Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ingvdh schreef:Persoonlijk denk ik dat je je druk maakt om niets, paarden kunnen best al die tijd zonder ruwvoer en je sjouwt jezelf een ongeluk met een draagbaar hooinetrugzakachtig ding.
Doe je er niet zoveel hooi in is wel licht maar met 3 happen en een minuut op, doe je er veel in is het loodzwaar en evengoed met 5 minuten op. Maar daarvoor rij je wel een uur met een zware rugzak op wat ook niet echt comfortabel is voor jezelf en het paard (je balans is anders met een zware rugzak op).
Je paard kan evengoed na afloop wat eten en dat zou voor mij voldoende zijn. Paarden zijn echt geen watjes en zijn echt niet jaloers dat jij wel koffie met wat lekkers hebt en zij niets.
We kiezen gewoon onze pauzeplek rekening houdend met de paarden, dus of er gras staat. Laten de paarden een halfuurtje-uurtje grazen en weer verder. Gesleep met hooi lijkt me nogal een gedoe.
HannahFrouk schreef:Je hebt van die geperste blokken hooi, die je makkelijk mee kunt nemen en waar ze een aardig tijdje mee doen, is dat niet iets voor je? Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Ik weet ook niet of je die in stukken kunt verdelen (misschien zou je aan een stuk genoeg hebben en kun je het a.h.w. aan een touwtje binden zodat je paard wat te spelen/te knagen heeft).
Het lijkt me alleen niet al te comfortabel om ermee op je rug te rijden, maar dat lijkt me met een megagrote rugzak met hooi ook niet. Dus dan kun je misschien beter zo'n blok achterop je paard binden?

Roos_Duke schreef:erg creatief idee van zo'n rugzak ! Is het al gelukt ? Wortels zijn ook erg handig ! ze zijn wel zwaar maar kan ook in je zadeltas (als je die hebt )

Jet schreef:Ik zou zoiets niet snel doen hoor, maar misschien kan je van een hooizak een rugzak maken. Dus geen hooinet, maar zo'n ding met een gat erin waardoor ze eten. Als je aan de onderkant iets maakt dat om je middel kan, als een soort broeksriem, blijft hij wel redelijk goed zitten. dan nog banden voor over je schouder, die aan de voorkant weer met elkaar verbinden onder je borsten, ook door een soort van broeksriem.
Ik had vroeger een klein rugzakje mee als ik naar een manege 10 km. verderop reed met wat spullen erin en die had ik zo vast gebonden op mijn rug. Dat bleef goed zitten en daar kon ik mee draven en galopperen.
Nu zeg jij trouwens dat er iemand meeloopt, stap je dan alleen?
Zoiets bedoel ik:
[ Afbeelding ]
Het gat kan je dichtmaken met een lap van het een of ander dat je kan terugklappen als je het wil gebruiken om je paard te laten eten.
JJane schreef:Je hebt op telsell toch van die zakken die je met de stofzuiger vacuum kunt zuigen. Is dat niet wat voor je hooi of luzerne. Dat medium maatje met hooi of luzerne vullen en dan klein maken. Volgens mij past dat wel in een zadeltas.
. Echter heb ik op stal geen stofzuiger en ik denk niet dat het practisch is om elke keer een stofzuiger naar stal mee te nemen of eerst langs huis te gaan.Airnt schreef:hooinetten werden tot in de tweede wereldoorlog door het engelse leger routinematig aan het zadel vastgemaakt. twee stuks, aan beide zijden. ze namen ook haver mee, omdat dat minder plaats in beslag neemt, dit was netuurlijk om de paarden een rantsoen voor een (veel te lange) tijd te kunnen bieden, maar het concept werkt dus.
water meenemen is lastiger, omdat het zo veel weegt. een paard dat drinkt neemt zo 10 liter weg, das is best een boe hooi in vergelijking. daarnaast kun je een paard meestal prima uit een sloot laten drinken ergens waar het uitkomt.
als je ergens koffie gaat drinken, dan hebben ze vast wel een kraan met water. Ik neem vaak een flexibele emmer mee zodat ik mijn knollie te drinken kan geven.
gras op een onbekende stek kan ook risicovol zijn. gras dat bijvoorbeeld langs de weg staat is bijzonder snel met giftige planten besmet, en als het gemaaid wordt is dat neit altid even duidelijk. Ik ken een paar van dat soort stekken, dus dan is een hooinet wel betrouwbaarder.