Mag dit? (Pension enting/ontworming)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 03:12

liedje89 schreef:
Het hoeft ook niet logisch te zijn, zolang het maar allemaal legaal is (en volgens mij mag je best 2x per jaar enten en 4x ontwormen zolang je DA daaraan mee werkt) maakt het niet uit. Als je stalbaas in het huisreglement opneemt dat alle paarden maandelijks worden ingestraald door een medium mag het ook, want het is gewoon legaal en als je het niet met die voorwaarde eens bent hoef je er niet te staan.

Dingen als opzeg termijnen langer dan de wettelijk gestelde termijn, bordjes met eigen risico etc.. Dat zijn voorwaardes die juridisch niet overeind blijven omdat dat soort dingen bij wet geregeld zijn en waar je dus met je eigen reglement niet omheen kan..

Oke ja 2x pj is legaal (paarden die internationaal lopen moeten dat zelfs).
Zal wel eens gaan kletsen daar ;), wie weet wat dat brengt ;).

Sowieso blijf ik de regeltjes krom/tegenstrijdig enz vinden :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:16

TS, nu spreek je weer over 'legaal'. P.s. zie mijn post nog even op de vorige pagina, die heb ik ff wat aangepast.

Al zou je stalhouder eisen dat je 4x per jaar je paard moet enten, ook dat is 'legaal'.

'legaal' betekent niets meer dan: 'niet in strijd met de wet'. Hij mag voor heel veel dingen bepalen wat er in dat contract staat en waar jij je als gebruiker v/d stal aan dient te houden.

Ik vind de regels ook 'stom' en 'krom', maar kan ze vanuit een (grote) paardenhouderij wel begrijpen; laat iedereen z'n gang gaan en dan wordt het 1 grote bende en heb je als stalhouder nergens meer controle of grip op.

Maar dat is dus ook precies de reden waarom ik zo blij ben dat ik alle 3 mijn pony's op een 'eigen' stuk weiland vlakbij huis heb staan. Ik doe alles zelf en ik bepaal álles zelf.

Ashley5760

Re: Mag dit? (Pension enting/ontworming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 03:28

Snap ik heb normaal ook alles thuis maarja ivm studie staat er nu dus 1 op pension. Nooit gedacht dat daar zoveel bij komt kijken gezien thuis veel dingen "vanzelfsprekend" zijn.

Mail van enting kregen we dinsdag, als je al geënt had was dat prima en als je ivm wedstrijd na het weekend wilde enten ook maar dan waren kosten hoger (omdat er dan speciaal voor 1 paard komt).
We zien het morgen wel, ben benieuwd ;).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:32

regels van de stal waar je staat. Misschien dat je kunt overleggen laten enten door jouw arts (ivm de kosten), maar niet 2x enten zal wellicht niet toegestaan worden op die stal.

je kiest en voor en staat op die stal of zoek een andere stalling waar dit niet hoeft.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:00

DAMWolf schreef:
Mijn paardje gaat ook verhuizen, en op de nieuwe stal worden er mestonderzoeken gedaan en niet ontwormd. Omdat die erg onbetrouwbaar kunnen zijn doe ik dit liever niet en ontworm hem 1x in het half jaar met elke keer een verschillende ontwormingspasta en 1x in het jaar d.m.v. bloed trekken. Mijn paard heeft nog nooit wormen gehad en graag blijf ik het op deze manier doen. Helaas mag dit niet, en zit ik dus vast aan elke 3 maanden een mestonderzoek..

Geef je toch gewoon een wormspuit als je aan het buiten rijden bent? Ze kunnen je echt niet verbieden om een spuit te geven daar het andere paarden echt niet schaad, vind het beetje krom.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:06

vind dat altijd een lastig punt, stel dat zij elke jaar vast januari en juli enten, en jouw paard is in september al gedaan krijgt hij nog meer rotzooi in z'n lijf gepompt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:28

Hoe dan ook weet inmiddels dat mijne (op verzoek) niet geent wordt vandaag :). Dus dar is geregeld volgende week even kletsen over ontwormen enzo

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:36

Aan de ene kant vind ik het juist wel goed dat een stal het gewoon geregeld heeft. Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om te zeggen dat het hun probleem niet is en zoek het maar uit.

Ik zou het alleen zelf niet zo heel prettig vinden om verplicht twee keer per jaar te moeten enten tegen influenza, tetanus én rhino. Het is begrijpelijk dat ze het doen, omdat die enting meen ik alleen zin heeft als alle paarden geënt zijn, maar toch. Hier heb je echter voor getekend en dat zijn nu eenmaal de regels van die stal, dus ik denk dat je het er mee zult moeten doen als je daar wilt blijven staan.

