Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:24

Hoelang mochten/konden jullie niet rijden?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:59

Gabbe schreef:
Hoelang mochten/konden jullie niet rijden?

9 maanden.

Wat zijn er veel mensen die hun rug gebroken hebben na de val van een paard. Gelukkig is iedereen die gereageerd heeft er goed vanaf gekomen d.w.z. zonder dwarslaesie.
Het is toch maar een gevaarlijke sport eigenlijk :+

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:06

Ik heb mijn rug niet gebroken gehad met paardrijden, maar mijn hele schouder stuk inclusief uit de kom. Tsja werd tegen de houten bakrand aan geknald. Ben 2 weken te vroeg weer op het paard gestapt en dus ook 2 weken te vroeg die band af gedaan.. Spijt van, want ik zit nu nog steeds met pijn dat regelmatig heftig terug komt. -O-

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 09:07

Ik heb 8 weken niet kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:57

Ik kon 6 weken niet rijden omdat ik in 't corset zat, en daarna mocht ik officieel nog 6 weken niet rijden en daarna pas rustig aan weer stappen en verder kijken. Maar eigenwijze trút dat ik was zat ik er 2 weken na het verwijderen van m'n gipscorset er alweer op om even uit te stappen :=

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:09

Ik heb 3 maanden gips gehad (ongeveer 12 weken) en daarna dezelfde tijd revalideren, dus fysio en vooral géén paardrijden. Mijn breuk was onstabiel, wellicht dat mijn periode daardoor wat langer geduurd heeft, valt me wel op dat veel mensen toch heel snel dingen zijn gaan doen, heb me netjes aan de voorschriften gehouden. Na het halfjaar zat ik wél weer snel op het paard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:44

Ik zat na 7 maanden er weer op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:50

Mijn breuk is stabiel heb ook geen corset ect ik mag nu nog 4 weken niet rijden en heb dan 9 weken niet gereden dit omdat als ik nu val kans heb op een dwarslaesie en heb geen vertrouwt paard meer ben opzoek naar een nieuwe dus nog even geduld.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:14

Ik heb in augustus 2010 twee ruggewervels verbrijzeld en deze zijn vastgezet met titanium schroeven en staven. Deze zitten er nog in, wat betekent dat er in totaal 4 wervels aan elkaar vastzitten (tussen mijn schouderbladen zeg maar). Echt pijnvrij zal ik denk ik nooit meer worden, maar ik kan wel gewoon alles. Vooral 's avonds geeft het vaak een soort "zwaar" gevoel of zo; alsof er een soort plakkaat in mijn rug zit op de plek van de breuk(en).

In het begin heb ik helemaal geen therapie gehad, maar op een gegeven moment liep ik toch vast (bijna letterlijk). Ik ben toen eerst bij een manueel therapeut geweest, maar dat vond ik onprettig. Ben daarna bij de osteopaat beland en die man is echt mijn redding geweest! Ik ga nu elke 8 weken. We hebben geprobeerd langer er tussen te laten, maar dan ga ik weer vastlopen. Hij verklaart het als volgt: je ruggegraat bestaat uit allemaal losse blokken (wervels) die allemaal onafhankelijk van elkaar bewegen en elkaar uitbalanceren. Doordat er een stuk van mijn wervelkolom vast zit, is hier een starre, onnatuurlijke kromming ontstaan, waar de rest van mijn ruggegraat voor moet compenseren. Ik heb dus ook idd vaker last van de plekken er boven en er onder (nek en onderrug) dan van de plek zelf, want die zit vast :D . Elk geval is natuurlijk anders, maar ik heb dus echt enorm veel baat bij de osteopaat!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:28

Ik ben na 4 weken weer heel even op de rug van onze quarter gekropen. Alleen stappen. Ik merkte toen dat de rest van de spieren dat toch wel heel erg fijn vonden.
De week er na heb ik op onze appaloosa een paar rondjes gestapt en de dag er na een klein stukje in een zeer langzame verzamelde draf gereden.
De week daarna heb ik wat flinkere draf gedaan, maar dat was alles behalve een succes. Dus nu al 3 weken er niet meer op gezeten. Maar zaterdag wil ik het weer gaan proberen.
Hopelijk kan ik dan weer beter zitten, de vorige keren merkte ik dat ik erg 'voor op' zat met een holle rug.

