Paard klapt dicht tijdens proef, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:51

Kelly_ann schreef:
Taucha schreef:
De spanning begint al op het moment dat je bezig gaat met alle wit netjes schoonmaken, invlechten, hoeven lakken etc.

Dat lijkt me pas van toepassing bij een paard dat al vaker op wedstrijd is meegeweest. Dit paard ging nu voor het eerst mee ;)

Denk er om dat het paard jou beter leest als dat jij hem kan lezen. Reken maar dat ie in de gaten heeft dat er wat gaat gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:53

Dat kan bij elk paard anders zijn.
Had een paard dat nerveus werd van het inrijden met vossen.
Die ben ik thuis gaan losrijden en stapte dan bij de wedstrijd enkel nog wat los op de parkeerplaats.
Een ander valt terug als de licht overgang heel groot is.
Dat kun je alleen zelf proberen uit te vinden.

Quinn

Re: Paard klapt dicht tijdens proef, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:12

Wij hebben een paard gehad die aan de diarree ging zodra je die in de vlechten zetten. Best sneu. Veel mee geoefend maar het is nooit weggegaan. Ik denk zelf dat het met die van mij beter gaat worden als zij buiten loopt. Het is helaas geen optie om zonder vlechten de dressuurproef in te gaan want in het dagelijkse leven gaat zij met een woest Shetlander kapsel door het leven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:15

Ik ga op oefenwedstrijd om het eruit te krijgen. Ik moet wel zeggen dat zij ook in de training op vreemd terrein eerst ontzettend terugkomt. Als ze de locatie kent is het goed, maar daar heb je op wedstrijd niet veel aan als ze ineens het in een andere bak gewoon moeten doen voor je

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:26

Je kan altijd een x KNHS hc starten of te wel buiten mededingen van wp of prijzen En dan uitvogelen of je juist even ontspannen door de ring moet rijden op moment van spanning of juist even scherp moet maken dat is bij elk paard anders En van achter de pc moeilijk te bepalen En idd vaak gaan al doende leert men

Elk paard is verschillend dus kan heel goed dat je nieuwe paard hier gevoeliger voor is dan je vorige paarden

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:49

Ik herken het probleem, mijn paard klapt dicht vanaf de moment dat ze zich 'alleen' voelt:
in een buitenpiste geen probleem, want daar kan ze altijd in de verte andere paarden zien. Grote binnenpistes met hekjes, geen probleem, want daar is ook altijd een ander paard aan het rijden. Inrijpistes ook geen probleem, want daar ben je nooit alleen. Maar kleine binnepistes met hoge muren zijn een drama. Zolang ik er les met een ander paard, of een lesgever in het midden gaat alles goed. Rij ik er alleen, is het een drama: in het midden van de piste in de staak gaan en niet meer bewegen tot ik afstap of er terug een mens/paard in het zicht komt. Zit er een jury, dan rijdt mijn merrie netjes tot aan het juryhoekje, en gaat daar gewoon stilstaan tot ik afstap.

Dus waar zijn wij nu mee bezig: heel veel in claustrofobische binnenpistes gaan werken.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:38

Mijn paard bokte de hele boel bij elkaar op concour (1x zelfs zo erg dat ik niet kon galloperen in de proef..resultaat was 133 punt in de b)met losrijden begon het al zodra ik erop zat en wegstapte begon ie te zwiepen met z'n staart(als hij dat doet staat ie op ontploffen haha)ik kon dus nooit rustig beginnen met stappen..gelijk aandraven en aan het werk zetten.Galop was helemaal een ramp..alleen maar bokken..elk concour weer opnieuw.Eigenlijk was het niet leuk meer op concour te gaan..soms ging het met losrijden goed maar zodra ik de ring inging was het wachten tot de bom ontplofte (dit gebeurde altijd bij de galop onderdelen)Nu een jaar later rijden we L1 met 6 wp's na 6 proefjes..ineens na het vele kilometers maken is het kwartje gevallen dat het leuk is om op wedstrijd te gaan!ik merk nu ook dat ik zelf minder spanning heb en af en toe gaat het nog een keer mis maar al minder dan dat het was!

