paard slank houden tijdens zomerseizoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:51

Beetje een gras-buikje ala maar het gaat ook om het gewicht, het zijn veelal 10tallen kilo's wat ze ook weer x-tra mee moeten zeulen, ze worden ook stroever door alle vet-opslag niet alleen in buik maar ook hals en billen. Ik heb ook een paard wat al een buik heeft als ie naar gras heeft gekeken maar de rest van het jaar is het ook geen rank paard, nooit geweest ook, ik kreeg vorig jaar gluco-balans van de vee-arts ter ondersteuning van het glucose gehalte in het lichaam, in combinatie met het advies om goed de buikspiertjes te blijven trainen dus niet recht toe recht aan rijden dan train je meer het uithoudings-vermogen, maar echt aan het werk met oefeningen. ook ik houdt angst voor bv insuline-resistentie-hoefbevangenheidt-overbelasting, maar ik gun hem het lekker de hele dag grazen buiten ook zo, ik blijf hem goed in de gaten houden !!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:56

Als je paard in een groep staat waar zoveel fysieke verdediging nodig is, dan zou ik me achter mijn oren krabben. In een stabiele groep redden ze zich prima en kunnen ze eten, drinken en zelfs 'kroelen' met graasmasker. Het issue 'af krijgen' speelt dan alleen nog, da's een kwestie van uitproberen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:59

Ik zou met de staleigenaar overleggen of er niet meer mensen zijn met dit probleem, en of je dan zelf strookbegrazing kan regelen. En dan pas een strook er bij geven als je denkt dat ze bíjna dood gaan van de honger!

Daarbij geen krachtvoer (heeft een haf niet nodig) en veel beweging.

Zo werd shetlanderlief zo in de zomer: (pony toont groot is maar 1.03)
Afbeelding

zo was hij vroegah:
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:06

hier staan ze alle 3 met een graasmasker, echt een ideale uitvinding

Jetta

Re: paard slank houden tijdens zomerseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:08

Ziet er goed uit, MarlindeRoos. Hihi...je hebt zijn benen verlengd door hem af te laten vallen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:15

Ja ik heb hem onder de rolpers gedaan. :))

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:18

Jeetje die is echt mooi slank geworden en gebleven! Niet normaal, zelden zie je een shet die er zo bij loopt! +:)+

Hoe heb je het gedaan met strookbegrazing, voeren en beweging?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:26

evelien11 schreef:
Vooral zorgen dat je ook voldoende rijdt!!! Misschien nog wel meer en fanatieker dan 's winters om zo in ieder geval te zorgen dat hij wat verbrandt aan vetjes....

Dat is ook beter, vroeger was het bij mijn paard ook gewoon een kwestie van voldoende rijden, heel makkelijk en de oplossing.

Maar tegenwoordig gaat dat helaas niet meer ivm iets met zijn schouder en dus alleen rechtuit en rustig rijden en niet te intensief en niet elke dag.

Het moet voor mijn paard wel leuk en fijn blijven als ik zo nu en dan ga rijden met hem, dat hij vrolijk blijft en er plezier in heeft.

Dus de grasmasker is de oplossing bij mijn paard.

En er zijn paarden dat ondanks voldoende beweging toch te dik blijven en dan is het wel handig dat er grasmaskers bestaan en dat die mogelijk er is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:33

StalNollie schreef:
hier staan ze alle 3 met een graasmasker, echt een ideale uitvinding

Mag ik vragen welk merk je hebt?

Ik heb er hier 2 die van de zomer eigenlijk ook niet te veel mogen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:44

heb echt alle merken al gehad, en uiteindelijk over gegaan op de GG. daar waren veel negatieve verhalen over qua afslijten van de tanden. hier gelukkig nog niks van gemerkt, maar heb ze ook redelijk los zitten in het begin wat strakker tot ze gewent zijn en niet meer proberen de korf eraf te krijgen.

hier is ook een centraal topic over.

en met de korf doen wij ook nog eens aan strookbegrazing, onze weilanden zijn in de zomer zo groen daar kun je ook niet tegenop rijden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:47

MarlindeRooz schreef:
Ik zou met de staleigenaar overleggen of er niet meer mensen zijn met dit probleem, en of je dan zelf strookbegrazing kan regelen. En dan pas een strook er bij geven als je denkt dat ze bíjna dood gaan van de honger!