Zijn er meer mensen die merkte dat ze niet goed konden zitten de eerste tijd?

Ik heb overigens vandaag een zit bal gekocht, ik hoop dat dat gaat helpen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:07

Ik heb een compressiefractuur gehad op L1, was niet heel ernstig. Ik heb 6wk een corset gehad en daarna gerevalideerd bij een Ceasartherapeut. Ik had voor de val zeer veel (lees: bijna altijd) last van mijn onderrug, en daarna *klopt af* nooit meer gehad. Het inzicht dat ik van de Ceasartherapeut heb gekregen in hoe te bewegen in de dagelijkse dingen (en bijv. ook mesten, vegen) is voor mij dus onbetaalbaar geweest :)! Ik heb overigens alleen de eerste paar dagen na de val last van mijn rug gehad in de zin van pijn, daarna best lang een soort vermoeidheid in mijn rug gehad. Het revalideren ging voorspoedig en zat dan ook na een week of 8 weer op m'n paard (om echt te rijden, toen ik na wk6 groen licht kreeg om weer wat te gaan doen was ik meteen op gekropen om gewoon weer even te zitten :Y)

Op mijn werk zit ik op een 'wiebelkruk' en heb ook lang op een fitnessbal gezeten, niet zozeer vanwege mijn rug maar meer omdat ik het zat was op een stoel. Ik kan me wel voorstellen dat dat positief bijdraagt als je toch nog last hebt!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:52

Interessant topic, ik lees ook even mee :)

@estella81, vervelend dat je er na 2 jaar nog zo last van hebt! Maar zoals hierboven ook al wordt gezegd, helaas herkenbaar :(

Ik heb in de zomer van 2009 twee ruggenwervels gebroken gehad (L1 en L2) door een busongeluk. Ben er erg goed vanaf gekomen, want het waren stabiele breuken. Brace aangemeten gekregen en dmv rust zou het allemaal goedkomen. 3 weken mocht ik alleen maar liggen, daarna langzaam opbouwen met fysio. 2 maanden na ongeluk mocht ik alles weer. En kon ik alles weer, gelukkig:) Na 3 maanden mocht ik weer te paard.

Nu is het 4,5 jaar later en helaas merk ik het nog steeds. Het is niet dat ik verschrikkelijke pijn heb, maar ik ben altijd vermoeid in mn rug en hij zit regelmatig vast. Het is echt een spierenkwestie, die hebben een klap gehad en zijn nooit meer de oude geworden. Ook met paardrijden heb iker last van, spanning slaat snel in de rug. Heup zit vast, omdat mijn lichaam compenseert dat ik een zwakke rug heb.

Zomer vorig jaar besloten dat ik er echt wat aan moet doen, dus begonnen met fysio op de flexchair. Heeft me ontzettend geholpen! Gaf inzicht in feit dat ik overal in mn lichaam compenseer, terwijl ik dus rug en buikspieren moet trainen voor de core stability. Ben dus begonnen met pilates en dat bevalt heel goed!

Ik mag echt van geluk spreken, heb ook geen pijn en kan alles gewoon. Maar, je rug breken blijft je volgens mij je hele leven achtervolgen. Arts zei dat rug even sterk is als voorheen en dat geloof ik ook wel, toch denk ik dat het een zwakke plek blijft :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:04

Ik heb ook een compressiebreuk opgelopen. De arts vond het beter dat ik met 7 weken weer op het paard stapte, omdat mijn spieren weer sterk moesten worden om de breuk min of meer op te vangen.
Ik merk zelf dat als ik lang niet rijd ook meer last van mijn rug heb dan wanneer ik regelmatig rijd. Dus paardrijden is behalve ontspanning ook nog therapie :)
Het is nu wel al weer bijna 25 jaar gelden. Ik merk wel dat het nu een zwak punt is, maar er valt prima mee te leven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:33

Ik ben ook vrij snel weer rustig aan gaan rijden en dat voelde echt goed :j . Vooral stappen maakt de spieren in de rug lekker los. Nou heb ik wel paarden met vlakke gangen (Paints, dus herken wel wat SmidjeJollie zegt :D ) .

