Waarom rijden westernruiters zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:18

In de 7 jaar dat ik en mijn dochter is de western wereld vertoeven heb ik 2 ruiters weten vallen.
Gedurende deze 7 jaar heeft zij getraind, wedstrijden gereden, meegewerkt aan de basistraining van haar paint merrie en zijn we gaan kijken naar wedstrijden op nationaal en internationaal niveau.
De eerste val was een beginneling die onbewust de commando's voor een sliding stop gaf aan haar paard en via de nek van haar paard op haar benen op de grond stond.
De tweede was een top reining ruiter die nog dit extra puntje wilde halen in een wedstrijd en daarbij door te snel gaan onderuit schoof met zijn paard in een grote cirkel, paard en ruiter zijn daarna gewoon de piste uitgewandeld.

In het begin dat mijn dochter western reed verplichte ik haar ook om een cap te dragen maar geleidelijk is voor mij de noodzaak verdwenen.
Maar als iemand een cap wil dragen mag hij of zij daar nooit voor uitgelachen worden.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Re: Waarom rijden westernruiters zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:24

Ik ga binnenkort aan het werk bij een western stal. Ik heb ze daar allemaal met cap zien rijden.
Wat er overigens toch wel komisch uit ziet omdat ze verder perfect in stijl zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:03

Kun je deze vraag niet beter op het western deel zetten?

Hier een westernruiter die, net als velen, gewoon met een cap rijdt. Ook op een westernmanege is een cap (meestal) verplicht, net als op andere maneges.

Op wedstrijd gaan kun je een beetje vergelijken met het hoedje in de dressuur. Bij de western WRAN-vereniging rijden de 'laagste' klassen verplicht met een cap. Alleen in de hoogste twee klassen mag je met een hoed rijden.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:06

essiedepessie schreef:
Eigen keuze, ik heb mijn cap alleen op als het MOET.

Mee eens, ik rijd ook 'western' ( niet officieel wedstrijden ofzo maar gewoon met mijn bijrijd haffie) en ik heb ook nooit een cap op alleen als ik in een bak rij waar het verplicht is.
Waarom niet? omdat ik claustrofobisch wordt van dat ding op me hoofd en het irriteert me alleen maar en krijg er hoofdpijn van, ik weet dat het dom is en dat het gevaarlijk is maar het blijft ieder ze eigen keuze vind ik :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:23

Hier een westernruiter die nooit met cap rijdt. Niet omdat ik mijn paard voor de volle 100% vertrouw of dat ik in fabeltjes geloof zoals dat je niet uit een westernzadel kan vallen. Overigens ben ik van mening dat je een paard nooit helemaal kan vertrouwen, het blijven dieren die rare dingen kunnen doen.
Ik draag geen cap omdat ik een bloedhekel aan die dingen heb, ik krijg er hoofdpijn van, mn hoofd gaat ervan zweten, vind het zwaar aan mijn nek, je ziet eruit als Calimero en ga zo maar door.

Daarnaast snap ik de ophef ook nooit zo, ja je hoofd is een gevoelig punt, maar je nek ook. Ik zie nooit iemand met een nekkraag op een paard stappen.

In de westernwereld wordt het wat meer geaccepteerd.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:27

Ik rijd ook altijd met cap. Op stal is het in de lessen verplicht, maar anders had ik het ook gedaan.
Bij het paardje van een vriendin wat ik weleens rijd heb ik altijd een cap op, ook al is hij doodbraaf.

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:41

ja ik vond dat ook altijd raar en heb daarom is aan iemand gevraagd die western reed waarom hij GEEN cap droeg maar WEL een bodyprotector? die man zei dat hij dat deed uit luiheid en die bodyprotector omdat hij al een paar keer zijn ribben had gebroken? ik vind het maar raar...