1 uur lang proberen om pony uit de wei te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: 1 uur lang proberen om pony uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:59

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:00

Kan je niet tijdelijk een sluisje maken in de wei wat groot genoeg is, waar je ariel in kan lokken (en dan op je gemakje halster e.d. aan kan doen), om te voorkomen dat de andere erbij kan?
Is ze bang van een zweep? Anders kun je mss een lange zweep meenemen om de andere op afstand te houden.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:01

Shariell schreef:
Nou ik jaag die andere paarden wel weg maar in je eentje kom je Exht niet ver... En als kiara gaat rennen rent ze gelijk op ariel af En.dan is arie ook weer weg ... Als ik ariel heb blijven ze wel op een afstand...

Misschien dan eens proberen om met 2 mensen er heen te gaan. 1 Ariel pakken en 1 de andere wegjagen. Ze moeten weten dat zodra er een "mens" in de wei komt het geklier voorbij is. En dit zal zeker niet in 1 keer gaan. Zelfs die van mij (staat nu in een andere groep, waar hij de baas is/wil zijn) probeert het af en toe nog wel eens.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:03

oe kon mijne ook altijd heel lang volhouden. Ik zorgde wel altijd dat hij zijn halster standaard om had, dan had ik snel meer grip met pakken. Bij het zien van zijn halster was meneer nl al vertrokken. Soms werkte opjagen, soms langzaam aan komen wandelen met touw achter me rug. Soms nog eerst andere paarden uit het land halen... Het heeft me veel uren gekost, haha heb zelfs een keer een rugzak omgedaan daar zat me lunch in want opgeven dat wilde ik niet. dacht als hij wint schiet het helemaal niet op. Uiteindelijk kon ik hem gewoon uit het land halen.

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:04

Met halster om in de wei? Hoef je der alleen maar vast te klikken als ze bij je komt.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:11

melanie0906 schreef:
Ik herken dit bij mij vorige pony. Ik nam dus voor de zekerheid altijd een zweepje mee.

Mag ik vragen hoe dat dan werkt ?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:19

De paarden in Argentinië waren heel moeilijk te pakken, de gaucho's waren er super goed in. Die konden soms in hun eentje een paard pakken waar je anders 5 man voor nodig had.

Loop gewoon rustig op je paard af, maar loop er nooit recht op af, altijd een klein beetje schuin. als ze ziet dat je paard naar je kijkt en wil wegrennen stop dan meteen met lopen, dan blijven ze meestal staan. En ga dan heel voorzichtig, een beetje door je knieen steeds een stukje dichterbij. Als je dichtbij genoeg ben doe je snel een halstertouw om zen nek, en het halster aan. Werkt bijna altijd.

Wat je ook kan proberen is andere paarden gaan aaien zodat ze nieuwschierig wordt.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:36

PocoGaucha schreef:
De paarden in Argentinië waren heel moeilijk te pakken, de gaucho's waren er super goed in. Die konden soms in hun eentje een paard pakken waar je anders 5 man voor nodig had.

Loop gewoon rustig op je paard af, maar loop er nooit recht op af, altijd een klein beetje schuin. als ze ziet dat je paard naar je kijkt en wil wegrennen stop dan meteen met lopen, dan blijven ze meestal staan. En ga dan heel voorzichtig, een beetje door je knieen steeds een stukje dichterbij. Als je dichtbij genoeg ben doe je snel een halstertouw om zen nek, en het halster aan. Werkt bijna altijd.

Wat je ook kan proberen is andere paarden gaan aaien zodat ze nieuwschierig wordt.

anderen de aandacht geven heb ik gedaan doet ze ook niet meer Ghaha

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:38

Aangezien je niet hebt gereageerd op mijn vorige post, doe ik het maar zo.

Ik heb er twee methodes voor, 1 voor een paard dat alleen staat (Even alleen in de paddock/bak bv) en de andere voor als het paard samen met andere staat :)

DEZE METHODES GELDEN ALLEEN VOOR PAARDEN DIE KOPPIG ZIJN EN PROBEER DIT NIET UIT, WANNEER JE PAARD TEKENEN VAN ANGST VERTOONT!

Als het paard met andere paarden staat:

