Buitenritje in Duitsland; Hoe ingewikkeld kun je het maken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:11

MareVeer schreef:
Wat een hoop regels zeg... Het is toch juist fijn als je spontaan je paard kan pakken en dan kunt gaan?
Nu gaat er zo'n voorbereiding aan vooraf dat de lol er snel vanaf gaat..
Daarbij; de verzekering hoeft toch niet te weten hoe jij op je paard zit? Bitloos, zonder zadel, etc..
Ik volg dit ff, paard staat op grens van België. Maak regelmatig buitenritten door België.

Wel op het moment dat ik iemand anders op mijn paard laat rijden.Als die persoon een ongeluk krijgt omdat ze zonder zadel rijd , dan is ze zelf verantwoordelijk , maar op het moment dat er een goedgekeurde optoming op hangt , dan ben ik verantwoordelijk , tenzij de ruiter tegen mijn advies in messcherpe sporen gebruikt waardoor het paard ''vreemd'' gaat doen oid. Maar bewijs dat maar eens mocht het nodig zijn...
En in duitsland is bitloos geen verantwoorde optoming , dus dan ben ik ten alle tijden verantwoordelijk , tenzij...die persoon les krijgt op mijn paard in duitsland , want dan is de rijinstructeur verantwoordelijk.

Maar je kan gewoon beter niks veroorzaken of eraf donderen , want wat door iemand anders ook al aangegeven werd , het wordt juridisch gezien een enorm spektakel... |(

Froemel

Re: Buitenritje in Duitsland; Hoe ingewikkeld kun je het maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:16

In Duitsland heb ik aantal jaar geleden de eerste met bitloze optoming gezien en daar zie ik ze nog steeds het meest zonder.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:25

Mijn instructeur rijd altijd bitloos , rijd de paarden ook bitloos in , maar kwam er recent achter dat ze dan verzekeringstechnisch niet gedekt was. En het geld trouwens ook voor barebackpads....

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:31

@avaluna, @ mammie, dat klopt.. Beeldmateriaal als bewijs, nog niet bij stil gestaan :+
Vind dit wel interessant!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:38

De regels in Duitsland zijn in NRW veel uitgebreider en moeilijker dan bv in Rheinland Pfalz.

De regels voor een verzekeringen voor het lesgeven, rijden en aansprakelijkheid in Duitsland zijn ook redelijk ingewikkeld. Wat niet zo ingewikkeld is is jouw Nederlandse verzekering die gewoon geldig is in Duitsland.

Het lijstje zijn wel allemaal dingen die spelen maar ook een beetje opgeklopt zijn.
Zorg voor je ID en je paardenpaspoort dat zijn ver weg de belangrijkste.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:55

Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die bitloos rijden en rijden zonder zadel e.d. wél meeverzekeren (o.a. de mijne). Dus zou jouw instructrice eventueel ook eens gewoon informatie bij andere verzekeringsmaatschappijen kunnen aanvragen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:38

soesita schreef:
Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die bitloos rijden en rijden zonder zadel e.d. wél meeverzekeren (o.a. de mijne). Dus zou jouw instructrice eventueel ook eens gewoon informatie bij andere verzekeringsmaatschappijen kunnen aanvragen.

Daar is ze nu mee bezig , en ze bestaan inderdaad wel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:43

BMHP schreef:
De regels in Duitsland zijn in NRW veel uitgebreider en moeilijker dan bv in Rheinland Pfalz.

De regels voor een verzekeringen voor het lesgeven, rijden en aansprakelijkheid in Duitsland zijn ook redelijk ingewikkeld. Wat niet zo ingewikkeld is is jouw Nederlandse verzekering die gewoon geldig is in Duitsland.

Het lijstje zijn wel allemaal dingen die spelen maar ook een beetje opgeklopt zijn.
Zorg voor je ID en je paardenpaspoort dat zijn ver weg de belangrijkste.

