scheiding amateur-professional op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:20

miss_lizje schreef:
Als ik naar de dressuur kijk zou er soms best wel eens een scheiding mogen komen. Zeker op de grotere concouren waar een mega vrachtwagen aankomt waarbij een paar personen in bijna elke klasse meerijden en met al het prijzengeld er vandoor gaan vind ik ergens toch wel sneu.

Ik heb vaak genoeg met mijn eenvoudige trailer met mijn eenvoudige voor weinig geld aangeschafte paard tussen de grote vrachtwagens gestaan. Desondanks ging ik vaak genoeg wel met een prijs naar huis. Het is je eigen valkuil dat je je daardoor af laat schrikken. En niet alles is altijd wat het lijkt. Ik ken er zat die spullen, vrachtwagens en paarden hebben waar je U tegen zegt en maar heel gewoontjes of zelfs ondermaats rijden. Als jij je op het voorterrein al laat ontmoedigen omdat je een dure vrachtwagen ziet, dan ben je iid bij voorbaat al kansloos. Maar dat ligt dan niet direct aan die dure vrachtwagen hoor.

miss_lizje schreef:
Net zo sneu als mensen die in hun klasse blijven hangen tot de 30 winst omdat "ze graag de eerste prijs hebben" (jaja die zijn er dus ook! paard gewoon klaar voor volgende klasse maar die eerste prijs blijft het belangrijkste voor sommige).

Ik zie niet in wat daar sneu aan is? Ik denk dat veel mensen er juist verstandig aan doen om de klassen vol te rijden en niet meteen te promoveren bij 10 magere wp. En daarna vastlopen. Het is toch juist leuk om eens voor die prijs te gaan? Ik rij juist vaak door tot 20 of meer wp. Dan probeer ik juist om per proef er nog een beetje extra uit te rijden. De oefeningen nog een beetje beter uit te voeren. Eigenlijk zou je pas moeten promoveren als je een paar keer dubbele wp per proef hebt gescoord. Dat is voor mij pas het teken dat je wel toe bent aan een hoger niveau.

Gini schreef:
Natuurlijk moet je elkaar niet afgunstig en met een scheef oog aankijken, maar als ik het puur om de gezelligheid en samenhorigheid en 'ah, kijk ons eens vrienden zijn' zou doen, dan doe ik wel mee aan een oliebollenrit.

:+ :D

Schoentje

Re: scheiding amateur-professional op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:08

Het probleem van opsplitsen in zowel de dressuur als in het springen, gaat inderdaad de grens van het splitsen zijn.
Het simpelste zou zijn: een prof is een ruiter die de hoofdkostwinning uit de paarden haalt en de rest is amateur. Dat is in ieder geval vrij letterlijk wat het begrip 'professioneel' betekent.

Het volgende probleem zal zijn, dat het waarschijnlijk toch nooit goed genoeg is voor sommigen. Dat jonge meisje met dat ervaren paard, die oudere man dat maar in die lagere klasse blijft hangen, die jongen die met geluk een heel goed jong paard heeft gekocht en die vrouw met dat brave amateurpaard, zullen in elke verdeling onder de amateurs vallen, maar bij de dressuur en/of het springen toch vaak vooraan eindigen.
Misschien is het makkelijker, als ik sommige redenen om te willen splitsen lees, om de groepen te verdelen in: 'ruiters met weinig zelfreflectie, die eigenlijk gewoon niet goed genoeg rijden' en 'ruiters die niet zeuren en op concours gaan om beter te worden' :)* ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:22

Schoentje schreef:
Het probleem van opsplitsen in zowel de dressuur als in het springen, gaat inderdaad de grens van het splitsen zijn.
Het simpelste zou zijn: een prof is een ruiter die de hoofdkostwinning uit de paarden haalt en de rest is amateur. Dat is in ieder geval vrij letterlijk wat het begrip 'professioneel' betekent.

