schrikkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:36

Zelf de angsthaas die ik nu in handen heb krijgt een mep als die heftig schrikt en zijn reactie te lang volhoud (zeg maar opzij springen en door willen springen bijvoorbeeld). Nu accepteer ik nog een schrikmoment (een sprong) maar meer niet, en ik merk dat het paard heel snel over zijn angsten komt, extreem snel dingen niet meer eng vind gewoon omdat hij het gevoel heeft dat ik hem goed begeleid of iets als dat.

Paard is al jaren in handen maar nooit van zijn angsten afgekomen (men liet hem maar schrikken), krijg gelijk complimenten als bekenden ons zien lopen over straat want ik doe nu dingen die voor mij niet eens mogelijk waren doordat het zo een angsthaas was. (bang voor letterlijk alles, zelfs mensen).

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:16

Heel duidelijk:
Ken het:
Heb het:
Kan het ;-)

Mijn ervaring is dat het vaak ongewenst aangeleerd gedrag is. Ik heb er zelf ook hier 1 gehad. Ben er 4 maanden mee bezig geweest en ze is nu braaf en rijdbaar (incl 1/2 kg HAVER! voor de voer geneuzel onder ons want een schrik paard heeft niets te maken met een wakker paard).

Wat voor mij goed werkte was:

http://www.parelli.nl .. vooral de leiderschap oefeningen waren heel handig. (maar let op! een dominant paard laat zich niet graag aan de kant zetten!! Je veiligheid gaat altijd voor!) Longeer oefeningen tbv het rechtrichten.. waren goed om te kijken waar haar scheefheid zit.. die scheefheid moest dus rijtechnisch aangepakt worden (scheven paarden zijn schrikpaarden). En als klapper.. en dat werkt toch zo mooi.. De dubbele longe.. heerlijk.. laat ze het probleem zelf maar oplossen. Maar goed.. dit is voor mij makkelijk gezegt. consequent zijn is denk ik wel het sleutelwoord in deze. Kan je dat niet zijn... dan gaat het een heel lang verhaal worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:36

Bedankt voor de reacties allemaal! Hier kan ik wat mee.
het spingen op mn tenen doet ze voor mijn gevoel niet express. Als de deur opengaat of de heftruk word gestard, en sta toevallig naast haar schrikt ze en springt ze opzij. Ligt er aan aan welke kant het geluid van daan komt. Of moet ik dit wel anders op vatten?
als er iets engs is, of er staat iets nieuws langs de bak wat ze eng vind doe ik eerst vaak alsof het niets is en dat ze niet bang hoeft te zijn. Eerste paar keer wil ze er niet langs maar ik loop er gewoon net zo vaak langs dat ze het niet eng vind.
Verder ben ik geen bange ruiter. Maar bet zou fijn zijn als ze zelf wat minder schrikkerig en bang was voor dingen.
We heb en het gevoel dat hier voor haat nokit wat met haar is gedaan. Tot haar 3e stond ze in een weilandje, toen hebben de vorige eigenaren haar gekocht en beleerd. Maar er is niet veel mee gedaan voor mijn gevoel. Ze kende ook veel dingen niet.
zou dit er mee te maken kunnen hebben? En weten jullie wat het nou precies is? Neemt ze een loopje met me, stelt ze zich aan, zou ze echt zo schrikkerig en bang zijn of ga ik er totaal verkeerd mee om?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:49

Ik ben persoonlijk ene die een paard liever met een tik langs iets engs laat gaan dan 20 keer herhalen, hiermee bevestig je voor mijn gevoel dat het ook echt eng is. Als ik op het paard zit en ze wilt niet doorlopen omdat ze iets enorm eng vind (dan gaat ze bijna zitten, wilt omkeren etc) blijf ik haar in de goeie richting draaien en tik ik haar gewoon, wilt ze echt niet krijgt ze een flinke mep op haar kont.

Datzelfde paard heeft jaren niks gedaan, en die tijd dat er wat mee gedaan werd, ging het niet vooruit omdat zodra je opstapte ze toch weer bang was voor alles. Ben er nu maximaal 10 keer mee gaan uitrijden (heb geen enkele keer ernaast gelopen, gewoon gaan met die banaan en vooral niet aanstellen) en geloof het of niet, ze schrikt zowat nergens meer van. En dat als 'enorm bang beestje'.

Ik weet het niet, ieder uiteraard zijn eigen methode.

Paard waar ik het over heb schrok ook 10 keer van het zelfde ding...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:06

LianneJans schreef:
En weten jullie wat het nou precies is? Neemt ze een loopje met me, stelt ze zich aan, zou ze echt zo schrikkerig en bang zijn of ga ik er totaal verkeerd mee om?

Voor mij is omgaan met paarden een kwestie van aanvoelen. De 1 heeft gewoon even een duidelijke correctie nodig, de ander moet je tegen praten en verder geen aandacht aan besteden.
Maar hoe dan ook willen ze allemaal veiligheid ervaren. Die kan jij ze geven door een rustpunt te zijn, eerlijk en standvastig.

Met eerlijk bedoel ik dat je kijkt naar wat het paard kan. Een driftkikker die op vluchtmodus staat, moet je niet vragen om stil te staan. Dat vind ik oneerlijk. Wel kan je ze opdrachten geven die de veiligheid waarborgen, het paard uit kan voeren en je dus toch de aandacht weer terug kunt pakken.

Een paard kan een aantal kanten uit. De eerste vier die een paard meestal bedenkt zijn: naar voren, achteren, links en rechts. Jouw paard hoort iets van links, sprinkt naar rechts op jouw teen, terwijl die ook prima naar voren of achteren had kunnen gaan. Daarom is op jouw tenen gaan staan, disrespectvol.
Maar respect en vertrouwen moet je krijgen en kun je niet afdwingen.

Paarden nemen geen loopje met je (natuurlijk hebben paarden wel hun eigen humor), stellen zich niet aan. Paarden zijn zoals ze zijn. Wat voor jou niet eng is, kan voor een paard levensbedreigend lijken. Als niemand hem leert dat het allemaal niet zo erg is, blijft het voor het paard gewoon eng.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:33

Er zijn hier geloof ik twee dingen aan de hand. Je paard heeft geen vertrouwen in je, je bent geen leider voor je paard. Dus ik zou adviseren om grondwerk te doen. En dan, als vanaf de grond alles in orde is, dan kun je werken aan problemen die je tegenkomt. Zoals die angst voor de trekker of die vorkheftruck. Dat kan gericht maar dat kan pas als je een basis hebt. Vanaf de grond.

Verder het je het over de schrikreacties op de buitenrit. Maar ik krijg de indruk dat het vertrouwen ook al niet snor zit op eigen terrein. Dus ik wil je adviseren om je te gaan verdiepen in Parelli, en grondwerk te gaan doen. En voorlopig even geen buitenrit te gaan doen.

Wat jij moet leren is je te verdiepen in paardengedrag. Hoe een paard denkt zoals hij denkt. Jij moet leren om dat te gaan begrijpen en daarop in te leren spelen. Je paard reageert vanuit instinct en niet om je dwars te zitten.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:13

Probeer zijn aandacht bij jou te houden en reageer al voor hij verschiet.