Opzeg stal: juridisch "indekken"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Opzeg stal: juridisch "indekken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:08

Ik ga morgen opzeggen en om de goede vrede te bewaren heb ik maar een volledige kalendermaand als opzeg in mijn brief gezet. Dus tot eind maart.

Ik ben wel van het worst case scenario aan het uitgaan en dat is dat de staleigenaar totaal niet meer aanspreekbaar is van zodra ik heb opgezegd. Dus als volwassenen dingen bespreken gaat er waarschijnlijk niet of amper inzitten.

Het is inderdaad mijn bedoeling om netjes en vriendelijk te blijven. Al zal het sowieso aan mij knagen, ik maak liever vrienden dan vijanden, maar goed, that's life zeker. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:52

Als hij/zij na het opzeggen niet meer aanspreekbaar is en dermate vreemd reageert, kun je ook per direkt vertrekken, dat heeft hij/zij dan aan zichzelf te danken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:57

Dat is dus inderdaad ook een optie, al schrikt het dubbele stalgeld dat ik dan moet betalen mij af. Ik hou dus goed in het oog hoe de situatie dan evolueert. Zo lang de zorg en het welzijn voor mijn paard ok blijft, mag die tegen mij zo irritant doen als die wil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:05

Netjes opgelost. Ik verwachtte bij mijn vorige verhuizing ook gedoe. Heb toen heel laat op gezegd (wel met maand opzegtermijn) maar de staleigenaar pakte het wel redelijk op. Paard bleef uitstekend verzorgd. Maar ken ook andere verhalen (bij een andere stal) dus het is altijd lastig met opzeggen en vertrekken. Dubbele stallingskosten houden ook mij altijd tegen om direct te vertrekken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:08

Gini schreef:
Dat is dus inderdaad ook een optie, al schrikt het dubbele stalgeld dat ik dan moet betalen mij af. Ik hou dus goed in het oog hoe de situatie dan evolueert. Zo lang de zorg en het welzijn voor mijn paard ok blijft, mag die tegen mij zo irritant doen als die wil.

Als hij/zij zich zo misdraagt dat een normale omgang niet meer mogelijk is, dan zou ik netjes aan hem melden dat je toch besloten hebt eerder weg te gaan vanwege zijn gedrag en dat je dus ook die laatste maand niet zult betalen omdat je geen dubbele lasten kunt hebben.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:10

Ze kunnen je niks maken :) is de stal lid van kvk?
Ik heb mijn opzegtermijn gewoon niet betaald.
Me stal was na 2 dagen dat ik weg was toch al verhuurd.
Ik vond het zo kinderachtig gaan allemaal,
Eerst werd met incasso gedreigd, ( maar dat is onzin )
Ik weet wat de rechten zijn dus ben er echt niet bang voor..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:11

Angeliquee18 schreef:
Ze kunnen je niks maken :) is de stal lid van kvk?
Ik heb mijn opzegtermijn gewoon niet betaald.
Me stal was na 2 dagen dat ik weg was toch al verhuurd.
Ik vond het zo kinderachtig gaan allemaal,
Eerst werd met incasso gedreigd, ( maar dat is onzin )
Ik weet wat de rechten zijn dus ben er echt niet bang voor..

Dit vind ik niet echt netjes moet ik zeggen. De stalhouder had, in jou geval, dus geluk dat de stal weer zo snel vol stond. Maar anders kost het hem gewoon een maand geld..