Wat betreft het ontwormen kan je misschien voorstellen dat in plaats van een algehele ontworming vier keer per jaar dat er vier (of misschien zelfs vaker) mestonderzoek gedaan wordt van alle paarden? Dan staan toch alle paarden onder controle en werk je de resistentie niet in de hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:38

Rhino heeft alleen nut als het minstens 2x per jaar gebeurd. Influenza werkt geen jaar, dus daar kan ik ook nog inkomen. Tetanus is een beetje onzin 2x pj.
Is het misschien een stal waar ook paarden staan die internationaal starten? Dan hebben ze de regels voor het enten daarvan gewoon als richtlijn genomen.
Het feit dat je paard nooit in de wei mag vind ik trouwens een stuk akeliger dan dat 4x pj ontwormen :o

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:40

Toch vind ik het wel goed hoor dat ze dit serieus oppakken. Je kunt natuurlijk even voorleggen dat het wel goedkoper kan. Daar heeft iedereen profijt van.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:42

Sizzle schreef:
Rhino heeft alleen nut als het minstens 2x per jaar gebeurd. Influenza werkt geen jaar, dus daar kan ik ook nog inkomen. Tetanus is een beetje onzin 2x pj.
Is het misschien een stal waar ook paarden staan die internationaal starten? Dan hebben ze de regels voor het enten daarvan gewoon als richtlijn genomen.
Het feit dat je paard nooit in de wei mag vind ik trouwens een stuk akeliger dan dat 4x pj ontwormen :o

Dan is het ook vreemd dat de knhs 1x pj influenza voorschrijft...
Nee niet internationaal op dit moment

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:44

JJane schreef:
Toch vind ik het wel goed hoor dat ze dit serieus oppakken. Je kunt natuurlijk even voorleggen dat het wel goedkoper kan. Daar heeft iedereen profijt van.

Ja maar je kunt het (denk ik) ook overdrijven.
rhino moet 2x per jaar
Influenza 1x tenzij je internationaal rijdt
En laatst zij dierenarts tetanus moet om het jaar.
Knhs schrijft alleen influenza voor.
Om dan alles 2x per jaar te geven....
Bivendien zijn er door titerbepalingen inmiddels bewijzen dat entstoffen tot soms wel 7 jaar (op 1x enten) voldoende doorwerken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:45

Je stal spreekt zichzelf niet tegen op het punt van enten. Voordat je paard daar kwam moet het minimaal volgens de knhs-regels geënt zijn. Vanaf aankomst 2x per jaar.

Bij ons op stal wordt vanuit stal 1x per jaar geënt. Vaker mag natuurlijk. Mijn paard mag haar eigen schema houden, maar daardoor betaal ik en een andere stalgenoot dus wel meer voorrijkosten, omdat wij niet bij de grote groep zitten. Ontwormen wordt door de stal iom de dierenarts gedaan. Vind het juist wel handig.

ben wel benieuwd waarom ze akkoord zijn gegaan met het niet enten van jouw paard... ga je dis nu zelf laten doen zodat het goedkoper is, of ent je nu gewoon helemaal niet?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:49

Jawel hij wordt sowieso geent volgens knhs, tetanus rhino kan nu geen kwaad (nog niet gedaan) maar of ik influenza en tetanus 2x per jaar doe weet ik niet (rhino moet anders heeft het geen zin).
Doe het volgende week zelf omdat het mij teveel scheelt en ik hem graag gelijk houdt met mn paarden thuis gezien deze volgend jaar met "pensioen" gaat en ik dan weer een jonge krijg

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:49

Maar dan bespreek je het toch? Het klinkt als mensen die het gewoon heel netjes willen doen. Als er dus goeie argumenten zijn om het beter en goedkoper te doen dan moet dat toch gewoon bespreekbaar zijn?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:51

Ja hoor dat goedkoper kan ik voor hen niet regelen (ja minder enten scheelt al een hoop ;)).
Maar ga komende week ff langs ook mbt ontwormen want dat zal er ook wel aankomen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:55

Misschien kun je voorstellen dat jij iedere keer bewijst dat je paard wormvrij is door een mestonderzoek?

Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent hoor, ik ben zelf nogal een zeikerd wat betreft alles wat bij mijn paarden naar binnen gaat. :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:00

Ik vind het nogal flauw om hier zo'n topic over te maken terwijl je het nog niet eens bij de staleigenaren onder de aandacht hebt gebracht. Je zet hier neer het niet eens te zijn met hun regels (waar je overigens zelf voor hebt getekend) en vraagt mensen hier om hun mening. Maar je hebt geen navraag gedaan en je kunt dus ook niks zeggen over de redenen. Ik had het netter gevonden als je eerst naar de redenen had gevraagd bij de staleigenaren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:01

Mestonderzoek is niet 100%
Paard kan gewoon wormen hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:04

Gypsy: dat was m'n plan ook

Chevax: ik vraag niet om meningen alleen of een contract (waarbij contracten verschillen en nog huisregels blijken te verschillen) rechtsgeldig is of niet. Dat iedereen hier wat vind heb ik verder weinig aan ;). Bovendien wordt nergens vermeld om welke stal het gaat.

Little_king dat klopt alleen (moet ik nakijken) heeft dat met stadium van wormen te maken geloof ik (zomer/winter) dus als je vaker onderzoek zou den zou er altijd wel een keer iets uit moeten komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:07

Horzellarf bijvoorbeeld komt nooit uit een onderzoek.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:07

Ik zeg ook niet dat je vraagt of het rechtsgeldig is, ik zeg dat ik het flauw vind dat je een topic opent over iets waar de staleigenaren waarschijnlijk meteen antwoord op kunnen geven. In mijn ogen kun je beter overleggen met de betrokkenen voor een topic op Bokt te openen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:11

chevax schreef:
Ik zeg ook niet dat je vraagt of het rechtsgeldig is, ik zeg dat ik het flauw vind dat je een topic opent over iets waar de staleigenaren waarschijnlijk meteen antwoord op kunnen geven. In mijn ogen kun je beter overleggen met de betrokkenen voor een topic op Bokt te openen.

Dat mag je vinden ;). Ik ben inmiddels achter dat er 3 contracten in omloop zijn dus dat ga ik zeker voorleggen volgende week.
Daarnaast ben ik van mening dat het altijd nog slimmer is om adviezen/ervaringen in te winnen van mensen in dezelfde situatie, een staleigenaar heeft immers andere (ook gegronde) belangen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:28

Hier mijn ervaring. Ik heb altijd een paard bij anderen in stalling gehad. Sinds 1975 (dit als antwoord op je vraag sinds wanneer). Dus dat is al heel lang. Het is in mijn geval altijd zo geweest dat de hele stal in een keer gedaan werd, zodat er geen onduidelijkheid kon bestaan over het wel of niet ontwormd zijn, danwel ge ent zijn.
Er werd altijd twee keer per jaar een enting gegeven (in het voorjaar en in het najaar) en vier keer per jaar een ontworming. Steeds wel verschillende wormbestrijding. Het werd afgewisseld wegens bestrijden van immuniteit.

Mestonderzoek is pas redelijk betrouwbaar als er een langere tijd (een aantal weken) dagelijks onderzocht wordt. Niet iedere dag zijn dezelfde hoeveelheid eitjes in de mest te vinden. Dus veel onderzoek is nodig, anders is het gewoon niet echt betrouwbaar. Bloedwormen zijn lastig te ontdekken door mestonderzoek (volgens mij is dat eigenlijk niet te ontdekken). Horzellarven zijn ook niet makkelijk te vinden.
Dat is de reden om preventief te ontwormen. Wormen/parasieten hou je altijd wel een beetje maar dan hou je ze redelijk onder controle.

Wormbesmetting kan ook/juist op stal, in de stapmolen of in het bos plaatsvinden. Omdat er van verschillende dieren mest ligt en de parasieten niet stil zitten, maar wachten tot er een geschikte gastheer voorbij komt.

Een contract is in principe altijd rechtsgeldig, tenzij strijdig met de wet (even kort en eenvoudig gezegd). Er zitten juristen op bokt die hier meer over kunnen vertellen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:07

DAMWolf schreef:
Mijn paardje gaat ook verhuizen, en op de nieuwe stal worden er mestonderzoeken gedaan en niet ontwormd. Omdat die erg onbetrouwbaar kunnen zijn doe ik dit liever niet en ontworm hem 1x in het half jaar met elke keer een verschillende ontwormingspasta en 1x in het jaar d.m.v. bloed trekken. Mijn paard heeft nog nooit wormen gehad en graag blijf ik het op deze manier doen. Helaas mag dit niet, en zit ik dus vast aan elke 3 maanden een mestonderzoek..

Bestel Equest uit Ierland en geef dat dan tenminste