Een thermografie gewonnen op facebook. Het resultaat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:53

Remember schreef:
leonie87 schreef:
Hmm een horoscoop is natuurlijk gewoon pure onzin en inderdaad wel altijd te betrekken op jezelf als je dat wilt. Niet helemaal vergelijkbaar in mijn ogen.

Dat hang er vanaf wie de interpretatie van de plaatjes doet en hoeveel informatie je over jezelf hebt gegeven ;)

Onthoud dat de de thermografie niks anders laat zien dan de oppervlaktetemperatuur en dat die tevens sterk afhankelijk is van tocht/vocht/reflectie en de meting dus zeer nauwkeurig moet zijn. Een opmerking maken over een SI gewricht aan de hand van temperatuur van de huid (dóór notabene een shirt heen) gaat mij echt te ver. En dat je doorbloeding verbetert doordat je gereden (en dus bewogen!) hebt kan iedereen je wel vertellen, dat is een hele natuurlijke fysiologische reactie. Dat je dat soort dingen ziet ontken ik ook helemaal niet, maar het trekken van conclusies daaruit die soms bijna neigen naar diagnoses met aansluitende adviezen/behandelplannen vind ik geldklopperij.

Ik sluit me helemaal bij Remember aan.

Thermografische beelden zijn best leuk om eens te zien maar een echt diagnostisch hulpmiddel is het niet. Wil je al een stuk betrouwbaardere metingen, dan dien je in een constante omgevingstemperatuur te werken zonder een zuchtje wind. En in geval van humane toepassing ook op de blote huid.

Als het zo geweldig zou zijn als dat men mensen laat denken, zouden dierenartsen dit middel massaal inzetten om probleemgevallen misschien sneller duidelijk te krijgen. Wat dit concept (en zoals bijvoorbeeld magnetische dekens) zo succesvol maakt is juist de commercie die er achter zit. Mensen die zelf niet voldoende onderlegd zijn (of in sommige gevallen niet nadenken :x ) trappen erg snel in de praatjes van de desbetreffende "therapeut". Om het voorbeeld van de magnetische dekens nog eens aan te halen en je aan het denken zet: als zo'n magneetje op je huid zou werken, zouden we dan niet allemaal massaal in een MRI scanner moeten gaan liggen en ons daarna enorm veel beter voelen?

Maargoed, TS, dat maakt jouw gewonnen dag er niet minder om :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:44

Jullie hebben allebei wel een punt en weten er ongetwijfeld meer van als mij.
En toch snap ik niet hoe deze man dan zonder iets over mij te weten precies zegt wat mijn dokter ing. weet ik veel wat in het ziekenhuis ook zegt als hij mij door de MRI haalt ter controle.
Wellicht geeft het geen perfect beeld maar toch wel een goede indruk denk ik dan?

En waarom kan hij wel uitspraak doen over het paard maar niet over mijn rug? Waar ligt hierin het verschil?

Ik zit gewoon naar rechts met mijn bekken en dit kan hij ook weerleggen op die warmte beelden. Waarom is dit dan een slechte aanname?

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:01

Wat interessant zeg! Erg leuk om te zien. Bedankt voor het delen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:33

leonie87 schreef:
Jullie hebben allebei wel een punt en weten er ongetwijfeld meer van als mij.
En toch snap ik niet hoe deze man dan zonder iets over mij te weten precies zegt wat mijn dokter ing. weet ik veel wat in het ziekenhuis ook zegt als hij mij door de MRI haalt ter controle.
Wellicht geeft het geen perfect beeld maar toch wel een goede indruk denk ik dan?

En waarom kan hij wel uitspraak doen over het paard maar niet over mijn rug? Waar ligt hierin het verschil?

Ik zit gewoon naar rechts met mijn bekken en dit kan hij ook weerleggen op die warmte beelden. Waarom is dit dan een slechte aanname?

omdat wij niet weten of het paard wel in een "goede" ruimte stond om thermografie op toe te passen, we nemen dan voor het gemak aan van wel (tochtvrij, geen dakplaten waar zonlicht op de rug schijnt etc) Maar dat hij bij jou foto's maakt terwijl je nog kleren aan hebt.....dat is gewoon onkunde als hij daar een uitspraak over wil doen. Dat kan nooit een eerlijk beeld geven.

Voorbeeld; als ik nu een foto van mijn kale woonkamer muur maak zie ik niets. Leg ik er mijn eigen hand een paar seconde op, dan zie ik op de camera een duidelijke handafdruk, kijk ik 2 minuten of 5 minuten later zie ik nog steeds sporen van de handafdruk. Zo gevoelig zijn die camera's ! elke wrijving veroorzaakt warmte, ook van een heel licht T-shirt.

Vandaar als je een dier op de foto zet mag je geen tocht hebben, je moet ze al een half uur in de ruimte hebben staan, zonder ze aan te raken, zonder ze te borstelen, zonder zonlicht e.d. anders zegt zo'n foto helemaal niets. Met een thermografische camera moet je zelfs rekening houden met witte beentjes of bonte paarden omdat de witte delen licht sneller reflecteren.

Jij hebt hier gelukkig niets voor hoeven te betalen, maar als zo'n man zulke uitspraken doet en je moet daar ook nog eens een paar honderd euro voor neertellen, daar kan ik heel slecht tegen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:43

Ik ben normaal een grotendeels stille meelezer, maar wil toch ook wat zeggen.

Allereerst super leuk dat je zo'n dag gewonnen hebt :-)
Het allerbelangrijkste is dat je iig plezier beleefd heb aan je dag :-)

Ik 'ken' deze meneer toevallig ook, hij had een paardje bij ons op stal gedaan. Daaruit zou blijken dat hij op alle 4 zijn benen zware hoefkatrolontsteking zou hebben. (Hij was al tijd aan t kwakkelen en je kon m amper aanraken op z'n lichaam, zo gevoelig was hij)

Maar toen kwam een andere dame langs (officieel paarden masseuse/fysio en doet ook aan thermografie) en die zei dat de waardes op de foto nooit meer dan 15 graden uit elkaar mochten/konden liggen.

Ze heeft hem daarna ook nog op de foto gezet, heel andere waardes er uit gekregen en ook het punt gevonden waar hij pijn aan had.(maw moord neigingen bij het opleggen van je hand op dat punt) (En dit verholpen met massages)

Niets tegen deze meneer verder, maar meer dat die waardes nu ook zo ver uit elkaar liggen vond ik wel apart om te zien.

Hoe hij weet hoe t zit met je rug, geen flauw idee. Daar heb ik te weinig kennis over mbt de materie.

Nog steeds wel super leuk hoor! Want het is altijd interessant om te zien/horen :-)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:56

Dat is wel duidelijk te zien :)
Ook wel apart , maar sterkte nog hé!

AnimalCare9

Re: Een thermografie gewonnen op facebook. Het resultaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:02

Ik heb hier zelf helemaal geen verstand van, dus ik kan echt geen enkele uitspraak doen over of hij het correct gedaan heeft en of wat hij zegt relevant is. Ik vind het echter wel zeer interessant om eens te zien en ik zal er ook wat meer over lezen om wat beter op de hoogte te zijn. Bedankt om dit te delen! :)

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:35

Echt super interessant!