Dilemma, wat moet ik nou doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:17

Als je naar Engeland gaat, heb je niet meer de mogelijkeid toe te zien op naleving van afspraken. Wie weet wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dat risico niet nemen en zo'n paardje waar je heel veel plezier van hebt gehad, rustig laten in slapen. Geen transport, maar daar waar hij thuis is hem ook zijn einde gunnen.
Sterkte met je beslissing.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:17

Ik zou ook kiezen voor inslapen of slachten. eens gaat er ellende van komen, je kan het zelf niet meer doen en je kan het ook niet in de gaten houden. Wees eerlijk tegenover hem, hij heeft een mooi leven gehad. Wil jij als oudje die aan de sonde voeding en dan ook nog eens in een verzorgingstehuis worden geduwt zonder je echte vrienden nog te kunnen zien?

En dan maar hopen dat hij het goed krijgt... Snap dat het lastig is.
Maar nu heeft ie het geweldig gehad zou wachten tot je weg moet en dan een mooi afscheid nemen en de laatste tijd van ze leven geweldig maken! Succes met deze moeilijke beslissing :(:)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:19

MarianneW schreef:
Tja ik zal nu half bokt over me heen krijgen, maar ik zou voor het slachthuis kiezen. Voor beide een rustige oplossing. Of je m ook voor consumptie doet, tja das n ander dilemma.

Ik kan me niet voorstellen dat alle bokkers die hier tegen het slachthuis zijn, vegetarisch zijn :') de koe op je bord was misschien ook gezond.

Ben ik het mee eens.
Wel heel moeilijk, sterkte met de beslissing :(:) .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:19

GamblersCup schreef:
Nee, dat ben je een dier NIET verplicht. Hou op met die onzin, emo gedoe. Penny dromen.

Goh, wat kun je heerlijk vriendelijk jouw mening ventileren. Moet zeggen dat ik ook niet verder gelezen heb dan dat.

TS, ik wens je alle wijsheid toe, hopelijk lukt het om een beslissing te maken met het welzijn van het paard voor ogen.

Molfre

Re: Dilemma, wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:25

Nuvel en Gamblerscup, bedankt voor jullie reacties. Dat zijn precies antwoorden op de zorgen die mij ervan weerhielden misschien toch niet voor een spuitje/slager te kiezen.

Ik snap de rest ook die zegt ga voor een rusthuis oid. maar ik betwijfel of dat eerlijk is tegenover mijn paard.
En wie weet hadden eerdere posters wel gelijk en had ik voor mezelf de beslissing al gemaakt. Maar het is ook zo moeilijk.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:26

GamblersCup schreef:
Gini schreef:
Als je gaat verhuizen, kun je in die omgeving toch op zoek naar een echte paardenliefhebber die opvang wilt geven? Moet je even de tijd nemen om te zoeken naar een echt betrouwbaar iemand, maar dat ben je hem toch wel verplicht of niet?

Nee, dat ben je een dier NIET verplicht. Hou op met die onzin, emo gedoe. Penny dromen. Niemand wil een paard opvangen wat niet betaald wordt, waarvan het lichaam niet meer goed werkt en wat aan het aftakelen is. Wat extra geld kost en meer moeite wat voer betreft. Wordt eens wakker. Weet je wat je wél verplicht bent aan je dier? Het op tijd in laten slapen/naar de slacht brengen. Dát is eerlijk. Als het dier zo aan het aftakelen is, vraag ik me ook af of het nog paardwaardig is. In de natuur zou ie namelijk alláng dood zijn als ie geen gras meer kan eten. Afgeven aan iemand anders, verkopen zou voor mij met zo eentje een dikke no-go zijn. Je kunt er namelijk niet van uit gaan dat er gedaan wordt wat beloofd is. Maar wil je het je dier nog aandoen, terwijl je weet dat ie zo aan het aftakelen is? Liever te vroeg afmaken (zal het paard niet uitmaken, weet niet wat er gebeurt) dan te laat. Ik zou m laten gaan. Eerlijk voor het dier, zekerheid dat het niet fout gaat. En jij hoeft je nooit zorgen te maken of het nog wel goed gaat met hem, of ie wel goed verzorgd wordt, of ie wel goed eet en of er niemand probeert buiten te rijden met hem.

