paard word agressief als ze geen koekjes krijgt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:02

chalinka schreef:
hoi,

wij hebben hier een paard staan (niet van ons) en die is gewend om echt elke stap dat ze zet een koekje te krijgen van haar baas (kind is 12 jaar en luisterd niet als wij er iets over zeggen)
?

Zweepje niet gebruiken bij pony, die reargeert immers logisch, maar tik op haar vingers iedere keer als ze iets eetbaars aan pony geeft *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:02

chalinka schreef:
merrie is (raar maar waar) van het 'bange' type, je hoeft niet eens met een zweep of zo de wei in lopen, als je een halster bv vast hebt en je doet nog maar 1 mini zwaaitje is ze al weg
mijn eigen paard is echt ene van: 'och laat maar doen, ik wacht wel tot ze mij komen halen, ik loop echt niet mee' dus heb geen bang dat die erg zou reageren (is ook echt niet bang van een zweep andere 2 van mij ook niet)

Nu ik bovenstaand lees. Wat is het probleem dan bij jou?

Niks toch. Gewoon niet overal mee bemoeien, want ze luistert toch niet naar je, en als je er geen last van hebt, gewoon laten gaan.

En gewoon lekker je eigen ding doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:03

vroeger op pension hadden we ook zon pony die was ook van een jong meisje zonder begeleiding..

die ging ook steeds verder de verkeerde kant op. en zo steeds minder.. toen die thuis stond heeft die haar ook aangevallen.. toen is die verkocht..

ik laat me echt niet aanvallen door andere hun pony/paard.

ik heb een kreng gehad die mij toen ik de deur open deed gewoon meteen ging slaan, nou ik heb toen toch echt de bezem gepakt die er stond..(was geen stress) ze had het bij mijn collega ook maar een maal gedaan.. toen had ze het wel begrepen. was wel een die je altijd in de gaten kon houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:04

wij huren een weiland (huurcontract van nu nog een 15-20 jaar weet het niet precies uit mijn hoofd hoor) waar wij zelf (in de zomer) 3 paarden hebben op staan & dan sinds dit jaar een weilandgenoot (vroeger stond er ook een paard van familie)
kind heeft de 'oplossing' gevonden: gewoon niets meer doen met haar pony
dit is dus echt geen oplossing vind ik

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:10

Okee, maar wat is nou precies het probleem? Je zegt dat het voor jouw veiligheid belangrijk is dat ze wordt 'geholpen' door jou. Maar als dat paard al wegloopt als je met een halster zwaait is dat toch niet gevaarlijk? En als je hem weg kunt sturen van voer ook niet?

Als dat meisje niet meer komt lijkt me dat juist mooi makkelijk voor jou, toch? Dan kan ze het paard ook geen koekjes meer geven en kun jij je gang gewoon gaan.

Ik begrijp jouw wens tot helpen niet; wat wil je er precies mee bereiken?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:13

chalinka schreef:
wij huren een weiland (huurcontract van nu nog een 15-20 jaar weet het niet precies uit mijn hoofd hoor) waar wij zelf (in de zomer) 3 paarden hebben op staan & dan sinds dit jaar een weilandgenoot (vroeger stond er ook een paard van familie)

Dus ze staat bij jullie gestald.
Dan heb je zo'n 3 mogelijkheden.
1 Je stuur haar weg.
2 Je trek je er niets van aan en negeer de mensen en het paard.
3 Je gaat van beide werk maken.

Optie 3 heb je al gedaan dan blijven er nog 2 over.

Ik denk dat dit nu gewoon gezegd word zodat jij je er wat van aan gaat trekken en er wat van gaat zeggen, kind weer haar zin net zoals die verwende pony van haar, goh wat kan een paard toch goed spiegelen. :+
Trouwens wel makkelijk zeg, misschien lost het probleem nu wel vanzelf op als ze niets meer gaat doen met de pony.
Het is gewoon een kwestie van opvoeden en daar hoeft echt geweld aan te pas te komen zoals je in mijn vorige post kon lezen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:16

Waarom haar wegsturen of zelf verhuizen of de weide afzetten, kul. Jullie paarden kunnen best samen spelen en staan, als jij de weide in loopt zorg je dat het paard niet binnen zweepbereik (longeerzweep) afstand van je komt. Het is NIET aan jou om HAAR paard op te voeden, het enige wat jou taak is, is zorgen dat je niet gewond raakt.

