Paard staat in training en komt te overlijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:36

Ga eens naar de rechtsbijstand, en laat je ook eens informeren hoe het zit met aanbetalingen en een nog niet geleverd product wat ook niet meer geleverd kan worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:55

Volgens mij is het zo dat je hier onderuit kunt komen.
Inderdaad als het paard vanuit het 'niets' koliek krijgt en ingeslapen wordt is daar niets aan te doen. Of op hol slaat en een ongeluk krijgt kun je daar niets aan doen en zul je een ander paard ter compensatie krijgen.
Maar ik denk dat als je hier een rechtszaak over begint(Dat je dus je geld terug wilt) dat je die wint.

Hier is de trainingsstal/verkoper in gebreke en heeft niet alles gedaan om voor het paard te zorgen. Had maar wel fotos gemaakt dan had je nu bewijs van hoe het paard erbij stond.

Ondanks dat jullie de kopers zijn, en dus de eigenaren van het paard, zijn zij verantwoordelijk voor adequate zorg voor het dier en daarbij hebben ze dus niet voldaan aan de taak.
In dat contract staat dusdat jullie een ander paard krijgen ter compensatie maar dat kun je weigeren en je geld terug eisen(al dan niet met een rechtszaak).
Immers hadden jullie geen idee dat ze stal zo met jullie paarden om zou gaan, voordat jullie je handtekening zetten.

Wie zegt dat ze geen ziek paard leveren.

smiley

Re: Paard staat in training en komt te overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:59

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
We hebben vorige week een nette mail gestuurd met de vraag of hij de optie geld terug zou willen overwegen. Verkoper zou er over nadenken en ons nader informeren. We wachten nog op antwoord.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:03

RoyceMack schreef:
Inderdaad als het paard vanuit het 'niets' koliek krijgt en ingeslapen wordt is daar niets aan te doen. Of op hol slaat en een ongeluk krijgt kun je daar niets aan doen en zul je een ander paard ter compensatie krijgen.
Maar ik denk dat als je hier een rechtszaak over begint(Dat je dus je geld terug wilt) dat je die wint.

Hier is de trainingsstal/verkoper in gebreke en heeft niet alles gedaan om voor het paard te zorgen. Had maar wel fotos gemaakt dan had je nu bewijs van hoe het paard erbij stond.

Ondanks dat jullie de kopers zijn, en dus de eigenaren van het paard, zijn zij verantwoordelijk voor adequate zorg voor het dier en daarbij hebben ze dus niet voldaan aan de taak.
In dat contract staat dusdat jullie een ander paard krijgen ter compensatie maar dat kun je weigeren en je geld terug eisen(al dan niet met een rechtszaak).
Immers hadden jullie geen idee dat ze stal zo met jullie paarden om zou gaan, voordat jullie je handtekening zetten.

Waar is enige wettelijke juridische onderbouwing voor bovenstaande? Heb jij hier voor gestudeerd?

TS, goed dat je een mail hebt gestuurd, hopelijk krijg je de reactie die je verwacht en wordt het inschakelen van een advocaat daardoor niet nodig.

Sterkte, ondanks dat het dier nog niet bij jullie stond zal het wel een gemis zijn.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:08

is autopsie (weet niet hoe dat bij dieren heet) niet een optie? dan kan je iig uitsluiten of juist aan tonen hoe dit gekomen is.....

Of zeg ik nu iets heel doms?

edit: Maar het paard zal al opgehaald zijn denk ik.

succes iig met de afhandeling van zo'n verdrietig verhaal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:21

MarliesV schreef:
RoyceMack schreef:

Waar is enige wettelijke juridische onderbouwing voor bovenstaande? Heb jij hier voor gestudeerd?

TS, goed dat je een mail hebt gestuurd, hopelijk krijg je de reactie die je verwacht en wordt het inschakelen van een advocaat daardoor niet nodig.