Daarbij geen krachtvoer (heeft een haf niet nodig) en veel beweging.

Zo werd shetlanderlief zo in de zomer: (pony toont groot is maar 1.03)
[ Afbeelding ]

zo was hij vroegah:
[ Afbeelding ]

Wauw _/-\o_
Ik volg hier ook even, mijn pony wordt ook erg snel dik in de zomer. Afgelopen zomer door wat misverstanden bijna de gehele zomer net aan hoefbevangen geweest, pony voelde zich ook totaal niet goed, erg vervelend om te zien. :(:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:50

Slank houden? Misschien genoeg rijden? :')

Die van mij staat 24/7 buiten, ik vraag de boer of ze zodra het gras op kniehoogte staat op de grootste wei mag in haar up, kan ze zich lekker vol vreten maar dan zorg ik wel dat ze dagelijks gereden word, intensief.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:52

Mits paard niet geblesseerd..
Rijden (en dan niet suf stapritje van half uurtje of uurtje)
Dus lekker aan het werk zetten, wat erin gaat er gewoon weer af rijden.

Helaas kan dat bv met mijn semigepensioneerde fjord niet meer, dus die loopt bij tijd en wijle met een graasmasker dat ze af kan krijgen.
Hoop dat ik haar dit jaar gewoon genoeg kan rijden, blijf dat gewoon de meest ideale oplossing vinden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:57

Sjol, die van mij is uit '90 dus ook lekker oud. Voordeel is dat deze 'enkel' artrose heeft, oftewel winter-mankementen, in de zomer loopt die top, oftewel de pijn in de benen stijgt (en de mogelijkheid om te trainen daalt) zodra de hoeveelheid eten daalt, erg handig, want zodra de hoeveelheid eten stijgt, daalt de pijn in de benen ook en kan ik dus weer vol op trainen.

Edit: Ik zeg dit omdat ik weet dat meerdere oudere paarden szomers dikker worden door weinig training ivm artrose.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:12

Ik kan niet meer volop trainen (in de zin van Z dressuur en endurance) kan wel redelijk trainen.
Vandaar semi gepensioneerd, echter daarmee kan ik haar net redelijk houden, niet in sportvorm (dat hoeft ook niet).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:05

xSlvna schreef:
Slank houden? Misschien genoeg rijden? :')

Die van mij staat 24/7 buiten, ik vraag de boer of ze zodra het gras op kniehoogte staat op de grootste wei mag in haar up, kan ze zich lekker vol vreten maar dan zorg ik wel dat ze dagelijks gereden word, intensief.

Dat is niet altijd mogelijk. Ponylief is 1.20 en met mijn 1.70 pas ik daar niet op. Ze kan erg lastig zijn dus een klein ruitertje die wél het lef heeft om haar goed aan te pakken is lastig te vinden. Ik longeer haar veel, maar om nou dagelijks haar een goed anderhalf uur te longeren is ook wat veel van het goede.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:07

Is het geen optie om hem te beleren voor de kar? Je paard verdient toch de beweging die hij nodig heeft, en dat is (mijns inzien, gewoon een ruime 'meetstaaf') slank en bespierd blijven bij 24/7 eten, dat jij er te groot voor bent betekend niet dat de pony het niet meer nodig heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:15

Ik heb mijn shet (zie vorige post) ook slank gehouden door oa:
-fietsen
-mennen
-rijden (zusje)
-zwemmen (is zo diep dat ze moeten lopen en 2 uur in het water lopen per dag... Best zwaar)
-longeren
-wandelen

