Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:47

Babootje schreef:
De do's en dont's beginnen al voor de aanschaf,
Heb je hem goed laten keuren? :D

En als je dat gedaan hebt en hij is goedgekeurd dan zijn veel tips hier goed. Zorg ook voor goed passend zadel en hoofdstel, soms krijg je dat bij de koop maar dat wil lang niet altijd zeggen dat het goed is, een goed zadel is een absolute voorwaarde voor prettig rijden, voor het paard maar ook voor jou. Als je toch niet zoveel ervaring hebt met rijden vraag dan een ervaren ruiter bij je op de manege om er de eerste keer op te stappen, gewoon om te kijken wat hij doet of je moet een proefrit gemaakt hebben dan kun je er zelf wel op gaan.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:54

Vraag ook nog even advies van de huidige eigenaar, zij kennen het paard natuurlijk het beste. Dat hebben wij destijds ook gedaan en wij kregen te horen dat we het beste meteen met hem aan het werk konden gaan. Hij kwam 's avonds aan, dus de eerste dag hebben we hem nog lekker met rust gelaten, maar de volgende dag zijn we meteen begonnen met longeren (hadden nog geen zadel). Nu, ruim een jaar later, weet ik ook dat dat het beste is voor mijn paard, lekker werken. Hij wordt niet vrolijk en zelfs een beetje vervelend van dagen niks doen (staat wel gewoon buiten). Maar toen we hem net hadden wisten we dat natuurlijk nog niet, en dan is het best fijn om te weten wat de vorige eigenaar zou doen.
Oh ja, en meteen consequent zijn is zeker ook belangrijk. Al is het paard nog zo lief en goed opgevoed, laat van het begin af aan weten waar je grenzen liggen.

En vooral, genieten!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:03

Ik heb toen mijn paard kwam een week helemaal niets met hem gedaan behalve hem lekker verzorgd, gepoetst, buiten gezet enz en na de eerste week ben ik langzaamaan begonnen met longeren etc.
Ik had toch nog geen zadel en ik had geen haast, ik had mijn droompaardje weer terug(heb hem een tijd lang verzorgd en we zijn zo hecht geworden toen, wegens omstandigheden ben ik moeten stoppen en toen ik hem daarna toch kon overkopen was ik natuurlijk dolgelukkig) en kon gewoon intens genieten van alleen maar al naar hem kijken <3

Ik zou proberen hem de eerste week/weken echt goed te leren kennen. Na enkele dagen wel al wat oppakken qua beweging etc, maar hem ook aan jou te leren wennen en jij aan hem.
Als je hem niet hebt laten keuren zou ik hem ook even laten nakijken door een dierenarts, gewoon voor het geval dat.
En als je dan toch bezig bent meteen de zadelmaker even laten komen om je zadel(als je dat erbij krijgt) te controleren. Mensen zeggen vaak wel dat dit past maar dit is helaas niet altijd zo.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:10

Er zijn al veel goede tips gegeven zie ik!
Probeer het voer aan te passen op wat je paard hiervoor kreeg. Als de manege standaard 2x per dag een kilo geeft terwijl je paard maar een handje per dag gewend is, kan hij daar erg druk of zelfs ziek van worden. Als hij nu 1x per dag in de bak komt ipv de hele dag op de wei zal hij ook meer energie hebben. Kijk of je hem wat minder krachtvoer kan laten geven, zodat hij niet te druk wordt. Het is niet fijn als je wilt wandelen en je paard alle kanten op stuitert van de energie!

Nog een paar puntjes waar je aan kan denken zijn de hoefsmid, veearts en zadelmaker. Zorg dat je het nummer hebt van deze mensen, zodat als de nood aan de man is je het nummer al bij de hand hebt. Als je een beetje rond vraagt op de manege waar je paard komt te staan kan je vast aan een paar namen komen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:16

Hee,
Allereerst Gefeliciteerd met de Aanwinst! :)
wat een grootte zeg :o

Do's:
-Lekker even poetsen, wandelingetje maken over het erf, rustig kennis laten maken met zijn nieuwe soortgenootjes.

Not's: Teveel vragen zoals meteen longeren, meteen lekker buiten rijden.