Sterkte, ondanks dat het dier nog niet bij jullie stond zal het wel een gemis zijn.

nee, puur ervaring.
Welliswaar niet met deze specifieke situatie maar wel met rechtszaken.
Ik weet niet onder welke kopjes en noemers dit soort gevallen vallen, maar lijkt mij dat de trainingsstal in gebreke gesteld kan worden. en de TS zo onder het contract uit kan.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 17:55

Inmiddels reactie van verkoper dat hij zich graag aan het contract wil houden (wel een beetje verwacht). Vandaag even met een jurist van het juridisch loket gesproken, volgens hen valt het onder het Belgisch recht en dan kunnen ze niet helpen >;)

Heb de zaak ook aangemeld bij de rechtsbijstand, zie wel of ze ons ermee kunnen helpen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:25

Wat verschrikkelijk om op zo'n manier je paard te verliezen. Wat ik me afvraag en sorry dat ik zo lomp ben en dit is absoluut geen verwijt naar jou toe, je hebt het paard op 18 oktober gekocht en voor ongeveer 3 weken terug gaan kijken. Je bent je helemaal wezenloos geschrokken. Maar ben je tussen door niet naar het paard gaan kijken..
Ik zou, als het mijn paard zou zijn, dan was ik toch regelmatig gaan kijken hoe het met de training stond en had dan misschien al eerder kunnen "ingrijpen".
Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen al begrijp ik wel dat je niet staat te springen om een "nieuw" paard. Sterkte.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:17

flitzz schreef:
Wat verschrikkelijk om op zo'n manier je paard te verliezen. Wat ik me afvraag en sorry dat ik zo lomp ben en dit is absoluut geen verwijt naar jou toe, je hebt het paard op 18 oktober gekocht en voor ongeveer 3 weken terug gaan kijken. Je bent je helemaal wezenloos geschrokken. Maar ben je tussen door niet naar het paard gaan kijken..
Ik zou, als het mijn paard zou zijn, dan was ik toch regelmatig gaan kijken hoe het met de training stond en had dan misschien al eerder kunnen "ingrijpen".
Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen al begrijp ik wel dat je niet staat te springen om een "nieuw" paard. Sterkte.

ik ben het wel met flitzz eens.

heel veel sterkte en ik hoop dat jullie er uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:40

Misschien kun je overeenkomen dat de waarde van het nieuw gekozen oaard aan je uitgekeerd wordt omdat je emotioneel nu niet in staat bent voor een nieuw paard. Dan heb je je geld terug en is er creatief aan het contract gehouden, want jij kunt hem nl ook onder druk zetten dat het nieuwe paard dezelfde waarde heeft.

Misschien dat emotionele waarde, wat immers de prijs van een paard mede bepaald, meegeteld wordt en als jij hard kunt maken dat hij nu niets gelijkwaardig heeft staan.

Dan vraag ik mij af of een bloedwormenbesmetting niet onder verwaarlozing gezondheid valt. Immers er zijn goede wormspuiten die juist in de handel zijn die dit voorkomen...als je advokaat conclusie kan maken dat een bloedwormenbesmetting onthouding van goede verzorging van de gezondheid in houdt...

Succes, maar laat je niet intimideren door een handelaar met centen en contacten als simpele burger.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:30

Inmiddels heeft het verhaal een nog vreemdere wending gekregen. Verkoper blijkt geen eigenaar, denk je alles gehad te hebben.....

