Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Nikass schreef:Volgens mij kun je niet alle situaties voorkomen of trainen. Een heel belangrijke opmerking vond ik het belang van een vertrouwensband. Ik denk niet dat je je paard moet laten nadenken, ik denk dat je goed zit als je paard ondanks zijn instinct op jou durft te vertrouwen.
Mijn paard kan ik altijd langs enge objecten loodsen. Ik stap nooit af. Tot die ene keer dat ik echte paniek voelde en ze kon niet herstellen want dat enge bleef maar aanwezig. Toen ben ik afgestapt omdat ik weet dat dat voor haar makkelijker is. Het is inherent aan het paard dat hij onverwacht kan reageren. Ts zegt dat het misschien één keer in het jaar voorkomt. Als ik dan lees "op zo'n paard zou ik niet eens willen rijden" vind ik dat overdreven.

) er naartoe werkt om te gaan snuffen aan het enge voorwerp, dan merk je dat het steeds sneller gaat.
" en paard gaat voorzichtig steeds een stukje verder er naartoe, snuft eraan...en mja eigenlijk valt het wel mee

pmarena schreef:Heel herkenbaar
Inderdaad "gewoon" je paard aanleren dat er nu eenmaal hele enge dingen in de wereld zijn....die eigenlijk wel mee blijken te vallen als het dier gewoon even rustig de tijd neemt om er naar te kijken en bij voorkeur ook even aan te snuffen.
Op een gegeven moment is het dan *SCHRIK* van een plotseling langs de weg neergegooide stoel ofzo en paard staat ineens stokstijf stil. Je zegt "dat is een stoel, dat is niet eng... ga maar snuffen" en paard gaat voorzichtig steeds een stukje verder er naartoe, snuft eraan...en mja eigenlijk valt het wel mee
![]()
Bij die van mij had ik dat op een gegeven moment zo ingebakken dat ze het zelf ook los in de wei toe ging passen, echt geniaal
Ook heel mooi om te zien hoe een heel onzeker paard, daardoor steeds zelfverzekerder wordt en je zo'n dier gewoon helemaal trots op zichzelf ziet zijn dat hij toch maar mooi snel door had dat *iets* eigenlijk helemaal niet zo eng was...dan zie je ze gewoon groeien, schitterend is dat

pmarena schreef:Zo kon ze ook helemaal panisch raken van kinderen op een trampoline, dat was gewoon echt doodsangst