Wel of niet het bos in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:17

Brainless schreef:
angelaatjuh schreef:
Kan diegene het dan niet af laten zetten of mag dat niet? Of staan er overal bordjes? Lijkt me wel vervelend inderdaad..

Meerdere hectaren afzetten?

Er zit op sommige stukken wel draad, maar niet op alle delen, ook lopen/rijden mensen gewoon halverwege het bos in. (vaak via een wildpad).
Overal bordjes zetten is geen doen.
Over het hoofdpad ligt wel een afsluitboom, maar daar springen ruiters gewoon overheen.

Ja dat wordt lastig ja.. Maar ik kan me ook die andere mensen voorstellen. Als er ergens een pad loopt en niets erop duidt dat het privé grond is dan zou ik er ook overheen gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:18

@Calippe
Maar een privéterrein is gewoon verboden voor anderen.
Ik zit ook niet te wachten op mensen die bv in mijn weiland komen wandelen ondanks dat ze geen schade toebrengen.

Die betreffende man heeft in het bos nog een vakantiewoning staan, en dan zit je niet te wachten dat er vreemden langskomen rijden.

@Pinto
Bij mijn oprit (huis) staat ook niet dat het verboden is voor onbevoegden... moet iedereen dan een bordje bij zijn oprit zetten?

calippe

Re: Wel of niet het bos in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:19

tsja, met privé terreinen heb ik eigenlijk niet tot nauwelijks te maken. Ik heb dan meestal iets van Staatsbosbeheer. En die lui zijn zo bezitterig en zo hysterisch over alles, en we hébben al niet veel natuur om ons in te begeven, daar heb ik dus maling aan. Hoewel ik een natuurliefhebber ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:23

@Calippe
Helaas is het zo, dat als meerdere mensen zich niet aan de regels houden er steeds grotere gedeeltes volledig worden afgesloten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:28

calippe schreef:
Ben ik nooit mee bezig, met wel of niet mogen. Ik rij er gewoon als ik er rijden wil. En als het niet mag, schrijven ze maar mijn kenteken op....

Precies :')

Alleen ga ik natuurlijk niet op paden lopen waar een hoop wandelaars/kinderen lopen, of op een fietspad die door het bos loopt. Maar voor de rest rijden met die handel, moet al betalen om het bos in te lopen.
Ga ik me niet ook nog eens beperken tot twee modder paden.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:33

Brainless schreef:
@Calippe
Helaas is het zo, dat als meerdere mensen zich niet aan de regels houden er steeds grotere gedeeltes volledig worden afgesloten.

Steeds meer mensen gaan zich niet meer aan de regels houden omdat er zoveel regels zijn.

Dus ik zie het andersom. Zo ervaar ik het namelijk.

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:38

Regels zijn er niet voor niets dus als je ergens niet in mag met het paard doe ik dat ook niet. Je verpest het voor een ander als je het toch doet. Als je bijvoorbeeld een pad kapot rijd op een plek waar het gedoogd word is de kans groot dat dit pad helemaal gesloten word voor ruiters.
Nu heb ik het grote geluk dat ik overal in de buurt vrij kan rijden maar ik kan me goed voorstellen dat het in sommige gebieden echt een crime is om lekker buiten te rijden en dan de mooiste paadjes niet in te mogen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:40

BrammetJee schreef:
Ik rij ook waar ik niey mag rijden maar iedereen doet het in de buurt

Dat kun je ook "gedoogbeleid" noemen. Bij ons in de buurt is ook een bosje waar gedoogd wordt dat je overal rijdt niet in de laatste plaats omdat er niet heel veel gereden wordt en omdat degenen die er wel rijden, rekening houden met overige "bosgebruikers".

Aan TS: de gemeente moet je kunnen vertellen of het openbaar terrein is, of niet en of er eventueel een APV-regel geldt.
Indien het openbaar terrein is, er staat niets aangegeven en de gemeente heeft er geen regels voor opgesteld (bijvoorbeeld APV), dan mag je er in principe vrij komen, ook met je paard.
Let er wel op dat elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen en de gemeentelijke regels hebben in deze context dezelfde status!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:44

calippe schreef:
Brainless schreef:
@Calippe

Steeds meer mensen gaan zich niet meer aan de regels houden omdat er zoveel regels zijn.

Dus ik zie het andersom. Zo ervaar ik het namelijk.