De eerst volgende logische stap is een ontbinding koopovereenkomst schrijven, zijn er mensen die me hiermee misschien kunnen/willen helpen? Per PB kan ik wat meer info geven (wil niet alles geheel openbaar zetten :) )

(rechtsbijstand neemt de zaak helaas niet aan)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:41

Pfoe wat een vreselijk naar verhaal, voor alle partijen.
Je laatste update is wel heel gek, dus over wie de eigenaar is.
Ik hoop voor je dat je op de één of andere manier straks toch je geld terug kunt krijgen.
Ik heb zelf 0 verstand van dit soort juridische zaken, maar zoals al eerder is aangegeven in dit topic: ik zou FloortjeM eens pb'en met de vraag of zij je wil helpen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:46

Smiley: hiervoor zou ik denk ik een jurist raadplegen. In ieder geval iemand met juridische achtergrond. Je moet ook niet willen dat je onbedoeld het verkeerde er in zet of juist iets belangrijks weglaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:49

dubbel zeg, in principe is het jou paard dus blijf jij verantwoordelijk en had je de conditie eerder op moeten merken.

de 'eigenaar' zal het dier niet opzettelijk verwaarloosd hebben want hij verliest er nu alleen maar op. Hij heeft voor hetzelfde bedragen dadelijk 2 paarden minder in zijn stal staan.(mits hij 'jou' paard doorverkocht heeft!!)

Ik vind het in mijn ogen nog erg schappelijk dat hij er een ander paard voor terug wil aanbieden.
Zeker als jij zegt dat hij geen eigenaar is.

want als je het financiële gedeelte weglaat en alleen zou zeggen dat paard op trainingsstal overlijd wat van jou is. en de vraag dan stelt hoe of wat. dan zou het antwoord simpel zijn: jij bent verantwoordelijk

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:56

Hij was alleen aanbetaald er is nooit geen overdracht geweest, die zou pas later volgen. We waren dus nog geen eigenaar.
Verkoper heeft een meldplicht (stond ook in het contract) en heeft in zijn summiere updates nooit gezegd dat het paard er slecht aan toe was.

Als je niet ontwormt heb je in mijn ogen wel opzettelijk verwaarloosd.....
Gelukkig staat de (echte) eigenaar aan onze kant, die heeft medische rapporten e.d. we houden dus hoop dat verkoper straks wel inziet dat hij er behoorlijk slecht voorstaat.
Laatst bijgewerkt door smiley op 29-04-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:59

wat wijzen de mestonderzoeken uit? dit word neem k aan gedaan door een eigenaar ? dit is wettelijk verplicht eerst uit te voeren.
en ontwormen wel of niet ligt ook bij de eigenaar.

nogmaals ik vind het erg dubbel, koper die moest inderdaad melden, maar jij moest vaker gaan kijken.

Er zijn hier alleen maar verliezende partijen, jij omdat jij je paard niet hebt en de verkoper omdat hij nu voor hetzelfde geld 2 paarden 'kwijt' is. (mits hij het paard doorverkocht heeft dan heeft hij 2xbetaald gekregen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:08

smiley schreef:
Wie kan ons helpen?

Een goede advocaat zou ik zeggen. Als je puur naar het consumentenkooprecht kijkt (waaronder de aankoop van je paard valt) dan moet idd de verkoper in de gelegenheid worden gesteld een "gelijkwaardig produkt" te leveren. Ik kan me voorstellen dat je dat in deze situatie niet wilt. Of je daar dan in deze specifieke situatie onderuit kan zou ik eerlijk gezegd ook niet zo direct weten.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:12

Jeetje! ik ga dit volgen want vind het echt absurd! succes TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:14

Ik zou voor mijn aankoopbedrag gaan, produkt is niet geleverd...mag ik vragen hoeveel je aankoopbedrag was? Ik vraag mij af of dat wettelijk wel mag, volgens mij niet....zoek dat eerst eens uit...want dan krijg je volgrns mij je aankoopbedrag wettelijk gezien terug...

Vergeet dan de akelige ervaring en ga voor een leuk ander paard, eentje die beleerd is, of laat hem op stal beleren door een goede ruiter die een paar keer per week komt rijden...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:34

ik denk dat het tijd wordt om een professional in te schakelen.

