wat te doen? verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:12

Maar je heb toch knappe punten?
1 punt binnen en de andere bijna, dat is toch netjes?
Mijn vriend met zijn super rijpaard is ook vaak 1e zonder punt, tja niet tof weer een dag verklooit maar dat overkomt iedereen.
En ik was inderdaad laatst op een koedbloedwedstrijd en daar reden echt combi's om te janken en kregen dikke punten. Mijn proefen waren echt heel slecht, de eerste af gegroet en de 2e met de handrem er op en geen galop kunnen laten zijn en had toch nog 176 punten. Dus daar word zeker anders gekeken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:15

Tja als ik heel eerlijk ben misschien thuis nog wat beter door trainen voor je weer gaat starten, want zoals ik het hoor is het toch nog niet voldoende. :)*

En ja heb ervaring ermee en je kan zelfs bij zo'n jury winst rijden. Je zult alleen dan een super strakke proef neer moeten zetten. :j

chimello

Re: wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:21

Ik zou er nog harder voor gaan. Opgeven is geen optie ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 11:25

Ik was er al bang voor dat sommige niet geloven dat juryleden letter in mij gezicht zeggen dat ze me minder punten omdat ik een haf heb. Jammer.

Mijn prioriteiten liggen bij ool hebben en kijn paarden scholen. Wedstrijden vind ik daar een mooi meetmoment voor. Maar dan moet er wel eerlijk gepunt worden.

En voor de mensen die naar koudbloedwedstrihden gaan, ik weet niet bij welke wedstrijden jullie dan rijden, maar zo wil ik ook mijn punten scoren. Lekker makkelijk. Ik heb dat misschien 2x meegemaakt met koudbloedwedstrijden, maar ook met reguliere wedstrijden. Dus overal wordt er wel eens met punten gesmeten.

De paarden staan in pension. Ik heb afgelopen weekend les gehad van iemand anders en die had echt niks meer dan lof over hem. Ze vind het een erg goede pony met zeer veel potentie.

En misschien ben ik wel te streberig. Ik weet waar mijn punten van werk zitten, zowel voor mijzelf als mijn paard.

Opgeven is imo ook geen optie, maar heel soms, heeeel heeeeel soms heb ik die neiging wel. Helemaal als een dag als gisteren.

Maargied, ik ga gewoon weer wat haflingerwedstrijden plannen. Ook leuk om de rest weer eens te zien. Leukere sfeer ook.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:29

Het hoort bij een jurysport... ja er zullen jury's tussen zetten die volgens jou niet eerlijk zijn... maar jij haalt dus vooral je plezier uit je wedstrijd als je 180+ rijdt? en als dat niet lukt is het mislukt... en als een kortzichtig persoon zegt dat hij haflingers lelijke boerenknollen vindt dan geloof je hem.

De wereld is niet eerlijk... als jij je pony echt goed voor elkaar hebt dan kom je er ook wel... ja niet steeds met eerste prijs en 200+ punten maar als je daar voor doet heb je de verkeerde sport.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 11:35

Ik doe het echt niet voor de 200+ punten. Ik ben tevreden met 185. Dat vibd ik een mooie en nette score.

Maar ik begin het idee te krijgen dat mensen heel een verkeerd beeld van mij krijgen zo. Niet mijn intentie.

En ja, de wereld is niet eerlijk. I know.

Maargoed, nogmaals. Ik moest gewoon even mijn frustratie kwijt. Ik was het even zat.

Nu weer opstaan en verder gaan.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:44

Ik heb juist het idee dat als je je koudbloed goed voor elkaar hebt en netjes rijdt, je juist hoger gepunt wordt. Regelmatig zie ik dat een Haflinger alle KWPN'ers eruit rijdt omdat die ruiter het paard zo onwijs goed voor elkaar heeft!
Gister was ik ook weer op wedstrijd en een Fjord werd 2e met 201 en dus 1 punt verschil op een KWPN'er. Zij had haar Fjord zo goed voor elkaar en reed zo netjes!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:47

Wij rijden ook koudbloed wedstrijd en daar wordt gewoon eerlijk gejureerd door 'gewone' juryleden. Pas geleden zijn we ook naar een 'normale' knhs wedstrijd gegaan en daar kregen we dezelfde punten als normaal, dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Het is voor ons meer de sfeer van de koudbloed wedstrijd die het fijn maakt om daar te starten en niet de jury. Je moet er lol in hebben en het niet voor de punten doen