En degene die het over rusthuizen heeft: dat is leuk, voor oude relatief gezonde dieren. Niet voor een paard dat zo aftakelt als TS beschrijft.
Degene die het opver zorgboerderijen heeft: zelfde verhaal. En zorgboerderijen willen niet opgescheept worden met oude afgetakelde dieren. Ook die moeten gewoon gezonde dieren hebben, Budget voor veel dierenartskosten, extra voer etc is daar al helemaal niet.

In het grootste opzicht heb je gelijk

Toch vind ik dat je je maatje het wel verplicht bent om te zorgen dat hij op een goede plek komt, waar die plek dan ook is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:28

LuckyLuna schreef:

Toch vind ik dat je je maatje het wel verplicht bent om te zorgen dat hij op een goede plek komt, waar die plek dan ook is.

En dan nu ff de realiteit. Hoe gaat TS daar voor zorgen? Zeker vanuit Engeland.
Waarom ben je dat verplicht als ze 13 jaar kang goed voor hem gezorgd heeft en nu zorg voor eeuwige rust?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:30

Esmeej333 schreef:
LuckyLuna schreef:

En dan nu ff de realiteit. Hoe gaat TS daar voor zorgen? Zeker vanuit Engeland.
Waarom ben je dat verplicht als ze 13 jaar kang goed voor hem gezorgd heeft en nu zorg voor eeuwige rust?

of te wel als er een einde aan brengen de beste plek is moet dat gebeuren.
Als eigenaar van je maatje ben je verplicht te zorgen dat de plek waar hij komt de goede plek is.

niet zo van ik heb geen tijd meer, zet hem voor een 10 op markt plaats en suc6 er mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:31

Ik heb even gemist of je hem weg wil/moet doen vanwege de kosten of niet?

Ik ken namelijk wel een stal waar je hem zou kunnen zetten en waar hij voor grondwerkles gebruikt zou kunnen worden. Ik ken een paardje dat daar tegen kortingtarief op pensioen staat en die vooral voor grondwerk wordt gebruikt en schriktraining enzo. (Van schriktraining leren de leerlingen dus, pony'tje niet per se ;) ) En ik weet zeker dat als je zou aangeven dat er niet (buiten) op gereden mocht worden dat de eigenares dat respecteert.
Als je een PB wilt, roept u maar ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:33

LuckyLuna schreef:

Die plek zou voor mij dan de Eeuwige Groene Weides zijn.

Ik ga volledig mee met GamblersCup. Een paard heeft er geen besef van dat hij ingeslapen wordt. Ik vind dat eerlijker dan dat hij bij iemand terecht komt die hem niet voldoende voeding geeft, waardoor het lichaam het uit zichzelf misschien een keer opgeeft. Als mens heb je de verantwoordelijkheid om rationeel met je dier om te gaan, hoe moeilijk dat soms ook is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:33

@Gini,

Ze is wel duidelijk en ik ben het er mee eens dat het allemaal fantastisch klinkt om tot in den eeuwigheid voor een paard te kunnen zorgen, maar de realiteit is anders.

Waarom iemand hoop geven terwijl je zelf ook wel weet dat de kans om een paard ergens te kunnen plaatsen vrijwel nihil is. Stalling voor oudere paarden klinkt ook leuk, maar die kosten zijn ook niet mis, want iemand moet immers de zorg op zich nemen en dat kost nu eenmaal geld, rusthuizen voor paarden zijn namelijk op een enkeling na gewoon commerciele instellingen die ook geld moeten verdienen. (en daar is niets mis mee). Zorgboederijen worden overspoeld met paarden waar de eigenaar niet meer voor kan/wil zorgen en die zitten ook niet te wachten op paarden met speciale zorg.

TS, als ik in jouw schoenen stond zou ik de beslissing maken om de pony in te slapen of naar de slacht te brengen. Het dier heeft een mooi leven gehad maar heeft steeds meer hulp nodig om te kunnen functioneren.
Verhuizen zou ik niet meer aan beginnen, zeker omdat je zelf niet meer in staat bent regelmatig te checken of alles wel goed is.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:34

[/quote]
Nee, dat ben je een dier NIET verplicht. Hou op met die onzin, emo gedoe. Penny dromen. Niemand wil een paard opvangen wat niet betaald wordt, waarvan het lichaam niet meer goed werkt en wat aan het aftakelen is. Wat extra geld kost en meer moeite wat voer betreft. [/quote]

Magrathea schreef:
Ik heb even gemist of je hem weg wil/moet doen vanwege de kosten of niet?

