naald krom trok. Bij de tweede poging belande de naald in mijn arm.. Sindsdien heb ik een paard wat het idee heeft zich dood te moeten vechten als het om spuiten aankomt. Hoe meer je hem 'aanpakt' hoe harder hij vecht.

Uiteraard heb ik het prikken zo vaak geoefend en dat gaat ook goed. Echter als de dierenarts voor zijn neus staat is het ineens een heel ander verhaal.. Helaas tref ik ook steeds een dierenarts die net niet even lekker meewerkt. Hem op zijn gemak stellen of even de tijd nemen is er niet bij. Steeds proberen ze hem te besluipen en steken uiteindelijk de spuit erin juist op het moment dat hij al over de kachel gaat. Zo wordt het van kwaad naar erger.

Volgend jaar wil ik dat echt niet meer hebben. Als ze hem niet op een normale manier kunnen prikken dan doe ik het liever zelf. Straks heb ik een paard wat zich totaal niet meer laat behandelen. Dat wil ik voorkomen.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:19

Met mijn paard was het ook drama. Nu krijgt ze wat kalmerends in de mond, wordt uit de stal gehaald en krijgt dan meteen de spuit. Haar tanden worden dan ook meteen gedaan zodat ze maar één keer per jaar wat kalmerends hoeft te krijgen.
Als ze ziek is vindt ze de dierenarts ook eng, maar met een beetje geduld en rust komen we er wel uit dan.
Moet wel zeggen dat mijn paard vaker panisch reageert op vreemden, met name mannen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:20

Doet je da toevallig in de hals enten?
Misschien eens vragen om in de borst te doen, een beetje handige da (ik doe het zelf net zo snel inmiddels) heeft geprikt voordat paard het in de gaten heeft en het grootste deel reageert er helemaal niet op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:27

Ashley5760 schreef:
Doet je da toevallig in de hals enten?
Misschien eens vragen om in de borst te doen, een beetje handige da (ik doe het zelf net zo snel inmiddels) heeft geprikt voordat paard het in de gaten heeft en het grootste deel reageert er helemaal niet op.

Hier steken ze hem tegenwoordig steeds in de nek. Ik heb ook liever in de borst. Beetje aaien en dan rustig inzetten. Inderdaad net doen alsof er niets aan de hand is, haha!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:32

Ja ik zie het ook regelmatig (en vaak met een hoop gehannes) terwijl borst veel minder stress geeft (wat je graag wil bij een enting ivm ziek worden).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:51

Je hebt inderdaad ook nogal wat verschil in dierenartsen, helaas zijn die soms ook debet aan het gedrag, en dat zijn dan toch weer vaak de mannelijke artsen, ken er maar weinig die echt geduld hebben voor zulke paarden, jammer.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:48

hyppolyte schreef:
Je hebt inderdaad ook nogal wat verschil in dierenartsen, helaas zijn die soms ook debet aan het gedrag, en dat zijn dan toch weer vaak de mannelijke artsen, ken er maar weinig die echt geduld hebben voor zulke paarden, jammer.

-O- klopt, daarom hebben wij bijvoorbeeld alleen maar vrouwelijke dierenartsen die mogen prikken hier.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:42

Kan ik me iets bij voorstellen, ik heb zelf meestal ook liever de vrouwelijke DA's, die van mij raakt ook sneller in de stress van een mannelijke DA (niet dat ze echt in de stress schiet, maar er is wel verschil merkbaar), vrouwen zijn ook sowieso vaak rustiger bij dieren, uitzonderingen daargelaten.