Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:39

Paarden kunnen wel degelijk een maatje zo erg missen dat ze het opgeven. Ken het geval van twee veulens die een half jaar samen hebben gestaan. Eigenaar verkocht er één en heeft het veulen na twee weken weer terug gekocht op advies van de da, andere veulen weigerde om te lopen,eten en drinken. Veulen terug en niets meer aan de hand, ze zijn nog steeds samen, inmiddels al vijftien jaar.

josien_m_

Re: Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:44

En dat is lang niet het enige voorbeeld over die veulens!
We zijn als mensen een tijdje erg bang geweest om paarden te vermenselijken. Tegenwoordig is er gelukkig weer meer aandacht voor de mogelijke gevoelens en gedachten van een paard.
Een voorbeeld: een paard eet slecht, gedraagt zich lusteloos, is niet actief, waar zou dat op kunnen duiden? Welk gevoel krijg je van dat dier of liever bij dat dier? Verdriet? rouw? Je kunt niet vaststellen dat het niet zo is. We weten dat paarden voornamelijk via lichaamstaal communiceren. Als jij in je lichaam verdriet of rouw voelt, kan het zo zijn dat je het gevoel van dat paard oppikt. Dat kan gaan via zogenaamde spiegelneuronen, noodzakelijk voor sociale dieren die in groepen leven zoals paarden en mensen. Zo werkt onderlinge afstemming.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:26

Percy schreef:
Ik snap je wel. Had mijn absolute "once in a lifetime" paard en een veulen. Als het veulen 3 zou worden dan zou ik met haar het werk gaan opbouwen en met hem het werk een beetje afbouwen want hij was bijna 17.

En toen werd hij ernstig en ongeneeslijk ziek. Ik moest afscheid van hem nemen en tot overmaat van ramp moest het veulen toen in zijn stal omdat die eerst in een tijdelijke stal stond (was eigenlijk geen plek). Ze stond overdag gewoon buiten overigens maar als ik na mijn werk op stal kwam dan keek zij over de deur heen en niet hij en dat kon ik eigenlijk niet verdragen. Ze heeft altijd alle aandacht gehad, zij kon het ook niet helpen. Ik heb haar ingereden, ik heb een veulen met haar gefokt maar ik had niets met haar. Ik heb haar verkocht toen ze een jaar of 8 was. Ik had haar inmiddels aan huis en ik had totaal geen plezier in het rijden.

Toch kan je die band met jouw paard nog wel krijgen. Ik heb nu ook een hele goede band met mijn andere paard. Niet zoals die ene, dat komt nooit meer maar wel een hele sterke band.

Wat mij opvalt aan het filmpje is dat hij echt niet zo geweldig loopt. Jij zegt dat je er niets uit gereden krijgt terwijl hij vroeger zo goed liep maar die bijrijdster krijgt het er ook niet uit gereden. Middendraf is gewoon versnellen, paard komt bij het achterwaarts gaan enorm tegen de hand in. Aanleuning is niet mooi constant.
Heb jij het je niet zelf in je hoofd gehaald dat hij daar fantastisch liep en het voor jou niet doet? N.a.v. dit filmpje denk ik dat je zijn tijd bij zijn vorige eigenaresse een beetje idealiseert.

Overigens vind ik het wel een prachtpaard om te zien. Zeker de moeite om door te zetten. En goed les nemen zodat je het paard naar een hoger niveau kunt tillen.

Ja, er zijn zaken die hij bij de vorige eigenaar niet goed deed, zoals het achteruit gaan en middendraf.
Achteruit gaan heb ik nooit een probleem mee gehad met hem, er is geen enkele tegenstribbeling.
En middendraf krijg ik er ook niet uitgereden, wrs te wijten aan het feit dat hij nog niet sterk genoeg is in de AH

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:43

Sassol schreef:
Ghaia schreef:
Ben inderdaad gek op Zeno, voel me zo trots dat ik deze kanjer heb gekregen, maar heeft het overlijden van mijn vorige paard dan zo een effect op mij en Zeno, dat ik me niet openstel?
Of is de klik er gewoon niet en gaat deze ook niet komen?

