Wie wast zijn winterdekens nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:19

Ik laat mijn rambo na ieder seizoen wassen in Beek en donk en nu na 7 seizoenen is de deken nog waterdicht alleen de vulling wordt dunner en de deken begint nu echt te slijten

Gini

Re: Wie wast zijn winterdekens nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:56

Ik snap niet dat mensen ze na het seizoen niet wassen. Ik heb mijn fleece deken nu vier keer een dag opgehad en dat ruik je al als dat deken dan thuis ligt. Ik kan me niet voorstellen dat je een intensief gebruikt winterdeken zomaar even opvouwt en in de kast legt, vind ik echt een beetje vies. :o

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:02

de fleece, wollen en staldekens paasen nog precies in de wasmachine (mt185)
de outdoordekens worden na de winter weggebracht. gewassen en weer waterdicht.
wel zo fris voor pony. en fijner voor et opbergen ivm de geur.

vliegendeken was ik zelf

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:05

Ik vroeg dit mij ook al af.

Ik heb in 2013 allemaal nieuwe dekens gekocht en dacht nog zou ik die ook nu ook al binnen een jaar moeten wassen. Als hij ze allemaal gaat dragen.
De 200 gram heeft Lorenz al een tijdje op omdat het weer stabiel bleef. Maar de deken is gekocht na de zomer.
Dus toch maar wassen ook al is het binnen een jaar?

De andere dekens zijn liners die kunnen dus wel in de wasmachine als ik het zo lees (de onderdekens dan)

De regendeken 0 gram van horseware heeft hij nu nog niet op gehad....ja moet je die dan straks ook laten wassen? Kan ik overnadenken als hij hem een tijdje op heeft gehad.

Ik heb nog wel een rhino deken 0 grams is op 2 plekjes niet meer waterdicht gekocht op de bokt markt maar bleek dus niet goed waterdicht.
Deze laat ik nog wel wassen en waterdicht maken en hoop dan dat deze deken dan wel even nog meegaat.
En kan wisselen als de 0 grams horseware deken een keer erg nat is geregend.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 21-01-14 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:07

Ik was ze zelf :D
Afbeelding

Naar de wasserette durf ik ook niet, ben veel te bang dat ze niet meer waterdicht zijn daarna. Dus in de zomer hang ik de waslijn op en gaan alle winterdekens onder de HD (met Rambowash) door.

Dunnere dekens, en meestal de liners ook, stop ik wel in de wasmachine.
En in de winter was ik alle vliegendekens (wel in de wasmachine :D ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:10

Ik kiep alles thuis zelf in de wasmachine, dikkere dekens moeten wel drie keer achter elkaar omdat er anders vuil in de plooien blijft maar zo blijft het financieel en praktisch behapbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:11

Gini schreef:
Ik snap niet dat mensen ze na het seizoen niet wassen. Ik heb mijn fleece deken nu vier keer een dag opgehad en dat ruik je al als dat deken dan thuis ligt. Ik kan me niet voorstellen dat je een intensief gebruikt winterdeken zomaar even opvouwt en in de kast legt, vind ik echt een beetje vies. :o

Ik borstel ze helemaal uit zodat alle zand en mest er af is, hang ze uit om te luchten, en dan gaan ze op stal in een kast. Als je ze binnen legt kan ik me voorstellen dat je ze gewassen wilt hebben, maar wij hebben op stal ruimte zat :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:13

Gewoon 1x per jaar.
Heb mijn paard pas 2 maanden, en heb nu 4 dekens voor hem(1 staldeken, 1 dikke winterdeken, 1 150 grams winterdeken en een 0 grams regendeken)

Regendeken kan ik gelukkig gewoon afspuiten als ie erg vies is, maar die heeft hij nog niet opgehad, is iets voor volgend jaar.
De staldeken heeft hij vorig jaar al opgehad(ik heb hem ook een tijd gereden voor ik hem kocht dus zat er niet mee dat ik zijn 'vieze' dekens meekreeg), heeft hij nu ook anderhalve maand opgehad maar vond 'm toch wel errug vies worden dus die is samen met de winterdeken naar de wasserij gegaan. Nu heeft hij dus die 150 grams op en die word ook meteen gewassen zodra ik die niet meer gebruik want die ik ook lekker smerig nu :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:14

Ik laat ze 1x per jaar wassen. Buitenkant maakt niet zoveel uit, die is zo weer vies. Maar de binnenkant vind ik wel fijn dat deze schoon is. Zit toch veel huidvet etc aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:21

Na elk seizoen sowieso :j
Soms ook tussendoor. Het is niet de buitenkant waarvan ik het erg vind dat deze vies word, maar het ingetrokken zweet, talg en eventuele schimmels die daar lekker zitten te broeien.
Ik heb bij mijn Rhino en Bucas nog nooit gehad dat ze daarna water doorlieten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:22

Het kan best dat je watervaste laagje eraf 'slijt' door het wassen, daarom kun je het het beste waterdicht laten wassen(mijn staldeken heb ik gewoon laten wassen en de buitendeken waterdicht), of zelf met waterdichte spray helemaal nagaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:51

Als je je dekens niet thuis opbergt, hoef je je om de stank ook niet druk te maken :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:00

Mijn paarden hebben in de winter geen dekens om, maar in de zomer draagt mijn twenter een eczeemdeken. Na een week begint het al te ruiken (ik veronderstel dat de hoge temperaturen voor iets tussen zitten...) en minstens om de drie weken gaat het deken in de wasmachine.

