Paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:14

Wat je ook doet, koop in hemelsnaam geen paard met een ander samen!
In het begin ging het bij mij en mijn beste vriendin ook goed tot er wat strubbelingen ontstonden.

Nu zijn we geen vriendinnen meer, heb ik geld gestoken in een ''bodemloze put'' want ik ben mijn/ons paard en een deel van de spullen kwijt die zijn achtergebleven bij het paard.

Wacht dan tot je klaar bent met school en er de tijd voor hebt als je een baan hebt gevonden....

Simbaa

Re: Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:24

Ik heb wel hele goede ervaringen met het delen van een pony. Wij hadden tijdens mijn middelbare school periode een pony die we deelden met 2 gezinnen. Weinig gezeik, eigenlijk alleen maar leuk! Dat meisje van het andere gezin is nog steeds mijn beste vriendin :D.
Nu deel ik mijn tinker met 4 zusjes. Geen probleem!! We zitten wel redelijk op 1 lijn en veel gaat in overleg. Bovendien hebben we ook andere paarden om te rijden, dat scheelt wellicht.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:35

Nu moet ik wel eerlijk zeggen ts, mijn verhaal is inderdaad positief, maar als ik lees hoe jij het voor je ziet zou ik er niet aan beginnen. Als ik heel eerlijk ben, en dat klinkt misschien heel hard, maar jouw idee is een beetje onrealistisch denk ik.

Ten eerste wil je een paard met zijn drieën. Dan heb je dus twee anderen om rekening mee te houden. De kans dat jullie het dan niet altijd allemaal eens zijn is wel erg groot. En wat gebeurt er dan? Meeste stemmen gelden? Dat kan voor de derde persoon erg oneerlijk voelen en tot frustratie leiden.

Ten tweede weet je niet met wie je een paard wil hebben. Dit is eigenlijk al wel de belangrijkste reden om het niet te doen. Zoals ik al zei, met iemand anders zou ik echt geen paard kunnen hebben. Zelfs met een van mijn beste vriendinnen, die ook in de paarden zit, absoluut niet. Het is bij ons puur toeval dat het zo gelopen is, juist omdat we zo gelijk gestemd zijn. Als dat niet het geval was geweest was het überhaupt nooit in mij op gekomen om samen met iemand anders een paard te kopen. Wil je nou een paard kopen met een kennis of met een onbekende? Met een onbekende lijkt me erg onverstandig... Je hebt geen idee wat je aan die persoon hebt. Wat doet ze als jullie het oneens zijn? Wat doet ze als er belangrijke beslissingen moeten worden genomen?

En dan heb je het over de vrijheid die je wil dat iedereen heeft. Als één van jullie western wil rijden en de ander dressuur moet dat kunnen. Sorry hoor, maar hoe zie je dat voor je? Denk je nou echt dat dat paard dat snapt, drie compleet verschillende rijstijlen? Dan ben je als je aan het rijden bent alleen maar bezig met het paard weer naar jouw hand te zetten en maak je nooit vooruitgang...

Als ik mijn stukje zo na lees klinkt het misschien een beetje onaardig wat ik allemaal zeg. Dat is niet de bedoeling. En ik snap dat je blij was om juist ons positieve verhaal te lezen tegenover alle negatieve reacties. Maar ik denk echt dat het samen hebben van een paard niet voor iedereen is weggelegd en ik probeer je alleen maar te waarschuwen. Het zou heel naar zijn om er, als je eenmaal een paard hebt, achter te komen dat het samen toch niet zo goed werkt als je had gehoopt. Als dat dan betekent dat je het paard weer moet verkopen omdat je hem niet alleen kan onderhouden is dat erg zuur. Denk er dus erg goed over na of dit echt is wat je wil en of je de juiste persoon hebt gevonden om het mee te doen.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:40

Ik zou er nooit aan beginnen. Je moet het natuurlijk nog altijd zelf weten. Maar ik wil echt mijn eigen beslissingen en verantwoordelijkheden kunnen nemen en hebben. Een bijrijder die je goed vertrouwd is wel een leuk idee, maar met zijn 3en een paard hebben lijkt me geen goed idee. Vaak zit er toch iemand bij die mooi zijn eigen plan trekt. Hier kun je vreselijk veel problemen mee krijgen.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:50

ik deel mijn paard met mijn moeder en dat vind ik al erg vervelend! (ben wel puber :p )

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:57

sorry geen ervaring mee ik heb zelf een eigen paard moest 1st delen met me zus. Maar die keek amper naar om. Maar nu is ze alleen van mijn. En ik ga aankomend school jaar weer naar school. En is makkelijk te combineren. Ok al ga ik niet dicht bij naar school. Maar ik maak gewoon tijd voor der. En bij mijn op stal heb je wel tijden tot hoe laat en van af hoe laat je der mag komen. Maar ook al heb ik dan hw maar ja ik ben persoonlijk ok niet van om paard met veel mensen te delen. Want iedereen rijd op ander manier zeg maar. En dat is sowieso niet goed.

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:04

Nogmaals thanx voor alle reacties...
Om de mensen met tips&zorgen gerust te stellen.

Ik ga het niet dit jaar doen, ook nooit het plan geweest.
Ik ben gewoon rustig aan het rondkijken naar alle opties omdat ik ervan overtuigd ben dat het geen beslissing is die je 1, 2, 3 moet nemen.
Als ik het met mensen samen doe ga ik eerst een periode lang toenadering zoeken op de maneges waar ik kom als bijrijder of leaser. Wellicht via internet maar dan heel, lees HEEL vaak afspreken.
En alles op papier, letterlijk alles doorspreken en als dan iemand zich niet aan de afspraken houd zijn de kosten voor diegene.
Maar nogmaals dit is ALS ik het doe.

Qua kosten ben ik er inmiddels wel 100000% van overtuigd dat ik het ook in mijn eentje wil kunnen dragen.
Daardoor zou een leaser ook een optie zijn....
Maar daar ben ik nog niet uit, het plezier om het echt samen te doen lijkt mij ontzettend leuk.
Maar inderdaad, je moet de juiste persoon tegen het lijf lopen.

Nog veel na te denken dus.
Waar jullie me wel van overtuigd hebben is het financiële gedeelte wat ik ook alleen wil kunnen dragen zo nodig. En dat de afspraken 100% helder moeten zijn.
(en ja, daarin mogen jullie best een beetje vertrouwen in mijn hebben aangezien ik een notaris met eigen paarden ken die mij hierbij evt. wel wilt helpen)

Nogmaals super bedankt!!
Het realistische deel is mij een stuk duidelijker geworden.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:09

Fijn dat je wat aan de ervaringen hebt :)

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:52

Inmiddels bijna een jaar later.
En nee, ik heb geen eigen paard.
Heb er wel veel overna gedacht.

Maar ik wil eerst zoveel meer leren.
Ben er echt wel achtergekomen dat ik nog veel te weinig weet om een paard goed te kunnen trainen en onderhouden.

En nee, zal nooit een paard samen met iemand kopen.
Als er een paard komt, wordt dat ook echt mijn paard.

Maar eerst de komende 3 jaar nog studeren :p

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:59

Leuk om een "jaar-later"de situatie te horen. En het klinkt alsof je ontzettend veel duidelijker bent in wat je zelf wilt. Nog ff studeren en dan weet je waarschijnlijk nog beter wat je wilt, wat bij je past.