Tja...totdat er wat gebeurd en de verschillende verzekeringen wel de puntjes op de i eisen , want anders keren ze niet uit. Het zal je maar gebeuren....zelf alles moeten dokken omdat je 1 stom papiertje niet op orde hebt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:44

Tsjonge, nooit erg in gehad dat het zo gecompliceerd is!
Lijkt wel een cursus Internationaal Privaatrecht .... (wel interessant overigens!). Misschien kan je een student rechten vinden die het eens wil uitzoeken :P

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:46

Voor mezelf ben ik er wel uit , zie de openingspost.
Maar ik ga echt niet elke 10 dagen een gezondheidsbewijs kopen , maar besef terdege dat ik dan wel een risico neem...Zodra er ook maar enige uitbraak is van iets , dan komt mijn paard gewoon het erf niet meer af...tenzij...nood breekt wet :D

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:49

Mijn paard staat in Bocholtz, en rij iedere week wel in Duitsland, heb al jaren een reitplakette voor NRWF. Kom geregeld Duitse ruiters tegen die buiten rijden zonder het plaatje.
Maar we zij een keer gepakt met een groep van 14 ruiters en kregen alle een bekeuring. (Wurmtall)
Politie verplaatste zich in het bos in burger op mountainbike's.
Je kunt ook copiën maken van je ID of pas/paardenpaspoort.
Zelf heb ik hier een foto van gemaakt met mijn telf zodat ik altijd iets kan overleggen al is het dan niet de originele.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:59

cp112 schreef:
Die gezondheidsverklaring hoeft niet voor recreatieve doeleinden (of bijv als je vanaf nl naar dl een dag op wedstrijd gaat, of andersom).

En sorry maar wat is het voor onzin dat je Da je paard niet wil enten? Dat bepaal jij toch, en anders ga je naar een andere Da

Dit geldt uitsluitend in de Benelux. Daar maakt Duitsland geen deel van uit, dus daar geldt het niet :n

Ook voor tijdelijk verblijf en grensverkeer tijdens buitenritten bestaat er geen uitsluiting.

Dat bijna niemand het doet is een ander verhaal, maar je kunt je nergens op beroepen, mocht je ooit controle krijgen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:04

Marije_jiplover schreef:
Dit geldt uitsluitend in de Benelux. Daar maakt Duitsland geen deel van uit, dus daar geldt het niet :n

Ook voor tijdelijk verblijf en grensverkeer tijdens buitenritten bestaat er geen uitsluiting.

Dat bijna niemand het doet is een ander verhaal, maar je kunt je nergens op beroepen, mocht je ooit controle krijgen.

Heb je daar ook bronnen van? Want ik wil best geloven dat ze daar geen uitzonderingen voor maken en het eigenlijk voor ieder ritje allemaal in orde moet zijn. Maar ik heb steeds van overal gehoord dat het niet hoeft als je binnen de 24 uur terug in eigen land bent. Wat voor grensgangers wel een praktischere regeling zou zijn inderdaad.
Anderzijds, hoe wil je bewijzen wat je doel is en dat je binnen 24 uur weer weg gaat zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:27

Ja, die moet ik ergens hebben, echter heb ik daar mijn werk computer voor nodig. Dat wordt dus op zijn vroegst morgen, alhoewel ik niet kan garanderen dat ik daar morgen aan toekom.

Zo uit mijn hoofd is de regel dat een gezondheidscertificaat altijd verplicht is, tenzij... en daar dan de uitzonderingsbepalingen betreffende de Benelux.

Wat er binnen de Benelux mag heb ik zo even snel al wel gevonden:
Citaat:
Binnen de Benelux is sinds 6 april 2007 een overeenkomst van kracht. Deze overeenkomst is per 1 juli 2009 aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat vanaf 1 juli 2009 uitsluitend paardachtigen voor sportieve of recreatieve doeleinden, culturele manifestaties, verweiding, of vervoer naar een kliniek, niet van een gezondheidsverklaring of gezondheidscertificaat behoeven te zijn voorzien. Dieren die vervoerd worden uit een commercieel oogmerk, zoals verkoop, slacht, betaald transport, een landbouwactiviteit, of een show of circus, moeten wél gecertificeerd worden binnen de Benelux.

