kan jullie paard alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RedRoses

Re: kan jullie paard alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:16

Mijn pony blijft ook keurig alleen... Hij staat in de paddock ook altijd alleen. ;)
Vervelend dat je paard zo doet! Uhm, misschien een maatje meenemen ofzo? Naar mijn weten ben je niet de enige met dit probleem hier op stal. Haha!

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:21

Die van mij heeft dat ook gehad toen hij 3,5 was. Zodra er ook maar 1 paard wegging (ook al stonden er nog 20 omheen) helemaal in paniek.
Inmiddels kan meneer wel alleen in de paddock staan.
In het begin als de laatste naar binnen ging bleef ik er bij staan zodat hij wat afleiding had, en daarna liep ik ook weg en hem gewoon even laten staan. Inmiddels kan hij prima alleen en ook als er paarden weggaan geen probleem.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:51

Tja, of het in vertrouwen zit.. ik waag het te betwijfelen. Juist afgelopen jaar hebben we echt sprongen gemaakt daarin. Verkeer (ook groot en landbouw) was nooit een probleem, maar koeien... mijn god, alsof ze hem opvreten. Water idem dito... volgens hem zitten er (zee)koeien onder het oppervlak!
Het blijft spannend, maar tegenwoordig komen we er redelijk relaxt en in elk geval zonder dwang langs. Hard op geoefend.

Wat ik niet begrijp, is dat het erger lijkt te worden. Terwijl hij ouder (10) en wijzer (?) is en inmiddels toch echt wel zou moeten weten hoe de dagelijkse routine gaat.
Een maatje mee voor onderweg vind ik niet zo'n goede optie; vooral omdat ik zelf graag alleen naar buiten ga om m'n hoofd leeg te maken.
Soms denk ik erover om een extra paard aan te schaffen als maatje in de wei. Omdat ze dan allebei van mij zijn, weet ik dan zeker dat er altijd twee staan. Een dure oplossing is het wel...

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:02

Dit ken ik wel, het maatje van mijn paard heeft hier ook last van, vorig jaar toen ik hier op de wei kwam staan was het heel erg, ik ging vaak het bos in met mijn paard, met vervolg dat hij alleen stond en ooow wat vond hij dat verschikkerlijk! een tijd lang heb ik hem 'opgesloten' in een klein stukje omdat hij anders maar bleef rennen en gek doen, en dan kwam ik terug en was hij helemaal van top tot teen nat... met vervolg dat hij verkouden werd.
Inmiddels (een jaar later) laat ik heb gewoon staan in de wei, als ik dan wegga van de wei kijkt hij even op, loopt eventjes zenuwachtig heen en weer, maar dat is dan heel snel voorbij (gelukkig)
In de wintertijden is hij wel oplettender dan in de zomer, dan kijkt hij even en gaat ie gewoon weer door met eten.
In het begin dacht ik dat het nooit meer goed zou komen, ik zat er sterk aan te denken om er een shetlander bij te nemen (achteraf jammer dat ik dat niet heb gedaan :+ :+ :+ ) maar ben nu echt super blij dat hij er zo koel onder blijft.

Deze pony is inmiddels 22, en hij heeft dit zijn hele leven al dus wijzer is ie dr niet op geworden haha, het blijft een probleempje maar het is al veel minder :)
Het zal denk ik wel altijd blijven maar je kan er niet veel aan doen, behalve een pony erbij kopen idd

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:04

edit: als je alleen met die pony t bos in gaat is er geen probleem, tot op een gegeven moment, dan gaan zijn oren naar voor en BAM gaat ie er vandoor en raakt hij helemaal in paniek (heb dit zelf nooit met hem meegemaakt, maar de eigenaar wel...)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:54

omdat mijn paardje dus behoorlijk kuddegedrag vertoont, loop ik ook tegen het volgende probleem aan: Naast onze stal is een manege/pensionstal en de rijvereniging. Om daar te komen moet ik ongeveer 150 meter over de dijk en dit is dus het struikelblok...

Mevrouwtje wil namelijk niet weg van het erf, omdat ze dan weg moet van haar vriendjes. Ze blijft midden op de dijk stilstaan, gaat overdwars op de dijk staan. Ik krijg haar gewoon niet mee.
Vanwege haar gedrag op de dijk en het langskomende verkeer vind ik het gewoon eng om over die dijk te lopen. Als een andere pony van stal meeloopt gaat het perfect, ze voelt zich dan veiliger en loopt als een mak schaap, hoofdje omlaag, gewoon braaf mee....