En geniet vooral van hem, geef hem de tijd om te wennen :)

Veel plezier :)

Babootje

Re: Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:33

Ik hoor hier veel advies langs komen vooral de eerste dagen niet te gaan rijden etc. Dat is iets dat je vooral niet moet doen.
Zodra het paard in je bezit is moet je juist wel alles gaan doen, waar je hem voor hebt gekocht, om snel te kunnen beoordelen of hij ook beantwoordt aan wat de kopers je hebben verteld. Is er toch iets mis met het paard, is het maar beter dat je er zo snel mogelijk achter bent, zodat je daar nog wat aan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:19

Babootje schreef:
Ik hoor hier veel advies langs komen vooral de eerste dagen niet te gaan rijden etc. Dat is iets dat je vooral niet moet doen.
Zodra het paard in je bezit is moet je juist wel alles gaan doen, waar je hem voor hebt gekocht, om snel te kunnen beoordelen of hij ook beantwoordt aan wat de kopers je hebben verteld. Is er toch iets mis met het paard, is het maar beter dat je er zo snel mogelijk achter bent, zodat je daar nog wat aan kan doen.

Je hebt een half jaar de tijd om een dier wat niet aan je verwachtingen voldoet terug te brengen. ;)
Daarbij, als je het paard niet de rust en gewenningstijd geeft die het misschien wel nodig heeft kan t paard snel veranderen van gedrag ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:38

Voor beide valt iets te zeggen.

Als je het paard gelijk meeneemt op buitenrit endergelijke dan weet hij wat je van hem verwacht. En als dit je eerste paard is dan heb je kans dat dit ook een mooi moment is om hem gelijk even duidelijk te maken dat het dus heel normaal is dat hij met jou op buitenrit gaat. Als je te lang wacht dan is de kans dat het paard ondertussen al de grenzen op gaat zoeken, misschien drukker wordt door het nieuwe regime (andere stal, mensen, voer) en dat je dan niet meer zo onbevangen gaat als dat je in het begin zou gaan.
Maw: in het begin kun je het paard nog overdonderen door gewoon dingen te doen (buitenrit, rijden in die 'enge' buitenbak) waardoor het vanzelf normaal wordt. Als je wacht en het paard heeft al wat grenzen opgezocht dan wordt de drempel steeds hoger (o jee, ik ga de buitenbak maar niet in, want, wat als.....)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:30

Babootje schreef:

Joolien schreef:
Je hebt een half jaar de tijd om een dier wat niet aan je verwachtingen voldoet terug te brengen. ;)
Daarbij, als je het paard niet de rust en gewenningstijd geeft die het misschien wel nodig heeft kan t paard snel veranderen van gedrag ;)

Bij een handelaar wel is dat zo. Maar ik had niet de indruk dat TS het paard bij een handelaar heeft gekocht. Mss kan ik het mis hebben.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:37

Ik zou een paard dat nu lekker op de wei loopt, uberhaupt geen enkel paard, een hele dag op stal zetten met als enige uitje 1x per dag een binnenbak bezoekje. Kan je geen goede stal vinden waar hij nu ook lekker naar buiten kan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:39

Bmamavan2 schreef:
Valt me op dat hier wordt gezegd, rustig aan opbouwen.
Maar ik ken een paard op stal dat 's ochtends werd gebracht en 's middags al meeliep in de les.
Ging prima. Is dat dus niet paardafhankelijk?

Het ene paard zal sneller settelen dan het andere, dat klopt. Maar ieder paard heeft toch echt wel even de tijd nodig om al het nieuwe in zich op te nemen. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuw dag- en nachtritme etc. Om een paard mentaal gezond te houden gun je hem/haar even een bepaalde periode van rust, van gewenning.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:53

Ik ga mee met apple. Met dagen aantrutten kun je ook in de penarie komen. Dier staat nu hele dagen buiten, straks niet. En dan er niks mee doen? Lijkt me niet wijs.

