Jaguar als trekauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:35

Volgens mij heeft Brainless gelijk. Het is wel erg lastig om te vinden.

Citaat:
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.

Bron: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/t ... ht_wet.php

Let op, dit geld wel in wat de trekhaak aankan!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:37

ja je hebt gelijk...wij zijn ook meer of minder aan het brainstormen hier...de Jaguar hebben wij al en ik zat eigenlijk te kijken naar een Jeep Cherokee o.i.d. en de Jaguar inruilen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:38

Brainless schreef:
??
Het trekgewicht van een auto kun je niet als eigenaar veranderen.
Dat is de het RDW bepaald voor dat type auto.

Ik schrijf het waarschijnlijk wat krom op. Je kunt een auto natuurlijk op bepaalde manieren 'aanpassen' dat kan echter gevolgen hebben voor de toelating. Dat moet uiteraard wel geregistreerd zijn en is dus op te vragen. Op mijn papieren stond dus een lager gewicht dan normaal toegelaten voor dat type auto omdat hij dus (legaal) getuned was, dat kan weer ongedaan gemaakt worden, maar dat kost dan geld.
Zo staat mijn huidige auto voor 2300kg op papier, maar met bepaalde kleine anpassingen (weet niet eens precies wat) schijnt het mogenlijk te zijn deze naar 2700 om te keuren.

Brainless

Re: Jaguar als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:39

@Sizzle
Dan verander je dus het type auto (dus een andere motor, of motorvermogen) dan krijg je dus (voor het RDW) een andere auto en daar zijn weer andere gewichten aan verbonden.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:40

Maar ineens kwam ik op het idee om de Jaguar te gebruiken....is een geweldige auto, heeft niet veel meer dan 100.000 gelopen en als je hem verkoopt weinig meer waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:42

Brainless schreef:
@Sizzle
Dan verander je dus het type auto (dus een andere motor, of motorvermogen) dan krijg je dus (voor het RDW) een andere auto en daar zijn weer andere gewichten aan verbonden.

Dat bedoel ik ja :D
Maar dat kan dus nuttig zijn om even na te gaan bij het kopen van een oude auto ipv uit te gaan van het 'origineel'.
Maar ik begrijp dat deze auto al in bezit van TS was, dus dat was dan een nutteloos advies.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:44

Sizzle schreef:
Brainless schreef:
@Sizzle

Dat bedoel ik ja :D
Maar dat kan dus nuttig zijn om even na te gaan bij een oude auto ipv uit te gaan van het 'origineel'.

Maar dan kun je niet zomaar het trekgewicht terug zetten, want die staat vast voor het betreffende kenteken.
Alleen als je de auto weer terugbrengt in de oude originele staat (en weer bij het RDW laat keuren) kun je een andere gewicht erop krijgen.
Dat gaat dus niet zomaar en is een boel werk (+kosten).

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:44

Oke...ik denk dat dit verhaal toch veel te omstandig wordt...ik ga toch maar weer naar een suv kijken die het gewicht met gemak aankan ...1900 kg houdt niet echt over denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:45

Heeft de bestuurder wel zijn E rijbewijs?

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:45

Bedankt voor het meedenken in ieder geval...:)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:46

ja ik heb BE

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:46

Brainless schreef:
Maar dan kun je niet zomaar het trekgewicht terug zetten, want die staat vast voor het betreffende kenteken.
Alleen als je de auto weer terugbrengt in de oude originele staat (en weer bij het RDW laat keuren) kun je een andere gewicht erop krijgen.

Dat is precies wat ik bedoel te zeggen :+
Blijkbaar doe ik dat heel onhandig :')

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:47

Ik ben er zo een die een Jag voor de trailer heeft hangen. Niks dan lof! Ik stuur je een pb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:47

Sizzle schreef:
Brainless schreef:

Dat is precies wat ik bedoel te zeggen :+
Blijkbaar doe ik dat heel onhandig :')

:+

_O-

TS snapt er denk ik ook niets meer van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:48

Sorry TS :o

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:49

;)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:50

Ja ik vind het gewoon jammer om die auto weg te doen...maar twee van die zware auto's zijn niet te betalen..:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:34

meart schreef:
Oke...ik denk dat dit verhaal toch veel te omstandig wordt...ik ga toch maar weer naar een suv kijken die het gewicht met gemak aankan ...1900 kg houdt niet echt over denk ik.

Welnee, laat je niet gek maken door gezever dat nergens over gaat.

Trekhaak eronder (let erop dat die ook aan kan wat de auto mag trekken); trekhaak op kenteken laten registreren (dat deed de RDW in 1997 nog niet standaard!) en karren met die handel. In een heel ongunstig geval kost je dat 1500-2000 euri's; kun je nog steeds geen fatsoenlijke SUV voor kopen.........