Of het 'klikt' of niet wijd ik altijd aan karaktereigenschappen en wensen. Met een springgefokt paard willen gaan dressuren bijv. dat is een 'misklik'. Houd je van rengalop, maar staat je paard liever stil? Misklik.

Ik hoor bij jou geen 'misklik'. Ik hoor dat jullie elkaar totaal verkeerd begrijpen en een slechte start gehad hebben. En ja, een goed begin is het halve werk, maar dat werkt ook andersom. Is de start slecht, dan kost dat wat om te repareren.

Je zegt dat je paard niet graag voor je werkt, en liever gewoon in de wei blijft staan dan met jou te gaan rijden. Misschien een idee om eens naar je paard te gaan luisteren? Houd eens op met rijden, je paard heeft daar nu geen zin in met jou. Klinkt misschien hard, maar om een 'klik' een kans te geven zul je naar elkaar moeten luisteren. In dat opzicht klopt het wel dat je jezelf nog steeds niet openstelt voor je paard.

Ik zou zeggen zorg eerst eens dat er weer lol is, iets waar jullie beiden plezier van kunnen krijgen of elkaar nodig hebben. Als je paard van alles schrikt is een schriktraining de uitgelezen kans om de band wat te versterken. Het paard kan van jou dan zien dat je te vertrouwen bent en een rustpunt (mits dat zo is uiteraard) en jij kunt op jouw beurt weer zien hoe het paard jou leert vertrouwen en voor jou dingen doet die hij zelf liever niet zou doen. Dat is ook een manier van 'voor jou werken'.

Natuurlijk hoeft je paard niet in rengalop met gehinnik naar je toe te komen als je naar de wei loopt, maar een koppie omhoog, oortjes naar voren en een lichaam jouw kant op draaien zou al hartstikke mooi zijn. Iets wat zegt: ik zie je, en ik richt me tot je.
Maar dan moet je datzelfde wel terug doen voor je paard.

Als hij in de wei staat en ik roep, is hij wel degelijk geïnteresseerd. Hij komt altijd vrolijk naar mij en blijft wat 'hangen' bij mij. Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
Ik denk, omdat ik hem vrijwel direct heb gekocht na het overlijden van mijn vorige, ik dacht dat het wel hetzelfde zou zijn. Ik moet eenmaal accepteren dat hij een ander karakter heeft als mijn vorige paard, en belangerijker, mijn vorige paard NIET is.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:51

aeolusnr1 schreef:
paarden treuren echt niet, zo denkt een paard niet.
Jij zegt als ik ga grondwerken wil het paard enkel mijn snoepjes bemachtigen, daar zit dus al heel duidelijk iets mis.
Je neemt les maar de lesgever kan jou het aanvoelen van het paard blijkbaar niet duidelijk maken, er is daar een hele leemte.
Jij moet voor die klik zorgen, niet het paard.
En heel waarschijnlijk is jouw rijtechnische kennis en kunde minder dan die van het paard, dus zaak is zeer zeker er aandacht voor te hebben dat het paard het steeds als een uitdaging blijft zien, het mag niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk, het moet interessant blijven.
Dan komt het genieten er vanzelf.
En blijf eerlijk wat het kunnen van het paard betreft , maar ook wat jouw kunnen betreft, hier loopt het idd ook vaak niet altijd goed.
Zeker als je het over een Z paard hebt die amper L kan lopen.