Nee juist niet.

Ik reed vroeger al over een privéterrein heen wat voor een gedeelte was opengesteld voor ruiters (en een gedeelte voor wandelaars/fietsers).
Doordat er steeds meer mensen zich niet aan de regels hield, omdat zij vonden dat bepaalde regels niet voor hen gold, hebben ze het helemaal dichtgegooid.

Als er wat van werd gezegd moesten de eigenaren niet zo zeuren, want ze maakten niets kapot.
Of wat maakte dat ene takje/boom/stukje mos nu uit?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:45

VreVrou schreef:
Regels zijn er niet voor niets dus als je ergens niet in mag met het paard doe ik dat ook niet. Je verpest het voor een ander als je het toch doet. Als je bijvoorbeeld een pad kapot rijd op een plek waar het gedoogd word is de kans groot dat dit pad helemaal gesloten word voor ruiters.
Nu heb ik het grote geluk dat ik overal in de buurt vrij kan rijden maar ik kan me goed voorstellen dat het in sommige gebieden echt een crime is om lekker buiten te rijden en dan de mooiste paadjes niet in te mogen!

Regels zijn vaak ongefundeerd en gooien alles op een hoop en verpesten zo een hoop voor iedereen. Daarom hou ik me er niet altijd aan.

Ik neem gewoon eigen verantwoordelijkheid.

Ik hou me aan regels als ik denk dat dat beter is, maar ik hou me niet aan regels die niets toevoegen maar daarentegen hinderen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:54

Brainless schreef:
@Calippe
Maar een privéterrein is gewoon verboden voor anderen.
Ik zit ook niet te wachten op mensen die bv in mijn weiland komen wandelen ondanks dat ze geen schade toebrengen.

Die betreffende man heeft in het bos nog een vakantiewoning staan, en dan zit je niet te wachten dat er vreemden langskomen rijden.

@Pinto
Bij mijn oprit (huis) staat ook niet dat het verboden is voor onbevoegden... moet iedereen dan een bordje bij zijn oprit zetten?

Nee, maar ik vind een oprit ook wat anders dan een bos... ;)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:55

Ik ook. Ik kom zulke opritten niet veel tegen, met een heel bos er om heen. Eigenlijk helemaal geen. Maar als die er zijn, rij ik niet zomaar bij iemand de plaats op. Ze zien me aankomen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:55

@Calippe
Dat bedoel ik dus ermee dat er mensen zijn die vinden dat bepaalde regels niet voor hen gelden.
Daarmee verpest je het dus voor een ander, die zich wel netjes aan de regels houdt.

En loop je grotere kans dat er steeds meer regels komen omdat men blijkbaar niet in staat is zelf netjes te zijn. (er staat nergens dat ik niet dwars dor het bos mag rijden... er staat nergens dat ik hier niet het terrein op mag..; daardoor krijg je steeds meer bordjes en regels die duidelijk zeggen: op de paden blijven, dit terrein is verboden voor onbevoegden enz).

Daardoor voelen dit soort mensen zich nog beperkter in hun doen en laten en gaan nog meer regels overtreden. En nee dat ligt niet aan hen, maar aan de bekrompen beheerders.
En als ook deze zwaardere regels niet worden nageleefd wordt dus de boel helemaal afgesloten.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

Beheerders pakken veel van je af. En ik laat me dingen niet afpakken. En ik verander daar niets mee ten nadele van anderen. Want die mochten er immers al niet komen, dus de gevolgen blijven hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:57

calippe schreef:
Ben ik nooit mee bezig, met wel of niet mogen. Ik rij er gewoon als ik er rijden wil. En als het niet mag, schrijven ze maar mijn kenteken op....

