Aan welke kant van het paard moet ik eigenlijk lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:34

xTammyy schreef:
Als we het dan toch over links en rechts hebben, je kan m toch ook gewoon rechts vastmaken, tenzij je een western zadel hebt? :+

Goed gezien, ik heb een westernzadel :D

xTammyy

Re: Aan welke kant van het paard moet ik eigenlijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:22

Ik ook, vandaar dat ik er aan dacht haha

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:28

Dan zal ik waarschijnlijk een uitzondering zijn. Ik stap altijd rechtsop, meeste kracht aan die kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:31

Opzadelen doe ik aan de kant waar ik vandaan kom. Soms staat hij aan de rechterkant van de zadelkamer, soms aan de linker. Ik leg m'n zadel er gewoon op zonder om te lopen, dan kan dus van rechts of van links zijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:37

Ik heb altijd links opgestapt, maar daar gaat verandering in komen.

Als je als maar links opstapt, dan kan je paard langzaamaan scheef scheef worden. Alleen maar aan de linkse kant wandelen kan geen kwaad, maar ik vind het toch fijner dat ik met een even veilig en fijn gevoel aan de rechtse kant kan lopen. Ik heb gehoord dat bij een paard dat altijd links opstappen gewend, het een hele heisa is: de eerste keer rechts opstappen. Hij kan zich dan gaan gedragen als een nèt beleerd paard, is dat waar? Ik snap het punt hierin wel, mij lijkt het ook een hele gave, om als je altijd links bent gewend nu rechts te gaan opstappen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:38

Ik neem altijd twee paarden uit de wei mee naar stal, dus heb er altijd 1 links en 1 rechts lopen. Vaak lopen ze zelf op een vaste plek, soms wisselen ze om. Opzadelen ook van beide kanten en opstappen van links, maar dat is omdat ik dat gewend ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:47

_Femkeeex schreef:

Als je als maar links opstapt, dan kan je paard langzaamaan scheef scheef worden. Alleen maar aan de linkse kant wandelen kan geen kwaad, maar ik vind het toch fijner dat ik met een even veilig en fijn gevoel aan de rechtse kant kan lopen. Ik heb gehoord dat bij een paard dat altijd links opstappen gewend, het een hele heisa is: de eerste keer rechts opstappen. Hij kan zich dan gaan gedragen als een nèt beleerd paard, is dat waar? Ik snap het punt hierin wel, mij lijkt het ook een hele gave, om als je altijd links bent gewend nu rechts te gaan opstappen.

Ligt er maar net aan. Mijn paard is aan de rechterkant van z'n rug gevoeliger (oude blessure) dan aan de linker. Als ik aan de rechterkant opstijg krijgt hij mijn gewicht aan de linkerkant van z'n rug ipv de rechter en dat is voor hem veel minder onprettig. Dus het is handiger om aan de rechterkant op te stappen in dit geval.

Ik denk dat 't van paard tot paard verschilt, en dat je zelf het beste kunt doen alsof het doodnormaal is dat je aan de rechterkant opstijgt. Als jij er een punt van maakt gaat je paard dat ook doen. Doe of er niks aan de hand is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:04

Ik loop altijd in het midden ;) 1 paard links, 1 paard rechts

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:10

Koper schreef:
_Femkeeex schreef:

Ligt er maar net aan. Mijn paard is aan de rechterkant van z'n rug gevoeliger (oude blessure) dan aan de linker. Als ik aan de rechterkant opstijg krijgt hij mijn gewicht aan de linkerkant van z'n rug ipv de rechter en dat is voor hem veel minder onprettig. Dus het is handiger om aan de rechterkant op te stappen in dit geval.

Ik denk dat 't van paard tot paard verschilt, en dat je zelf het beste kunt doen alsof het doodnormaal is dat je aan de rechterkant opstijgt. Als jij er een punt van maakt gaat je paard dat ook doen. Doe of er niks aan de hand is.

Dat is natuurlijk een geval apart :j

Dankjewel! Dat laatste zal ik zeker meenemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:14

Ik bedoelde maar dat 't afhankelijk is van het individuele paard ;)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:16

Koper schreef:
Ik bedoelde maar dat 't afhankelijk is van het individuele paard ;)

Dat snap ik! :) Maar een paard met een (oude) blessure, blijft voor mij een geval apart.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:17

Ik zadel paarden ook van links en rechts, wat er op dat moment het beste uitkomt. Ik ga niet staan pieren in die stal om maar per se vanaf links het zadel erop te leggen :') En daar krijg ik dan rare blikken over, of mensen die zeggen "Oh dat mag eigenlijk niet he" (zijn manegepaarden, dus niet m'n eigen).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:18

Ieder paard is scheef. Elk paard heeft een sterkere en minder sterke lichaamshelft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:18

Ik denk dat een paard aan 2 kanten moet kúnnen lopen, in beide gevallen moet jij de controle kunnen hebben. Echter ben ik rechtshandig, rechts dus sterker en dus is voor mij, als rechtshandige, het handiger als paardlief rechts loopt, als er iets gebeurt kan ik mijn rechterhand veel beter gebruiken dan wanneer deze links zou lopen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:19

