Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:33

Ik vraag me af wat voor fokker dat is dat hij op grote schaal rietjes van een hengst koopt om ze op alle merries te gaan gebruiken.
Riekt meer naar vermeerderen dan per merrie kijken welke hengst het beste past.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:57

In belgie is het heel normaal om 10 rietjes van een hengst te kopen, daar kun je 1 veulen van krijgen maar als je het (heel) goed doet dus ook 10.
Het is natuurlijk erg stom dat je hem nier van tevoren hebt laten controleren. Je hebt "geluk" dat hij nu per sms zijn twijfel/hulp uitspreekt.
Wat als hij je een merrie zonder baarmoeder verkocht had (geloof me ik heb er ooit van gehoord ;)).
Een les voor volgende keer dus was merrie verder helemaal oke van binnen? Je kan proberen natuurlijk maar of je met rechten zoveel wijzer wordt..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:07

Maar hoe zit het dan met dekbewijzen als je rietjes koopt? Ik neem aan dat je niet 10 bewijzen erbij krijgt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:09

Denk ook niet dat je 10 keer een papier krijgt. Nogmaals, dit is vermeerderen en niet fokken. Helemaal als je dezelfde hengst op alles met een baarmoeder zet.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:21

dodyg schreef:
Cassidy schreef:
Als ik een dekking wil, dan wil ik levendveulengarantie. Helemaal met KI heb ik de ervaring gemaakt dat niet iedere merrie daar even makkelijk drachtig mee wordt, en het zou even wat worden als ik honderden Euro's uitgeef aan rietjes en dierenartsbegeleiding en dan nog zonder paard kom te staan.

De dekkingen die ik heb genomen waren dekkingen uit Nederland. Met gekoeld sperma. Op het moment dat je KI gaat dekken heb je echter de keuze uit hengsten wereldwijd, en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om voor duizenden Euro's zaad uit Amerika te laten overkomen zonder ook maar levendveulengarantie te krijgen of op zijn minst kans op een rebreed als de merrie leeg blijkt te blijven. Kun je de dekking altijd nog op een andere merrie proberen.

hier wordt het vaak zonder die bewijzen enz volstrekt zeker als je zoveel rietjes in een keer neemt zoals deze man dus gedaan heeft.
wat voor die man waarschijnlijk voordeliger aangezien hij meerdere merrie`s had.

ik kreeg net een sms dat hij er over ging denken dat ik mss wel een van zijn rietjes kon krijgen..
maar nog eens nadrukkelijk erbij dat ik niet had voldaan aan mijn onderzoeksplicht en hij mij dus niks schuldig was

Maar als hij je op papier meegeeft dat je merrie dragend is dan sta je wel in je recht hoor!
Bewaar je smsjes, emails en dergelijke zorgvuldig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:43

Hij heeft gelijk maar het zou netjes zijn als hij het zo kan oplossen. Succes

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:04

Daarom dus altijd bij aankoop van een drachtige merrie eerst laten scannen. Je betaalt anders voor iets waarvan je niet eens weet of het bestaat. Daarna is het uiteraard altijd nog afwachten of het veulen gezond geboren wordt maar dat is een risico die bij het fokken hoort.

Levend veulen garantie van een hengstenhouder is leuk maar vaak vervalt dat bij verkoop van de merrie.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:15

Ja maar als TS een paard koopt 9 dagen geleden.
En paard is in mei uitgerekend.
dan verkoopt deze man toch een drachtig paard wat niet drachtig is. Dan klinkt het mij niet raar in de oren dat je sterk staat dat paard terug moet.
Als hrt nou in de begin maanden is van zijn dracht oke maar paard moest nog maar een paar maand.
of zie ik dit nou helemaal fout.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:09

Hier ook al eens een merrie gehad die na de 45 dagen verworpen heeft. Wij hadden daarna niet meer laten scannen, een maand op een veulen gewacht (merrie ging wel vaker over de 11 maanden heen) merrie kreeg ook uier etc.
Door de DA laten scannen en leeg....
Het kan dus heel goed zijn dat de verkoper niet wist dat ze leeg was.