Wahahha briljant *\o/*

maar ben het er wel mee eens hoor. Hier zijn enkele paden wel aangegeven, maar er zijn hier ook genoeg paden waar niet bij staat of je er wel of juist niet mag komen, maar waar we met z'n allen (vrijwel ruiters van alle stallen in de omgeving) rijden.. Nog nooit problemen mee gehad.. Dan moeten ze maar bordjes plaatsen met de mededeling dat je er wel of juist niet mag komen..
Als er een duidelijk hek omheen staat ofzo is het een ander verhaal natuurlijk. Nou moet ik ook wel zeggen dat we hier geen privé bossen hebben, zal ook een hoop schelen denk ik :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:00

Maar iedereen heeft hekel aan de bordjes met regeltjes die overal staan in het bos.
Juist doordat mensen vinden dat als er niks staat je alles mag, komen deze bordjes er te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:00

Iedereen is een groot woord. Ik heb namelijk liever bordjes waar staat of ik er wel (of niet) mag komen, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Niet iedereen over een kam scheren he. Ik heb liever bordjes, of er nou staat of ik er wel of niet mag komen, dan weet je het in ieder geval wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:03

Mag ik degenen die menen dat hun eigen regels goed genoeg zijn even bedanken voor het feit dat, dankzij deze mentaliteit, er een flink stuk buitenrijgebied in het Rotterdamse wellicht afgesloten gaat worden!!

U wordt bedankt voor uw medewerking, hufters........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:04

ikke schreef:
Mag ik degenen die menen dat hun eigen regels goed genoeg zijn even bedanken voor het feit dat, dankzij deze mentaliteit, er een flink stuk buitenrijgebied in het Rotterdamse wellicht afgesloten gaat worden!!

Waar kan je dat vinden? Wel handig om te weten welke stukken we dan dalijk niet meer mogen komen, voor het geval dat ze geen bordjes neerzetten en je dus nog steeds niet weet waar je wel of niet mag komen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:06

ikke schreef:

En ik woon niet eens in Rotterdam! Niet eens in de buurt, ook nooit gewoond. Ik woon in de andere kant van het land, waar het nog niet zo dicht bevolkt is, en misschien daarom bij gevolg ook minder regels…

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:07

chelle_dora schreef:
ikke schreef:

Waar kan je dat vinden? Wel handig om te weten welke stukken we dan dalijk niet meer mogen komen, voor het geval dat ze geen bordjes neerzetten en je dus nog steeds niet weet waar je wel of niet mag komen.

Hier, bijvoorbeeld: [BRT] Ruiterroutes rond zevenhuizerplas gaan verdwijnen

calippe schreef:
ikke schreef:

En ik woon niet eens in Rotterdam! Niet eens in de buurt, ook nooit gewoond. Ik woon in de andere kant van het land, waar het nog niet zo dicht bevolkt is, en misschien daarom bij gevolg ook minder regels…

Wat nu in Rotterdam gebeurt, gebeurt wellicht over enkele jaren ook in jouw achtertuin. Dan is het opeens geen ver-van-'m-bed-show meer...........

Ik ken meer plekken in NL waar deze problematiek speelt, ook op plekken waar heel wat minder volk woont, zelfs dan waar jij woont!
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-02-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:08

@Chelle_dora
Ruiters mogen alleen op de openbare weg (waar ook tractors mogen rijden), niet op het fiets/voetpad, en mogen op speciaal aangewezen (met bordjes aangeduide) ruiterroutes.

Als er niets staat mag je er ook niet komen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:10

Maar dat heeft helemaal niets te maken met regelgeving. Dat heeft alles te maken met gebrek aan geld voor onderhoud van ruiterpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:11

Misschien lees ik het verkeerd, maar er staat dat de ruiterpaden niet meer beheerd gaan worden.. Niet dat het afgesloten wordt met een groot hek :+

Brainless: hier staat inmiddels niet eens meer duidelijk aangegeven wat voetpad of ruiterpad is en loopt iedereen uberhaupt door elkaar..
Ik ga niet vol door de hei of de bossen heen hoor voordat mensen dat denken :') Maar hier staat ook op lang niet alle paden aangegeven dat je er wel mag komen (ook niet dat je er niet mag komen) maar is het wel een paadje langs het fietspad of iig een pad wat niet met de auto of de fiets te doen is, dus ik ga er dan voor het gemak vanuit dat je daar te paard wel mag komen. Maar ik ga niet vol over een klein strandje of grasveld crossen in ieder geval :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:12

Brainless schreef:
@Chelle_dora
Ruiters mogen alleen op de openbare weg (waar ook tractors mogen rijden), niet op het fiets/voetpad, en mogen op speciaal aangewezen (met bordjes aangeduide) ruiterroutes.

Als er niets staat mag je er ook niet komen.

Nou, daar mag een kleine nuance bij geplaatst worden: ook zandwegen kunnen openbare wegen zijn, waar je dan dus gewoon mag komen met je paard.