Het volgende probleem zal zijn, dat het waarschijnlijk toch nooit goed genoeg is voor sommigen. Dat jonge meisje met dat ervaren paard, die oudere man dat maar in die lagere klasse blijft hangen, die jongen die met geluk een heel goed jong paard heeft gekocht en die vrouw met dat brave amateurpaard, zullen in elke verdeling onder de amateurs vallen, maar bij de dressuur en/of het springen toch vaak vooraan eindigen.
Misschien is het makkelijker, als ik sommige redenen om te willen splitsen lees, om de groepen te verdelen in: 'ruiters met weinig zelfreflectie, die eigenlijk gewoon niet goed genoeg rijden' en 'ruiters die niet zeuren en op concours gaan om beter te worden' :)* ;)

:j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:33

Schoentje schreef:

Een prof en een amateur zijn redelijk te onderscheiden door het aantal startkaarten.

Je kan de amateurs wel in het hoekje 'weinig zelfreflectie' duwen, maar een amateur kan vaak niet het niveau van een prof halen, uitzonderingen daargelaten. Neem alleen al het verschil in trainingsuren en het verschillende paarden rijden. Ook al rijdt een amateur 2 dezelfde paarden iedere dag, dan is dat nog steeds minder dan een prof die 8 paarden rijdt en die dan ook vaak wisselen omdat er verkocht/aangekocht wordt.

Verschillen tussen de amateurs hou je nog steeds en dat is ook niet erg. Dat is ook niet het punt. Mijn inziens worden de wensen van de profs en de amateurs op één hoop gegooid wat betreft wedstrijden rijden en daar mag best wel eens met een kritisch oog naar gekeken worden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:47

Wat ik al eerder aangaf, een soort van scheiding is er al. Concoursen met laag inschrijfgeld en weinig of geen prijzengeld worden over het algemeen bezocht door amateurs en de profs die er zijn zullen alleen een oefenrondje rijden.
Op de grotere concoursen zullen meer profs te vinden zijn die ook voor een prijs rijden. Het inschrijfgeld en het prijzengeld is dan wat hoger.

Ik zeg niet dat een amateur weinig zelfreflectie heeft, maar als ik sommige argumenten hoor of lees (niet alleen hier), dan willen sommigen na het splitsen rijden op mooie wedstrijden, met laag inschrijfgeld en het liefste hetzelfde prijzengeld, waar niemand mag rijden die beter kan presteren dan zij.
Ik heb klachten gehoord over de voorbeelden die ik noemde, die na elke vorm van splisten echt onder de amateurs blijven vallen. Vandaar mijn opmerking.

En ik denk inderdaad dat splitsen bij het springen vanwege het niveau verschil echt niet nodig is. Bij ons in de regio in ieder geval zeker niet! Op de meeste concoursen zijn de amateurs in de minderheid, maar toch eindigen die vaak vooraan!
Profs zouden dan ook kunnen gaan zeuren dat het niet eerlijk is dat zij niet kunnen winnen, omdat ze met hun goede jonge paard in opleiding, nooit zo snel kunnen rijden als die amateur met dat oudere ervaren paard. Het einde is dan zoek denk ik....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:08

jasmijn78 schreef:
miss_lizje schreef:
Als ik naar de dressuur kijk zou er soms best wel eens een scheiding mogen komen. Zeker op de grotere concouren waar een mega vrachtwagen aankomt waarbij een paar personen in bijna elke klasse meerijden en met al het prijzengeld er vandoor gaan vind ik ergens toch wel sneu.

Ik heb vaak genoeg met mijn eenvoudige trailer met mijn eenvoudige voor weinig geld aangeschafte paard tussen de grote vrachtwagens gestaan. Desondanks ging ik vaak genoeg wel met een prijs naar huis. Het is je eigen valkuil dat je je daardoor af laat schrikken. En niet alles is altijd wat het lijkt. Ik ken er zat die spullen, vrachtwagens en paarden hebben waar je U tegen zegt en maar heel gewoontjes of zelfs ondermaats rijden. Als jij je op het voorterrein al laat ontmoedigen omdat je een dure vrachtwagen ziet, dan ben je iid bij voorbaat al kansloos. Maar dat ligt dan niet direct aan die dure vrachtwagen hoor.

