Duits paard gekocht niet gechipt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Duits paard gekocht niet gechipt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:43

Heb je met haar een startpas Mariska_87?
Ik kan mij zo voorstellen dat je met wedstrijden misschien wat problemen krijgt

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:46

Ik rij gewoon wedstrijden met haar en heb er nog nooit iets over gehoord.. T mag ook gewoon. Echter bij controle wordt er bij mijn paard bloed of haar afgenomen en opgestuurd voor onderzoek ipv simpel chippen.. Maar ik ben gewoon maar een simpele basisruiter en heb nog maar 1 keer met mijn vorige paard een controle gehad verder nooit. Maar goed kan altijd natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:11

Nee, ook voor wedstrijden geeft het niet hebben van een chip geen problemen, mits die verder correct geïdentificeerd is.

Ik weet niet waarom je niet op mijn berichten reageert, ponyparadijs?
Ik werk dagelijks met deze wetgeving, het paard hoeft echt niet alsnog gechipt te worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 19:27

De eigenaresse is bang dat ze toch problemen krijgt als het dier niet gechipt is.
Hij wordt dus gewoon gechipt.
Was zelf benieuwd of je met een anders dan chip geidentificeerd paard geen problemen krijgt.
Ik heb haar door gegeven dat ze even na moet kijken of hij niet gewoon ingetekend en zo is.
Maar ze wil hoe dan ook chippen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:27

Geen angst voor problemen hoor, ik start ook met mijn merrie en heb nog nooit op- of aanmerkingen gehad. Een nummerbrand is een brandmerk, in dit geval Oldenburg, met daaronder een nummer. Dit nummer staat dan ook in het paspoort bij de schets vermeld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:31

suffie schreef:
Is jou ook bekend wanneer het paard is geboren? Paarden geboren voor 2009 en op een correcte manier opgenomen in het stamboek, met nummerbrand en tekening in het paspoort hoeven namelijk niet gechipt te worden.

Klopt, maar je moet op wedstrijd dan zo ongeveer dat stuk aan je paspoort geniet hebben, want dat gaan ze niet snappen.
Ook de controleurs niet die de KNHS speciaal op pad stuurt. (oke, misschien aantal wel)

Dus heb ik mijn paard uit 2005 met brandmerk ook vrolijk laten chippen.
En bij laten schrijven in zijn Duitse paspoort door de KNHS.
Inderdaad zoals hiervoor al beschreven door I&R formulier door dierenarts in te laten vullen en paspoort en formulier samen naar de KNHS te sturen (aangetekend)

Zo weet ik zeker dat ik op wedstrijd geen ge-emmer krijg over het niet hebben van een chip.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:36

Ik heb ook een aantal jaar geleden een pony gehad die oorspronkelijk uit Duitsland kwam.
Hij had wel een paspoort waar ook een 'nummer' in stond, dit was alleen niet het nummer van een chip.
Na met meerdere scanners gecheckt te hebben (zelfs voor 'wildlifde-dieren) bleek dat er nergens een chip te bekennen was.

De dierenarts heeft toen voor ons een chip ingebracht en het stickertje in het paspoort geplakt.
Vervolgens hebben we een kopie naar de KNHS opgestuurd en konden we gewoon een startpas aanvragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:38

Als er alleen een stickertje in je paspoort zit is als het geen identificatie kenmerk is dat nummer (dus brandmerk of tatouage) nog steeds niet oke.
KNHS moet over die sticker nog een stempel zetten.

Weet je wat het voor nummer was?