Wat ik er mee wil zeggen is vooral volhouden,zelf ontspannen,en km's maken!Zelf longeer ik m'n paard thuis van tevoren nog eventjes om de gekte wat kwijt te raken(en moet zeggen dat het goed helpt)succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:46

Tip: De volgende wedstrijd in handicap meerijden. Maak er werkelijk een trainingsritje van.
Als het paard het nodig heeft, doe je dit nog 1 of 2 keer.

Een paard weet echt niet waar zo'n vrouw/man in dat hokje of die auto voor dient.
Een sensitief paard pakt ieder signaal op van de ruiter.
Blijkbaar is je paard nogal onder de indruk van al dat nieuws, in combinatie met de ruiter die 'toch iets anders dan anders rijdt/reageert'. Door het 'netjes rijden' zul je jouw paard iets minder steunen in zijn wedstrijdavontuur. En dat heeft hij wel nodig.
De meeste mensen vinden dit zonde van hun startgeld. Ik ben er van overtuigd dat als jij dit aandurft, je heel snel uit dit kringetje bent.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 04:54

Ga even een paar weken ieder weekend op wedstrijd, dan maakt ie kilometers en dan wordt het vanzelf beter. Heel herkenbaar probleem bij jonge paarden die voor t eerst meegaan. Komt goed hoor!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 05:55

Kelly_ann schreef:
Lastig hoor, maar voor jullie is het dus al een patroon...

Ik heb het idee dat ik hem uit ene dergelijk patroon zou kunnen houden, als ik maar op de juiste manier mijn volgende proef inga. Ik weet alleen niet zo goed hoe...

Zorg dat hij positieve associaties opbouwt met de ring. Je zegt zelf dat hij niet op je been en amper op je zweep reageert. Beloon hem meer voor de (ieniemienie kleine) dingetjes die hij wél goed doet. Concentreer je daar op ipv op de dingen die niet goed gaan. Anders bouw je zelf ook een slechte associatie op in de ring met dit paard.

Als het de 1e keer is, is het gewoon onwennigheid. Eerst de drukte van het losrijden tussen andere paarden en dan ineens alleen zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:24

Ik ga met HippoLogic mee, ipv straffen in de ring kun je hem ook belonen voor de momenten die hij wél ontspant.
Zelf heb ik ook een (crusado) merrie die met inrijden fijn is, maar zodra ze de ring in loopt voel ik haar lijf gewoon beven, inmiddels gaan we de overstap maken naar het M2, maar 't eerste rondje (helaas vanaf het M1 dus ook in de proef) is ze onwijs gespannen, en kan ik er dus helemaal niet aan rijden of met mijn been eraan komen, waardoor scheef op de A-C lijn, maar zodra ik aan de eerste onderdelen begin, en haar het gevoel geef dat het net zo is als thuis.. bekomt ze weer.
In de 2e proef heeft ze er ook minder last van, en voel ik de ontlading.
Het is heel vervelend, maar sommige paarden zijn gewoon nerveuzer dan anderen, en veel kilometers maken helpt in mijn geval ook niet, paard is al zoveel mee geweest, het is gewoon altijd het 1e rondje in de ring!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:48

Maar wat moet ik nu belonen? Het niet reageren kan ik moeilijk aanmoedigen of belonen, dan versterk ik dit gedrag. Ik zal eerst een reactie moeten uitlokken lijkt me, vraag is even hoe...

Ik voel trouwens geen spanning in het lijf, eerder een soort stoïcijnsheid.

De volgende proef (over een klein maandje pas ivm vakantie) gaat in ieder geval zijn trailermaatje mee op reis. Dat scheelt een stukje stress misschien.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:59

Er zijn toch wel (kleine) stukjes in je proef die hij wel goed doet? Of is hij constant traag? Het is moeilijk om er iets positiefs uit te halen omdat je in die 5 minuten dat hij zijn proef moet lopen je alles uit de kast wil halen, maar ik denk toch dat het een heel goed idee is om hem evt. HC mee te nemen, of oefenwedstrijden rijden...? Vaak krijg je dan na je proef ook nog tips en trucs van de jury.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:04

Zit met hetzelfde, als ik moet inrijden op wedstrijd, loopt hij heel vlot en met veel 'swung'.
Zodra ik de ring binnenkom, veranderd die 'swung' naar een lange slungel.