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:48

Ik snap dat het heel erg frustrerend is, maar volgens mij kan je niets aan deze kwestie doen. Het is en blijft een jurysport. De jury behoort natuurlijk niet een mening op basis van een ras te hebben. Helaas blijkt het wel te zijn, ik herken het zelf ook. Ik reed met een D-pony tussen de 'grote' paarden. Word je steeds door andere jury's beoordeelt of regelmatig door dezelfde?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:54

Citaat:
Maar er zijn de afgelopen 6 maanden alleen maar juryleden die naar me toe komen dat ze haflingers niks vinden en dat ze ne daarom niet punten en gisteren dus weer... Ik ben het spuug zat.

In mijn ogen moet de prestatie en niet het (uiterlijk van het) paard worden beoordeeld.
Als ik naar dressuur kijk als leek zie ik maar een soort paard, vreemd kunnen andere paarden, kleinere, bonte, gevlekt of met veel behang geen dressuur?

Dit lijkt mij typisch een jury probleem!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:59

Ik snap je frustratie heel goed.
Misschien helpt dit: Met een KWPN'er ben je er ook nog niet. Dan krijg je weer een jury die niet van een lange rug houdt, of van een korte rug, of een te korte hals, zijn afstamming bevalt niet, jury houdt niet van de kleur, etc.
Natuurlijk hoort een jury hier niet op te letten maar een beetje subjectiviteit is er altijd. Dat is ook gewoon menselijk.

Kortom, er is altijd wel wat. Goed trainen en heel goed rijden en dan kunnen ze niet om je heen.

Misschien een keer je proef laten filmen? Dan kan je later kijken of het er echt zo goed uit ziet als dat het voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:03

TS heb je toevallig een filmpje van een dressuur proef met haf? Wellicht zien andere het toch anders of moeten mensen die je niet geloven je toch gelijk geven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:06

Peelie schreef:
Ik was er al bang voor dat sommige niet geloven dat juryleden letter in mij gezicht zeggen dat ze me minder punten omdat ik een haf heb. Jammer.

Mijn prioriteiten liggen bij ool hebben en kijn paarden scholen. Wedstrijden vind ik daar een mooi meetmoment voor. Maar dan moet er wel eerlijk gepunt worden.

En voor de mensen die naar koudbloedwedstrihden gaan, ik weet niet bij welke wedstrijden jullie dan rijden, maar zo wil ik ook mijn punten scoren. Lekker makkelijk. Ik heb dat misschien 2x meegemaakt met koudbloedwedstrijden, maar ook met reguliere wedstrijden. Dus overal wordt er wel eens met punten gesmeten.

De paarden staan in pension. Ik heb afgelopen weekend les gehad van iemand anders en die had echt niks meer dan lof over hem. Ze vind het een erg goede pony met zeer veel potentie.

En misschien ben ik wel te streberig. Ik weet waar mijn punten van werk zitten, zowel voor mijzelf als mijn paard.

Opgeven is imo ook geen optie, maar heel soms, heeeel heeeeel soms heb ik die neiging wel. Helemaal als een dag als gisteren.

Maargied, ik ga gewoon weer wat haflingerwedstrijden plannen. Ook leuk om de rest weer eens te zien. Leukere sfeer ook.

Kun je voor zulke persoonlijke opmerkingen niet een klacht naar de KNHS sturen. Een jury hoort je rijden te beoordelen en niet op wat voor paard je rijd.

Verder ben je denk ik idd iets te streberig. Om verder te komen heb je echt geen wedstrijden nodig een goede instructeur kan je thuis ook helpen tot z nivo met je haflinger.
Er zijn ook legio andere onderdelen in de paardensport die leuk zijn om te doen in wedstrijd verband waar men wat leuker naar elkaar toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:08

Voor een ieder met een haflinger die denkt dat je makkelijker je punten rijdt op een sportpaard (als je dezelfde prestatie levert) die kan ik direct uit de droom helpen nee dat is niet zo!