Je haalt alle paarden binnen en probeert 'jou' paard als laatste binnen te halen. Dit doet je niet door hem om te kopen met voer of achter hem aan te gaan rennen, maar je wacht rustig bij het hek. Wacht 10 minuten... Komt hij niet? Laat hem en ga verder met wat je aan het doen was. Herhaal dit elk halfuur, tot de avond (Je kunt het beste beginnen, wanneer de paarden 's avonds naar binnen worden gehaald voor het eten).. Hij zal het niet fijn vinden om alleen te zijn en zal waarschijnlijk na een paar keer proberen opgeven. Maar valt de avond dan toch? Laat hem de hele nacht alleen in de wei. Herhaal dit hele proces de volgende morgen. Het belangrijkste is geduld, maar ook: je mag geen medelijden hebben. Ook al hinnikt/galoppeert hij de hele nacht door, haal het niet in je hoofd, om hem om te kopen. Nadat hij naar jou is gekomen, beloon je hem uitgebreid door middel van een paar aaien en absoluut niet door voer. Heel belangrijk is rustig blijven, niet ongeduldig worden. De keuze is aan het paard. Komt hij rustig naar je toe, dan kan hij gaan eten, komt hij niet? Dan heeft hij een zware nacht te voortduren. Je moet hem laten kiezen, maar hem ook een beetje helpen. Neemt hij de verkeerde keuze, dan moet jij hem laten zien dat dit niet de beste keuze is (zeker niet door hem te straffen, maar hem te laten zien, dat er andere mogelijk betere, fijnere keuzes zijn). Neemt hij de goede keuze, dan zal hij meteen merken dat het de juiste weg is en zal de volgende keren ook niet meer de slechte weg nemen. (Uiteraard zal hij zichzelf nog een paar keer niet laten vangen, maar meestal komt hij na een keer of 2/3 echt en dan is het voor altijd!).

Als het paard alleen staan:

Je gaat (bv) de bak in, met het halster en halstertouw (En geen voer!!) en loopt rustig naar het midden van de bak. Wacht een minuutje of 20, keurt je paard je maar ook een BLIK waardig, doe een stapje naar achteren, om het ruimte te geven. Dit kan het kleinste teken zijn, zelfs een oor die jou kant op draait, een blik die naar jou is bedoelt, een verplaatsing van zijn gewicht jou kant op, moet worden beloont= door hem ruimte te geven = stap naar achteren te zetten. Dit zal je paard merken en zal zich helemaal naar jou toe draaien, dit keer zet je een paar stappen achteruit. Je paard zal uiteindelijk jou kant op komen... Zodra hij loopt, moet jij ook lopen (achterwaarts), natuurlijk alleen als je paard jou kant op loopt. Je stopt zodra je paard ongeveer een meter van je afstaat en beloont hem uitbundig.

Dat kunnen er dingen komen waar je aan vast loopt. Bv: Je paard keurt je na zelfs 20 min geen blik waardig: Men lost dit op door hem op te jagen, zijn aandacht te trekken. Door middel van het halster touw boven je hoofd te laten zwaaien. Je paard zal gaat rennen. Draait hij ook maar een oor, een oog, naar jou toe, stop DIRECT met zwaaien en zet een stap achterwaarts. Draait hij zijn hoofd weer van je af, ga door hem draaien. Hij zal langzaamaan snappen wat de bedoeling is en zal in een langzame gang overgaan (wat natuurlijk moet worden beloont), tenslotte draait hij zijn lichaam naar je toe en komt naar je toe. (Volg daarna de instructies die ik hierboven heb aangegeven ^^) Oplettendheid is hier net zo belangrijk als geduld. Je mag geen enkel signaal missen, je moet goed opletten en helder blijven. Doe je dat niet? Mis je een aanwijzing, dan zal je paard het hele verhaal niet snappen. Geduld is heel maar dan ook heel belangrijk, je mag het dan ook echt niet opgeven wanneer je begint. Je paard leert het dan helemaal verkeerd aan. Weetje van de voren al dat je niet geduldig genoeg bent? Begin er dan NIET AAN.

-----

Is het ergens war onduidelijk? Vraag het me alsjeblieft, ik heb liever dan je hier niet aan begint, als je het niet snapt. Snap je iets niet, twijfel niet om het te vragen :D !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:39

HAR --> OPG

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:42

Zakje met brood o.i.d. Meestal wekt het geritsel de nieuwsgierigheid en heb je het paardje zo te pakken.

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:42

Heel vervelend inderdaad!
Ik probeer zelf mn hoofd koel te houden ( heel moeilijk voor mij haha :') )
Maar vooral met snoepjes! Als ie na een poosje nog niet komt, pak ik mn andere pony eerst. Daarna ga ik verder met hem.
Ik denk dat ie een spelletje met me speelt, misschien die van jou ook met je.. ?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:53

Wat is er mis met wat lekkers geven? Als dit ook gewoon prima werkt! Ik loop altijd de wei in en roep haar. Ze komt dan zelf naar me toelopen en dan klik ik het halstertouw rustig vast! Dan krijgt ze een snoepje... Dit doe ik al drie jaar zo en ze is nog nooit weggelopen! Maarja alle paarden zijn anders natuurlijk. Succes

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:55

1 van mijn pony's heeft dit een tijd gehad. Wat geholpen heeft is toch elke keer doorzetten, dus niet weglopen als het niet lukt. Het langst heb ik er een keer 1,5 uur achteraan gelopen. Uiteindelijk te pakken gekregen, toen alleen even uit de wei gehaald, gepoetst en weer teruggezet. Dat een paar keer achter elkaar en niets meer aan de hand. Hij is nu het makkelijkste van allemaal.

