Hoe ziet een paard de mens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottewie

Re: Hoe ziet een paard de mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:24

Bedankt allemaal. Heel interessant om al die reacties te lezen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:38

Overigens heb ik soms het idee dat sommige paarden mensen weldegelijk in bescherming kunnen nemen.
Mijn moeder was toen ik tien jaar geleden ging paardrijden niet echt heel erg enthousiast (tja, begrijpelijk...) maar sinds kort wil ze er wel af en toe op zitten en zo. Het gaat eigenlijk best goed, maar natuurlijk nog wat onwennig.

Als ze aan komt lopen spreekt de blik van mijn paard boekdelen. "Ooooh.... Daar is ZIJ weer....."
Als mijn moeder met het halster loopt te emmeren steekt ze op het juiste moment haar hoofd erin, met opzadelen kijkt ze achterom met een "het moet zooohoo :roll: :D :(:) " blik.
Met rijden valt het overigens niet eens echt op dat mijn moeder nooit les heeft gehad, ik heb uitgelegd hoe ze moet sturen en drijven en ze draaft vrolijk rond. Lichtrijden kan ze nog niet supergoed, maar mijn merrie loopt zo voorzichtig dat het doorzitten er super netjes uitziet.

Er verandert gewoon iets in haar houding, ze straalt dan zo'n rust en geduld uit. Het is niet zomaar acceptatie, nee ze probeert constant actief mee te denken.

Ik denk dat dat het bijzondere in paarden is dat ons ontroert en fascineert.
Want is het gewoon instinct/aangeleerd gedrag of speelt er meer mee, ziet ze mijn moeder anders dan mij? Waarschijnlijk wel.

Het zal jullie niet verbazen dat als er kinderen over het erf lopen, ik mijn paard kwijt ben. Zeker zodra er een zadel op ligt staan ze in bosjes om me heen soms. >;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:46

Ik denk dat paarden, net als honden een pack vormen met andere paarden en mensen(eventueel ook nog een hond of geit erbij etc)
ik denk dat de mens dan de packleader moet voorstellen die zorgt voor eten en verzorging voor de dieren, en die sturing geeft aan de ontwikkeling.
Uiteraard moet dit op een goede manier gebeuren anders verliezen paarden hun respect en is er onbalans in de groep.

ik weet het eigenlijk niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:51

Ben ik het niet zo mee eens.
Een mens gaat imo nooit tot een pack/kudde/roedel behoren, omdat een mens geen paard/hond is, en paarden en honden weten dat heel goed.

Daarom kun je ook geen paard alleen houden. Paarden hebben soortgenoten nodig, mensen zijn geen soortgenoten.
Honden worden nog veel vaker alleen gehouden, maar hebben ook een soortgenoot nodig. Een mens kan dat niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:03

Volgens mij gaat het voor een paard niet verder dan: 'er zijn van die tweebenige wezens die voortdurend geluiden maken', 'er zijn van die vierbenige wezens die mij in de weide altijd achterna rennen', 'er zijn van die kleine vierbenige wezens die door het stro sluipen',... enzovoort. Ze weten gewoon wat ze zien en handelen in functie van overleven.

Als een paard van jongs af aan leert dat een mens gevaar betekent, dan hadden ze gewoon de link gelegd "tweebenig wezen = gevaar = niet vertrouwen/wegwezen!" Maar onze paarden leren dat wij hen voeden en helpen overleven, en dus leggen ze een positieve link.

Maar omdat paarden ook - en vooral - gevoelswezens zijn die puur intuïtief handelen (moeten ze ook om hun overlevingskansen te vergroten), kan er volgens mij wel een band bestaan met dat ene speciale baasje. Ze weten wie je bent en weten dat dat goed zit. Zo voelen ze ook meteen of een ander wezen leider is of niet, angstig is of niet, een bedreiging vormt,...

Ik denk dus dat hun denken bestaat uit niet meer dan een hoop linken die ze gemaakt hebben door wat ze zien en voelen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:13

Geen idee hoe een paard de mens ziet.
Ik weet wel dat ik opval bij mijn pony's en ik ben niet eens degene die ze voert (pensionstal dus de stalhouder voert)
Maar het feit DAT ik opval en ze graag bij mij zijn (af te leiden uit dat ze naar mij toe komen) vind ik al genoeg.

'Technisch gezien' zijn we roofdier, maarja 'technisch gezien' zou die redenatie dan alleen gelden voor wilde paarden, vanuit DIE wereld zijn we roofdier, niet vanuit de wereld die gedomesticeerde paarden vanaf geboorte af aan meemaken. Tenminste, zo denk ik erover.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:13

Dat verschilt en is afhankelijk van opvoeding en karakter. Mijn paard ziet mij als zijn maatje. Moeilijke omgangsvorm, vooral omdat hij nogal dominant is, maar voor het recreatieve gedoe dat ik met hem doe, wel imo de fijnste.