Paard gehecht aan ander paard, wat als zij er niet meer is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:58

Ik denk ook wel eens na over dit onderwerp.
Mijn pony is beste maatjes met het paard van de stal eigenaresse. Maar dat paard is al 24..
Ik kan ze nog makkelijk uit elkaar halen, en ieder apart zijn ding doen, maar zodra ze weer samen staan trekken ze naar elkaar toe. Mijn pony is 4.. wil er liever niet over nadenken, ik zou echt niet weten hoe mijn pony zou reageren als de Kwpner overlijd.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:02

Voor mijn paard van mij was heb ik hem een tijd verzorgd. Daar stond hij samen met een merrie, al jaren en ze konden niet met maar al helemaal niet zonder elkaar.
Als ik in de hal aan het rijden was en de merrie kwam langs, kon ik het vergeten. Niks mee te beginnen. Toen is de merrie verhuisd en hij bleef achter. Hij was een week een beetje uit zijn doen(ze deelden ook een uitloopstal dus waren echt altijd samen), maar daarna was niks meer aan de hand. Ze wennen er wel aan als het echt moet.

MirandaDvG

Re: Paard gehecht aan ander paard, wat als zij er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:03

Maar TS je paard is 15.... die zit in de bloei van zijn leven.
Ik denk niet dat jij je er nu al druk om hoeft te maken, tenzij hij/zij erg ziek is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:08

Helaas moet ik me hier wel druk om maken Miranda :(

Merrie heeft atrose en hoefkatrol in voorbeen en loopt sinds vorige week ontzettend beroerd. De keuze kan dus als het tegenzit al snel komen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:10

ons Friese merrie ( nu 14 ) en mijn oudje ( +/-32 ) zijn ook zo'n stel. Van begin aan als wij haar kochten zijn ze onafscheidelijk... ons Friese ruin hangt er zo maar bij.
In 2010 heb ik de pony verhuist : eerst om een andere wei ( wel in zicht ) met jonkies / later als weidemaatje naar een andere stad... ze waren meer als 2,5 jaar van elkaar gescheiden toen ik mijn oudje weer terug haalde... Je wilt niet weten wat voor een spektakel het was als hij uit de trailer kwam... bij het eerste hinniken ( nog in de trailer , dus niet te zien voor de merrie) begon ze 100% te flippen / rennen gillen bijna tegen de omheining aan...
Ik wilde hem eerst ter gewenning in het weitje ernaast zetten... maar dat heb ik mooi gelaten ... Ik heb echt nog nooit zowat mee gemaakt, echt pure herkenning... en mevrouw werd spontaan hengstig en meneer, ja hoor , met zijn 1,30 m er boven op :-)
Dus ook hier houd ik mij mijn hart vast als mijn oudje een keer weg is. Waarbij ik wel gewoon van het erf af kan met haar...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:50

SteffiiY schreef:
Helaas moet ik me hier wel druk om maken Miranda :(

Merrie heeft atrose en hoefkatrol in voorbeen en loopt sinds vorige week ontzettend beroerd. De keuze kan dus als het tegenzit al snel komen.

Als het zover is, laten we hopen van niet, kan misschien het andere paard erbij blijven zodra de merrie word ingeslapen. Of laat het paard daana bij de merrie zijn zodra der geest is gaan hemelen. Dan neemt het paard afscheid en de kans is dan groter dat het paard het beter kan begrijpen en accepteren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:44

Op mijn vorige stal was een paard enorm gehecht aan mijn paard. Toen ik op vakantie ging at dat paard niet meer, en was heel onrustig. Dat was maar vakantie, maar toch... Echter, toen er een ander - vreemd - paard bij werd gezet was het gewoon over.
Mijn paard miste vorig jaar haar buurman ook behoorlijk, heb wel aan haar gemerkt dat ze het moeilijk vond dat hij weg was, wat ze uitte door enorm aan een andere te gaan hangen (daarvoor hing ze helemaal niet zo). Dat is rustig weggeebt later.
Denk dat, als je je paard maar niet helemaal alleen achter laat, maar direct zorgt voor in ieder geval een maatje, ze er wel aardig snel overheen kunnen komen gok ik.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:49

Ik denk als 1 van de 2 paarden komt te overlijden dst je snel een ander maatje moet gaan zoeken.
dan richten ze hun aandacht daar weer op.
Ik zal ze niet alleen laten staan