Ik laat mij er zelf niet zo van afschrikken hoor, maar in de omgeving hoor ik wel veel geklaag over deze "prijzengraaiers" zoals ze wel eens genoemd worden. Ik rij voor mijzelf en heb totaal geen druk om snel punten te rijden of persee eerste te zijn, leuk als het gebeurt maar het is geen must en maakt mijn paard ook niet meer waard dan hij nu is.

jasmijn78 schreef:
miss_lizje schreef:
Net zo sneu als mensen die in hun klasse blijven hangen tot de 30 winst omdat "ze graag de eerste prijs hebben" (jaja die zijn er dus ook! paard gewoon klaar voor volgende klasse maar die eerste prijs blijft het belangrijkste voor sommige).

Ik zie niet in wat daar sneu aan is? Ik denk dat veel mensen er juist verstandig aan doen om de klassen vol te rijden en niet meteen te promoveren bij 10 magere wp. En daarna vastlopen. Het is toch juist leuk om eens voor die prijs te gaan? Ik rij juist vaak door tot 20 of meer wp. Dan probeer ik juist om per proef er nog een beetje extra uit te rijden. De oefeningen nog een beetje beter uit te voeren. Eigenlijk zou je pas moeten promoveren als je een paar keer dubbele wp per proef hebt gescoord. Dat is voor mij pas het teken dat je wel toe bent aan een hoger niveau.

Ik zeg nergens dat men maar bij 10 winstpunten gelijk over moet, integendeel, de combinatie moet er wel aan toe zijn. Maar mensen die letterlijk zeggen "ik heb nog geen zin om over te stappen omdat ik dan niet gegarandeerd de eerste plek heb" tja.. dat vind ik best wel sneu zeker als de combinatie al veel hoger aankan en het niet om wedstrijdervaring voor bijv. een jong paard gaat. Ook als ze dus niet proberen te verbeteren zoals jij noemt, maar sommige kijken letterlijk naar hun concurrentie om dan ongeveer te bepalen wat ze moeten halen om nog eerste te zijn maar niet met 3 winst naar huis te gaan waardoor ze "te snel naar hun zin" uit de klasse zijn.

Gini schreef:
Natuurlijk moet je elkaar niet afgunstig en met een scheef oog aankijken, maar als ik het puur om de gezelligheid en samenhorigheid en 'ah, kijk ons eens vrienden zijn' zou doen, dan doe ik wel mee aan een oliebollenrit.

Ik begrijp dat wel hoor, maar er zit een groot grijs vlak tussen "kijk ons vrienden zijn" en "elkaar expres voor de voeten rijden". Omdat ik op veel verschillende plekken start proef ik ook veel verschillende sferen. de 1 is leuker dan de ander en dat zou je wel zou houden. Maar soms schrik ik wel eens van de reacties die ik krijg op een simpele "goede morgen". :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:32

Yucca schreef:
Je kan de amateurs wel in het hoekje 'weinig zelfreflectie' duwen, maar een amateur kan vaak niet het niveau van een prof halen, uitzonderingen daargelaten.

Waarom niet? Het is maar net hoeveel tijd, geld en energie je er in wilt en kunt stoppen. Adelinde had tot nog niet zo heel lang geleden ook maar een paard en een baan als juf Engels. Wat haar onderscheidde was mentaliteit. Als amateur heeft zij het toch mooi tot int. GP geschopt.

En zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die 'amateur' zijn, en zich toch zeer professioneel weten te presenteren op wedstrijd. Die er een gewone baan op naast houden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:58

Mijn vorige paard was helemaal geen bewegingswonder en ik ben ook echt geen talent. Maar hij was erg constant en netjes aan de hulpen en ik kon mooi handje voor, stil zitten en lachen. Nou we zijn in 7 maanden van de B naar de M1 gereden en we zaten ook altijd in de prijzen. Ook op grotere concoursen. Ik viel denk ik onder die mevrouw met dat brave paard en ik denk dat iedereen dat dus zou kunnen, amateur of niet.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:05

Ik zie het altijd als een uitdaging!
Aan de ene kant zou het er een stuk gemakkelijker van worden wanneer je alleen tegen amateurs rijdt, aan de andere kant zou ik dan niks tot weinig meer hebben om tegenop te kijken en om te streven naar verbetering.
Nee, profs horen en bij de dressuur gewoon tussen te rijden. Tenminste dat is mijn mening.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:44

jasmijn78 schreef:
Waarom niet? Het is maar net hoeveel tijd, geld en energie je er in wilt en kunt stoppen. Adelinde had tot nog niet zo heel lang geleden ook maar een paard en een baan als juf Engels. Wat haar onderscheidde was mentaliteit. Als amateur heeft zij het toch mooi tot int. GP geschopt.

En zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die 'amateur' zijn, en zich toch zeer professioneel weten te presenteren op wedstrijd. Die er een gewone baan op naast houden.

Ik persoonlijk ben het helemaal met je eens. Ik stop een heleboel tijd, geld en energie in mijn hobby en ben realistisch genoeg om mijn schouders op te halen als ik eruit wordt gereden door een semi-prof oid.

MAAR... de KNHS/ wedstrijden moet er voor iedereen zijn. En de echte amateur (die bijvoorbeeld af en toe eens een wedstrijdje mee wilt pakken voor de gezelligheid) valt denk ik wel een beetje tussen wal en schip op dit moment. Kan me dus voorstellen dat dit voor teleurstelling zorgt. Dat kan je dan afschrijven onder de noemer 'moet je maar realistischer zijn' maar dat is imo erg kort door de bocht.

Bij voetbal bijvoorbeeld (heb ik 0,0 verstand van) speelt de amateur die het vooral om het biertje achteraf en de gezelligheid in de kantine gaat, in de regel tegen ploegen die er hetzelfde over denken. En dat is bij de paardensport niet het geval

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:52

Ik vind dat onderlinge wedstrijden/oefenwedstrijden/winterwedstrijden en zo van die wedstrijdjes die her en der zelf door maneges georganiseerd worden anders flink onder de noemer 100% amateur vallen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:58

Wat ik ook al een aantal keer heb gezegd, er zijn wedstrijden en misschien moeten die er wel meer komen, die minder spectaculair zijn, de accommodatie iets gewoner, het inschrijfgeld en prijzengeld lager, waar dan dus vooral amateurs te vinden zullen zijn.

Hetzelfde met die voetbalclubs, hoe lager de amateur klasse hoe eenvoudiger het stadion of trapveldje.
En bij de paardensport heeft die amateur dan toch nog de keuze om voor die mooiere wedstrijd te kiezen, maar tussen de profs te rijden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:00

Gini schreef:
Ik vind dat onderlinge wedstrijden/oefenwedstrijden/winterwedstrijden en zo van die wedstrijdjes die her en der zelf door maneges georganiseerd worden anders flink onder de noemer 100% amateur vallen.

Mijn ervaring is juist dat deze er steeds minder zijn. In mijn omgeving staan maneges die FNRS proeven uitschrijven, niet echt te springen om ruiters van 'buitenaf'. Hetzelfde geldt voor pensionstallen, die wedstrijden staan vaak ook niet open voor ruiters die elders staan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:17

Tango1979 schreef:
MAAR... de KNHS/ wedstrijden moet er voor iedereen zijn. En de echte amateur (die bijvoorbeeld af en toe eens een wedstrijdje mee wilt pakken voor de gezelligheid) valt denk ik wel een beetje tussen wal en schip op dit moment. Kan me dus voorstellen dat dit voor teleurstelling zorgt.