Oh, enne, bij auto's uit die tijd kun je een trekhaak er nog gewoon onder knopen, zonder moeilijk gezeik van de elektronica. Een handige Harrie met wat goed gereedschap kan het zelf.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:48

haaa... heb dezelfde...1997 :-) prachtauto, maar doe het niet! wij hebben het ook overwogen om een trekhaak eronder te zetten maar ons hebben ze het dringend afgeraden. Dan hebben wij dan ook twee zware friezen... maar ook met twee lichtere paarden ( of zelfs een ) wordt het geen succes... de Jag heeft achterwiel aandrijving :-(
Dus zelfs zonder gewicht erachter is een ( natte) zand of bospad een avontuurtje als je wilt wegrijden.... mijn advies : doe het zo als wij : geniet van de "mietzekatze" maar trek met een ander auto :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:01

1900 kg houdt niet over voor een tweepaardstrailer, de trailer zelf weegt vaak 700/800 kilo, dan hou je nog 1200/1100 over voor beide paarden. Een beetje paard weegt tussen de 500/600kg..

Het maximum trekgewicht wordt vaak ook niet bepaald op wat je vooruit kunt trekken, want puntje bij paaltje, dat gaat wel vooruit uiteindelijk ;).
Het wordt voornamelijk bepaalt op wat je remcapaciteit is en vooruit geduwd worden door je trailer is zeker niet tof.

Dus dit klinkt niet als een hele verstandige situatie, helaas....

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:27

ahum... van wegen dure auto... dat is echt n vergissing... in aanschaf nieuw wel... heeft die mijne toch ooit meer als n ton (in gulden) gekost...ik heb k al als oudje gekocht, voor letterlijk n habbekrats en als ik m nu zou willen verkopen krikg ik met veel geluk misschien 1500-2000 ervoor,haha
maar wat ikke zegt vind ik ronduit gevaarlijk. De Jag op zich kan het wel aan... maar veilig is een ander verhaal... en daar gaat het toch uiteindelijk om?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:36

sasja0705 schreef:
haaa... heb dezelfde...1997 :-) prachtauto, maar doe het niet! wij hebben het ook overwogen om een trekhaak eronder te zetten maar ons hebben ze het dringend afgeraden. Dan hebben wij dan ook twee zware friezen... maar ook met twee lichtere paarden ( of zelfs een ) wordt het geen succes... de Jag heeft achterwiel aandrijving :-(
Dus zelfs zonder gewicht erachter is een ( natte) zand of bospad een avontuurtje als je wilt wegrijden.... mijn advies : doe het zo als wij : geniet van de "mietzekatze" maar trek met een ander auto :D

Achterwielaandrijving is juist beter bij zware belasting. Waarom denk je dat vrachtwagens dat ook hebben?

De enige reden voor voorwielaandrijving is dat het goedkoper is om te produceren en je hebt meer beenruimte achterin de auto.

Zo'n Jaguar trekt een trailer fluitend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:39

sasja0705 schreef:
ahum... van wegen dure auto... dat is echt n vergissing... in aanschaf nieuw wel... heeft die mijne toch ooit meer als n ton (in gulden) gekost...ik heb k al als oudje gekocht, voor letterlijk n habbekrats en als ik m nu zou willen verkopen krikg ik met veel geluk misschien 1500-2000 ervoor,haha
maar wat ikke zegt vind ik ronduit gevaarlijk. De Jag op zich kan het wel aan... maar veilig is een ander verhaal... en daar gaat het toch uiteindelijk om?

Leg dan eens uit wat er gevaarlijk aan is?

Ik kan je wel uittekenen waarom het wordt afgeraden: dat is simpelweg omdat je de automaat naar grootmoeders rijdt, als je niet weet hoe je met een automaat om moet gaan als er een dikke trailer aan hangt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:34

hmmm...volgens mee hebben vrachtwagens ook twee wielen meer? heb verschillende suvs gehad...onder andere een RR automaat... en daar heeft mijn idiote garage het voordifferentiel onder uit gehaald zonder dat ik het wist...trailer erachter met twee paarden, winter, nat wegdek... rest van t verhaal laat ik achterwege...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:48

sasja0705 schreef:
hmmm...volgens mee hebben vrachtwagens ook twee wielen meer? heb verschillende suvs gehad...onder andere een RR automaat... en daar heeft mijn idiote garage het voordifferentiel onder uit gehaald zonder dat ik het wist...trailer erachter met twee paarden, winter, nat wegdek... rest van t verhaal laat ik achterwege...

De dubbel lucht achterwielen zijn zodat ze meer gewicht mogen laden.

Als de kogeldruk op de haak drukt heb je meer grip met de achterwielen en juist minder grip met de voorwielen. Jouw incidentje komt dus niet daardoor.

Ik vind wel dat iedereen die met een trailer rijdt, dat met een 4-wheel drive moet doen. Dat is gewoon het veiligst.