En ja ik heb ervaring. Ik heb jaren haflingers gehad en fanatiek op wedstrijden uitgebracht meestal kwamen mijn punten wel overeen met mijn gevoel en zo niet tja volgende keer beter :)

Aangezien mijn haflinger afgelopen januari is overleden heb ik de overstap gemaakt naar een ''bruin sportpaard'' . Dit had voor mij als voornaamste reden dat ik geen vervanger wou van de haflingers..

Maar ik wordt net zo beoordeeld als op een haflinger hoor! Ik krijg nu echt niet inene punten cadeau omdat ik op een bruin sportpaard rij ipv een haflinger :n .

Dat zo'n paard wel de potentie heeft om hogere punten te gaan halen dan mijn haflingers destijds is een ander verhaal met een hele simpele verklaring. Zijn gangen zijn ook beter, zijn lijf is ook geschikter voor de sport wat maakt dat als ik hem goed voor me kaar heb hij straks vast en zeker hogere punten gaat halen dan dat mij met mijn haflingers lukte.

Dat een sportpaard vooraan eindigt vindt ik ook niet zo vreemd ze zijn vaak ook gewoon beter. En dat betekend niet dat je haflinger,fjord of whatever slecht is nee zeker niet maar het andere paard is dan gewoon wat beter :)

Maar ook op die kwpn krijg je je punten niet cadeau en zal je echt goed moeten rijden om je punten te halen! Laat dat een vooroordeel zijn die heel snel de wereld uit geholpen wordt!

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:09

Wel vervelend als je hier tegen aanloopt, misschien is het nog helemaal niet van belang of het nu wel echt zo is of niet zo is dat juryleden vaak oneerlijk jureren, deze discussies zijn er altijd bij een jurysport. Het belangrijkste is dat jij weer kunt genieten van je sport. Hoe je dat terug kunt krijgen is denk ik door jezelf een aantal vragen te stellen waarom wil ik dit graag doen wat brengt me het meeste plezier enz.. probeer het los te zien van de punten. En misschien kun je het negatieve omdraaien naar het positieve juist de lage jurering zien als een extra motivatie om nog meer en beter te laten zien wat jullie kunnen, op den duur kunnen ze niet meer om je heen...de aanhouder wint en jullie gaan alleen maar meer vooruit. Heel veel succes.
Ps. Niet verkopen hoor ;)

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:14

Wanneer dit echt op die manier gaat en de jury aangeeft dat je minpunten krijgt omdat hij/zij niet van haflingers houdt; melden bij KNHS wat er gebeurde, met naam en toenaam.
Maar dan zul je eerst wel in gesprek moeten gaan met de jury om uitleg te vragen en aangeven dat de beoordeling om de gereden proef gaat en het type paard niet beoordeelt wordt.

Peelie schreef:
Nee, zo is het absoluut niet. Ik kan me voorstellen datvhet zo over komt.

Ik heb de merrie al 8 jaar en de ruin zelf gefokt uit de merrie. Die beesten zijn mijn wereld.

Maar er zijn de afgelopen 6 maanden alleen maar juryleden die naar me toe komen dat ze haflingers niks vinden en dat ze ne daarom niet punten en gisteren dus weer... Ik ben het spuug zat.

Het was meer ook even een klaagzang, even mijn frustratie kwijt...

Het is ontzettend kinderachtig dat juryleden zo doen. En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim, dit zeggen juryleden letterlijk tegen mij.

Ik vind het zo flauw. De paar juryleden die wel door ras en stokmaat heen kunnen kijken daar rij ik wel goede punten.

Toevallig een van mijn laatste B wedstrijden een jury die ook op bokt.nl zit. Hele goede punten gehad en daarna via bokt nog met haar zitten praten. Dat was een jury die gewoon eerlijk naar het paard en niet naar ras keek.

Ik rij de wedstrijden voor mijn lol, om mijzelf te meten net anderen en ik vind het een kick als ik met mijn haflingers win van grote paarden. Maar dan moet de jury wel eerlijk zijn.

En ja, het is en blijft een jurysport. Maar die opmerking heeft mij zelfs een keer bijna een officiële waarschuwing opgeleverd. Bleek dat er een jury naadt mij stond toen iemand van het secretariaat aan mij vroeg wat ik van mijn punten vond.