Daar ben ik het zeker niet mee eens, als jury kom ik regelmatig op 'kleine' maar gezellig wedstrijdjes waar echt geen prof's op af komen en waar plezier hebben de boventoon voert. En die wedstrijden zijn absoluut open gesteld voor ruiters van buitenaf (daar stelt de KNHS zelfs eisen aan!).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:19

daffie1986 schreef:
Als die ruiter/amazone paarden van anderen rijdt waar ze b.v. 600-800 euro per maand mee verdient ook niet? 3 van zulke B/L/M/Z of welk niveau paarden dan ook, maakt dus 1800 - 2400 euro euro per maand. Trek daar de kosten van stro, ruwvoer, krachtvoer, vervoer naar wedstrijden, starten vanaf (voor het gemak gaan we er maar even vanuit dat het paard aan huis staat bij de amazone/ruiter en in goede gezondheid is) dan blijft er nog steeds een boterham salaris over. Het is alleen de vraag of je er dan ook nog beleg op wilt ja of nee en dat maakt nu net het verschil tussen de pro en de amateur. Daar komt dan nog bij dat je als pro volgens de Nederlandse wet BTW moet afdragen en dat een amateur dit meestal zwart doet/nog niet nodig is.

Er heeft vroeger een keer een artikel over een springruiter in een blaadje gestaan. Hierin vertelde de ruiter dat de trainingskosten per paard 1.000 euro per maand betaalde. Dat geld werd alleen maar gebruikt voor de stallingskosten en het salaris van de ruiter. De kosten van veearts, hoefsmid, wedstrijden, transport enz. werden allemaal doorberekend aan de eigenaar.

Je vergeet even dat naast alle paardendingen er nog wel een boel bij komt en dan ben je toch weer krap bij kas.
Zorgverzekering, auto verzekering, huur of hypotheek.. ga maar even door.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:12

Tango1979 schreef:
Gini schreef:

Mijn ervaring is juist dat deze er steeds minder zijn. In mijn omgeving staan maneges die FNRS proeven uitschrijven, niet echt te springen om ruiters van 'buitenaf'. Hetzelfde geldt voor pensionstallen, die wedstrijden staan vaak ook niet open voor ruiters die elders staan.

Onderlingen heb je hier in de regio haast niet.
FNRS proeven vind ik trouwens totaal niet het zelfde als KNHS proeven. De beoordeling is ook anders (en veel van de proeven hebben onlogische lijnen en figuren).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:21

Ik meet mezelf juist graag met goede ruiters! Dat stimuleert en motiveert idd :j

Ik rijd zelf graag de grotere wedstrijden/selecties, nivo is daar toch veel hoger als de
kleine wedstrijdjes (daar kom ik ook wel eens voor de gezelligheid, maar daar standaard 1e :o )

In het Z en hoger kom je steeds meer profs en goede paarden tegen, lijkt mij zeer logisch!

In het B en L hebben profs niets te zoeken naar mijn idee,
daar zijn genoeg andere wedstrijden voor, oefenwedstrijdjes, jonge paarden wedstrijden/competities enz.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:28

Gini schreef:

Inderdaad. Als je er als amateur weinig voor wilt doen en toch met een lint naar huis wil dan kun je dat soort wedstrijden rijden. En er zijn ook echt nog genoeg KNHS wedstrijden waar dat ook kan. In mijn omgeving iig wel. Hier kun je elk weekend wel kiezen uit vaak 3 tot 4 wedstrijden binnen een straal van 30 km. Er is keuze uit veel kleine wedstrijdjes op maneges en pensionstallen, met een hoog ons-kent-ons gehalte. Waar vaak ook nog elke keer dezelfde jury jureert en met allemaal kleine rubrieken. Succes is nog net niet gegarandeerd.

Tango1979 schreef:
Hetzelfde geldt voor pensionstallen, die wedstrijden staan vaak ook niet open voor ruiters die elders staan.

Als het KNHS wedstrijden zijn dan moet dat. En dan krijg je natuurlijk weer dat men gaat klagen dat het teveel ons-kent-ons is en dat men weer raar wordt aangekeken omdat men van buitenaf komt...

Ik denk dat de KNHS zich niet teveel aan moet trekken van de amateurclub die klagen over deelname van profs aan wedstrijden. Als je daar eenmaal aan begint, waar eindigt het dan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:32

NAC gaat ook vallen als aparte vereniging onder de knhs vallen.

