b of toch l1?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bjarnoos

Re: b of toch l1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:24

wachten tot je der klaar voor bent en dan starten :D

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:07

Gewoon lekker in de B blijven, en wanneer je zeker weet dat je er klaar voor bent L1 gaan starten.

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:40

Ik zal persoonlijk gewoon door blijven trainen en pas overgaan voordat je er 100% zeker van bent.

Cl_Fr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:54

Je kan het altijd proberen in het L1. Heb zelf net m'n eerste B wedstrijden geplant maar heb onderling ook al L1 gestart en gelijk 208 punten terwijl het wijken ook nog niet helemaal perfect was.

Succes!

shatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:51

als je de B met leuke punten door komt zou ik gewoon de L1 wagen.
wijken zijn maar 2 onderdelen om de hele lange lijst met andere onderdelen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:39

Cl_Fr schreef:
Je kan het altijd proberen in het L1. Heb zelf net m'n eerste B wedstrijden geplant maar heb onderling ook al L1 gestart en gelijk 208 punten terwijl het wijken ook nog niet helemaal perfect was.

Succes!

208 op een onderlinge wedstrijd zegt meestal niet zoveel :o Niets ten nadele van jou hoor, je zal vast wel goed rijden, maar bij een onderlinge zijn ze toch vaak (een stuk) soepeler en de punten kunnen bij echte wedstrijden ineens vies tegenvallen.

Cl_Fr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:25

heidy_wilco schreef:
Cl_Fr schreef:

Succes!

208 op een onderlinge wedstrijd zegt meestal niet zoveel :o Niets ten nadele van jou hoor, je zal vast wel goed rijden, maar bij een onderlinge zijn ze toch vaak (een stuk) soepeler en de punten kunnen bij echte wedstrijden ineens vies tegenvallen.

Weet ik, maar ga zo wel met een fijn gevoel m'n wedstrijden in :). Vorig jaar Impulscategorie B gereden, die was wel 'normaal' gejureerd, daar hadden we iets van 184 en 199. Toen reed ik deze pony ook nog maar net. Dus we hebben er zin in!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:54

Cl_Fr schreef:
heidy_wilco schreef:

Weet ik, maar ga zo wel met een fijn gevoel m'n wedstrijden in :). Vorig jaar Impulscategorie B gereden, die was wel 'normaal' gejureerd, daar hadden we iets van 184 en 199. Toen reed ik deze pony ook nog maar net. Dus we hebben er zin in!

Dat is mooi :)
Maar als ts steeds maar rond de 180 rijd in de B, dan kan je er de donder op zeggen dat ze in de L1 wp moet sprokkelen. En dat is de niet de manier waarop je wedstrijden wilt rijden.

Jij succes in elk geval ;)

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:24

Als je twijfelt, B doen! Lekker oefenen totdat je je echt helemaal klaar voelt voor de l1

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:53

Al sprokkelend kom je er ook maar blijf je ergens onherroepelijk steken. Kan L2 zijn, kan ook M1 zijn.

Vrijwel iedereen rijdt twee proeven per wedstrijd. Als je bij beide proeven een winstpunt rijdt en regelmatig boven de 190 uit komt dan kom je vanzelf bij het L1 terecht terwijl je er klaar voor bent.

Als het wijken dan eens mis gaat, dat is helemaal niet zo erg. Als dat maar goed voor elkaar is voor je L2 klaar bent.

Als je met moeite een winstpunt haalt in de B en zo aan je 10 punten komt dan is er nog veel werk aan de winkel. Dan wordt het zondegeld om in de L1 te gaan starten en kan je dat geld beter besteden aan goede les en training.

Dit is algemeen gezegd. Ik oordeel niet over ts want die ken ik niet.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:10

Als wijken het enige is wat moeizaam gaat kan je makkelijk L1 gaan starten.
Ik ben ook L1 gaan starten en het wijken zit er ook nog niet helemaal op.
Maar toch nog niet zonder wp thuis gekomen(ook al had ik 3 op wijken alsnog 191 punten). Maar wel het wijken goed gaan oefenen natuurlijk(net als ik :+ )

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:04

ik heb nu 28 wp, mijn eerstvolgende wedstrijd heb ik L1.. ik vind het met 12 wp al wel erg snel naar de L1.. Je moet het natuurlijk zelf weten, dit is wat ik vind. :) je kan ook gewoon thuis of waar je ook rijd, L1 proefjes oefenen ;)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:17

Blijf eerst nog in de B klasse rijden en ga pas over als het wijken echt goed gaat en dat je voor een wins punt kan rijden in de klasse L1 . Heel veel oefenen en les nemen en heel veel succes.

Ik weet niet meer precies hoeveel winspunten ik had in de klasse B dressuur toen ik over ging naar de klasse L1 , maar mijn oude spring paard van toen die kende alle oefeningen van de klasse L en M . In 28 proeven was ik van de klasse B naar de klasse M1 gereden.

lotte_v_t_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:42

Hallo,
Ik rij nu B met mijn 22 jarige pony. hij heeft rond zijn 8e al wel m2 gelopen dus hij kan het wel. Ik heb 20 winstpunten in de B. ik wil best over naar de L1 maar ik kan niet zo goed doorzitten. nu is mijn vraag hebben jullie nog tips voor het doorzitten en wat vinden jullie moet ik na het buiten seizoen naar de L1 gaan?
xx lotte

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:48

L1 is maar een klein beetje doorzitten.
Hoe gaat het verder met de wedstijden? Hebben jullie wel mooie regelmatige scores? En niet steeds net 180?
En doorzitten kan je het beste in kleine stukjes doen. Niet te lang achter elkaar willen gaan. En zorg dat je paard lekker over de rug loopt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:53

