Hengstenketting gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:17

Cassidy schreef:
Viennanova schreef:
Cassidy, het zal voor sommige best werken. Bij sommige paarden echter moet je gewoon boerenverstand gebruiken en een keer doorpakken.

Heb je weleens vediept in de horsenalities? Wat jij als dwars bestempeld en de noodzaak ziet om eens heel flink door te pakken, kan een binnenvetter zijn die bang is voor de trailer. Bang, maar laat dat niet zien.

Bijv.

http://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY

Kwestie van je eigen paard kennen.

Cassidy

Re: Hengstenketting gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:43

Dan had je de opmerking anders moeten formuleren: bij mijn eigen paard moet ik soms doorpakken. Zoals je het stelde was het heel algemeen, en niet iedereen kent zijn eigen paard door en door.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:03

Ik vind met longeerlijnen aan beide kanten ook niet 'goed trailerladen'. Ik geloof dus best dat jouw paard een keer vervelend gedaan heeft, ontdekt heeft dat die lijnen geen muren zijn en je nu dus op hetzelfde punt ben dan wanneer je zou laden zonder longeerlijnen.

Een paard is claustrofobisch, een kleine dichte ruimte inlopen is dus tegennatuurlijk. Elk paard heeft daar moeite mee, tot anders wordt geleerd. Het paard is dus niet 'gewoon vervelend'.
Ik zou al helemaal geen hengstenketting gebruiken, dat lost het probleem niet op. Controle heb je namelijk niet door dwang of kracht bij een paard. Dat heb je door mentaal overwicht, vertrouwen en correcte training zodat het paard snapt wat je wilt.

Je zegt dat je 2x per week de trailer gebruikt, maar hoe doe je dat dan? Is de ervaring nu niet elke keer heel vervelend waardoor het probleem verergert? En wat maakt dat je paard uiteindelijk de trailer op loopt (of springt)?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:15

hele mooie uitleg "Sassol"

Sassol schreef:
Ik vind met longeerlijnen aan beide kanten ook niet 'goed trailerladen'. Ik geloof dus best dat jouw paard een keer vervelend gedaan heeft, ontdekt heeft dat die lijnen geen muren zijn en je nu dus op hetzelfde punt ben dan wanneer je zou laden zonder longeerlijnen.

Een paard is claustrofobisch, een kleine dichte ruimte inlopen is dus tegennatuurlijk. Elk paard heeft daar moeite mee, tot anders wordt geleerd. Het paard is dus niet 'gewoon vervelend'.
Ik zou al helemaal geen hengstenketting gebruiken, dat lost het probleem niet op. Controle heb je namelijk niet door dwang of kracht bij een paard. Dat heb je door mentaal overwicht, vertrouwen en correcte training zodat het paard snapt wat je wilt.

Je zegt dat je 2x per week de trailer gebruikt, maar hoe doe je dat dan? Is de ervaring nu niet elke keer heel vervelend waardoor het probleem verergert? En wat maakt dat je paard uiteindelijk de trailer op loopt (of springt)?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:40

is er ook al eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur gekeken of naar de trailer zelf, als een paard twee keer per week meegaat en voorheen altijd goed heeft gedaan is er kennelijk iets veranderd.
Heel subtiel wordt het dan steeds erger tot je het paard er helemaal niet meer in krijgt.
Kan de chauffeur de warme-chocomelk-met slagroom-op-het dashboard-test met glans doorstaan? Past paard goed in de trailer, rammelt er niks etc?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:50

Ik zou je toch echt aanraden om de beschrijving van Eddy Modde eens te lezen. Deze kun je online opvragen. Hij beschrijft heel simpel hoe je een paard leert om VRIJWILLIG in de trailer te stappen.
Heeft bij onze pony goed gewerkt. Die wilde opeens niet meer goed in de trailer terwijl ze al een paar jaar mee ging en er ook niets geks gebeurd is. Nu we wat geoefend hebben op zijn manier gaat ze zonder problemen de trailer in. Af en toe moeten we weer even de basis herhalen en dan gaat het binnen een paar keer weer prima. Dit allemaal zonder longeerlijnen of geweld.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:34

