16 jarige na 2 jaar pensioen terug oppakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:33

Wendy schreef:
crazyshar schreef:
TS is de eigenaar.

maar er is nog wel vaag contact met de vorige eigenaars

Dan heeft ze toch helemaal niets te maken met wat de vorige eigenaars wel of niet zouden willen?

klopt maar dit werd door anderen voorgesteld of ze met de oude eigenaars kon overleggen.
:D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:34

klopt.....dat was dan ook een stukje wat nog niet helemaal goed duidelijk was ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:36

TS is nu de eigenaar en ze constateert dat het paard best wel weer wat zou kunnen doen en dat wil ze in overleg met en na advies van haar dierenarts gaan oppakken. Daar is niets mis mee, zeker niet als dat oppakken betekent dat het paard beter wordt omdat ze haar lichaam beter gaat gebruiken en daarnaast ook kan genieten van ontspannen ritjes buiten.

Ik ken TS niet maar zoals ze schrijft, niet alleen in deze post maar ook in andere posts, heeft ze het welzijn van het paard als prioriteit.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:37

Ik ben het met evenlijn eens.

Zeker een dier met temperament vind het vast prettig om weer wat te mogen doen. Snap dat het voor de vorige eigenaar niet ok is als je dit paard in de sport uit zou brengen maar buiten dat is het jouw verantwoordelijkheid voor een happy paard.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:38

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd,zij krijgt haar aandacht wel dmv een poetsbeurt,een kroel.
(al is het verre van een kroelpaard :+ )

Ooohw gelukkig maar :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:38

Ga er gewoon wat mee doen en kijk of het paard daar plezier in heeft. Hou dat als leidraad aan. Besef wel dat als het een actief type paard is, dat ze wellicht geen genoegen neemt met een wandelingetje.....

onpaard

Re: 16 jarige na 2 jaar pensioen terug oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:46

Ik zou het gewoon rustig aan proberen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:28

Ik zou dit toch echt even met de vorige eigenaars overleggen. Gewoon uit beleefdheid en netheid. Als het verhaal langs de andere kant verteld zou worden hier op bokt: help, ik heb mijn paard naar een pensioenadres gestuurd, maar nu willen ze er terug op rijden. Dan zou de toon van de berichten heel anders klinken.
Dus praat op zijn minste met de vorige eigenaar.

Dat dit niet verplicht is omdat jij nu eigenaar bent wilt niets zeggen. De deur openhouden voor iemand die achter je komt, is ook niet verplicht. ;)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:36

Als de dierenarts groen licht geeft en je paard er goed mee om blijft gaan dan moet je haar lekker rustig aan oppakken... je paard owrdt er sterker van en waarschijnlijk zal ze er plezier aan hebben... rust roest en als het dier in orde is zou ik er voor gaan...

Voor wat betreft de vorige eigenaar: indien je vind dat je paard nooit meer gereden kan worden of ander werk kan verrichten moet je je problemen niet aan anderen geven. Dus of je geeft het dier zelf zijn pensioen of je brengt het naar de slager. Dier weg doen betekent dat je er afstand van doet en er dus niets meer over te zeggen hebt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:44

Ik heb even wat oude berichten opgezocht, ik heb zelfs eerder al contact gehad met de 2e eigenaar voor de oude eigenaar ( is het nog te volgen).

Er is nooit een afspraak gemaakt om haar niet meer te rijden. Vorige eigenaar en ik zijn overeengekomen omdat wij hier destijds anders met de paarden omgingen. Lees geen ijzers, 24/7 buiten etc.
Voorheen zelfs besproken dat als ze mee het bos in zou kunnen dat de oude eigenaar heel graag dan een bosrit kwam maken. Ik verwacht bij deze oude eigenaren dus helemaal geen problemen. Ik denk dat zij juist heel blij zullen zijn voor het paard.
Ik ben ze zeker geen verantwoording meer schuldig,daarvoor tonen ze mijn inziens te weinig interesse vooral in hoe het met het paard gaat. Maar als de da in mei geweest is zal ik ze zeker een berichtje sturen hoe het ervoor staat indien er sprake van zal zijn om ze terug op te pakken.

Bovenal wil ik nogmaals herhalen dat het me er in de eerste instantie niet om gaat om dit dier weer onder het zadel te brengen. Als dit niet mogelijk is geen probleem.Ik heb besloten haar op te vangen, of ze nu wel of niet berijdbaar is. Die keuze sta ik nog steeds achter. Werkte het niet stoppen we.

Zo en zo is dier eerder verkocht omdat zij onder het zadel erg onbetrouwbaar was (voor de vorige eigenaar). Dus zo en zo zal dit niet snel gebeuren.

Ik ben erg zuinig op mijn paarden, goede huisvesting (meningen zijn hier misschien over verdeeld) , goede opvolging van mijn dierenarts, goede begeleiding qua les en vooral de gezondheid en geluk van het paard staat op nummer 1.

Overigens wil ik de oude eigenaren echt niet zwart maken,het zijn hele lieve mensen en degene die reed nog een jonge meid. Helaas hadden zij zelf niet de keuze om dit paard te houden anders weet ik bijna zeker dat ze dit gedaan hadden. ( ik kan niet het verhaal open en bloot op bokt zetten).
Ik spreek over rijtechnisch omdat ik met dit paard een andere weg zou bewandelen.
In de zin van rijtechnisch kan het ook betekenen dat het trainen dagelijks in de rijbak gewoon niet meer paste bij dit paard/ geen uitdaging meer bood etc.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:54

Gewoon lekker doen wat jij denkt dat goed is.
Een mening op bokt vragen is vragen om meer vragen.
Iedereen heeft er zijn eigen kijk op en die hoeft niet altijd aan te sluiten bij jouw manier van doen.
Is verder helemaal ok toch?
Jij bent de enige die het paard goed in kan schatten want hij ziet het dier dagelijks.
En als ik jou zo hoor kan je dat ook prima zelf.

Het is nu jouw paard.....dusss......doe wat je vind dat je moet doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:55

Je hebt gelijk, ik ga mijn gevoel volgen.

Dankjewel voor de reacties en het meedenken!

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:56

Ik zou het ook gewoon proberen, als je merkt dat het dier er geen plezier aan beleeft kun je er altijd weer mee stoppen.
Mijn paard heb ik ook gekocht toen hij bijna 16 was en daarvoor had hij ook 2 jaar stil op de wei gestaan. Was wat betreft karakter misschien wat anders, je kan op hem altijd opstappen en wegrijden. Maar hij heeft hierna nog de tijd van zijn leven gehad (leren springen, met hem gecrosst, wedstrijden gereden en talloze lange buitenritten). Hij is er echt van opgebloeid..
Ik heb hem nooit laten keuren; in principe dom, maar geen spijt van gehad want hij heeft nooit iets gehad. Da's in dit geval natuurlijk al wat anders, dus sja, waarom niet proberen? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:07

timokyana schreef:
Je hebt gelijk, ik ga mijn gevoel volgen.

Dankjewel voor de reacties en het meedenken!

Gelukkig :D

super veel succes met alles!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:13

Kun je niet beginnen met een paar keer een ritje met haar als handpaard? Of is ze daar te dominant voor?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:17

Dank voor je uitgebreide antwoord, zo krijg ik al een heel andere kijk op de situatie.

Luister inderdaad goed naar het paard, die zal dan wel aangeven wat wel en wat niet meer kan. ;)