Bron: http://nvwa.nl/onderwerpen/export-lande ... enembryo-s en dan de Algemene instructie intraverkeer levende paardachtigen vanuit Nederland naar andere lidstaten, EER -landen en Zwitserland.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:42

@Nammie

"Tja...totdat er wat gebeurd en de verschillende verzekeringen wel de puntjes op de i eisen , want anders keren ze niet uit. Het zal je maar gebeuren....zelf alles moeten dokken omdat je 1 stom papiertje niet op orde hebt."

de ene keer praatje over de regels voor je instructrice de andere keer over jouw eigen verzekering.
vraag aan jouw verzekering gewoon of je bitloos, halterloos, zadelloos en stuurloos aan een buitenrit mag deelnemen en of dat verzekerd is, tevens voor als de rit in het buitenland plaats vind.
(overigens is voor een verzekering een wedstrijd vaak iets anders dan een buitenrit.)

Jouw verzekering heeft geen interesse in de NRW reitplakette, evenals dat de Duitse boswachter, politie / douane niet geïnteresseerd zijn in de Nederlandse regelgeving alleen in de Duitse vereiste papieren voor eigendom en in en uitvoer of gerechtigd te rijden op die plaats.

Dat het voor jouw Duitse trainer een ander verhaal is is duidelijk, hier komt ook nog eens een beroepsrisico bovenop.
Jouw verhaal ging over de benodigde papieren, niet over de uitzonderingen in aansprakelijkheids-, ziekte- en andere verzekeringen.

Overigens vind ik het vreemd dat je je verschuild achter de DA voor de entingen. Het is jouw verantwoording, en ik neem ook aan ook jouw beslissing. Om met een ongeent paard naar het buitenland te gaan of met jouw trainer les te laten geven (en dus met veel paarden/mensen in contact te laten komen), is ook jouw beslissing. Ik oordeel niet over de juistheid van die beslissing, ik geef aan wie de verantwoording in deze heeft. Heb je nagevraagd of een ongeent paard wel een gezondheidsverklaring kan krijgen? of vervoerd mag worden?
Ook in Nederland zijn hiervoor beperkingen, (bv bij uitbraak ziekten)

ook is er een verschil in een boete (helaas pindakaas), risico op verspreiding / besmetting dierenziektes, risico op inbeslagname, of een ongeval. Vaak zijn regels onhandig vervelend en soms zelfs stom, soms zijn dezelfde regels in een ander geval heel hard nodig.

Helaas ben ik ook niet van alle regels op de hoogte, vandaar dat ik wel degelijk heel geinteresseerd mee lees en leer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:47

Er zijn in Nederland geen entingen verplicht een ook binnen de EuropesexUnie. Vaccinaties zijn geen onderdeel van controle voor afgifte van een gezondheidscertificaat.

Mocht je willen weten waar je paard en paspoort aan moeten voldoen, kan ik je ook naar de link doorverwijzen die ik in mijn post hierboven gegeven heb.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:48

Ik woon ook in het grensgebied. Zelf les ik al 8 jaar 2x per week in Duitsland. Ik heb geen gezondheidsverklaring voor mijn paarden en ben zelfs al regelmatig aangehouden, vooral rond de tijd van oud/nieuw. Er is nog nooit iemand geweest die naar de papieren van mijn paarden heeft gevraagd. Ook gaan we elk jaar met Hemelvaart op vakantie achter Osnabruck en ook daar heb ik nog nooit een verklaring voor aangevraagd. Ook de stal waar we dan logeren heeft er niet naar gevraagd, terwijl ik de enige Nederlander ben die meegaat op vakantie.

Wel heb ik duidelijk nagevraagd bij mijn verzekering of deze ook actief is als ik met mijn paarden naar het buitenland ga. Dat is het geval. Mijn trailer is ook verzekerd voor het buitenland.

PS; ik start ook wedstrijden in Duitsland zonder problemen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 18-03-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:48

kan me niet voorstellen dat barebackpads niet verzekerd zijn..mijn dochter rijdt op een vereniging, waar ze dus zonder zadel leren rijden, om een goede zit te krijgen. Denk niet dat ze dat risico gaan lopen als het niet verzekerd is. Buitenrijplaatje ook nooit van gehoord, maar volgens mij gaf iemand al aan dat dat niet voor Niedersachsen gold?