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:58

testes76 schreef:
Wat is er mis met wat lekkers geven? Als dit ook gewoon prima werkt! Ik loop altijd de wei in en roep haar. Ze komt dan zelf naar me toelopen en dan klik ik het halstertouw rustig vast! Dan krijgt ze een snoepje... Dit doe ik al drie jaar zo en ze is nog nooit weggelopen! Maarja alle paarden zijn anders natuurlijk. Succes

Er is nog nooit een grassprietje op de loop gegaan voor een paard. Gebruik eten niet als belonding.
Monty Roberts

Deze wijze woorden, zeggen alles. Ik hoef niks meer uit te leggen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:00

Sorry maar ik begrijp t niet hihi

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:10

Tuurlijk moet de band met je paard niet alleen bestaan uit "chanteren" . Die van mij luistert gelukkig goed ook zonder lekkers, maar ik verwen haar graag! Ook na t rijden krijgt ze af en toe een lekker appeltje! Daar vind ik niks verkeerds aan. Maar daar zijn de meningen over verdeeld en dat mag.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:15

Gelukkig is Monty heilig....

TS, kijk gewoon wat bij jullie het beste werkt, elk paard is anders. De ene doet alles voor een snoepje, de ander doet zijn hoofd er niet eens voor omhoog (ja, die bestaan, ik heb er 1).

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:18

Eigenlijk is het heel simpel: In het wild, wordt een paard ook nooit beloont met voedsel.

Voedsel=omkoperij. Als tussendoortje mag het zeker (tuurlijk wel, wanneer je paard onderdanig is), maar niet als beloning. Pfff, wat ik het moeilijk om wat in je gedachte zit op papier te brengen :o Maar de meningen hierover mogen zeker verdeeld zijn hoor, dit is alleen hoe ik er over denk :)

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:20

Haha boefje :+

Halen jullie haar alleen uit het land om te rijden? Of pak je haar ook wel eens om even te tuttelen en knuffelen?

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:21

LovingTweety schreef:
Gelukkig is Monty heilig....

TS, kijk gewoon wat bij jullie het beste werkt, elk paard is anders. De ene doet alles voor een snoepje, de ander doet zijn hoofd er niet eens voor omhoog (ja, die bestaan, ik heb er 1).

Nee, Monty is niet heilig voor mij. Zijn verdere manieren spreken mij absoluut niet aan, de join-up bijvoorbeeld. Alleen op het gebied van voedsel heeft hij wel helemaal gelijk (vind ik dan). De methodes die ik toepas (en die ik hier heb gepost) zijn niet van Monty, maar van Mark Rashid. Mark spreekt mij veel meer aan en ik toepas voor 95% zijn methodes toe. :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:28

Maar waarom zou je een paard niet met een snoepje, stukje groente of fruit mogen belonen? Ik heb hier een paar hele lastige pony's gehad, en met een snoepje en een hoop geduld zijn het allemaal brave pony's geworden.

In mijn geval: pony's staan 24/7 op het land, de rest weghalen zou dus geen optie zijn. Negeren vinden ze niet interessant en opjagen met een pony die niet te vangen (vanwege angst?) is heeft niet mijn voorkeur. Althans, dat had ik bij mijn doodsbange mishandelde pony niet hoeven proberen. Ik ben dan wel benieuwd hoe de oplossing moet zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:31

Och wat een ellende. Ik heb er ook zo'n eentje lopen. Vooral met vol land (veel gras dus) wil ze echt niet komen. Aangezien we 2 ha hebben heb ik heel wat meters afgelopen.

Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee, dat ik maar ben gaan jagen. Als je niet wil komen en gaat wegrennen als ik richting je toe loop? Dan blijf je maar lopen. Ik heb de merrie éénmalig ik het zweet moeten werken dat ze echt bijna kapot ging en daarna heeft ze het noooooooit meer gedaan :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:32

Door blijven gaan tot je hem hebt. En soms ook gewoon de wei in lopen en haar vangen en haar dan NIET meenemen. Zo denk hij dat je ook gewoon eens voor een knuffelmomentje komt in plaats van hem vangen zodat hij moet werken. Snap je me een beetje :+ ? Succes ermee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:40

Groep niet opgevoede paarden waarbij de pony die je hebben wil laag in rang staat zoals hier moet je echt niet met voer gaan werken. De andere paarden hebben te weinig respect voor jouw en willen allemaal het lekkers voor zichzelf hebben. Geen voer meenemen, dan kan je snel zonder opdringerige andere paarden door de wei lopen en bij de pony komen die nu van de rest ook gewoon niet bij je mag komen (want voer delen willen ze niet, mens met lekkers is voor hun en niet voor pony die je hebben wil). Neem een zweepje mee om de andere paarden weg te sturen als je pony eenmaal gevangen hebt. Jouw kudde (jij + die pony), jouw persoonlijke ruimte en daar mag de rest niet in komen.