Zoals ik al eerder zei als je een merrie oa koopt voor het veulen wat erin zit zou ik toch zeker laten scannen.
Zo zou ik een merrie die leeg is en die ik als fokmerrie wil inzetten ook laten scannen en een bacterie onderzoek van de baarmoeder laten doen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:21

Pb FloortjeM eens..zij is paardenadvocaat, vraag haar naar haar website.
Ik begrijp uit je posten dat je het paard een dag of 9 geleden hebt gekocht?
Je het een koopcontractm waarin staat dat de merrie dragend is..je hebt onderzoeksplicht en daar heb je niet aan voldaan naar wat ik begrijp, bij de aankoop. Je hebt de merrie iets langer dan een week en hebt de merrie toch laten nakijken en er blijkt geen dracht..dat is nog binnen het half jaar, maar of deze regeling nog geldt als je je onderzoeksplicht ná de aankoop hebt gedaan, ook al valt deze binnen redelijk termijn, dat weet ik dus niet ;)
Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:57

Paard is nog maar pas gekocht, DA is nu geweest valt dat dan ook niet onder die onderzoeksplicht? Of is dat alleen vóór aankoop. Er zijn toch wel meer gevallen van mensen die een paard meenemen en dan daarna door hun eigen DA laten keuren?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:14

Ik ken zelf een verhaal mensen hadden merrie gekocht maar na een aantal weken liet het paard kreupel en dus foto's gemaakt.
bleek het paard HK te hebben en vorige eigenaar wist dit blijkbaar maar ze konden het paard wel terug nemen ook al hadden ze bij de koop op dat moment geen onderzoek laten doen.

Wat ik bedoel te zeggen is als de verkoper een drachtig paard verkoopt zelfs nog op contract.
dna ga je er vanuit dat dit zo is en als achter af nirt zo blijkt dan mag je het dier toch terug brengen.
En als vervolgens de verkoper in eens zegt van had je maar moeten onderzoeken wist meneer er dan niet toevallig meer vanaf.
Want ik kan mij alleen voorstellen dat als ik verkoper zal zijn en paard drachtig verkoop en in eens telefoontje krijgt is niet drachtig dat ik dan erg schrik en snap dat het in het begin nog moet afwachten of een paard echt drachtig is maar dit paard paard moet nog maar een aantal maanden

of zie ik dit nu helemaal fout

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:22

ralphtdw schreef:
Want ik kan mij alleen voorstellen dat als ik verkoper zal zijn en paard drachtig verkoop en in eens telefoontje krijgt is niet drachtig dat ik dan erg schrik en snap dat het in het begin nog moet afwachten of een paard echt drachtig is maar dit paard paard moet nog maar een aantal maanden

of zie ik dit nu helemaal fout

Een merrie kan ook een ervaren fokker aardig voor de gek houden. Je laat dekken, laat de dracht bevestigen (meerdere keren) en vervolgens denk je te kunnen wachten tot de tijd er is voor de bevalling. Je stopt er meer voer in omdat ze drachtig is, de merrie gaat daarvan idd groeien. Qua uiterlijk denk je te zien dat ze drachtig is en je vervolgens ga je op de uitgerekende datum zitten te wachten op een vol uier dat niet komt. Na een periode ga je vervolgens laten opvoelen om erachter te komen dat ze leeg blijkt te zijn.

Dus nee, een lege merrie na verkoop betekend niet automatisch dat de fokker wist dat ze leeg was. De manier van reageren had misschien eleganter gekund, maar bij mijn weten is het laatste woord er nog niet over gevallen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:24

Als je een koopcontract hebt heb je nog wel wat rechten denk ik, je meld ook binnen 14 dagen dat de koop niet is zoals beloofd dus dat is ook binnen de tijd. Ik zou wat juridisch advies vragen aan een deskundige.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:33

Oke dan heb ik niks gezegd ik dacht als de merrie nog ong 2.5 maand moest dat je dan wel met zekerheid kon zeggen zij is drachtig.
Omdat de verkoper dit ook gecontroleerd had.
maar dan heb ik hetverkeerd begrepen.
En heb niet zoveel verstand van hoe het allemaal zit haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:43

Je kunt op meerdere tijdstippen een dracht laten controleren. Meestal is na inseminatie dag 18 het tijdstip om te kijken of je een vruchtje ziet (en of het er niet misschien 2 zijn) en dan op ongeveer 6 weken en 3 maanden nog een keer. Een merrie is 11 maanden drachtig. Dus na maand 3, als de vrucht is ingenesteld, volgt er doorgaans een controle meer op dracht. In die tussentijd kan er van alles misgaan natuurlijk. Een vruchtje is heel klein, kan bijv. zomaar in het land verloren gaan en door aaseters opgegeten worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:50

