Ervaringen gevraagd met blind paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Ervaringen gevraagd met blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:57

Hij moet eerst nog ingereden worden.
En de bedoeling is gewoon lekker te genieten. Lekkere buitenritjes maken maar ook wel dressuurmatig in de bak aan het werk om hem fijn aan de hulpen en soepel te houden.
Misschien dat we dan ook wat balkjes mee pakken. En als hij dat leuk op pakt wat lage kruisjes. Maar echt springen zit niet echt in de planning.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:06

mijn vorigen paard was blind aan 1 oog. Die had een tumor die oogzenuw in groeiden. En die was 6 toen we der achter kwamen ze heeft vol gehouden tot haar 7e. We sprongen er gewoon nog mee en dressuur ook. En we moesten altijd over de weg om naar club te gaan. En dat ging naar mijn medeweten gewoon super. En als we aan kant kwamen waar ze blind was praten we altijd tegen der. ondanks dat niet leuk was. Had met springen wel een voordeel. Want dan hadden van roden witten lint hangen. En elke paard weigerde daar bij maar zij niet omdat aan die kant hing waar ze blind was dus ze sprong gewoon alles. En we waren sowieso bijna m met haar we moesten nog 1 wp toen of zo. dus we ging eigenlijk heel goed maar dat was in 2000 toen ze inslapen moest worden dus dingen zijn nu anders. Maar zij had iets wat bij katten voor kwam en niet bij paarden heel vraag. Kwam toen zelf op het internet en zo en insternatsoniaal. En toen kwamen pas achter wat ze had. Maar ze kon super mee leven. Nou moet ik wel bij zeggen dat ze wel super team met me moeder vormden en dat wij ook alles konen doen. Maar ze had vooral veel vertrouwen in ons en dat is wel heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:11

Ik werd al even vermeld maar zie het topic nu pas.
Heb alles even doorgelezen en heb het idee dat je prima op weg bent. Je deed hetzelfde als ik in het begin ook deed (en soms zelfs nog doe), namelijk er een groter probleem van maken dan het is :Y)

Weet niet of je verder nog vragen hebt of dingen waarvan je niet goed weet wat of hoe? Je mag altijd een pb sturen, ook als je ergens een situatie hebt gehad en daar achteraf even over wil ventileren ofzo, kan ook deugd doen ;) Maar als basis: gewoon doen wat je altijd deed, op dezelfde manier. Even opletten als je aan z'n blinde kant staat en rekening houden in nieuwe situaties dat hij daar niks ziet. Maar doorgaans zijn er weinig problemen als baasje zelf gewoon kalm blijft ;) Of dat is hier de ervaring toch.

Las ook over problemen met de Haflinger, hoe gaat dat tegenwoordig?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 21:26

Hij was vroeger heel de dag aan het spelen met de tinker. En werd vaak achter na gezeten door de haflinger.
Heb het idee dat hij zelf wat rustiger en meer op zich zelf is geworden. Hij staat afentoe nog wel te spelen met de tinker maar niet meer zo vaak en uitbundig. De haflinger zit nu ook minder achter hem aan.

Waar ik nog wel veel over na denk is hoe ik het straks ga aan pakken met inrijden. Ik ben natuurlijk gewend om alles links te doen. En laat hij nu net aan de linkerkant blind zijn.
Zat al te denken om met met mijn merrie te gaan oefenen om ook makkelijk en soepel rechts op te kunnen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:29

Sowieso ben ikzelf voorstander ervan dat je alles moet kunnen aan beiden kanten van je paard, zelfs bij niet-blinde paarden ... Dus daar zou ik me niet al te druk om maken, gewoon aan de slag met dat grondwerk, je paard aan zoveel mogelijk laten wennen (zowel aan de linker- als aan de rechterkant) en dan komt het gaandeweg allemaal wel vanzelf :)