hyppolyte schreef:Zammie, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op, maar wat je bijvoorbeeld al kunt doen is regelmatig vreemden meenemen en die aan hem laten zitten, dezelfde handeling uitvoeren als de DA (muv het daadwerkelijke prikken, hoewel je dat ook zou kunnen simuleren). Daarnaast blijft grondwerk daar aan de basis staan, ze weten dondersgoed wat ze wel en niet mogen bij welke persoon. Zeg niet dat elke eigenaar dat voor elkaar kan krijgen he.
Ik ben het ook niet eens met je oplossingen 
Mijn merrie wordt zeer actief ingezet binnen mijn bedrijf als therapie pony, en maakt dus flink wat vreemden mee die van alles met haar doen.
Ook is oa grondwerken hier een leidraad die we belangrijk vinden, en is de merrie in de omgang en o der het zadel super betrouwbaar, volgzaam en makkelijk. Kinderen van 4 kunnen er alles mee. Totaal niet dominant en staat juist bekend als een dier die zodanig laagdrempelig luistert, dat de meest autistische cliënten hier haar zonder problemen aan het werk kunnen zetten.
Maar zodra de merrie spuiten etc in het vizier krijgt, neemt de angst de overhand, en dan kun je praten over 'leiderschap' maar angst is angst, en daar reageren sommige paarden nu eenmaal heftig op.