Ik hoor vele schrijven 'B en L1 is bijna hetzelfde', nou excuus me.... Ik vind het nog een behoorlijk verschil hoor. In de B vergeven ze je het nog een keer als een paard geen goede aanleuning heeft en/of een misstap maakt. Bij de L1 proeven wat ik nu telkens heb gereden, verwachte ze een constante aanleuning, afgewerkte oefeningen, wat hoger op en dus het achterbeen er goed onder, een paard met impuls etc. En uiteraard moet dit in de B ook, maar ik vind ze -in sommige gevallen- in de B milder als de L1. Dus ik zou niet willen zeggen dat er weinig verschil tussen zit.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:57

L1 is net de B, ik zou gewoon L doen.
Ik ben met mijn paard ook meteen overgegaan bij 10 wp, ging prima. Jury's worden echt niet opeens veel strenger in de L1 hoor. En ook met 4-en voor het wijken kan je nog prima een wp rijden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:06

44Myrthe44 schreef:
Ik ben met mijn paard ook meteen overgegaan bij 10 wp, ging prima. Jury's worden echt niet opeens veel strenger in de L1 hoor. En ook met 4-en voor het wijken kan je nog prima een wp rijden.

Maar eigenlijk moet je dat niet willen...
Als ik overga wil ik ook zeker weten dat ik de meeste oefeningen op zijn minst voor een 7 kan en de oefeningen die hij lastig vind sowieso een 5-je kan halen. Want ik haal er absoluut geen voldoening uit als ik alles maar redelijk voor elkaar heb en steeds rond de 180 rijd. Kan je beter thuis nog verder doortrainen ipv je tijd en geld te verspillen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:08

44Myrthe44 schreef:

Als dat je instelling is moet je het vooral doen. :)

Mijn wijken was/is ook nog niet altijd constant maar ze loopt (tot nu toe) vrijwel constant 6'en daarvoor. Dan ben ik (voor nu) tevreden. En ondertussen ga je daarop verder trainen en dan is het heel leuk als die 6'en opeens een 7 worden. :D Dan voel je je wel trots. :j Maar ik zou niet over gaan naar de L als je paard nog geen pas opzij kan zetten. :+

Edit: Zorg eerst dat je de boel voor 90% voor elkaar hebt voordat je naar de L gaat. Wat is de meerwaarde van het overgaan naar de L? Wat als je telkens lage punten gaat halen omdat je perse L wilt gaan rijden?! Leuk!! Blijf gewoon nog net zolang in de B totdat jij en je paard er aan toe zijn en een nette proef kunnen neerzetten. Het is veel leuker om in de B een goede winstpunt (en prijs) te behalen dan in de L telkens onderaan de lijst te staan. Wees verstandig en heb geen haast met de overgang naar een hogere klasse.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:30

Die 4-en kunnen ook 7-ens worden gedurende de L hoor, daarvoor zou ik dus niet in de B blijven.
Mijn paard kon echt voor geen meter wijken toen ik de L in ging, toch haalde ik elke keer rond de 190 met 4-en voor het wijken. B waren we toch echt wel op uitgekeken. Aan het eind van de L2 gingen we richting de 195-200 punten toen het knopje ''wijken'' er echt op zat. Mooi toch? Ik snap echt niet waarom je voor álles een 7 zou willen kunnen rijden in de L, als je pas in die klasse begint. Als wijken echt het enige is wat niet goed gaat zou ik echt niet in de B blijven hoor!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:47

Als je thuis voor 7-ens kunt rijden heb je meer bevestiging en ben je zekerder van jezelf. Je hebt toch nog de spanning waardoor je domme foutjes kan maken.

lotte_v_t_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 05:45

heidy_wilco schreef:
L1 is maar een klein beetje doorzitten.
Hoe gaat het verder met de wedstijden? Hebben jullie wel mooie regelmatige scores? En niet steeds net 180?
En doorzitten kan je het beste in kleine stukjes doen. Niet te lang achter elkaar willen gaan. En zorg dat je paard lekker over de rug loopt.

Meestal rij ik tussen de 185 en 195. Je hebt altijd dagen dat t beter gaat en dagen dat het minder gaat. Ik heb afgelopen weekend in Empe gereden en daar had ik 180 181. Ik heb morgen weer wedstrijd in Eerbeek.

lotte_v_t_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:42

Ik heb vandaag in Eerbeek bij de B categorie D/E gereden en daar had ik 186 en 187.

saapke3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:40

Hoi , ik zou les gaan volgen en oefenen en het een keer proberen in een impuls proef dan kun je dan eff zien of je er klaar voor bent ;)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:17

Ik wilde eigenlijk ook de overstap niet maken naar de L1, vanwege het wijken.
Maar ik vind wel dat je de lat op tijd hoger moet leggen.

Of je nou nog een x aantal wedstrijden B blijft rijden terwijl je je punten al hebt of L gaat rijden en wellicht een winstpuntje rijdt. Dat vind ik geen weggegooid geld.
Je krijgt dan in de L in zekere zin jury commentaar dat 'beter' bij jouw niveau past.

Mijn pony heeft de eerste wedstrijden in de L echt lopen kloten met wijken; aan galloperen, gewoon rechtdoor lopen etc. Maar het ging ook een paar heel goed, onverwachts goed.
Ook toen hij liep de kloten heb ik winst gereden.

On point; je zult het toch echt zelf moeten beslissen dat kan een andere, zelfs bokt, niet voor jou doen.
Wijken is slechts een oefening, genoeg andere om te laten zien wat je wel kan. :)