Ik heb echt zo de schijt aan al die regels, he...ik woon heerlijk in DL, maar pfff...je moet hier een cursus volgen voor je een hond mag, tenzij je in de afgelopen 10 jaar minimaal 2 jaar aaneengesloten een hond op naam hebt (heb ik gelukkig, en vind het op zich wel een goede regel, maar toch...ik ben allergisch voor regels), varkens moeten achter dubbele omheining, zodat ze niet in aanraking kunnen komen met wilde zwijnen (doe je dat niet kan het je 10.000 euro kosten) en je mag ze ook geen afval geven...alleen varkensvoer. Mijn varkens liepen altijd heerlijk los over het terrein heen, totdat iemand me opbelde om me te waarschuwen...ze vonden het allemaal erg leuk die blije varkentjes, maar ze waren vanaf de straat ook goed te zien en toen vertelde ze dat dus.

Overigens is dat gedoe met verantwoordelijkheid welmakkelijk te omzeilen, hoor...isiemandd van mijn paard gevallen en die heeft gewoon gezegd dat het haar paard was..dan betaald gewoon de zorgverzekering namelijk.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:14

BMHP schreef:
@Nammie

"Tja...totdat er wat gebeurd en de verschillende verzekeringen wel de puntjes op de i eisen , want anders keren ze niet uit. Het zal je maar gebeuren....zelf alles moeten dokken omdat je 1 stom papiertje niet op orde hebt."

de ene keer praatje over de regels voor je instructrice de andere keer over jouw eigen verzekering.
vraag aan jouw verzekering gewoon of je bitloos, halterloos, zadelloos en stuurloos aan een buitenrit mag deelnemen en of dat verzekerd is, tevens voor als de rit in het buitenland plaats vind.
(overigens is voor een verzekering een wedstrijd vaak iets anders dan een buitenrit.)

Jouw verzekering heeft geen interesse in de NRW reitplakette, evenals dat de Duitse boswachter, politie / douane niet geïnteresseerd zijn in de Nederlandse regelgeving alleen in de Duitse vereiste papieren voor eigendom en in en uitvoer of gerechtigd te rijden op die plaats.

Dat het voor jouw Duitse trainer een ander verhaal is is duidelijk, hier komt ook nog eens een beroepsrisico bovenop.
Jouw verhaal ging over de benodigde papieren, niet over de uitzonderingen in aansprakelijkheids-, ziekte- en andere verzekeringen.

Overigens vind ik het vreemd dat je je verschuild achter de DA voor de entingen. Het is jouw verantwoording, en ik neem ook aan ook jouw beslissing. Om met een ongeent paard naar het buitenland te gaan of met jouw trainer les te laten geven (en dus met veel paarden/mensen in contact te laten komen), is ook jouw beslissing. Ik oordeel niet over de juistheid van die beslissing, ik geef aan wie de verantwoording in deze heeft. Heb je nagevraagd of een ongeent paard wel een gezondheidsverklaring kan krijgen? of vervoerd mag worden?
Ook in Nederland zijn hiervoor beperkingen, (bv bij uitbraak ziekten)

ook is er een verschil in een boete (helaas pindakaas), risico op verspreiding / besmetting dierenziektes, risico op inbeslagname, of een ongeval. Vaak zijn regels onhandig vervelend en soms zelfs stom, soms zijn dezelfde regels in een ander geval heel hard nodig.

Helaas ben ik ook niet van alle regels op de hoogte, vandaar dat ik wel degelijk heel geinteresseerd mee lees en leer.

Klopt dat ik wat van de hak op de tak spring , maar dat komt ook omdat mijn paard als lespaard gebruikt wordt in duitsland door de duitse instructrice , maar ook bij mij thuis in nederland. We zijn er druk mee bezig hoe dat allemaal zit , maar dat is super ingewikkeld.

