Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
EMMAxSAMMY schreef:en ook nog:
dit gedrag straffen of afstraffen werkte totaal niet..
heb het langzaam voorbij laten gaan, ging zij steigeren? stapte ik af en eerst 10 stappen gelopen ernaast en weer erop gaan zitten..
heb zelfs avonden gehad dat ze een uur lang het weigerde een bepaalde hoek van de bak door te gaan? er was ook niks anders aan die hoek dan normaal..

geerke schreef:EMMAxSAMMY schreef:en ook nog:
heb het langzaam voorbij laten gaan, ging zij steigeren? stapte ik af en eerst 10 stappen gelopen ernaast en weer erop gaan zitten..
heb zelfs avonden gehad dat ze een uur lang het weigerde een bepaalde hoek van de bak door te gaan? er was ook niks anders aan die hoek dan normaal..
afstraffen helpt niet?Hoe weet een paard dan dat dat gedrag niet gewaardeerd word?
Als mijn paard steigerend op mij afkomt in de wei,dan ga ik toch niet braaf roepen?
Hoe corrigeer jij je paard als hij iets doet wat niet mag TS?
Als je nooit laat weten dat het niet mag is het eind zoek,dan walst hij gewoon over je heen.En dat is al aan het gebeuren.

geerke schreef:EMMAxSAMMY schreef:en ook nog:
afstraffen helpt niet?Hoe weet een paard dan dat dat gedrag niet gewaardeerd word?
Als mijn paard steigerend op mij afkomt in de wei,dan ga ik toch niet braaf roepen?
Hoe corrigeer jij je paard als hij iets doet wat niet mag TS?
Als je nooit laat weten dat het niet mag is het eind zoek,dan walst hij gewoon over je heen.En dat is al aan het gebeuren.
Rob11 schreef:Ik denk niet dat hij erges pijn heeft.
Het rare aan dit verhaal is dat hij zo veranderd is.
Ik moet wel zeggen dat ik het de laatste maanden een beetje aan hem voelde dat hij veranderde.
Maar dit was slechts sporadisch.1 keer per maand.
Maar zoals nu had ik niet van hem verwacht.
Nu voel ik het 2-3 keer per week aan hem.En het word alleen maar erger.
Vooral het steigeren bij het in de wei zetten maakt mij ongerust.
Nog een voorbeeld,maar natuurlijk van minder belang.
Als ik bij hem aan de wei kwam,en ik floot op hem.
Riep hij altijd.
Dit doet hij ook niet meer.
Joolien schreef:Ik denk dat er bij jou iets veranderd is en dat het paard daarop reageert. Blijkbaar geef jij je paard de ruimte om de leiding over te nemen en dominant te worden en hij is langzaam de grens op gaan zoeken. Daar heb jij m niet snel genoeg in gecorrigeerd, je kunt wel gecorrigeerd hebben maar als je dat niet met volle overtuiging of angstig bent neemt je paard je niet serieus. Als jij daardoor steeds onzekerder wordt krijgt jouw paard des te meer de ruimte om dominant te worden. Hij neemt je als het ware niet serieus en waarschijnlijk geef jij verkeerde signalen af.
Edit: wat te doen, zoek iemand die je kan helpen om weer de leiding over te nemen en te leren werken met lichaamstaal. Grondwerk dus ja maar dan geen zweverig gedoe, iemand die weet waar ze mee bezig is.