Als ik haar manen gewassen heb met de eczeemshampoo, en er komt een lucht uit het deken als ik het weer wil opdoen, dan leg ik gewoon een reserve op, en wordt het deken eerst gewassen. Zie ik dat ze na een dag of twee alweer een gigantisch vieze plek heeft, was ik het opnieuw; al is het maar om de vliegen en insecten weg te houden van de geur :o

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:10

Ik heb pas een extra wasmachine gekocht voor de dekens, zodat ik deze zelf kan wassen, ideaal!
De winterdekens heb ik wel meerdere keren moeten wassen voordat ze schoon waren. Ben nu van plan om ze na het seizoen nog een keer te wassen en dan de kast in.

Eczeemdekens was ik vaker, op de ene of andere manier beginnen deze altijd al snel te stinken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 06:42

Hoeveel kg is jou wasmachine _Cher?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:22

Ik laat ze wassen eens in de 3-4 jaar heb echter alleen Rambo's dus mochten ze niet waterdicht terug komen dan zijn ze toch paar jaar oud

De oudste rambo is nu ruim 10 jaar helemaal water dicht en 2x gewassen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:35

ik heb jaren mijn dekens weg gebracht bij een paardenzaak en altijd schoon en waterdicht gehad
helaas is de winkel er niet meer, en heb ze bij een andere winkel gebracht waren 2 WB deken en allebei niet waterdicht meer
en het waren nieuwe dekens [ dure dekens] -O-
ik spuit/borstel ze thuis onder de slang af en laat ze drogen en klaar
gelukkig heb ik geen vies paard en is hij erg schoon op stal,dus geen grote pies en poep vlekken

ik durf ze niet meer weg te brengen :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:41

mirgino schreef:

Idem, vorige winter een nieuwe deken laten wassen ivm warmere deken op, kreeg hem terug: precies gemaakt van schuurpapier. Hadden ze hem in de droger gedaan?!!! 8)7

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:55

mirgino schreef:
ik heb jaren mijn dekens weg gebracht bij een paardenzaak en altijd schoon en waterdicht gehad
helaas is de winkel er niet meer, en heb ze bij een andere winkel gebracht waren 2 WB deken en allebei niet waterdicht meer
gelukkig heb ik geen vies paard en is hij erg schoon op stal,dus geen grote pies en poep vlekken

Heb je wel een flesje bucas of rambo wash meegegeven dan? Dit doe ik altijd met mijn dure dekens, staat op op de garantie van de dekens dat ze gewassen moeten worden met dit spul anders kunnen ze de waterdichtheid niet meer garanderen. Nu ik dit doe, en ze zelf nog eens waterdicht spuit met bucas conditioner nooit meer lekkende dekens. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:15

CK88 schreef:
mirgino schreef:

Heb je wel een flesje bucas of rambo wash meegegeven dan? Dit doe ik altijd met mijn dure dekens, staat op op de garantie van de dekens dat ze gewassen moeten worden met dit spul anders kunnen ze de waterdichtheid niet meer garanderen. Nu ik dit doe, en ze zelf nog eens waterdicht spuit met bucas conditioner nooit meer lekkende dekens. :j

nee, dat heb ik niet meegegeven.
bij de eerdere winkel wasten ze de deken met bucas middel.
als er gezegd word dat ze de deken behandelen voor waterdichtheid neem ik aan dat ze daar goede middelen voor gebruiken.
en zelf wasmiddel meegeven werkt niet, waar ik ze heen gebracht had wast niet zelf maar stuurt ze op

maar zelf met de slang schoonmaken gaat prima, nooit zo fris als vroeger maar wel schoon.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:26

Staldekens, onderdekens, vliegendekens en fleecedekens gaan hier gewoon in de was als ze vuil zijn. Maar waterdichte dekens niet hoor. Al teveel lekkende dekens gehad. Na het gebruik gewoon even een dagje buiten in de zon & wind laten hangen, zand eraf borstelen en dan terug in de zak. Gaat prima!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:29

Waar wassen jullie de dekens dan? Ik las hier dat soms de dekens niet meer waterdicht terug komen. Dat is natuurlijk wel belangrijk bij een waterdichte deken :) Omdat je door de dekenwasserijen de dekens niet meer zien kan, hierbij de vraag aan bokt: Waar weten jullie zeker dat de dekens waterdicht weer terug komen?

kayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:31

Wij wassen alle dekens die we hebben zelf. Waterdicht laten maken bij een bedrijf in de buurt, is niet gelukt helaas. Dus nu wassen we alles gewoon zelf in onze wasmachine (is trouwens niet super goed voor je wasmachine..)

Daarna kort in de droger (ongeveer kwartier en op laagste temperatuur) en dan buiten laten drogen in de wind en zon.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:10

Hier laat ik ze nooit wassen, is gewoon te duur voor 4 paarden die gewoon teveel dekens hebben :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:52

SuperAssie schreef:
Het kan best dat je watervaste laagje eraf 'slijt' door het wassen, daarom kun je het het beste waterdicht laten wassen(mijn staldeken heb ik gewoon laten wassen en de buitendeken waterdicht), of zelf met waterdichte spray helemaal nagaan.

Dat zal het niet zijn, de stof zélf is aan de onderkant voorzien van een coating die waterdicht is, net als ski kleding. Bij de Rhino zit er een waterdichte laag tussen de toplaag en de voering. Je kan als extra de deken insprayen waardoor het water er afparelt. Alleen denk ik dat die laag niet lang blijft zitten als het paard er dagelijks mee rolt.

Trouwens, ze adviseren om waterdichte dekens NIET te centrifugeren maar nat uit te hangen. Centrifugeren tast wel de waterdichte laag aan.

Zelf heb ik de 0 grams Rhino icm verschillende liners. Ideaal want ik kan alles zelf wassen. Dat scheelt weer in de kosten :)

De liners gaan in de was als ze vies zijn, de regendeken aan het eind van het seizoen.