Heb ook nooit gezegt, als ik me niet vergis, dat hij Z liep. Hij liep in NE M niveau, en ik had altijd B-L gereden. Elk seizoen dat ik gereden heb, mocht ik weer een niveau hoger. Nu zitten we in L2, en dit gaat goed. Elke dag leer ik van hem en hij van mij

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:10

Gisteren was ik eens aan het nadenken over wat ik allemaal las, en ik merkte ineens dat ik met mijn vorige paard ook niet een spectaculaire band had, wel beter als met Zeno, maar niet om te zeggen wij zijn onafschijdelijk. Ik zag haar wel heel graag, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik kreeg pas die band, vanaf er iets gebeurde. Dat besefte ik gisteren ineens.
Dus nu denk ik, wat als ik hem zou verkopen, zou ik dan die band en het gemis ook krijgen als hij weg is?
Denk dat, als ik het te koop zet, en er één iemand belt om te komen kijken, ik direct afhaak en zeg, weetje ik hou hem zelf

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:12

Selka schreef:
Iedere band is bijzonder en ik kan mij niet voorstellen dat je hem niet zou missen en niet van hem houdt na al die tijd. Misschien gewoon eens zonder verwachtingen lekker zien wat er gebeurt in plaats van allerlei dingen te willen.

Dat dacht ik al :D

Ga gewoon genieten meid! Op school en tijdens je werk zijn er al verwachtingen genoeg.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:30

Ghaia schreef:
Als hij in de wei staat en ik roep, is hij wel degelijk geïnteresseerd. Hij komt altijd vrolijk naar mij en blijft wat 'hangen' bij mij. Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
Ik denk, omdat ik hem vrijwel direct heb gekocht na het overlijden van mijn vorige, ik dacht dat het wel hetzelfde zou zijn. Ik moet eenmaal accepteren dat hij een ander karakter heeft als mijn vorige paard, en belangerijker, mijn vorige paard NIET is.

Lijkt mij dan vooral dat je gaat moeten oefenen op dat respect.
Mijn merrie is heel erg aanhankelijk, iets te zelf en als je je ruimte niet meteen duidelijk maakt staat ze op je tenen, staat ongeduldig te draaien en te duwen als ze vast staat. Dit is nu met de tijd zo goed als volledig weg, maar zeker niet het type paard dat je zomaar respecteert. Moet ze maar 2-3 dagen aan een minder strenge of jongere persoon toevertrouwen en het kruipt er weer allemaal in.

Probeer eens wat duidelijk je ruimte op te eisen als je met hem bent. Laat hem niet doen als hij je dreigt omver te lopen of je een kopstoot te geven.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:42

:)*

Fijn! En nu gaan genieten van het leukste en liefste paardenbeest van België. Jullie verdienen het.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:45

Ghaia schreef:

Dan is het in ieder geval niet dat je paard geen zin heeft in jou. Je zult om het poetsen goed te laten verlopen gewoon duidelijk moeten zijn. Stil=stil. Dus elk pasje wat je paard zet, moet hij terug zetten. Om het voor je paard wat makkelijker te maken om stil te staan zou je wel eens kunnen kijken of het verschil maakt om eerst aan het werk te gaan. Voor ons is het heel normaal dat je je paard pakt en hem meteen laat wachten zonder aan het werk te gaan. Maar voor het proces is dat heel onlogisch. Ik ging eigenlijk altijd eerst op de grond wat doen voordat ik ging poetsen. Eerst werken, daarna kroelen (aka poetsen).

Ik raad mensen ook altijd af om meteen een nieuw dier te nemen na overlijden van het vorige dier. Precies om de reden waar jij nu tegenaan loopt: je zoekt een vervanger van. Maar Zeno is zijn eigen individu, geen vervanger. Als je naar een vervanger zoekt, zal Zeno het nooit goed kunnen doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:44

Als ik jouw laatste berichten zo lees dan ben ik er van overtuigd dat jullie een toekomst samen hebben. Hij heeft misschien niet genoeg respect voor je als hij zo in de omgang is. Ben je te voorzichtig met hem geweest in het begin toen hij zo slecht in zijn vel zat?