Gewoon voor de eerste van de maand opzeggen en je opzegtermijn van een maand aanhouden. Dan los je het netjes op...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:07

Het ging mij allemaal op de manier waar op,
Ik betaalde al voor 3 weken voor niks..
Dan ga ik ook nog niet eens 4 weken extra betalen..
Het was voorral ook medisch noodzakelijk dat ik weg moest, niet voor me lol :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:11

Angeliquee18 schreef:

Dan nog....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:18

Laat even weten TS, lijkt me netjes opgelost! Probeer altijd de deur open te houden, wie weet in de toekomst!

toch gek dat er schijnbaar zoveel maffe pensioneigenaren zijn die het persoonlijk opvatten, ik heb het zelf nog niet meegemaakt, altijd gewoon netjes opzegtermijn aangehouden :j

Ik kan ook nog altijd terug naar die stallen, ook fijn!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 10:20

Maar ze kunnen in mijn geval toch wel gewoon met incasso dreigen? De opzeg staat gewoon in het contract en als ik die niet betaal, ben ik in fout.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:34

Angeliquee18 schreef:

Alsnog vind ik dat geen reden om een ander dan ook maar te adviseren hetzelfde te doen "omdat ze je niets kunnen maken".
Daarnaast kom je elkaar in de paarden altijd weer tegen dus als je iets niet netjes oplost gaat zich dat altijd tegen je werken. Los daarvan blijf ik erbij dat je zo niet met mensen omgaat. Iedereen werkt hard voor zijn inkomen ga ik altijd vanuit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:43

Gini schreef:
Maar ze kunnen in mijn geval toch wel gewoon met incasso dreigen? De opzeg staat gewoon in het contract en als ik die niet betaal, ben ik in fout.

Maar in je contract staat waarschijnlijk ook wat jij voor dat geld krijgt wat e betaald. Als hij zich daar niet aan houd vind ik persoonlijk dat je kan vertrekken zonder die laatste maand te betalen als je nu per direct opzegt.
Ook die laatste maand moeten ze zich professioneel egdragen en goed voor je paard zorgen zoals voorheen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:50

Als je van de stalhouder verwacht dat je paard ook die laatste maand van het verblijf netjes verzorgd wordt, dan mag de stalhouder van jou ook verwachten dat je je aan de afspraken houdt. Een maand opzegtermijn is niet abnormaal en dat je het banketstaaf zou vinden om een maand dubbel te betalen als je eerder weggaat.. dat is de consequentie van je eigen beslissing.

Stel je zegt op midden in de maand februari, dan is je betalingsverplichting eind maart beëindigd, en kun je per 1 april weg.
Uiteraard kun je eerder naar een andere stal vertrekken als je dat wilt, maar dan blijf je nog steeds verplicht de vorige stalhouder volgens afspraak te betalen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:03

Splinter schreef:
Laat even weten TS, lijkt me netjes opgelost! Probeer altijd de deur open te houden, wie weet in de toekomst!

toch gek dat er schijnbaar zoveel maffe pensioneigenaren zijn die het persoonlijk opvatten, ik heb het zelf nog niet meegemaakt, altijd gewoon netjes opzegtermijn aangehouden :j

Ik kan ook nog altijd terug naar die stallen, ook fijn!

Altijd welkom haha!!

De discussie m.b.t. 'niet krijgen waar je voor betaald' is natuurlijk niet te voeren. Vaak ga je weg omdat er meerdere kleine dingen spelen, niet omdat je paard geen hooi krijgt, dus hoe bewijs je dat?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:25

Nou als je paard elke dag weidegang is beloofd en dit gebeurt structureel niet, of er wordt 4 keer per dag ruwvoer beloofd en het gebeurt structureel niet dan houdt de pensionhouder zich toch ook niet aan de afspraken? Waarom zou je dat als klant dan wel moeten doen?
Als mijn paard weidegang wordt belooft maar hij staat structureel de hele dag op stal dan ga ik niet nog zes weken wachten hoor.
Als alles netjes gaat aan beide kanten hoor je je natuurlijk gewoon aan de afspraken te houden, maar dat werkt natuurlijk twee kanten op, niet alleen voor de klant.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:28

opzegging sowieso aangetekend doen als je weet dat de staleigenaar moeilijk kan doen.
verder moet je een opzeg normaal gezien rekenen als ingaand vanaf het begin van de volgende maand.

je schrijft nu bv in je brief dat je opzegt op datum van vandaag, ingaand vanaf maart. Dus maart moet je gewoon ook nog betalen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:31

Misschien komt het omdat ik vanuit de pensionhouder kijk, maar ik geloof die verhalen nooit zo.