Weet niet hoe jij je voelt tijdens de proef? Maar ik weet van mezelf dat ik altijd hartstikke zenuwachtig ben, waardoor ik bang ben fouten te maken, en zo (onopzettelijk) rustiger en veiliger ga rijden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:06

Iemand haalde het alleen zijn al aan. Zou dat bij hem ook het probleem kunnen zijn? Rijd je normaal niet alleen in de bak (op die plek, of thuis) of uit het zicht van andere paarden en dan op wedstrijd ineens wel?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:43

Kelly_ann schreef:
Maar wat moet ik nu belonen? Het niet reageren kan ik moeilijk aanmoedigen of belonen, dan versterk ik dit gedrag. Ik zal eerst een reactie moeten uitlokken lijkt me, vraag is even hoe...

Ik voel trouwens geen spanning in het lijf, eerder een soort stoïcijnsheid.

De volgende proef (over een klein maandje pas ivm vakantie) gaat in ieder geval zijn trailermaatje mee op reis. Dat scheelt een stukje stress misschien.

Er zijn altijd puntjes die goed gaan en die je wilt aanmoedigen. Als je 'niets' ziet, denk je te 'groot'. Denk niet in voltes, maar in 1 seconde nageven of 1 stap buigen in een wending. 1 seconde groeit uit tot 2 en straks tot 3 seconden. Na een tijdje kan je in minuten denken. Die ene seconde hoeft niet perfect te zijn, slechts 'beter' dan de seconde daarvoor. Alleen op die manier kun je een dier duidelijk maken wat het gewenste gedrag is.

Je paard heeft géén perfect plaatje in zijn hoofd hoe hij moet lopen, jij wel. Als hij dus gespannen is en gestraft wordt (door hardere hulpen, zweepje) zeg je niet wat hij wél moet doen, je zegt slechts "Dit is fout" en daarmee creëer je met de ring geen positieve associatie. Blijf dus zacht in je hulpen ook al lijkt hij niet te reageren, vraag gewoon nog een keer en beloon als hij reageert, ook al is hiet nog niet perfect. Je werkt naar iets toe en kan niet direct het perfecte resultaat verwachten.

Paarden leren in contexten. Dus thuis in de bak kan hij het wel, maar in een andere bak moet een paard even doorkrijgen dat dezelfde hulpen hetzelfde resultaat moeten opleveren. Voor ons heel logisch voor een paard niet zo. Daarom in veel verschillende omstandigheden oefenen: binnenbakken, buitenbakken, op gras enz.

Als je paard stoïcijns aanvoelt is hij heel gespannen. Hulpen kunnen alleen doorkomen als hij ontvankelijk is en als hij stoïcijns is heeft hij zich mentaal, maar ook lichamelijk afgesloten ('spanning').

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:51

Kelly_ann schreef:
Zou een keer afgroeten en daarna ontspannen lang en laag ronddraven helpen om een volgende keer in de proef wel actief en aan de hulpen te staan?

Dit kan sowieso niet, wanneer je afgroet moet je meteen de ring verlaten.

Bach bloesem therapie en dan de recue remedie? Dat werkte bij mijn ruin wel aardig tegen de stress.

Welke klasse rijd je? Je kan ook een keer denken om voor het laatste onderdeel af te groeten en dan je hele proef lang en laag rondrijden als dat hen helpt ontspannen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 07:50

Ik heropen dit topic, omdat dit de meest recente vondst is die lijkt op het probleem waar ik momenteel tegenaan loop.

Ik ben benieuwd hoe het met de TS gaat.

Mijn paard (of eigenlijk en uiteindelijk ik :o ) vertoond zo ongeveer hetzelfde.
Voorafgaand aan de proef denk ik 'ontspannen zitten, been lang'. Bij de eerste oefening trekt ie zijn buik op en wil het liefst gaan stilstaan, en wat doe je als ruiter? Juist: been geven, paard reageert niet, nog meer been .... Paard wil gewoon niet met de voorwaartse drang naar voren (zoals hij op het losrrijterein en thuis wel doet).