Op hun site staat de uitslag van hun enquete. Blijkbaar is er toch wel vraag naar:
Afbeelding

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:37

jasmijn78 schreef:
Als je er als amateur weinig voor wilt doen en toch met een lint naar huis wil dan kun je dat soort wedstrijden rijden.

:? Ik hoef als amateur niet met de prijzen naar huis (en weinig trainen), ik wil als amateur gewoon betaalbare wedstrijden kunnen rijden. Niet in iedere regio zijn nog wedstrijden te vinden met startgelden beneden de € 10,-.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:41

Ik kan het eigenlijk niet beter beschrijven dan oa Schoentje, jasmijn78 en listiglistje al hebben gedaan.

Ter aanvulling, ik denk ook dat de scheiding veel gecompliceerder ligt dan op het eerste gezicht het geval lijkt. Ik mag bijvoorbeeld al geen B meer starten, heb weleens 3 of 4 actieve startkaarten maar ben zeker weten geen prof en zeker niet één van de beste ruiters op de startlijst. Ondanks dat werk ik er erg hard voor, zorg ik dat ik goed les krijg en lukt het door de jaren heen toch om echt heel regelmatig mee te rijden voor de prijzen. Ik sta niet bovenaan op de kampioenschappen maar heb ook nooit het gevoel gehad dat ik totaal niet mee kon doen of ergens niks te zoeken had met mijn typische springpaard (in de dressuurring wel te verstaan) of de altijd-wat-te-dikke fokmerrie die ik reed. Maar ik denk dat dat ook erg ligt aan hoe je er zelf in staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:45

Gini schreef:

Die zijn er hier niet.
Ik rij komende maand met mijn onervaren merrie een oefenwedstrijd maar daarvoor moet ik wel dik anderhalf uur enkele rit met de trailer gaan rijden (en het is voorlopig weer de enige/laatste, daarna moeten we officieel maar weer ons plan zien te trekken) . -O-
Met mijn ruin rij ik nu LRV mee om wedstrijden te kunnen rijden zonder voor schut te rijden in een klasse die nog wat te hoog gegrepen is maar wel wedstrijdritme te kunnen houden. Maar officieel mag dat helemaal niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:46

Tango1979 schreef:
Gini schreef:

Hier in de buurt zijn dat er toch best nog wel wat. Winterspringwedstrijden sowieso ieder weekend wel ergens, winterdressuur twee keer per maand zoiets. Oefen- en manegewedstrijden moet je telkens de facebookpagina of website in de gaten houden, maar ook die zijn in aantal bevredigend. Deze vrijdag bv. is er alweer eentje.
En dat is toch juist het doel van de echt echte amateur die alleen maar voor de leuk hier en daar een wedstrijdje wilt meepikken. Dat die hier en daar een wedstrijd meepikt. Dat de oefenwedstrijden dus niet heel dik bezaaid zijn is dus niet zo erg, je zou zelfs kunnen zeggen dat dat op vraag is van de doelgroep.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:04

Urielle schreef:
Die zijn er hier niet.
Ik rij komende maand met mijn onervaren merrie een oefenwedstrijd maar daarvoor moet ik wel dik anderhalf uur enkele rit met de trailer gaan rijden (en het is voorlopig weer de enige/laatste, daarna moeten we officieel maar weer ons plan zien te trekken) .

Maar als ik het goed begrijp zit jij in belgie? Daar is de organisatie van wedstrijden toch anders dan in Nederland? Deze discussie gaat over KNHS wedstrijden, en een belangenvereniging van amateurs die met de KNHS in gesprek gaat.

Voordat we straks appels en peren gaan vergelijken :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:15

Ik rij KNHS jasmijn :)
Ik rij nu LRV erbij omdat ik ook nog wel eens zonder druk om te presteren voor weinig geld een wedstrijdje wil doen, dat zijn mijn 'impulswedstrijden' :P