Paard van mijn dochter kon ook zo ambetant doen richting mij omdat ik niet veel kon lichamelijk gezien. Dat probeerde hij meteen uit te buiten terwijl dat echt een super paard is waar zij mee kan lezen en schrijven. Ik moest echt flink op mijn strepen staan om zelf ook zijn respect te krijgen.

Respect en een band hebben zijn twee verschillende dingen.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:56

Percy schreef:
Als ik jouw laatste berichten zo lees dan ben ik er van overtuigd dat jullie een toekomst samen hebben. Hij heeft misschien niet genoeg respect voor je als hij zo in de omgang is. Ben je te voorzichtig met hem geweest in het begin toen hij zo slecht in zijn vel zat?

Paard van mijn dochter kon ook zo ambetant doen richting mij omdat ik niet veel kon lichamelijk gezien. Dat probeerde hij meteen uit te buiten terwijl dat echt een super paard is waar zij mee kan lezen en schrijven. Ik moest echt flink op mijn strepen staan om zelf ook zijn respect te krijgen.

Respect en een band hebben zijn twee verschillende dingen.

Ik ben er zeker en vast te flauw mee geweest in het begin.
Was het gewoon met een paardje van 1.69 en dan komt er ineens zo ene van 1.80. Ik vond dat in het begin wat intimiderend, want hij staat altijd hoger als mij. Als hij zegt ik ben weg, dan is hij weg.
En hoe hij in het begin deed, heeft er ook niet veel goeds aan gedaan. Ik was op een punt dat ik bang was van hem, durfde niet alleen inspannen of leiden aan de touw. Mijn vader moest overal mee helpen.

Nu doe ik alles alleen, en zelfs wanneer hij wil losbreken, doet me dat niets qua schrikheid.
Ongeveer 2 maanden geleden veearts verschillende keren laten komen, samen gereden, gewoon omdat ik dacht dat er écht iets mis was met hem.
Na verschillende testen was de enige conclusie van de veearts: wees veel kordater. hij speelt gewoon met je voeten. Hij kan het wel, maar het is leuker om te 'lummelen' dan hard te werken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:05

Je zal zien dat als je echt voor hem gaat, dat het gemakkelijker wordt om kordater te zijn. Omdat je nu niet altijd duidelijk bent wordt hij onzeker en gaat dingen doen die jij liever niet hebt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:17

Dan zul je moeten op je strepen gaan staan. Als je zijn respect wint ga je er waarschijnlijk wel veel meer van genieten. Veel oefenen en iedere lompe actie van hem corrigeren, dan heb je er waarschijnlijk terug het leuke paard aan die je hebt gekocht.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:22

Je paard heeft pas respect voor je, als je eerlijk leiderschap toont. Waarom zou hij anders gehoorzamen aan jouw wensen? Je begint op de grond en bouwt dit uit tot in het rijden. Neem les van een goede trainer ( bv. John Erb) en investeer in je relatie met je paard. Het leven wordt er leuker door. Als je dat er niet wil, verkoop je paard aan iemand die dat wel wil. Kijk ook niet terug naar hoe moeizaam het ging, maar kijk vooruit, naar wat je wilt bereiken en stel kleine doelen om je uiteindelijke grote doel te halen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:26

heel heel veel grondwerk, begin maar eens lekker met vriendjes worden. :j
daarbij vind ik dat je nog al enorm naar je paard wijst ' want hij was gewend beter te doen daar',
misschien doet hij niet beter omdat jij niet de perfecte hulpen geeft?
(dat een ruiter Z met een paard kan rijden, maakt niet dat iedereen op dat zomaar ff Z kan rijden)

Ik geloof er in dat jij door je angst over je heen hebt laten lopen, het paard is gewoon paard gaan zijn.
dit heeft niks met hem te maken, maar met jou.
jij bent niet leidend geweest en hij zal geen respect voor je hebben en geen zin hebben om voor je te werken, omdat hij je niet als leider ziet, en al helemaal niet als iemand waarvoor hij door het vuur wil gaan

ik raad je aan om even lekker met een band opbouwen te gaan werken
niet altijd maar rijden, en als je gaat rijden, gewoon met goede lessen!
gewoon wat grondwerk, eventueel wat VD, lekker wandelen en vooral heel erg rustig eens maatjes worden :j
(je kan nou eenmaal niet overkopen en gelijk er top mee zijn, elk paard (en ruiter!) heeft zijn tijd nodig tot aanpassen en functioneren en vooral leren,want elk paard is anders)