Vindt hij het alleen zijn niet leuk?
Moet hij plassen, aandrang oid?
Zit ik hem in de weg?
Is hij niet gehoorzaam genoeg?

Ik vind het een lastig probleem.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:26

Klinkt heel simpel maar je moet denken door die spanning gaat het alleen maar slechter Dus wrm die spanning werkt alleen maar averechts

Probeer voor jezelf in een soort van bubbel te gaan waarin alleen jij en je paard en verder niemand inzit je echt afsluiten van andere deelnemers toeschouwers enz

Als het echt een probleem is voor je Er zijn instructies met pschycologie achtergrond die je hiermee kunnen helpen
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 01-12-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:34

Ik deed juist tussen de oefeningen door gewoon overgangen rijden.. uiteraard wel in dezelfde gang, maar stukjes voorwaarts en weer terug..
En dit is nooit door een jury bemerkt op mijn protocollen.. maar denk wel dat dit jury afhankelijk is.

De ene jury zal een constante brave proef willen zien, en de andere jury ziet graag dat je bezig bent met 'rijden'.. en dat je problemen die je tijdens je proef tegenkomt ook netjes oplost.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-12-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:35

Idd rijd je paard niet te passief... de eerste twee ronden heeft hij nog het 'inrijden' tussen zijn oren, maar gaandeweg zakt dat wel doordat de lijnen erg lang worden en de afwisseling minder ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:11

Dit is precies de rede waarom ik ben gestopt met wedstrijden rijden (vooruit, nog eentje in december), maar het is niet zozeer mijn paard, en ik denk dat dat bij jou ook heel goed zo kan zijn.

Allereerst moet je weten dat ik zelf snel nerveus ben, maar juist bij een wedstrijd erg relaxt ben omdat ik weet dat het toch niet zoveel uitmaakt. Mijn paard is meestal braaf en meegaand, maar van zichzelf een beetje een watje en dan zoekt hij echt leiding, hij wordt onzeker in vreemde situaties.
Alles gaat best goed, tot het moment dat ik de ring in ga. Dan wil ik alles goed doen, maar eigenlijk vergeet ik gewoon te rijden. Ik haal bijvoorbeeld ook nauwelijks adem. Heb ik niet door, ik ben helemaal gefocussed op de proef.
Resultaat is dat mijn toch al onzekere paard helemaal dichtklapt. Soms is het zo erg dat we niet eens in galop komen :+.
Wedstrijden op eigen terrein gaan beter, omdat mijn paard het dan een beetje van mij overneemt en minder onzeker is.
Bij dressuur wedstrijden is het lastig, maar begin dit jaar dacht ik dat we er wel klaar voor waren om BB springen te starten. Mijn paard springt graag en erg makkelijk, en de lessen gaan altijd super goed. Ook met mijn instructeur op oefenspringen ging heel erg vlot. Tot ik dus alleen de ring in moest. Precies hetzelfde verhaal. Maar waar het in een dressuurproef gewoon eindigt in een super langzame proef, is het in een springparcours gevaarlijk. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, want ja, dat moet toch te oefenen zijn als je maar vaak genoeg gaat? Nadat ik op de eerste hulp ben beland heb ik weken niet kunnen rijden, en daarna koste het zoveel moeite om weer met vertrouwen te leren springen dat ik niet meer ben gestart. Mede vanwege mijn studie en vanwege de kosten heb ik nu mijn startkaart opgezegd, maar ook omdat ik weet dat ik mezelf alleen maar gefrustreerd maak als ik vaker wedstrijden ga starten.

Ik wil dit niet zeggen om je te ontmoedigen, zeker niet! Maar misschien moet je eens goed nagaan (of beter, iemand anders laten nagaan), wat jij precies anders doet in een proef dan bijvoorbeeld bij het losrijden of thuis. En dan kan je daar misschien proffesionele hulp bij zoeken, misschien van die workshops voor mentaal presteren ofzo. Helaas heb ik daar niet de middelen voor, maar het zou heel goed bij jou kunnen helpen!

In ieder geval heel veel succes! Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het wel op te lossen is, maar dat het wel tijd en geduld kost.