Opties genoeg! :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:18

Dat is helaas geen optie, ik zou het enorm graag met haar willen en ik weet ook haast wel zeker dat ze 't erg leuk zal vinden maar een kar en tuig is zo verschrikkelijk duur, dat gaat 'm als student toch echt niet worden. Klinkt misschien alsof ik er geen moeite voor doe, want ik probeer zoveel mogelijk met haar te doen maar op den duur vind ze alles saai worden, en dan zul je zien dat ik drie maanden later met tuig en een mooi karretje zit waar ik niks meer mee kan, omdat ze het dan weer gezien heeft. Was ze nu maar net zo makkelijk als mijn andere pony die gewoon voor altijd onwijs enthousiast over alles blijft :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:20

Piekosjj schreef:
Dat is helaas geen optie, ik zou het enorm graag met haar willen en ik weet ook haast wel zeker dat ze 't erg leuk zal vinden maar een kar en tuig is zo verschrikkelijk duur, dat gaat 'm als student toch echt niet worden. Klinkt misschien alsof ik er geen moeite voor doe, want ik probeer zoveel mogelijk met haar te doen maar op den duur vind ze alles saai worden, en dan zul je zien dat ik drie maanden later met tuig en een mooi karretje zit waar ik niks meer mee kan, omdat ze het dan weer gezien heeft. Was ze nu maar net zo makkelijk als mijn andere pony die gewoon voor altijd onwijs enthousiast over alles blijft :+

[AR-ITP] Mijn mannen op Paard 2014 Indoormarathon Incl helmcam!

Moet je het filmpje met de helmcam bekijken..
Geloof me.. als je zoiets doet, verveeld je pown zich echt niet na 3 maanden :Y) }> .
Het is overigens ook een kunst om gewone dingen interessant te houden, mijn fjord vind dingen ook snel saai, het toverwoord is afwisseling in wat ik doe en hoe ik het doe.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:21

Ik heb als scholier ook zelf tuig en sulky gekocht. :)

Maar je zou makkelijk 3x per week oid flink kunnen gaan fietsen.
Een van de shetters vind dat geweldig, kan hij lekker rondkijken en vaak draaft hij met de neus over de grond aan een lang touwtje mee!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:26

plutolover schreef:
Hier begint in april het zomerseizoen, Alleen nu vroeg ik me af hoe kan ik mijn hafje slank houden in dit seizoen. normaals wordt hij wel dikker, maar op gegeven moment wordt het land minder en komt hij weer op zijn oude gewixht.

MAar dit jaar sta ik op een andere stalling met heeeeeel veel land. Zodra zijn stuk land het gras op is, gaat hij over na een nieuw stuk.

Nu was ik van plan om hem door de weeks alleen overdags het land op te zetten. Maar in het weekend moet je zelf paarden op het land zetten. (door de weeks wordt dit gedaan). Dus ben ik van plan om na gewenning 24/7 op het land te zetten in het weekend. Omdat ik helaas geen tijd heb om 2x per dag na hem toe te gaan imv ook reistijd.

In het weekend krijgt hij wel minder krachtvoer.

Hij krijgt nu ook echt minimaal krachtvoer nog geen halve schep per dag. En dan 6/8 kg kuil verdeeld over de dag. (staat nu op stal)

Halve schep krachtvoer per dag voor een haf vind ik veel. Kuil is vind ik erg rijk voor een Haf. Omdat je dat nu geeft kan het zijn dat ze daardoor de overgang naar de wei ook gemakkelijker maakt. Mijn advies voor de zomer zou zijn, geen krachtvoer en als ze niet op de wei is zeker geen kuil. Kies dan maar voor wat hooi. Weidegang opbouwen. Voordeel van een grote wei in de kudde is dat ze veel meer bewegen en dat is belangrijk. Wel zou ik je HAF dan regelmatig en langere tijden gaan rijden. Laat ze maar werken.
Hou manenkam goed in de gaten, die moet zo zacht blijven als vrouwenborsten. Dus als manenkam hard wordt loop je risico op hoefbevangenheid. Ik zou het eens even in de gaten gaan houden. Daarbij is ook belangrijk of de wei wel of niet bemest wordt nu en werd in het verleden. Ik merk toch dat op de arme weiden hier in Frankrijk onze merens (lijken qua soberheid op een Haf) daar beter op reageren als in NL. Maar in NL hebben we ooit ook op grote weide gestaan (haalde we ze in de nacht met hooi naar de paddock) en dat gras was onbespoten natuur gras van Staatsbosbeheer. Dat ging toen met hard werken programma erg goed. Dus of je haf 7 x 24 uur aan kan zonder ziek te worden, moet je even goed bekijken. hangt dus van meerdere factoren af. Voorjaarsgras kan berucht zijn of zoals eerder iemand in het topic schreef ben voorzichtig met de kleine jonge grassprietjes.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:29