Hengstenketting zou ik niet doen, die dingen veroorzaken pijn. Ik maak gebruik van een dually halster (touwhalster of gewoon halster kunnen ook). Dan heb je net wat meer controle dan met een gewoon stalhalster. Het feit dat je denkt dat het paard geen vervelende ervaring heeft gehad wilt niet zeggen dat dat ook zo is. Het zou best angst kunnen zijn die is ontstaan en dat jij daar niets van hebt meegekregen. Het paard heeft in ieder geval zo zijn redenen om dit gedrag te vertonen, paarden kunnen enkel door middel met hun gedrag laten weten dat er iets aan de hand is. Misschien heeft het paard ergens pijn of heeft hij last van evenwichtsproblemen of misschien is hij bang. Probeer eerst wat oefeningen zonder de trailer te doen. Ga bijvoorbeeld lopen en zorg dat het paardenhoofd naast je is. Draai je zelfverzekerd en krachtig om om het paard te laten stoppen. Doet het paard dit niet of niet snel genoeg. Zet hem dan een paar passen achterwaarts. Dit doe je door druk te geven op het halster en zodra het paard laat zien dat ie achterwaarts gaat dan laat je de druk los. Ga zo door tot hij een paar passen achterwaarts heeft gedaan. Het paard moet dus volgen als jij gaat lopen, moet stilstaan als jij je omdraait (of als hij heeft geleerd te stoppen als jij dat ook doet zonder je om te draaien) en dat hij naar achteren gaat als jij dat vraagt. Nu komt de trailer weer in beeld. Loop met je paard richting de trailer. Een paar passen voor de trailer laat je het paard stoppen en je loopt samen weg van de trailer. Gaat dit goed dan ga je verder met de volgende stap, anders herhalen tot het paard het goed doet. De volgende stap is dat je de loopplank oploopt en het touw wat langer laat zodat het paard de loopplank kan onderzoeken. Laat hem even goed onderzoeken en kijk wat hij doet. Vraag hem een enkel pasje naar voren te doen. Zodra hij dit heeft gedaan dan ga je met je paard weer bij de trailer vandaan. Weer herhalen tot het goed gaat. Ga dan steeds iets verder totdat het paard op de trailer staat. Herhaal dit proces een aantal keer en je zal zien dat je steeds iets meer kan vragen. De eerste keer vraag je bijvoorbeeld steeds een enkele stap, de derde keer lukken misschien meerdere passen. Uiteindelijk zal het paard in een keer de trailer op lopen. Zorg ervoor dat je rustig blijft. Heel belangrijk is dat als het paard doet wat jij wilt je de druk op het halster direct loslaat. Dit is een beloning voor het paard en zo zal het paard het sneller leren. Gebruik ook een lange lijn zodat het paard zich niet meteen lostrekt mocht ie gaan ineens weg willen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:57

Als je écht 100% zeker weet dat het draken is zou ik hem er letterlijk opschoppen (moet het natuurlijk geen bangerd zijn die dan helemaal over de pis is). Mijn paard deed dat namelijk ook, nu niet meer :') Als ie op de terug weg moeilijk deed gebruikte ik inderdaad een hengstenketting icm hoofdstel, weinig zin om in publiek mn paard te staan trappen en dat werkt ook prima. Doet 1 keer zeer en dan snapt ie het, probleem opgelost.

Daarna is ie er altijd weer goed op gegaan, tot ie met iemand anders meereed met een iets wildere rijstijl. Toen uiteraard met meer geduld gehandeld. Mijn paard gaat nooit meer bij een ander op de trailer dat heb ik in ieder geval wel geleerd. Inmiddels loopt ie er trouwens weer makkelijk op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:24

Heb inmiddels al aardig wat paarden de trailer op zien gaan en wat mij altijd weer opvalt is dat zo weinig mensen het paard de tijd geven.... Staat zo'n paard te kijken naar de klep waar hij maar gewoon even op zou moeten lopen, wordt dat hoofd omhoog getrokken en naar binnen gesleurd. Ook mensen die naar binnen liepen en dan halverwege zelf stiekem onzeker bleven staan.. Als ik paard was liep ik ook niet mee dan hoor :+
Zo te lezen zit er vooral tijdsdruk achter, ik kan me ergens voorstellen dat het allemaal dan wat gehaast wordt maar probeer eens ''zomaar'' te laden en neem er de tijd voor. Op die manier kun je er ook achter komen waaróm ze niet meer laadt.

Toen we mijn merrie gingen ophalen hebben we 2,5 uur gestaan. Ze was 1x eerder op de trailer geweest. Fokker had diverse cursussen met goed gevolg afgerond voor trailer laden. Paard liep de klep op, keek binnen, gooide haar hoofd omhoog en vertikte het daarna. Alle technieken zijn erop los gelaten maar uiteindelijk kwam ze gewoon omhoog en ging het halve erf over. Tijdje zitten bestuderen en geconcludeerd dat ze haar hoofd snel omhoog gooit, trailer was wat laag.....dus ze stootte haar hoofd en was er kennelijk van overtuigd dat ze niet in de trailer paste. Dus kwestie van hoofd laag houden = ontspanning = niet allerlei methodes. Ben gewoon op de klep gaan zitten en heb haar laten kijken, op de klep laten meppen, aan de kap laten snuffelen, stro laten proeven, gewoon even rustig kijken. Uiteindelijk stapje voor stapje en een duwtje op het juiste moment stond ze er met een kwartier op en nooit meer problemen gehad, loopt meestal sneller naar binnen dan ik :=

Moraal van het verhaal; zoek de oorzaak en pak die aan, kijk ook kritisch naar je eigen houding. Wat hierboven dus ook al is gezegd. Ketting lijkt me beslist niet per se de oplossing.