En niet dat ik mijn haflingers zomaar weg doe, anders zou ik ze niet al 8 jaar hebben. Maar heel soms denk ik welbeens bij mezelf. Goh, een mooie kwpn...
Laatst bijgewerkt door Mukkie1979 op 16-03-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:19

Ik heb een zeer goede en kundige instricteur die mij met mijn andere paard erg goed geholpen heeft. Die is in een half jaar van B naar L2 gereden. Ze heeft allen een peesblessure gekregen en dus al een jaar niet meer gestart. Met haar rij ik altijd winst. En misschien hou ik me daar ook te veel aan vast. Zij loopt constante proeven voor een 6 of 7.

Mijn ruin doet onderdelen voor een 8 maar ook een 5. Hij moet nog veel constanter worden in alles. Hij is een hele uitdaging om te rijden. Moeilijker dan menig kwpn.

Mijn hart ligt wel echt bij de dressuur. Springen vind ik ook leuk, western ook, maar dat is voor even. Dan is de lol er weer af.

Nash is in de training oom L2 richting M1. Hij is net het doorzitten zo veel fijner en rustiger. Hij is behoorlijk sensibel voor zo'n klein ding.

Goed, ik ga ook gewoon eens overleggen met mijn instructeur eens kijken hoe we hem nog constanter kunnen krijgen, vooral op wedstrijden. Ook gaat ook soms nog te veel over de zeik om niks. Gelukkig tijdens proeven niet meer, maar wel tijdens het losrijden.

Tjah, de jury melden wordt zijn woord tegen het mijne. Dat gaat niks oplossen.

En dat ik met een kwpn de punten "cadeau" zou krijgen geloof ik niks van, wel is het type paard er geschikter voor en dat helpt erg mee.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:22

Mijn ervaring met haflinger of fjorden wedstrijden is dat de punten echt wel een stukje hoger liggen dan op de standaard wedstrijden.
Ik heb wedstrijden gehad waar ik volledig achter de punten stond, maar ook wel eens van niet. Maar dat zullen mensen met een KWPNer ook wel eens hebben.
Het houd mij er niet vanaf om lekker met mijn haflinger te blijven rijden.

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is om negatie commentaar van de jury te krijgen. Probeer daar boven te staan. Jij hebt plezier van je pony!! En er komen vast een heleboel wedstrijden dat je wel je punten rijdt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:40

Als een jurylid me recht in mijn gezicht zou zeggen dat ik minder punten had gekregen vanwege het ras ging er meteen een brief naar de KNHS met een kopie naar het betreffende jurylid. Of er nu iemand bij geweest was of niet om het te bevestigen. Daar wordt zo'n jurylid zeker wel voorzichtiger van, of jij nu in het gelijk gesteld wordt of niet. Dat mag gewoon niet voorkomen. Zeer onprofessioneel.

Daarbij denk ik dat jij gewoon je pony nog beter voor elkaar moet hebben. Zeker als je zegt dat je met de andere wel hoge punten reed. Hier in de buurt rijden ook koudbloeden in de wedstrijden waarvan een meisje altijd met haflingers. Die start ze ok in het Z1. Meerdere keren heb ik haar die klasse zien winnen.

Daarbij is een KWPNer ook niet zaligmakend, daar zitten er net zo goed tussen die stijf of kort van beweging zijn of takt missen. Noem maar op. Dus met een KWPN moet je het paard ook gewoon goed voor elkaar hebben. Ja, tref je een talentvol KWPN sportpaard en je kan daar zelf ook goed mee overweg dan scoor je natuurlijk hoog, en terecht.

Dus mijn advies, niet zeuren en actie ondernemen, zeker met rijden maar ook zeker de rare reakties van een jury niet accepteren. :)

Wat die bijna officiele waarschuwing betreft, dat kunnen ze helemaal niet doen. Als jij gewoon een gesprek met iemand hebt en jouw mening geeft over de proef of over de jury aan die persoon , terecht of onterecht, dan heeft de jury die dat toevallig hoort daar gewoon niets mee te maken.