Daarnaast rijd ik juist wel eerste dag, zegt veel over temperament, karakter. Als ze eerste of tweede dag al goed stout zijn heb je waarschijnlijk te maken met brutale aap. Nornaal gesproken zijn ze eerste dagen wat overdonderd en mak. Ook grenzen meteen aangeven belangrijk, niet te afwachtend zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:10

Precies Vencedor :j juist de eerste dagen zijn ze nog wat overdonderd en mak :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:06

Paarden houden van vastigheid. Hiermee bedoel ik niet dat je meteen moet gaan rijden omdat dat is wat je later wilt gaan doen. Maar ook niet dat je maar niks met je paard moet doen om hem vervolgens ineens op te pakken.

Bedenk je ook welke verschillen er zijn tussen de huidige stalling van het paard en jouw stalling. Het paard staat nu buiten in de wei, en gaat op stal. Dan zul je er dus voor moeten zorgen dat het paard buiten de stal zijn benen kan strekken.

Ik zou dus heel veel gaan wandelen. In eerste instantie op het erf, en zo steeds een stukje verder. Met het wandelen kun je al vastigheid bieden:
-Wat mag wel en niet (op jou letten, niet grazen e.d.)
-Wie ben jij
-Wees consequent en duidelijk
-Wat kan het paard van je verwachten als je naar zijn stal komt
-Wat verwacht je van je paard op het moment dat je naar zijn stal komt

Bij het wandelen kun je een aantal dingen al meenemen:
-Opzadelen (netjes stilstaan)
-Op en af stappen
-Stukje stappen (halthouden, drafje, rustig opbouwen)
-Door de bak (af en toe rondje longeren, toch even meenemen zonder dat je overvraagt)
-Naar de weides en weer terug (rustig meelopen, op jou letten)
-Poetspauze
-Keertje benen afspuiten

Zo neem je toch alles mee zonder dat je mentaal heel veel van het paard vraagt. Uiteraard niet alles op de 1e dag, maar houd bepaalde dingen wel gewoon.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:25

Apple schreef:

Als je het paard gelijk meeneemt op buitenrit endergelijke dan weet hij wat je van hem verwacht. En als dit je eerste paard is dan heb je kans dat dit ook een mooi moment is om hem gelijk even duidelijk te maken dat het dus heel normaal is dat hij met jou op buitenrit gaat. Als je te lang wacht dan is de kans dat het paard ondertussen al de grenzen op gaat zoeken, misschien drukker wordt door het nieuwe regime (andere stal, mensen, voer) en dat je dan niet meer zo onbevangen gaat als dat je in het begin zou gaan.
Maw: in het begin kun je het paard nog overdonderen door gewoon dingen te doen (buitenrit, rijden in die 'enge' buitenbak) waardoor het vanzelf normaal wordt. Als je wacht en het paard heeft al wat grenzen opgezocht dan wordt de drempel steeds hoger (o jee, ik ga de buitenbak maar niet in, want, wat als.....)

Hier ga ik ook in mee. Direct de eerste dag al een rondje rijden in de bak en even uitstappen. De eerste dagen zijn ze vaak nog wat overdonderd en kun je heel duidelijk en met zachte hand grenzen aangeven. Als je een week wacht neemt het paard het initiatief in het opzoeken van grenzen en dat zou niet nodig zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:46

Apple schreef:

NoName126 schreef:
Hier ga ik ook in mee. Direct de eerste dag al een rondje rijden in de bak en even uitstappen. De eerste dagen zijn ze vaak nog wat overdonderd en kun je heel duidelijk en met zachte hand grenzen aangeven. Als je een week wacht neemt het paard het initiatief in het opzoeken van grenzen en dat zou niet nodig zijn.

Dat is natuurlijk ook een argument, maar mijn opmerking betrof vooral de gezondheid van het dier. Ik neem aan dat het dier gezien de leeftijd nou niet in de prijsklasse zit waarbij je hem op de foto zet. En als er een "poosje niks mee is gedaan" ben ik eigenlijk al direct wantrouwend. Het zal de eerste niet zijn die na een flinke peesblessure zo wordt verkocht. Een klinische keuring komen ze dan vaak toch nog wel door.
Het is dus echt wel belangrijk dat je het paard in de beginperiode goed gaat uitproberen. Komt er dan een blessure op, dan is ie vaak nog wel te herleiden tot voor aankoop.

