saskiakefie schreef:@pien_2010 Als je paard te hard gaat en je zet ze iedere keer op de volte schiet je ook niks op. Als je een hulp geeft, wil je op dát moment een reactie, niet pas een paar minuten later. Ik begrijp echt niet wat er mis is met het vergroten van je teugelhulp als je niet de gewenste reactie krijgt.
Dan lees je maar de helft van het verhaal. Verhaal in stukjes geknipt:
1. Als paard correct in de hand is gesteld dan is correctie niet nodig. Dat is het allerbelangrijkste;
2. Mocht je toch voelen paard versneld wat met risico op niet terugkomen, zet hem dan op de volte gelijk terug naar stap en ga terug naar de basis oefeningen. Ik heb hetn iet over paar minuten later. Dat maak jij ervan.
Let wel ik rijd altijd op zeer grote weilanden. Het gebeurd ook mij wel eens, bij ree die plotseling te voor schijn springt, bij tak die afbreekt met lawaai na harde wind enz. dat ik voel dat paardje spant en versneld. Reageer ik op door gelijk op de volte te zetten, voorwaarts neerwaarts te rijden, handje erbij om gerust te stellen en zodra spanning uit het lijf is, gelijk oefeningen weer op te pakken. Zo nodig maak ik overgang terug naar stap.
Geloof me een paard dat correct in de hand is gesteld heeft niet veel nodig in de bek. Zeker niet die sensibele van mij die daar juist heel druk van wordt en vlucht reactie krijgt. Ik trek echt nooit in de bek. Als paardje niet nageeft is meestal al genoeg bij de halve ophouding dat mijn hand ietwat stugger wordt en gelijk zacht zodra ze nageeft.
Ik begrijp best wat jij bedoelt hoor. Ik heb hier ook een dominante op het erf, ander paard dus, die soms uit het niets tijdens een buiten rit een huize hoge joepie bok maakt om als hij de kans krijgt flinke bok er achter aan te doen en er dan in ren galop vandoor te scheuren. Dat is een tank op dat moment.
Die joepiebok gebeurd bij mij bijna nooit (rara hoe zou dat nu komen), want meestal voel ik hem ruimschoots van te vore aankomen en dan zeg ik "uhuh braaf blijven hé", maar als hij wel komt dan staat hij een halve seconde later dwars desnoods tegen de boom of erin (dat interesseert me dan helemaal niets hoor). En dan kom ik ook stugger in en ben zeer snel met hem omgooien, want die dominantie eikel, dat is hij op dat moment, rent anders dwars door alle hulpen heen en je hebt helemaal het nakijken. Maar nogmaals de laatste keer was in NL en dat is dus drie jaar geleden. Bij mijn bij rijdster helaas nog vorige week en die had er niets meer over te zeggen. Maar zij rijdt dus niet consequent en geeft hem te veel de lengte op andere momenten tja en dan wordt hij de baas.
Gelukkig had het geen succes want de merrie en ik stonden te wachten en de bijrijdster reed hem dusna paar minuten terug en zette hem achter de merrie waarna we na een boze grauw van mijn kant richting mijnheer weer verder gingen. Maar die twinkelende ogen vertelden mij dat de berisping van mijn kant "de zonde waard was". Begrijp je een beetje wat ik je vertel?
Er kunnen altijd situaties ontstaan waardoor je eens anders moet handelen dan wat de bedoeling is. Niet alle paarden laten zich zomaar zonder al te veel druk op een volte zetten zoals jij het doet. Bij jou kan dat allemaal dan wel zo goed gaat, maar het is te idealistisch om te stellen dat het bij andere mensen ook zo moet en kan. Ben het hier helemaal mee eens dat je nooit onnodig in de mond moet trekken, dat verstoort het vertrouwen in de ruiterhand, echter ben ik het gewoon niet met een aantal van jullie theorieën eens. Maar dat is slechts menselijk
Verder kun je nog veel trainen met stukje galop en weer terug komen, maar dat betekend niet dat je nooit een keer een correctie hoeft te geven met de teugels. Zeker als je met meerdere paarden een stukje gaat galopperen kunnen ze nog wel eens 'strijdlustig' zijn.