NeverGiveUp

Re: paard word agressief als ze geen koekjes krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:19

Een keer in de zoveel tijd een mep en daarna weer koekjes gaat het paard natuurlijk niet helpen,
maar jou veiligheid wel. En dat is jou probleem, dus zweep mee en weg met dat verwende peerd ~~}>

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:20

chalinka schreef:

Word dan alsjeblieft een keer goed boos, écht goed boos op die asociale mensen of stuur ze weg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:31

NeverGiveUp schreef:
Een keer in de zoveel tijd een mep en daarna weer koekjes gaat het paard natuurlijk niet helpen,
maar jou veiligheid wel. En dat is jou probleem, dus zweep mee en weg met dat verwende peerd ~~}>

Paard is niet achterlijk hoor, hier kwam na 1 keer maar nog een enkel paard op me af en na 2 keer kwamen enkel die twee van mij. Ik liep gewoon met de voerbakken de weide op en ieder paard wat zijn neus erin wilde stoppen duwde ik een keer weg en bij de tweede keer kregen ze gewoon de bak vol tegen de neus. Een enkeling probeerde het nog een derde of vierde keer (vreetpaarden, de fjorden en haflinger :Y)) maar die vonden de emmer tegen de neus erna toch niet zo fijn en heb ik erna niet meer in de buurt gezien als ik gewoon over de wei liep, enkel als ik ze roep of stil sta.

Het is niet mijn taak andermans paarden op te voeden, zolang ikzelf geen last van ze heb is het prima. de paarden die niet meer bij mij bedelen doen het wel gewoon bij anderen. Prima heb ik geen last van.

Al schopt paardlief zijn/haar baasje een hoek in, heb jij toch geen last van? :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:00

Paarden zijn niet achterlijk? Oh dan moet ik toch echt eens bij gaan lezen. :7

Als zijn gedrag daarna weer beloond gaat worden valt hij heus wel weer terug.

Maar wat ik zeg is dat dat ts niet hoeft te boeien, aangezien ze voor haar veiligheid moet gaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:04

Neen, paarden zijn niet achterlijk. Paarden zijn zeer intelligent, die weten over het algemeen wel wat die bij wie kunnen doen.

Zoals ik al zeg, komt geen enkel paard naar mij toe (kudde van ruim 10 paarden) als ik de wei op kom, enkel die van mij. Of ik moet ze al roepen. Al heb ik in de honing met haver gerold, weg blijven ze, en als ze het toch proberen (onderweg zijn) hoef ik ze maar aan te kijken en dan maken ze rechtsomkeert.

Dieren zijn niet bang, weten gewoon dondergoed dat ze eerder een klap voor hun snufferd krijgen dan een snoepje. Ook al duwen de andere gasten (hun eigenaren) ze hele zakken naar binnen.

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:28

k zou haar gaan helpen maar bij sommige pony´s helpt het ook als je voor ze gaat ogen kijkt en dan zegt dat doen we niet want dat doet me oma altijd bij mijn pony en dat helpt

HAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:19

xSlvna schreef:
Neen, paarden zijn niet achterlijk. Paarden zijn zeer intelligent, die weten over het algemeen wel wat die bij wie kunnen doen.

Dieren zijn niet bang, weten gewoon dondergoed dat ze eerder een klap voor hun snufferd krijgen dan een snoepje. Ook al duwen de andere gasten (hun eigenaren) ze hele zakken naar binnen.

Paarden zijn inderdaad niet achterlijk. Ben het met je eens dat ze precies weten bij wie ze wat kunnen doen. Ben alleen geen voorstander om het paard een klap te geven met een zweep! Ik zou zeggen: zeg tegen die meid/ instructeur/moeder dat ze maar om de beurt moeten komen om het paard in bedwang te houden omdat het onveilig is door hun eigen foute opvoedings methouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:13

Dat paard is een beetje verwend geworden :+ Leer haar aan dat ze alleen snoepjes krijgt als ze hard heeft gewerkt of iets goeds gedaan heeft. Je kan ook net als met vd een klikker gebruiken zodat ze niet gaat bedelen.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:37

Ik weet niet of het zou helpen, maar misschien kan je haar enkele oefeningen van vrijheidsdressuur leren, als ze dat doet kan je haar belonen, maar anders niet.

vb; in de wei zeg je 'back' en ze gaat achteruit en daarna krijgt ze 1 snoepje en heb je er hopelijk geen last van (als ze toch alles doet voor een snoepje)

hopelijk is het een beetje nuttig ↑

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:39

Als je hier te lang mee doorgaat maak je het paard in de war.
Elke keer dat ze agressief wordt gewoon een ram geven. Ze is misschien wel 10 keer zwaarder dan jij, als je hier niet snel iets mee doet riskeer je je eigen veiligheid.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:44

Leg haar uit dat het met pony's die niet luisteren slecht afloopt. Zij is de eigenaar en zij moet de koekjes thuis laten. Leg haar en moeder ook uit hoe het zit met de aansprakelijkheid mocht het mis gaan. Daar zijn mensen met niet te veel paardenverstand vaak wel gevoelig voor.