tegen echt goed vers gras is niet tegenop te rijden,

en paardje verdient beweging die hij nodig heeft? wat een onzin, mijn pony is net zo gelukkig 24/7 buiten met maatjes met of zonder training dat zal hem niks uitmaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:31

pien_2010 schreef:
plutolover schreef:
Hier begint in april het zomerseizoen, Alleen nu vroeg ik me af hoe kan ik mijn hafje slank houden in dit seizoen. normaals wordt hij wel dikker, maar op gegeven moment wordt het land minder en komt hij weer op zijn oude gewixht.

MAar dit jaar sta ik op een andere stalling met heeeeeel veel land. Zodra zijn stuk land het gras op is, gaat hij over na een nieuw stuk.

Nu was ik van plan om hem door de weeks alleen overdags het land op te zetten. Maar in het weekend moet je zelf paarden op het land zetten. (door de weeks wordt dit gedaan). Dus ben ik van plan om na gewenning 24/7 op het land te zetten in het weekend. Omdat ik helaas geen tijd heb om 2x per dag na hem toe te gaan imv ook reistijd.

In het weekend krijgt hij wel minder krachtvoer.

Hij krijgt nu ook echt minimaal krachtvoer nog geen halve schep per dag. En dan 6/8 kg kuil verdeeld over de dag. (staat nu op stal)

Halve schep krachtvoer per dag voor een haf vind ik veel. Kuil is vind ik erg rijk voor een Haf. Omdat je dat nu geeft kan het zijn dat ze daardoor de overgang naar de wei ook gemakkelijker maakt. Mijn advies voor de zomer zou zijn, geen krachtvoer en als ze niet op de wei is zeker geen kuil. Kies dan maar voor wat hooi. Weidegang opbouwen. Voordeel van een grote wei in de kudde is dat ze veel meer bewegen en dat is belangrijk. Wel zou ik je HAF dan regelmatig en langere tijden gaan rijden. Laat ze maar werken.
Hou manenkam goed in de gaten, die moet zo zacht blijven als vrouwenborsten. Dus als manenkam hard wordt loop je risico op hoefbevangenheid. Ik zou het eens even in de gaten gaan houden. Daarbij is ook belangrijk of de wei wel of niet bemest wordt nu en werd in het verleden. Ik merk toch dat op de arme weiden hier in Frankrijk onze merens (lijken qua soberheid op een Haf) daar beter op reageren als in NL. Maar in NL hebben we ooit ook op grote weide gestaan (haalde we ze in de nacht met hooi naar de paddock) en dat gras was onbespoten natuur gras van Staatsbosbeheer. Dat ging toen met hard werken programma erg goed. Dus of je haf 7 x 24 uur aan kan zonder ziek te worden, moet je even goed bekijken. hangt dus van meerdere factoren af. Voorjaarsgras kan berucht zijn of zoals eerder iemand in het topic schreef ben voorzichtig met de kleine jonge grassprietjes.

Moest het 3 x lezen :D :+ :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:32

StalNollie schreef:
tegen echt goed vers gras is niet tegenop te rijden,

en paardje verdient beweging die hij nodig heeft? wat een onzin, mijn pony is net zo gelukkig 24/7 buiten met maatjes met of zonder training dat zal hem niks uitmaken.

Totdat ie bevangen is, dan maakt het wel uit.
Mijn paarden zijn niets doend ook volmaakt gelukkig, echter als ze van niets doen en veel eten ziek worden, tja.. dan weer niet he!>