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:57

Ik ben het er toch echt mee eens dat je afgekeurd wordt op het ras waar je mee rijdt. Ik heb meerdere malen jury's gehad die aan me vroegen wat ik hier in vredesnaam kwam doen met een HaLflinger (ja er werd letterlijk HaLflinger gezegd, en het was wel aan de stem te horen dat dat geen foutje was, dat dat gewoon expres gebeurde om even te laten merken hoe 'minderwaardig' het ras eigenlijk wel niet is en dat het echt niet kan om daarmee op een wedstrijd aan te komen). Hoe ik het in me hoofd haalde om met een Haflinger te komen, terwijl ze eigenlijk gewoon een prima proef liep, gaf netjes na etc..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:02

Een jurylid hoort niet naar het ras te kijken maar naar de combinatie. Het zal lastig aan te tonen zijn dat je
minder punten krijgt vanwege het ras. Dan zal het al op je coupon geschreven moeten zijn. Ik kan me ook slecht voorstellen dat juryleden naar je toe komen om te zeggen dat ze het niks vonden alleen omdat je op een Haflinger reed.

Ik heb niet de indruk dat combinaties met paarden van een ander ras benadeeld worden. Zelf jureer ik regelmatig op rassenwedstrijden (Friezen, koudbloeden en Haflingers). Ik jureer daar niet anders dan op een gemengde wedstrijd. Als de proef goed is kan een koudbloed ras ook gewoon bovenaan staan tussen de KWPN-ers. En dat zie ik bij andere juryleden ook wel gebeuren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:16

Mensen met Friezen hoor je dit soort dingen ook nog wel eens zeggen, maar er wordt regelmatig met friezen toch heel goed gepresteerd, tot aan Grand Prix nivo toe.
En dan hoor ik iemand klagen over dat ze geen punten hebben gekregen, en dat allemaal omdat ze met een fries rijden. Nou, ik heb dan ook nogal eens de proef gezien, en dan is het vaak idd niet eens winstwaardig. Ik heb wel het idee, dat dit het meest als excuus aangegrepen wordt in de lagere klassen. Kan het helemaal mis hebben, maar degenen die ik ken met een fries of haflinger die in het Z rijden hebben misschien toch meer kijk er op of ze idd een goede of wat mindere proef hebben neergezet, en waar de knelpunten lagen. Die hoor ik nooit zeggen dat het aan het ras ligt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:26

Lastig Peelie en begrijp je gevoel. Maar wij hebben het gelukkig maar heel weinig meegemaakt.
Laatste 2 Z2 (selecte en kringkampioenschap) wedstrijden zelfs een substop jury gehad die absoluut objectief heeft gejureerd. Enkel met de Z2 regiokampioenschappen zat er weer eens een keer een jury die niet wilde punten.

De meeste punten zijn gehaald tussen de paarden en vele eerste en tweede prijzen.
Denk dat je het gewoon een paar keer verkeerd hebt getroffen, maar laat je niet uit het veld slaan. Als je het met je haffie wel redt dan kun je dubbel zo trots zijn.

Het heeft mij in ieder geval altijd extra gestimuleerd om toch te blijven starten.

Succes en ben je er in Lisse ook bij, op de eerste Golden Summer wedstrijd?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:03

Please don't take this the wrong way, maar een paard wat een constante proef loopt met vooral zessen kan twee dingen betekenen. 1 de jury geeft lage punten ( je hebt van die jury's die steeds lage punten geven zodat zelfs de nummer 1 op 190 eindigt ) of 2 je paard moet meer laten zien, een zesje is een matige voldoende en hij hoeft maar twee keer een foutje te maken en tis gedaan met je winstpunt. Als ik een tip mag geven zou ik eerst doortrainen zodat je gemiddelde op een 7 komt. Dan kun je ook een foutje permitteren. Ik heb ook een periode gehad dat ik blij was met 60% maar eigenlijk was de proef toen te moeilijk voor ons.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 14:08

Har, ik denk dat je mijn 2 paarden door elkaar haald. Mijn merrie loopt voor een 6/7 een constante proef. Mijn ruin, waar ik gisteren wedstrijd mee had, loopt voor een 8, maar ook voor een 4. Hij is tijdens wedstrijd gewoon nog te wisselend soms. Hij kan ontiegelijk goed lopen, maar hij kan er ook enorm met de pet naar gooien in 10 sec. Hij is super sensibel en dat maakt het lastig.

Met mijn merrie rij is altijd winst tot nu toe.

Ik wil me idd weer gaan opgeven voor de GSC, al was het maar omdat het gewoon een leuke wedstrijd is :)