Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSlvna schreef:Nee, ik heb ze gewoon geleerd dat ze naar me toe moeten komen (tuurlijk, heb geen zin om hun te gaan halen op de weide van een aantal hectare) dus als ze me zien staan ze al voor mijn neus, de ene keer komen ze in draf/galop, de andere keer staan ze naar me te kijken en wachten ze op bevestiging (roepen of ik moet in de buurt komen). Ze draaien dus altijd naar mij toe als ik kom, gewoon omdat ze weten dat het halster dan om gaat en ze van de wei komen.
Niet voor een snoepje od, ze komen gewoon afwachtend voor me staan, "Baas wat gaan we doen". Vragen niet om een snoepje, zijn niet bang.
lissie_zigor schreef:(ik doe aan NH en dat is net wat anders, met join up, drijf je het paard van je af om hem vervolgens ontzag voor jou te geven, NH is geen ontzag maar meer samenwerken, daarom kunnen mijn tips en tops niet relevant voor jou zijn)
top:
- je paard heeft respect voor je, hij benaderd jou van schuin achter en dat is de respectvolle manier van benaderen ( hij blijft uit jou confrontatie zone dus dat is goed)
- leuk dat je bezig bent met een andere manier van met je paard omgaan!
tip:
- probeer meer rust over te brengen, het paard heeft verschillende 'druk' punten. probeer ter alle tijden je navel te gebruiken als energie bron, wanneer je met je navel naar zijn kont wijst, zal die harder gaan, wanneer je met je navel naar zijn oksel (bij zn voorbeen) wijst, zal die zijn hoofd zakken. In het begin kun je in plaats van je navel, je zweep gebruiken. Let erop: dat je met je zweep wijst (langzaam en echt wijzen) en niet slaat.. Je moet even de juiste 'knopjes' zoeken bij je paard, maar wanneer je ze eenmaal hebt, kun je zonder slaan met de zweep, je paard gangen laten doen die jij wilt
- nu je weet dat je navel de energiebron is, wees je bewust van je houding. Het eind, doe je heel goed, je loopt voor je paard en je paard volgt, wat je dan doet, je draait je even om en loopt een stukje achteruit... 1. zo word je paard de leider want jij gaat als het ware 'aan de kant' voor je paard (omdat je voor hem achteruit loopt) 2. je staat in elkaars 'confrontatie zone' hierdoor kun je , wat je net bereikt had, kwijtraken.
wanneer je het tempo op deze manier kunt bepalen en je bewust bent van je lichaamshouding, dan kun je de volgende stap zetten en dat noem ik 'dansen met je paard'. Je paard gaat in het filmpje linksom. wanneer jij , je navel iets intrekt (dus een beetje gebogen gaat staan) en je linker schouder naar beneden buigt (naar links) en tegelijkertijd naar rechts loopt (zijwaarts) zul je zien dat je paard cirkels om jou heen gaat lopen..
Heel veel plezier gewenst!
. Daaromheen zijn ook nog data in Belgie en Castricum. Zie www.chrisirwin.nl voor meer info en adressen. 
CelestaT schreef:ik vindt het geen goede manier! en het schijnt ook helemaal niet te helpen! Daar kan je dus geen badn mee opbouwen!