Ik ken namelijk wel een stal waar je hem zou kunnen zetten en waar hij voor grondwerkles gebruikt zou kunnen worden. Ik ken een paardje dat daar tegen kortingtarief op pensioen staat en die vooral voor grondwerk wordt gebruikt en schriktraining enzo. (Van schriktraining leren de leerlingen dus, pony'tje niet per se ;) ) En ik weet zeker dat als je zou aangeven dat er niet (buiten) op gereden mocht worden dat de eigenares dat respecteert.
Als je een PB wilt, roept u maar ;)

Mischien bestaat die goede plek dan wel.
(dit hoeft nog steeds niet de beste optie te zijn, maar om je harde realiteit toch even zachter te maken)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:35

GamblersCup schreef:
Gini schreef:
Als je gaat verhuizen, kun je in die omgeving toch op zoek naar een echte paardenliefhebber die opvang wilt geven? Moet je even de tijd nemen om te zoeken naar een echt betrouwbaar iemand, maar dat ben je hem toch wel verplicht of niet?

Nee, dat ben je een dier NIET verplicht. Hou op met die onzin, emo gedoe. Penny dromen. Niemand wil een paard opvangen wat niet betaald wordt, waarvan het lichaam niet meer goed werkt en wat aan het aftakelen is. Wat extra geld kost en meer moeite wat voer betreft. Wordt eens wakker. Weet je wat je wél verplicht bent aan je dier? Het op tijd in laten slapen/naar de slacht brengen. Dát is eerlijk. Als het dier zo aan het aftakelen is, vraag ik me ook af of het nog paardwaardig is. In de natuur zou ie namelijk alláng dood zijn als ie geen gras meer kan eten. Afgeven aan iemand anders, verkopen zou voor mij met zo eentje een dikke no-go zijn. Je kunt er namelijk niet van uit gaan dat er gedaan wordt wat beloofd is. Maar wil je het je dier nog aandoen, terwijl je weet dat ie zo aan het aftakelen is? Liever te vroeg afmaken (zal het paard niet uitmaken, weet niet wat er gebeurt) dan te laat. Ik zou m laten gaan. Eerlijk voor het dier, zekerheid dat het niet fout gaat. En jij hoeft je nooit zorgen te maken of het nog wel goed gaat met hem, of ie wel goed verzorgd wordt, of ie wel goed eet en of er niemand probeert buiten te rijden met hem.

En degene die het over rusthuizen heeft: dat is leuk, voor oude relatief gezonde dieren. Niet voor een paard dat zo aftakelt als TS beschrijft.
Degene die het opver zorgboerderijen heeft: zelfde verhaal. En zorgboerderijen willen niet opgescheept worden met oude afgetakelde dieren. Ook die moeten gewoon gezonde dieren hebben, Budget voor veel dierenartskosten, extra voer etc is daar al helemaal niet.

DIT.
ik geef je echt 100% gelijk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:36

Ts, je kunt de andere paarden goed verkopen en daarmee misschien de opvang voor je oudje bekostigen, echter, vanuit Engeland heb je geen enkele controle dus blijf je zitten met de vraag of het goed met hem gaat. Sommigen kunnen het egoistisch vinden als je kiest voor inslapen maar ik kan me, gezien je omschrijving van zijn situatie, goed voorstellen dat het een heel goed gevoel van rust geeft als je ook dat laatste stukje verantwoording voor hem neemt. Het is jouw dier, jouw verantwoording, jouw besluit. Wat zeggen je ouders er over, buiten het financiele gedoe.
Ik zie trouwens dat je 23 bent, misschien een erge privevraag maar waarom ben je nog op deze leeftijd zo financieel afhankelijk en waarom moet/ga je mee naar Engeland als je misschien hier voor jezelf ook een bestaan kunt opbouwen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:42

LuckyLuna schreef:
of te wel als er een einde aan brengen de beste plek is moet dat gebeuren.
Als eigenaar van je maatje ben je verplicht te zorgen dat de plek waar hij komt de goede plek is.

niet zo van ik heb geen tijd meer, zet hem voor een 10 op markt plaats en suc6 er mee.