Vaak is het idd net wat je gewend bent. Probeer maar eens een fiets links van je mee te nemen ipv rechts. Ik kan veel dingen links en rechts, maar op- of afstappen rechts? Denk dat ik er dan wel heel erg als een beginner uitzie :D

Als ik zonder zadel op een paard moet zien te komen doe ik dat trouwens wel van rechts, gaat makkelijker. En je hebt van die paarden die wegdraaien als je wilt opstappen, maar die draaien eigenlijk altijd automatisch naar rechts weg. In dat geval helpen ze me dus om erop te komen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:21

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat een paard aan 2 kanten moet kúnnen lopen, in beide gevallen moet jij de controle kunnen hebben. Echter ben ik rechtshandig, rechts dus sterker en dus is voor mij, als rechtshandige, het handiger als paardlief rechts loopt, als er iets gebeurt kan ik mijn rechterhand veel beter gebruiken dan wanneer deze links zou lopen.

Zodra je op je paard gaat zitten moet je wel je linker- en rechterhand even goed kunnen gebruiken. Het lijkt me dus zinvol als je dat oefent en bijhoudt wanneer je niet rijdt. Door bij voorbeeld je paard eens met je andere hand te leiden, of je groente eens met de andere hand te snijden. Wel zo eerlijk tegenover je paard.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:28

Koper schreef:
Ieder paard is scheef. Elk paard heeft een sterkere en minder sterke lichaamshelft.

Daarom moet je juist aan de beide kanten opstappen! Op hem niet schever te maken. Als je maar 1 kant 'traint' blijft de andere voor altijd 'slap'. Door de afwisseling erin te houden, wordt de 'slechtere' kant sterker en zo kan je voorkomen kan je paard heel erg scheef wordt. Correct me if i'm wrong ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:56

Ik laat mijn paard eigenlijk altijd lopen aan de kant die hij zelf uitkiest. Misschien slecht, maar ik heb er nog geen problemen mee gevonden. Zolang ze maar naast me lopen en niet achter, en gewoon gehoorzamen. Daarbij lijkt het mij vrij handig als je paard beiden kanten met zowel lopen als opstijgen gewend is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:59

Koper schreef:
Maartje1990 schreef:

Zodra je op je paard gaat zitten moet je wel je linker- en rechterhand even goed kunnen gebruiken. Het lijkt me dus zinvol als je dat oefent en bijhoudt wanneer je niet rijdt. Door bij voorbeeld je paard eens met je andere hand te leiden, of je groente eens met de andere hand te snijden. Wel zo eerlijk tegenover je paard.

Ik snap je punt niet helemaal? Iedereen die rechtshandig is is rechts sterker. Iedereen die linkshandig is is links sterker. Of je nu met je andere hand groente gaat snijden of niet.

Betekend dus NIET dat een paard alleen maar aan die hand moet lopen, dat beweer ik ook niet. En als je óp je paard zit ben je dus niet harder aan het trekken met je rechterhand o.i.d. Maar het is gewoon een simpel feit dat je sterker en handiger bent voor rechtshandige rechterhand en linkshandige linkerhand.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:44

Maakt idd niet uit.
Heel vroeger moesten soldaten aan de linkerkant van het paard lopen (& opstappen), omdat de meeste rechtshandig waren en je met je rechterhand dan het paard beet hield aan het touw en het uiteinde in je linkerhand.
Plus het stond netter als iedereen aan de linkerkant liep denk ik...

Maar het maakt niet uit. Bij mijn vorig verzorgpaardje stapte ik de ene kant erop, en de andere kant eraf als ik klaar was. Of ik dé dit andersom natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:48

Ik loop altijd links, behalve als ik door het smallere gangpad moet. Breed genoeg, maar niet breed genoeg om de kont van paardlief buiten bereik van happende paarden te houden :+ dan mag ik graag hun hoofd even weghalen.

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:48

Officieel moet alles links doen. Maar ik ben er nogsteeds niet uit waarom.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:30

Link is mij altijd aangeleerd en volgensmij ook standaard volgens regels.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:03

Ze loopt bij mij gewoon aan de kant die mij het beste uit komt.

Koper schreef:
Opzadelen doe ik aan de kant waar ik vandaan kom. Soms staat hij aan de rechterkant van de zadelkamer, soms aan de linker. Ik leg m'n zadel er gewoon op zonder om te lopen, dan kan dus van rechts of van links zijn.

Zo doe ik het inderdaad ook, ik ga niet moeilijk omdat 't toevallig 'zo hoort'. Dan blijf je heen en weer lopen, want je moet wel controleren of het zadel rechts ook goed ligt etc. Opstappen doe ik wel altijd links, maar dat is vooral macht der gewoonte denk ik..

Rosebier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:27

Mij is altijd geleerd om links van het paard te lopen, maar moet zeggen dat ik daar snel mee opgehouden ben. Gewoon wat het beste uit komt, als we langs iets engs/ gevaarlijks komen zorg ik dat ik aan die kant loop.