Maar als de merrie in mei uitgerekend is kun je in deze periode van de dracht het veulen vaak al voelen bewegen. Je hebt een dragende merrie gekocht die gust blijkt te zijn. Dan zou ik contact opnemen met de hengstenhouder voor een doordekking (indien het een interessante combi is) en de extra kosten terughalen bij de verkoper.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:08

Maar ik vraag me dus af hoe hoog de extra kosten zullen zijn geweest zonder dekbewijs. In feite is het gein een pspierloos veulen, wat nooit veel had mogen kosten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:32

Waar ik van baal is al die verkopers die het op deze manier of nog erger spelen. Het geeft ook de andere gelijk zo'n slechte naam. Van mij krijgen ze allemaal een koude douche. Hoe zouden zij het vinden als iemand ze dat flikt??? Onee dat overkomt hun natuurlijk niet, dan verkopen ze het dier gewoon weer door met winst onder nog meer valse voor wenselen. Bah.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:44

Dit veulen had zeer zeker niet papierloos geweest, kopen van rietjes is heel normaal, dekking wordt alsnog aangegeven, en veulen krijgt dus gewoon vol papier.

En het veulen voelen of zien bewegen hoeft ook niet altijd, ik heb bij mijn eigen merrie nu 3 veulens gehad en geen een van de veulens zien of voelen bewegen.
En tot een zeker stadium in de dracht hoef je bij verwerpen ook niets te merken.

De vorige eigenaar hoeft dus niet geweten te hebben dat de merrie niet meer drachtig was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:28

Volgens mij valt dit ook gewoon onder de onderzoeksplicht van de aanstaande eigenaar, net als andere lichamelijke dingen (kreupelheid, hartruis etc).
Niet onderzoeken is dus gewoon vette pech...

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:06

We Zijn momenteel aan het onderhandelen met de verkoper..
We krijgen als het goed is een deeltje van het geld terug en 3 rietjes die hij nog heeft erbij..

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:14

Ik weet niet hoe het in België zit maar hier in Nederland sta je wel sterker als je een paard hebt laten keuren! Dan kun je namelijk alle gebreken e.d. duidelijk uitsluiten.

Dit betekend echter niet dat je helemaal geen zaak hebt. Mocht de merrie al zo ver drachtig zijn dat verwerping erg onlogisch is, en staat er in de papieren inderdaad dat het om een drachtige merrie gaat dan is er gewoon sprake van bedrog in de overeenkomst wat kan lijden tot vernietigbaarheid van de overeenkomst. Maar ik weet niet in hoeverre de 'eigen schuld' factor speelt omdat jullie niet hebben laten checken of ze inderdaad drachtig is. In principe is er wel een zekere mate van onderzoeksplicht maar wanneer deze man vaker paarden fokt en verhandeld is die plicht alweer kleiner.

Kortom :P van mijn antwoord word je niet veel wijzer. Het gaat echt om de details om tot een goede bewijslast te komen. Jij hebt het paard gekocht. Jij dient te 'bewijzen' dat het paard zwanger was. Geen idee of te goeder trouw zijn op de aanname van de verkoper voldoende is in dit geval.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:36

dodyg schreef:
We Zijn momenteel aan het onderhandelen met de verkoper..
We krijgen als het goed is een deeltje van het geld terug en 3 rietjes die hij nog heeft erbij..

Dat zou mooi zijn.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:17

Valt dit niet onder verborgen gebrek? Want daar straat een langere tijd voor mits je tijdig laat weten dat er iets aan het paard niet klopt. Dacht ook dat dit 14 dagen was zoals hier al eerder aangegeven werd.
Ook al wist de koper het niet en heb je niet direct gekeurd, dan nog heb je een lege merrie die op verkoopcontract staat als dragend met controle op 3 maanden dracht, dus lijkt me dat dit onder verborgen gebreken valt als je haar voor de fok koopt. Hij heeft ervoor getekend 9 dagen geleden dat ze naar zijn idee nog steeds draagt en een veulen dat in mei klaar is om te komen verwerpt ze ook niet meer onzichtbaar tijdens haar verblijf bij jou.