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:52

Ten 1e: GEFELICITEERD!!
Heel veel plezier met je nieuwe paardje, geniet ervan!
Tis even wennen maar daarna ben je helemaal aan je nieuwe schema gewend en kun je niet meer zonder je paardje!

Do's: Lekker borstelen, knuffelen, kriebelen, rustig rondjes over het erf en door de bak stappen om hem te laten wennen aan zn nieuwe huisje!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:28

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!

Echte do of don't s heb ik niet, er zijn allerlei dingen die nog op je pad komen waar je van te voren niet aan hebt gedacht en dat is allemaal even wennen voor je alles doorhebt. Toen ik mijn eerste paard kreeg snapte ik niet hoe een deken vast moest bijvoorbeeld. Of hoe ik hem het makkelijkst in de wei kon zetten. Gaande weg leer je steeds meer wat je wel en niet moet doen, en ja, er komen situaties dat je jezelf wel voor je kop kan slaan omdat je iets ontzettends doms doet :+ .

Over het wel of niet rijden de eerste dag(en), ik zou een beetje naar het paard kijken, als hij zich direct lekker op zijn gemak voelt zou ik lekker een ritje gaan maken, niet overdreven aan het werk zetten, maar gewoon even kijken hoe het nou is, zo'n eigen paard in zijn nieuwe omgeving. Als hij echt heel erg overstuur is door de verhuizing (hebben de meeste geen last van), dan zou ik het toch een dagje wat rustiger aandoen, maar ook niet teveel dagen wachten met rijden.
Doen wat goed voelt!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:39

Wauw, wauw, wauw, veel tips en veel stof tot nadenken (nog heel even tijd voor nu) maar op de manege is ondersteuning aanwezig. En 't blijft een moeilijke overweging nu het paard niet direct weidegang heeft maar pas over enkele weken. Natuurlijk wordt het paard klinisch gekeurd, geen foto's inderdaad gezien de prijs wat inderdaad meer risico impliceert, en ja er komt dus een nieuw zadel dat perfect moet passen.
Elkaar leren kennen en vertrouwen winnen wederzijds, ik knoop 't in mijn oren en geloof zeker dat dit belangrijk is. Heel veel dank voor alle tips en leuke berichtjes!! *\%/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:44

succes ts! en gewoon gaan genieten!

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:45

goed verzorgen , verder als je hem toch op stal zou willen zetten niet ineens te veel voeren. Dit heb ik ook aan de hand gehad . wel altijd veel hooi bijvoerderen

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:54

Het paard blijft niet definitief op deze stal staan,heeft ts zelf gezegd. Ze heeft deze keuze gemaakt zodat ze wat meer onder steuning heeft van andere wat ik juist slim vind. Geniet van je paard!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:11

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het is gegaan/nu gaat TS! :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:13

Bmamavan2 schreef:
Valt me op dat hier wordt gezegd, rustig aan opbouwen.
Maar ik ken een paard op stal dat 's ochtends werd gebracht en 's middags al meeliep in de les.
Ging prima. Is dat dus niet paardafhankelijk?

wij kopen redelijk wat beestjes op voor verkoop en doen er de eerste / tweede dag al best veel mee.
hangt er dus gewoon vanaf hoor.

eerste dag opscheren/opknippen goed poetsen,
tweede dag wat kan en doet hij/zij. dat kan dus zijn losgooien/rijden/zadel erop/ voetjes oppakken etc.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:22

Verstandig dat je het paard eerst ergens zet waar je goede begeleiding krijgt. In ieder geval begeleiding waar jij je lekker bij voelt. Houdt wel in dat je het paard per dag meer beweging zou kunnen/moeten geven. Zoek mensen op waar jij je lekker bij voelt en waar je je vragen aan kunt stellen, maar vooral volg je gevoel. Wat betreft het zadel, prima dat je een goed zittend zadel gaat zoeken maar neem niet direct de duurste. Je schrijft dat er met het paard het laatste tijd niet veel mee gedaan is, dan zal de bespiering ook niet optimaal zijn wanneer je hem goed gaat rijden krijgt hij weer bespiering waardoor het zadel weer niet passend kan worden. Laat je goed informeren hierover maar vooral.... geniet van je paard <3