Ik oefen geregeld (er naast), gisteren nog met mijn instructrice (ik erop en zij ernaast) maar haar gedrag levert echt gevaarlijke situaties op omdat niet iedere automobilist er rekening mee houdt. Ik gaf flink been, maar niet vooruit te krijgen!

Heeft iemand DE gouden tip voor mij??

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:58

Ik heb ook zo'n paardje gehad, het was dan wel een ruin maar deed zo druk als een hengst als hij geen ander paard zag. Uiteindelijk heeft hij het toch kunnen leren, door zelf gewoon rustig te blijven, en het gewoon vaak te oefenen, maar vooral veel geduld hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 22:01

ik vind oefenen en geduld hebben geen probleem, maar omdat het een vrij drukke dijk is (doordeweeks ook vrachtverkeer) vind ik het zelf eng en gevaarlijk. Ik heb dan niet alleen te maken met een gespannen en onwelwillend paard, maar ook met het verkeer!

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:03

Snap ik, misschien iemand vragen die er (wat meer) ervaring meer heeft, en die je goeie tips kan geven zodat je er zelf ook nog iets van opsteekt :D
veel succes

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 22:08

je zou toch denken dat ze op een gegeven moment het vertrouwen moet krijgen dat ze altijd weer terugkomt op stal en dat het eigenlijk best leuk is om met baasje op stap te zijn?
Of zijn paarden niet zo slim?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:15

Gelukkig kan die van mij alleen staan, maar hij vind af en toe op zijn tijd een krabbelmaatje ook wel erg handig. Kan ook gelukkig alleen buitenrijden zonder afhankelijk te zijn van iemand om samen te gaan.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:19

Die van mij kan super goed alleen staan, is heel onzeker en angstig aangelegd naar andere paarden toe. Na het verhuizen van stal was hij 3 weken lang alleen maar aan het vluchten voor de andere paarden (2 hele rustige en onderdanige) nu is hij wel ontspannen, maar nog steeds op zijn hoede. Hij staat in de meeste gevallen ook liever alleen dan samen, al kan hij wel heel blij zijn met een vriend als het klikt. Jammer genoeg is dit in de meeste gevallen niet zo en is hij heel angstig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:23

Door veel te oefenen wordt het gedrag wel minder is mijn ervaring. Ze merken op een gegeven moment dat het maatje weer terug komt. Vroeger gingen die van mij uit hun plaat als ik er een of twee meenam (van de drie). Dan bleven ze maar rondcrossen en hinniken. Nu blijven ze wel af en toe hinniken, maar echt gek doen dat is een stuk minder. Als je weiland/bak gewoon veilig is afgezet dan kan dat ook weinig kwaad.

Lang alleen staan hoeft gelukkig niet, dan worden ze toch wel down.

Donna6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:24

Mijn pony staat nu samen in een stal(schuur 6m bij 9m) en een stenen uitloop met een shet en een haflinger omdat ze het zelf veel gezelliger vindt,ze doet niet gek als ze de stal verlaten
Maar op het land gaat ze wel ijsberen als ze alleen staat.
Maar dan ga ik bijv. bij haar zitten en dan is ze rustig misschien ook proberen?

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:35

Ik kreeg die van mij toen ze net enkele maanden 3 was (word nu over 3 mnd 5) en op het begin kon ik haar niet alleen binnen borstelen en ik kon mijn shet niet uit de wei halen, ook al zette ik haar en een andere wei neer waar ze elkaar heel goed konden zien. Nu kan ik haar in alle rust alleen binnen halen, borstelen, opzadelen, afzadelen, enz. Ze kan lang in de stal opgesteld staan zonder dat ze onrustig word, maar wil niet alleen in haar box staan... Ze kan wel alleen in het land staan als ik met mijn shet bezig ben. Ze is wel wat onrustig maar is goed te doen!
Nu moet ze dus alleen nog leren om alleen in haar box te staan :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:38