Wat het enten betreft , dat is een ander probleem , en alleen ik draag daar de verantwoordelijkheid voor , en alleen ik moet bang zijn dat mijn paard ziek wordt , want alle andere paarden zijn immers geënt dus worden niet ziek van mijn paard. Daarbij houd ik rekening met veulens , maar in de normale omgang kom ik daar niet mee in aanraking.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:50

Is het echt een ramp als je zo'n kaartje niet hebt? Ik wil een keer naar Duitsland toe, maar ga niet 38 euro voor een eenmalig iets betalen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 01:23

Hoe moeilijk wil je doen :+ rij regelmatig in dld (bak of bos) met nld paard. Enige wat je (eigenlijk) moet hebben in sommige bosdelen is een "kenteken" dat op je borsttuig zit kost iets van 60,- boette is over 200,- geloof ik, al heb ik er ook geen :+

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:13

heel veel goeds gezegd, maar lees je van te voren in, duitsland of geen duitsland, in de eu heb je een TRACES attest nodig als je du meer dan 24 h een grens overstteekt.

die dierenarts van de VWA is echter geheid iemand die Wèl vindt dat je

-geent moet zijn
-een medicatie-blad in je paspoort moet hebben (nog niet standaard voor 2004, en pas na 2009aan oude passen toegevoegd)
-een streepjescode moet hebben
etc

daar heeft ie wellicht helemaal geen gelijk in... maar zelfs met drie dierenartsen naast je indezelfde ruimte die uit het regelboekje citeren... geeft ie nog steeds geen stempel...

de meeste mensen rijden naar duitsland gewoon de grens over, omdat ze slecht kunnen controleren of je langer dan 24 uur onderweg bent.
pakkans is laag, maar het mag niet.

Ik woon in duitsland en in niedersachsen rijdt iedereen gewoon vrolijk in het rond. NRW is veel moeilijker

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 09:03

Wat is het traces attest nou weer?
Is dat een ander woord voor europees paspoort?

En de streepjescode , bedoel je daarmee de chip?

Op deze manier wordt het inderdaad helemaal onduidelijk.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:18

Airnt schreef:
heel veel goeds gezegd, maar lees je van te voren in, duitsland of geen duitsland, in de eu heb je een TRACES attest nodig als je du meer dan 24 h een grens overstteekt.

Kun je mij de bron vermelden van die 'langer dan 24 uur'? Ik ben namelijk aan het zoeken in de richtlijnen en wetgeving, maar ik kom nergens een termijn tegen waarbinnen je vrij zou mogen reizen.

Daarnaast is Traces attest een verwarrende term. Ik neem aan dat je een gezondheidscertificaat bedoelt. Dat hoeft geen certificaat via Traces te zijn, de zogenoemde 'geregistreerde paarden' gaan in NL niet via Traces.

Citaat:
die dierenarts van de VWA is echter geheid iemand die Wèl vindt dat je

-geent moet zijn
-een medicatie-blad in je paspoort moet hebben (nog niet standaard voor 2004, en pas na 2009aan oude passen toegevoegd)
-een streepjescode moet hebben
etc
daar heeft ie wellicht helemaal geen gelijk in... maar zelfs met drie dierenartsen naast je indezelfde ruimte die uit het regelboekje citeren... geeft ie nog steeds geen stempel...

Ik ben benieuwd op basis van hoeveel ervaringen je deze mening baseert en hoelang geleden dit is voorgekomen?

- Vaccinaties zijn geen onderdeel van de controles voor afgifte van een gezondheidscertificaat.
- Het 'medicatie-blad' zal wel de omschrijving zijn van het Hoofdstuk Medische Behandeling. Dit is wél verplicht, ook bij paarden die een paspoort hebben dat voor 2004 is afgegeven. De oudere paspoorten mochten nog tot 1 juli 2009 worden aangevuld met een los inlegvel, afgegeven door de paspoortuitgevende instantie. Daarna was het uitsluitend nog mogelijk om een heel nieuw duplicaat paspoort aan te vragen om ervoor te zorgen dat het paspoort weer compleet is.
Zonder dit Hoofdstuk Medische Behandeling is een paspoort inmiddels niet meer geldig, is het paard niet correct geïdentificeerd. Paarden waarvan het hoofdstuk medische behandeling ontbreekt in het paspoort, mogen niet de weg op, laat staan naar het buitenland en eigenlijk mogen ze er helemaal niet 'zijn'. Bij stalcontroles, waarover enige tijd geleden een topic op TAO verscheen, ben je in dat geval ook de klos.