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:50

Ik ken het van de manege waar ik rij. De twee oudste van stal waren echt de dikste maatjes. Tot een van de twee koliek kreeg. De ander voelde aan dat hij het niet ging redden en mengde zich in de rest van de kudde. Een paar dagen overleed hij inderdaad, maar zijn 'beste vriend' is nu maatjes met een ander, en was dit eigenlijk al voor zijn dood.
Dit gebeurt natuurlijk lang niet altijd, maar paarden voelen het wel goed aan natuurlijk

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:45

2 jaar geleden heb ik mijn 29 jarige merrie in moeten laten slapen. Mijn toen 25jarige stond al vanaf veulen bij haar. Ook mijn andere paard (nu 8 of 9) stond sinds veulen bij haar.

Mijn 25 jarige heeft een dikke maand om de 5minuten lopen roepen. Ik heb ze wel afscheid laten nemen, de 25jarige werd zelfs boos op haar omdat ze niet opstond.

Haar lege stal heb ik pas 3mnd later uitgemest, kon het gewoon niet maar ik moest wel omdat de 25jarige obsessief gedrag begon te vertonen bij die stal https://www.youtube.com/watch?v=dIUFPcATyos dit fimpje is 2.5mnd na het overlijden genomen.

Mijn andere paard of ik konden haar niet troosten, ik was zelf ook kapot en wilde zo min mogelijk tijd bij de stal of paarden doorbrengen, kon het gewoon niet.
Uiteindelijk heb ik mijn andere paard naar de middelste stal gezet en heb ik een mini appaloosa veulen voor haar gekocht. Pas toen kreeg ik mijn paard weer terug.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:07

Mijn merrie was onafscheidelijk met haar grote liefde, stonden aan elkaar vast gekleefd in de paddock en nachts naast elkaar in de boxen. Zij heeft erbij gestaan dat hij snachts in stal lag te vechten tegen de koliek en sochtends werd gevonden en in geslapen is. Zij heeft een week om hem staan roepen en dat sleet vanzelf. Nu heeft ze een nieuw vriendje, maar zo close als met de vorige wordt het niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:17

uiteindelijk gaat het denk ik wel over. hier waren ze onafscheidelijk, 1 werd weggehaald en de andere stopte met eten, drinken alles. ik mocht niet meer weg gillen als ik kwam of ging...
na een maatje erbij is plakt ze daar aanvast maar het trekt wel bij.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:22

Mijn Shetlanders zijn onafscheidelijk.
Merrie van bijna 2 en een ruintje van rond de 20.
Ze lopen nu bijna een jaar samen en staan samen op stal.
De ruin vind het vreselijk als de merrie even weg gaat om te wandelen oid.
Normaal is hij de rust zelve maar laatst ging hij mee als trailer vriendje om een veulen rustig te houden en hij was zelf helemaal wild en van Slag en gestoord als een kudde rennende koeien die een jaar niet buiten zijn geweest.
Oftewel dat plan mislukte, eenmaal terug ging het gelijk goed.
De merrie heeft het iets minder en blijft andersom wat rustiger wachten maar is ook niet blij.
Sindskort staat mijn haflinger er ook bij een die begint nu ook.
Hoewel weer vaker vriendjes zijn weg gegaan van haar en je zag dat ze echt verdrietig was, kwam ze er altijd overheen.
Ook mijn opatje van 20 zal er desnoods wel overheen komen al verwacht ik dat hij oooooooit eerst zal gaan.
Mijn ervaring heeft mij ook geleerd wanneer een paard in bijzijn van een andere overlijd of het iig ziet, ze er sneller vrede mee hebben.
Was bij mij toen tenminste het geval

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:25

Op het moment dat de paarden afscheid van elkaar kunnen nemen, gaan ze snel genoeg doorhebben dat de ander er niet meer is. Dus mocht je de mogelijkheid hebben om na eventueel inslapen op stal de ander er bij te laten, dan is dat hoofdstuk voor de achterblijver afgesloten en kan ze door. En zorg dat idd voor een nieuw maatje waar ze mee door een deur kan. Als het mogelijk is, deze al in huis halen voordat de beslissing gemaakt wordt om de ander te laten gaan.