Er iets aandoen is vrijwel onmogelijk. Maar mijne kan wel alleen staan. Daar word ie niet gek van ofzo. Maar vaak staan er wat andre paarden in de paddocks ernaast. Maar van de zomer en in het vorojaar staanpt amadeo zoveel mogelijk op de wei. Dus zowieso daar niet zonder vriendjes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:59

Zou je niet op tijden kunnen oefenen waarop het niet druk is op de dijk? Sochtends heel vroeg misschien? Als jij ernaast loopt doet ze het dan ook? Anders zou je dat eerst ook nog kunnen proberen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:11

Eerder was het wel heel erg, met de pony van mijn vriendin. Stelletje lesbie's echt hoor, kroelen en kussen het was niet te gek. Ik kon eigenlijk nooit wat met haar als haar maat op stal stond.
Pony is vorig jaar gekocht omdat mijn vriendin te groot werd voor haar, sinds een paar maand terug is dat eindelijk rustig geworden en heeft mijn paard nergens meer last van. Merk alleen wel dat ze niet echt meer dat contact opzoekt met andere paarden zoals ze bij die pony deed.

Ik kan haar nu dus ook gerust alleen meenemen. Best apart.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:33

Def schreef:
Zou je niet op tijden kunnen oefenen waarop het niet druk is op de dijk? Sochtends heel vroeg misschien? Als jij ernaast loopt doet ze het dan ook? Anders zou je dat eerst ook nog kunnen proberen.

Sowieso probeer ik bij voorkeur op zondagen omdat er dan iig geen vrachtverkeer rijdt. Ik loop er altijd naast eigenlijk. Mijn dochtertje neemt haar dan aan de hand mee en ik loop mee om paard vanachter aan te moedigen door te lopen en om de auto's rustig te laten rijden.
Volgens instructrice kan ik er beter OP gaan zitten omdat je dan meer te vertellen zou hebben, maar met instructrice erbij zaterdag en ik er op maakte dat dus echt niks uit, ze deed net zo gek als toen ik er naast liep...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:37

Ess_Ramona schreef:
Het is 5 minuten even hinniken en zielig doen, en als we terug komen staan ze te stuiteren bij het hek, maar verder gaan ze gewoon ergens staan en vermaken ze zich wel.
Het is niet dat ze de boel afbreken ofzo, gewoon even roepen waar t vriendje is en dan is het klaar :).

Idem. Wel roepen en brullen en misschien even wat draven. Maar als ze merken dat dat niet helpt, gaan ze wel ergens anders staan grazen of rondkijken.
Naast mijn weide staan er ook nog paarden van de buurman buiten dus ze zien nog wel steeds andere paarden. Als deze verkocht worden, krijg ik misschien ook nog meer last.

Mijne staan sinds 5 maanden samen en staan altijd maar met 2. Die moeten dus best wel alleen achter kunnen blijven als ik met de andere naar buiten toe wil.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:20

die van mij dus niet, ze blijft onrustig en raakt helemaal bezweet van de stress als het te lang duurt. Ik ben bang dat ik dit er ook niet meer uit krijg, net zoals alleen weggaan van stal....

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:28

ik heb 2 paarden.
de een kan heel goed alleen staan, en de ander flipt helemaal.

Op voorhand doe ik de deken al af op stal, als meneer dan gaat zweten, iig niet onder deken.

Maar het word heel langzaam aan steeds minder en meneer blijft steeds rustiger.

Dus bij mijn knollie is het gewoon volhouden en niks uit doen op het gedrag, gewoon tekeer laten gaan :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:55

Meestal ben ik een van de eerste die mijn paard sochtends buiten zet. Als ik dan weg loop staat ze alleen en begint ze heel hard te hinniken en voor het draad hen en weer te lopen. Ze houdt niet van alleen staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:09

elineXpooh schreef:
Meestal ben ik een van de eerste die mijn paard sochtends buiten zet. Als ik dan weg loop staat ze alleen en begint ze heel hard te hinniken en voor het draad hen en weer te lopen. Ze houdt niet van alleen staan.

herkenbaar!

Hoe is het met jouw paard dan als je hem alleen (dus zonder vriendje) meeneemt om een rondje te wandelen o.i.d.?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:56

Is het mogelijk om te oefenen op de inrit, erf of wei, daar kun je veilig rijden zonder verkeer en het paard leren om van stal af te lopen.