Ik denk niet dat je veel meer zelf moet schrijven, deel de beste man mondeling mee dat je lang genoeg hebt geprobeerd tot een oplossing te komen (geld terug).
Anders wordt het langzamerhand tijd voor aangifte van oplichting, een andere voor mishandeling, vorige eigenaar kan ook een aangifte doen van diefstal/verduistering en mishandeling of hoe dat allemaal heet.

Het koopcontract ontbinden? omdat hij schrijft dat hij er zich nog steeds aan wil houden?
Als jij het koopcontract ontbind, wie betaald dan de stalling- en trainingskosten van het paard?

nogmaals: tijd om een professional in te schakelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:21

Heb er geen verstand van, maar is dat hele koopcontract niet gewoon nietig? Het paard waarop je de aanbetaling hebt gedaan is er niet meer, is zelfs nooit geleverd. Het betreft een uniek dier, niet zoiets als een smartphone waar je zo een identieke nieuwe van kun krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:48

had hij hem dan op stal staan om door te verkopen? Ben benieuwd wat de echte verkopende partij er dan van vindt, was die niet af en toe aanwezig en gezien hoe het met het paard ging?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:23

smiley schreef:
Inmiddels reactie van verkoper dat hij zich graag aan het contract wil houden (wel een beetje verwacht). Vandaag even met een jurist van het juridisch loket gesproken, volgens hen valt het onder het Belgisch recht en dan kunnen ze niet helpen >;)

Heb de zaak ook aangemeld bij de rechtsbijstand, zie wel of ze ons ermee kunnen helpen.

Even voor de goede orde: ik neem uit je verhaal aan aan dat je het paard hebt gekocht bij deze stal? En met deze stal een koopovereenkomst hebt. Ik heb het laatst ook een x voor iemand uitgezocht: er is pas sprake van een koop als het paard is geleverd. Vanaf dat moment (vanaf het moment van levering) gaat ook het half jaar in dat je conform het consumentenkooprecht ontbinding van de verkoop kunt eisen als sprake is van verborgen gebreken. In hoeverre het paard is "geleverd" hangt af van wat je met de vorige eigenaar hebt afgesproken. Heb je bijvoorbeeld een "zadelmak" paard gekocht en was het paard nog niet zadelmak en stond hij daarom nog in training, dan is het paard daadwerkelijk nog niet geleverd.
Is het paard nog niet geleverd, dan is de koop niet (volledig) geschiedt. Zou kunnen betekenen dat er (nog) geen sprake was van "een koop" en je dus je geld terug zou moeten kunnen vragen.

Volgens mij is het ook zo, dat dit valt onder europees recht en is het belgisch recht daaraan ondergeschikt (voor zover dat afwijkt, want volgens mij is in belgie hetzelfde consumentenkooprecht van toepassing)
Ik zou z.s.m. contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering en om een jurist vragen met verstand van hippische zaken. Ook kun je alvast contact opnemen met een paardenadvocaat en daar informatie vragen over de wegen die je vanaf nu moet bewandelen. Wat dat betreft kan ik je http://www.paardenadvocaat.nl van harte aanbevelen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:43

oeee dit is een moeilijk verhaal zeg. Ik denk dat je een gesprek aan moet gaan met de verkopende partij. Ik zou aangeven dat je eigenlijk diep teleurgesteld bent op de manier waarop het paard aan zijn eind is gekomen omdat dit in jouw ogen verwaarlozing is. Je mag verwachten dat als je je paard bij een professionele stal in training hebt dat zij dit zien en jou inlichten. Ik zou gewoon zeggen dat je dit in goed overleg wilt oplossen en als dit niet lukt dat je dan een zaak gaat beginnen (beetje bluffen). Leg een voorstel neer dat ze bijv 80% terugbetalen en dat daarmee de kous af is. Ik denk dat je wel iets verlies zou moeten nemen. Dan ben je er het snelst en gemakkelijkst vanaf. Want als je echt een zaak gaat beginnen be nje straks veel duurder uit dan je paard ooit gekost heeft

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 03:51

Is er inmiddels een update?