In dat geval vertrekt toch iedereen?

Volgens mij is het vaker wat minder duidelijk, dus bijv: pensionhouder voert onbeperkt hooi, probeert dit goed uit te mikken.
Klant komt aan op stal, ziet paard zonder hooi en denkt: krijgt niet onbeperkt.

Dat meer, waarin het hem dus in kleine dingen zit die je moeilijk in een contract kan laten opnemen dus hoezo pensionhouder houd zich niet aan het contract?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:47

Esmeej333 schreef:
Nou als je paard elke dag weidegang is beloofd en dit gebeurt structureel niet, of er wordt 4 keer per dag ruwvoer beloofd en het gebeurt structureel niet dan houdt de pensionhouder zich toch ook niet aan de afspraken? Waarom zou je dat als klant dan wel moeten doen?
Als mijn paard weidegang wordt belooft maar hij staat structureel de hele dag op stal dan ga ik niet nog zes weken wachten hoor.
Als alles netjes gaat aan beide kanten hoor je je natuurlijk gewoon aan de afspraken te houden, maar dat werkt natuurlijk twee kanten op, niet alleen voor de klant.

"Beloofd" of staat het in het contract?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:39

Esmeej333 schreef:
Nou als je paard elke dag weidegang is beloofd en dit gebeurt structureel niet

Maar wat als er in het contract staat 'dagelijkse weidegang, mits het weer het toelaat'. Ga dat maar eens bediscussiëren.

Verder wil ik de pensionhouder absoluut niet als compleet negatief afbeelden. Er zijn gewoon een paar dingen die niet verlopen zoals ik wil. En kleine dingetjes wil ik wel aankaarten en zien of er een verandering mogelijk is, maar als de pensionhouder -in mijn ogen- belangrijke dingen structureel anders doet dan ik wil, dan denk ik dat het beter is om een stal te zoeken die beter bij je wensen past. Want jij voelt je als klant dan niet goed, want 'he he, moet ik dan alles zelf regelen'. En de pensionhouder denkt 'straks moet ik voor iedereen uitzonderingen maken of aparte handelingen uitvoeren.'

Dat ik mij netjes wilde gedragen en alles goed wilde afhandelen, was voor mij al lang een uitgemaakte zaak.
Ik heb de stal vandaag trouwens opgezegd, heb best wel wat moed bijeen moeten schrapen. Maar de stalhouder heeft zich vriendelijk opgesteld. Hij vond het wel jammer, want hij vond mijn paard wel leuk. Ik heb eerlijk gezegd waarom, wat er voor mij aan verbeteringen zouden mogen uitgevoerd worden als het enkel en alleen aan mij lag. Hoe het er nu naar uitziet maak ik mijn maand opzeg gewoon af. Ik heb niet de indruk dat onze relatie verslechterd is. En man, wat ben ik daar blij om. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:20

Ik zeg ook als het geval is dat beloftes structureel niet nagekomen worden.
Als er staat/ wordt gezegd afhankelijk van het weer, dan had je het natuurlijk kunnen weten, en dan is idd niet netjes als je zomaar weggaat wanneer. of dit nu om weidegang of ruwvoer of whatever gaat maakt imo niet zoveel uit. Er worden afspraken gemaakt, en ook mondelinge afspraken tellen net zo goed mee, en daar heb je je in principe beiden aan te houden, klant EN pensionhouder uitsluiten overmacht/noodgevallen. Doet een van de twee dit niet is het gewoon breuk van de gemaakte afspraken en hoeft de ander zich daar ook niet meer aan te houden.

Ik heb het wel eens zien gebeuren dat je dingen beloofd worden door pensionhouders die niet nagekomen worden hoor (niet bij mij overigens), en klanten ook net zo goed trouwens.
Fijn voor jou dat het zo gegaan is, en dat je niet met een naar gevoel weggaat.