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:05

Ik weet dat ik kordater moet zijn, anders gaat hij nooit respect krijgen.
Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik ook wil dat hij mij 'moet', nu heb ik echt het gevoel dat hij mij niet moet, omdat hij mij ook niet als zijn baas ziet.
Ben gang dat als ik hem kordater ga aanpakken, hij mij helemaal niet meer gaat mogen, of zie ik dat nu verkeerd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:13

Jeetje, alsof ik mijn eigen verhaal terug zitten lezen..,
In 2009 verongelukte mijn eerste eigen pony, m'n maatje, m'n alles... Kapot was ik ervan. Binnen een maand stond er een nieuwe pony. Geweldig dier, makkelijk, braaf... We beleerde haar voor de wagen en ze deed alles super. Ze was alles was ik zocht in een pony... En toch hoefde ze maar een oas verkeerd te zetten en ik werd boos op haar.
Drie jaar heb ik het geprobeerd, 3 jaar heb ik het gevoel gehad met het paard van een ander bezig te zijn. Ze was geweldig, maar die ene klik ontbrak en is er nooit gekomen.
Na drie jaar heb ik haar verkocht aan iemand die heel erg blij met haar is, heb er nu, een jaar later, nog geen seconde spijt van gehad...

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:43

LadyMadonna schreef:
Jeetje, alsof ik mijn eigen verhaal terug zitten lezen..,
In 2009 verongelukte mijn eerste eigen pony, m'n maatje, m'n alles... Kapot was ik ervan. Binnen een maand stond er een nieuwe pony. Geweldig dier, makkelijk, braaf... We beleerde haar voor de wagen en ze deed alles super. Ze was alles was ik zocht in een pony... En toch hoefde ze maar een oas verkeerd te zetten en ik werd boos op haar.
Drie jaar heb ik het geprobeerd, 3 jaar heb ik het gevoel gehad met het paard van een ander bezig te zijn. Ze was geweldig, maar die ene klik ontbrak en is er nooit gekomen.
Na drie jaar heb ik haar verkocht aan iemand die heel erg blij met haar is, heb er nu, een jaar later, nog geen seconde spijt van gehad...

Dat is hetzelfde als bij mij, vanaf hij een pas verkeerd zet reageer ik dat af op hem. Maar ik heb hem graag, en hij mij, maar daar stopt het. Weet niet of die 'band' ooit nog gaat komen maar wil er zeker voor vechten en de moed niet verliezen. Het moet altijd een uitdaging blijven, anders is het niet meer leuk.
Die 'speciale band' hoef ik ook niet met hem, ben niet het type persoon dat haar levensverhaal vertelt tegen haar paarden, zal met hem knuffelen, rijden, goed behandelen, maar mij zal je nooit horen zeggen dat is mijn maatje voor het leven, wij zijn twee handen op één buik, zo ben ik gewoon niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:45

Ghaia schreef:
Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik ook wil dat hij mij 'moet', nu heb ik echt het gevoel dat hij mij niet moet, omdat hij mij ook niet als zijn baas ziet.
Ben gang dat als ik hem kordater ga aanpakken, hij mij helemaal niet meer gaat mogen, of zie ik dat nu verkeerd