Oke, sorry, begreep je verkeerd!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:43

Bigone, mijn vader is er absoluut tegen, maar dat ligt aan zijn eigen situatie en daar wijdt ik zonder toestemming niet over uit. Mijn moeder (ook een paarden mens) legt de beslissing bij mij, maar is het er wel mee eens als ik voor de dood kies. Juist om de redenen die hier genoemd worden.
Echter ben ik 23 en staat alles op mijn eigen naam, dus ook als ze het met welke beslissing dan ook niet eens zijn, het blijft mijn verantwoordelijkheid.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:48

Je moet kiezen waar jij je rust mee krijgt. Voor sommige klinkt dit egoïstisch. Maar jij moet er mee leven. Niet wij! Dus kies waar jij het meeste rust mee krijgt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:54

Ik denk van niet. Ik denk dat ze moet kiezen voor dát, wat het eerlijkste voor haar paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:55

Waar heb jij je vrede / rust mee? Heb je echt rust als je hem verkoopt én alle zeggenschap kwijt bent? Misschien krijg je hem wel niet verkocht, dan zit je alsnog met dit dilemma, de markt is voor gezonde paarden ook al erg verzadigd.

Ik ben het eigenlijk volledig eens met GamblersCup, ik denk ook dat het voor het dier het meest eerlijke is om hem al dan niet te laten slachten / inslapen (wat jij zelf het prettigst vindt). :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:01

ingvdh schreef:
@Gini,

Ze is wel duidelijk en ik ben het er mee eens dat het allemaal fantastisch klinkt om tot in den eeuwigheid voor een paard te kunnen zorgen, maar de realiteit is anders.

Duidelijkheid kan ook op een andere manier gebracht worden. Ieder zijn mening toch? Om mijne dan maar meteen af te doen als onzin en pennydromen, ach ja, ieder zijn meug zeker. Ik hou van pittige discussies, maar niet van olifanten in porseleinwinkels.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:07

Gini schreef:
ingvdh schreef:
@Gini,

Duidelijkheid kan ook op een andere manier gebracht worden. Ieder zijn mening toch? Om mijne dan maar meteen af te doen als onzin en pennydromen, ach ja, ieder zijn meug zeker. Ik hou van pittige discussies, maar niet van olifanten in porseleinwinkels.

Maar sommige mensen begrijpen de boodschap niet als deze driedubbeldik in watten verpakt is ;)
(dat is niet persoonlijk tegen jou hoor, maar meer in het algemeen mijn ervaring)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:12

Ik hou van watten, de wereld is zoveel mooier met watten. :+
Maar ik snap gewoon de uitval van GamblersCup niet. Als dit mijn paard was, zou die niet ingeslapen worden. En Gamblerscup en andere bokkers zouden dit paard wel laten inslapen. Zo simpel is het. Dan moet er niet met verwijten gestrooid gaan worden, niet met penny en ook niet met egoïstisch.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:18

Ik zou ook voor inslapen kiezen. Dat is het eerlijkste. Je kunt van een ander niet verwachten dat hij jouw paardje de zorg geeft in de laatste jaren, zoals je dat zelf zou willen / kunnen doen. Je blijft er dan waarschijnlijk altijd een rotgevoel over houden, terwijl je te ver weg zit om er iets aan te kunnen doen.
Sterkte!!

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:43

Gini schreef:
Ik hou van watten, de wereld is zoveel mooier met watten. :+
Maar ik snap gewoon de uitval van GamblersCup niet. Als dit mijn paard was, zou die niet ingeslapen worden. En Gamblerscup en andere bokkers zouden dit paard wel laten inslapen. Zo simpel is het. Dan moet er niet met verwijten gestrooid gaan worden, niet met penny en ook niet met egoïstisch.

Eens

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:08

De dood is welzijnsneutraal :)
Liever 23 goede jaren met een einde dan 24 met een laatste jaar waarin hij verslechterd :)