Ik ben aan het zoeken geweest voor de uitzondering van binnen de 24 uur, maar die heb ik vooralsnog niet gevonden.

Bron:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009L0156:20130701:NL:PDF
Citaat:
HOOFDSTUK II
VOORSCHRIFTEN VOOR HET VERKEER VAN PAARDACHTIGENTUSSEN DE LIDSTATEN
Artikel 3
Een lidstaat staat het verkeer van geregistreerde paardachtigen op zijn grondgebied en de verzending van paardachtigen naar het grondgebied van een andere lidstaat alleen toe wanneer deze voldoen aan de in de artikelen 4 en 5 genoemde voorwaarden.
De bevoegde instanties van de lidstaten van bestemming kunnen echter algemene of beperkte afwijkingen toestaan voor het verkeer van paardachtigen:

— die voor sportieve of recreatieve doeleinden op wegen in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap worden bereden of geleid;
— waarmee wordt deelgenomen aan culturele of soortgelijke manifestaties of aan activiteiten die door in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap gevestigde, daartoe gerechtigde plaatselijke organisaties zijn georganiseerd,
— die tijdelijk in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap uitsluitend worden geweid of voor werkzaamheden zijn bestemd.
De lidstaten die van deze mogelijkheid gebruikmaken stellen de Commissie op de hoogte van de inhoud van de toegestane afwijkingen.

Hierover zijn alleen voor de BeNeLux afspraken gemaakt, waar het Nederland betreft. Niet voor de grens tussen Nederland en Duitsland. Die uitzondering voor sportieve of recreatieve doeleinden is er dus niet.

Artikel 4 en 5 gaan over een aantal besmettelijke dierziekten.

Enige gab die ik tot nu toe hierin gevonden heb, is dat er in Art. 4 staat:

Citaat:
Artikel 4
1. Bij de inspectie mogen de paardachtigen geen enkel klinisch ziekteverschijnsel vertonen. Voor paardachtigen moet de inspectie binnen 48 uur vóór de inlading geschieden.

Wanneer je dus met je paard aan de hand te grens oversteekt, of voor de wagen of zittend op zijn rug, laad je het dier niet in. Wanneer zou dan de inspectie moeten plaatsvinden?
Maar verder heb ik nog niets kunnen vinden wat men vrij kan pleiten.

Ik ben dus erg benieuwd of anderen wel met een bron kunnen komen waar zwart op wit staat dat grensverkeer binnen 24 uur niet vergezeld zou hoeven gaan van een gezondheidscertificaat.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:45

ik weet wel dat er een regeling is tussen denemarken en duitsland.

het voorval was een paar weken terug met een recent gekocht paard, ik had net de kans om 'ff' bij mijn dierenarts na te vragen of het chipnummer echt wel klopt en alles in orde was... die riep natuurlijk van wel.
(spaanse pas... ga ik altijd uit van problemen)

na vier dierenartsen gevraagd te hebben, waaronder VWA èn Duitsche Ambstveterinair....
niemand kijkt ernaar, niemand roept iets...

ik ben net weer bij de VWA te raden geweest, bij mijn Ambtsveterinair, en die roepen allemaal dat het niet nodig is een nieuw paspoort aan te vragen bij gebrek aan inlegvel. gaat om slachtwaardigheid en dat zou met een dierenartsverklaring voldoende zijn... roepen zij... dat dat niet in de regels staat verbaasd mij weer geen bal, want stel je voor dat de instanties hun eigen regels kennen.

traces is gewoon wat je dierenarts invult op hun VWA account voor de gezondheisverklaring, overigens verklaard dat ook dat het bedrijf vrij is van (zekere) besmettelijke ziektes en welk paard waar heen gaat.