10 maanden oud veulen halstermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: 10 maanden oud veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:51

Het blijft lastig wat de beste methode is. Ik vind aan beide manieren voor en nadelen zitten.
Ik heb ervoor gekozen om iemand erbij te laten komen, die er meer verstand van heeft dan ik en veel meer ervaring heeft dan ik. Ik vertrouw er op dat deze persoon de situatie goed kan inschatten, zodat mijn veulentje straks netjes te hanteren is. Uitgangspunt hierbij is geduld, rust en respect.
Zodra het gelukt is, zal ik het hier zeker even laten weten!

Amyz, bedankt voor je reactie, dat is wel heel interessant om te horen!

Woogy

Re: 10 maanden oud veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:40

wat voor mij een reden zou zijn om hem één keer ene halstertje om te doen is eenvoudig. wat als hij nu iets oploopt en er een DA bij moet komen, dan heeft hij al spanning van het kwetsuur, van de nieuwe persoon om aan te wennen en een halster om doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:42

Amyz, dan heeft die dame toch wel flink meer mis gedaan hoor als je daar 15 jaar problemen mee hebt :=
Haast ieder paard moet in zijn leven wel eens gedwongen wat doen (chippen, hoefzweer uitsnijden, wond dicht nieten etc etc) en normaal gesproken krijgen ze daar toch heus niets van.
Mijn veulen moest zelfs door 3 mensen neergelegd worden om een ontstoken navel te kunnen ontsmetten. Beest heeft gekrijst als een varken, maar heeft er geen dag mentale schade van gehad. Het is juist een echte knuffeldoos.
Zolang je het gewoon vastberaden en met kalmte doet is er niets aan de hand. Als je erg onzeker bent, gaat schreeuwen, slaan of ze wel 'even een lesje zal leren', tja dan gaat het natuurlijk mis.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:03

Sizzle schreef:
Amyz, dan heeft die dame toch wel flink meer mis gedaan hoor als je daar 15 jaar problemen mee hebt :=
Haast ieder paard moet in zijn leven wel eens gedwongen wat doen (chippen, hoefzweer uitsnijden, wond dicht nieten etc etc) en normaal gesproken krijgen ze daar toch heus niets van.
Mijn veulen moest zelfs door 3 mensen neergelegd worden om een ontstoken navel te kunnen ontsmetten. Beest heeft gekrijst als een varken, maar heeft er geen dag mentale schade van gehad. Het is juist een echte knuffeldoos.
Zolang je het gewoon vastberaden en met kalmte doet is er niets aan de hand. Als je erg onzeker bent, gaat schreeuwen, slaan of ze wel 'even een lesje zal leren', tja dan gaat het natuurlijk mis.

Dr staat een , tussen, 1,5 jaar :D T is dat t dier inmiddels te koop staat, anders had ik 15 jaar overigens niet uitgesloten hoor :+
Maar gewoon de geen-gel*l-methode, niks barbaars :P En niet naar mij willen luisteren en boos op me worden toen mijn methode begon te werken. :') Tsja, al met al werd het recept voor failure. Ik ben er niet voor niks weg zeg maar, ze kon net zo min omgaan met paarden als met mensen :+

T ligt denk ik ook wel aan het paard. Mijn merrie heeft bij de fokker een wond bovenop haar hoofd gehad die door da behandeld moest worden. Sindsdien zeikerig met halster om doen, na een half jaar bij mij ging het eindelijk goed maar ze blijft haar ''momentjes'' hebben. Nou is het wel algeheel een dramaqueen hoor, eerlijk is eerlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:06

oh, dacht al....haha :D

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:10

gezien de leeftijd van het veulen, zou ik het een keer even snel doen met wat meerdere mensen.
Daarna heeeeel veel op en af doen. Blijven oefenen en vooral heel veel geduld hebben.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:18

Mijn IJslander was nog nooit iets mee gedaan.
Werd in de kudde gezet, en dat was het.
Dagen lag ik wakker ze kon nog niks wel liep onze hengst erbij en die nam haar elke keer mee naar de stal.
Daar kon ik haar aaien en van lief en lee het halster om doen let wel paardje was wel mishandeld.
Wilde een paar dagen ook geen brokjes eten.hoe mager ze ook was.
Ook de vacht in de klit hoven te lang en noem maar op.
Als ik er maar mee ging wandelen sleurde ze me de gehele wei door.
Nu is ze inmiddels in gereden en drachtig en zij was toen ze kwam een dik jaar.
Wat je het beste kan doen is je paardje bij een makke weidegenoot laten.
En met veel geduld en aandacht het proberen om doen van het halster.
En goed belonen heb geduld dan komt het goed.
Maar doe alles rustig aan laat hem eraan ruiken en anders is het makkelijker een halster met een gesp als kopstuk te gebruiken dat kun je gewoon over de neus schuiven.
Succes