Dat zie je inderdaad verkeerd. Het is voor je paard veel fijner als jij duidelijk bent en de dingen regelt. Als je een rustpunt bent wanneer dingen eng zijn en te vertrouwen bent in gevaarlijke situaties. Dit zijn allemaal dingen die bij leiderschap horen.
Hij zal misschien even dwars gaan liggen, maar dat zijn de verhoudingen die gaan verschuiven. Als een kind altijd van alles mag, en het moet ineens luisteren gaat het alles proberen om het niet te hoeven 'ik haat je' roepen e.d.
Toch zie je dat er daarna veel meer rust is, ruimte voor liefde en vertrouwen en meer begrip. Dit is bij dieren niet anders.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:47

Ghaia schreef:

Dat zie je inderdaad verkeerd. Een paard heeft graag een baas die als leider optreedt. Als hij je meer gaat respecteren zal hij je meer als baas zien en zullen jullie zeer waarschijnlijk een betere band krijgen en zal hij stoppen met met je voeten te spelen.

Ik vind trouwens dat je al een heel eind gekomen bent sinds je dit topic bent gestart wat betreft zelfinzicht en mogelijkheden. Je bent echt bereid om de situatie te veranderen en staat open voor de visie van anderen.
Denk je dat je hiermee de belangrijke eerste stappen al gezet hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:54

Ik denk dat dit enkel aan jou ligt. Ik heb nu bijna anderhalf jaar geleden mijn paard onverwacht moeten laten inslapen, nog geen drie dagen later stond mijn nieuwe vriendinnetje in de stal. Ik reed haar al een paar maanden en dacht echt dat zij mijn tweede kon worden. Het heeft maanden geduurd voor we samen wat konden rijden en plezier maken. Ik had het erg moeilijk met het verlies van mijn eerste paard en stond dus absoluut niet open voor een 'vervanger'. Na een jaar konden we eindelijk wat inspelen op elkaar, en dit gaat nog steeds de goede kant op. Maar enkele weken geleden hadden we weer een dip, zoals elke winter. Ze is nu anderhalf jaar van mij en we groeien nog steeds en hebben nog een lange weg af te leggen, samen. Stel je open voor het paard, probeer wat grondwerk, een tijdje niet rijden, een tijdje iemand anders hem laten verzorgen? Dan weet je gelijk weer wat je zou missen door hem eventueel te verkopen. En wat je niet wilt missen als je hem zou verkopen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:59

Beetje jammer dat het verhaal nu helemaal de trainings/conditioneringskant op gaat. Natuurlijk is het fijn voor een paard als je duidelijk bent. Maar leiderschap dwing je niet af door alleen op je strepen te gaan staan en je paard zo te conditioneren dat van eigen inbreng geen sprake meer is! Lees daarvoor nog eens dat topic waarin staat dat het achterhaald is dat de leider zijn leiderschap afdwingt. De paarden volgen de leider die hen vertrouwen geeft, zij kiezen de leider! (dit even in een korte samenvatting)
En dan nog het laatste voorstel: laat je paard een tijdje door iemand anders verzorgen zodat JIJ gaat ervaren wat j gaat missen! Welke boodschap geef je daar wel niet mee aan je paard?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:08

Sassol schreef:
Het is voor je paard veel fijner als jij duidelijk bent en de dingen regelt. Als je een rustpunt bent wanneer dingen eng zijn en te vertrouwen bent in gevaarlijke situaties. Dit zijn allemaal dingen die bij leiderschap horen.
Hij zal misschien even dwars gaan liggen, maar dat zijn de verhoudingen die gaan verschuiven. Als een kind altijd van alles mag, en het moet ineens luisteren gaat het alles proberen om het niet te hoeven 'ik haat je' roepen e.d.
Toch zie je dat er daarna veel meer rust is, ruimte voor liefde en vertrouwen en meer begrip. Dit is bij dieren niet anders.

@ josien_m: waar zie jij staan dat het 'alleen maar op je strepen gaan staan' geopperd wordt? Ook zeg je dat 'leider zijn geen leiderschap afdwingt'. Natuurlijk niet, want een leider dwingt niet. Maar laat ik het omdraaien: denk je dat een paard iemand als leider kiest die zich niet zodanig opstelt?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:25

Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.