Een breuk en/of een fixatie verandert je lijf permanent en ik heb dus ook ondervonden dat mijn zit na mijn ongeluk heel anders is geworden. Daar heb ik nog steeds hulp bij, want uit mezelf zit ik nu snel scheef en te ver naar achteren met mijn bovenlijf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:18

Geen gebroken wervel maar de haakjes ervan afgebroken.
Te lang doorgelopen waardoor ik een wervelafglijding kreeg en 1 wervel naar links was weggedraaid.
Dit is in 2 operatie's hersteld.
De eerste via de rugzijde, plaatjes en schroefjes om de boel weer vast te zetten.
2e operatie (5dgn na de 1e) via de buikzijde en daarbij hebben ze een cage geplaatst op de plaats van een tussenwervelschijf. De cage hebben ze opgevuld met bot van m'n bekkenkam.
Na 11 dgn mocht ik eindelijk weer naar huis.
Heb wel 3 maanden een gipscorset moeten dragen, maar gelukkig mocht deze wel af met slapen.
Daarna nog wel een hele tijd nodig gehad om te revalideren. Best lang last gehad van flinke uitstraling en deels gevoelloos been.
Na anderhalf jaar kreeg ik pas weer groenlicht om te mogen rijden.
Maar dat voelde de eerste keer echt niet goed! Kreeg daarna weer uitval in m'n benen.

Ondertussen zijn we nu 4.5 jaar verder. Rijden gaat weer, maar ik heb evengoed tijden dat het niet gaat, maar dat lijkt voornamelijk wel zo te wezen met kouder weer.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:39

Was bij jullie ook opeens de pijn veel minder? Vorige week kon ik haast niet op of neer en nu sinds zaterdag heb ik vrij weinig pijn alleen 's avonds vind het een beetje eng wacht eigenlijk tot er weer een klap komt en het weer erger word.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:42

Gabbe, dat klopt. Geniet er van;-) is ineens veel minder. Maar deze hoeveelheid die je nu voelt, bleef bij mij lang aanhouden.. nam heel licht af...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:53

Geniet ervan dat het even weg is of dat het weg blijft? De pijn die ik nu heb is te vergelijken met de pijn die ik had bij de hernia. Is vrijdag 6 weken geleden dus zou idd van af nu wel stuk beter moeten gaan als het goed is zijn de breuken geheeld nu.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:58

Gabbe schreef:
Geniet ervan dat het even weg is of dat het weg blijft? De pijn die ik nu heb is te vergelijken met de pijn die ik had bij de hernia. Is vrijdag 6 weken geleden dus zou idd van af nu wel stuk beter moeten gaan als het goed is zijn de breuken geheeld nu.

Ik heb helse pijn gehad en ik verwacht dat dat voor jou niet veel anders is geweest. Ik was ook bang dat toen de pijn snel afnam, hij ook snel weer terug zou komen. Dat is niet gebeurd en daar ben ik erg blij om. Ik hoop dus dat het bij jou ook wegblijft (in hoeverre het natuurlijk weg is, alles in verhoudingen).

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:04

Ja zou mooi zijn! Heb idd helse pijn gehad en heb echt geen lage pijngrens maar dit was echt verschrikkelijk denk ook wel omdat het de onderste zijn Dus zitten was ook drama. Heb tussen door een dag of 2 gehad dat het opeens 'weg' was maar kwam toen keihard terug en nu is dus al sinds zaterdag rustig dus hoop dat het zo blijft:) mag ook officieel over twee weken weer te paard maar mag niet van me ouders zolang ik veel pijn heb;)

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:24

Ik heb eind juli mijn rug gebroken, een dubbele breuk op de L1. Heb 2dagen plat gelegen in het ziekenhuis, de derde dag werd een corset aangemeten en mocht ik naar huis. Ik heb zes weken bijna alleen op bed gelegen, hierna mocht ik meer bewegen en de corset afbouwen. Ik heb wekelijks fysio gehad en zat drie maanden na de breuk weer te paard. Nu zijn we bijna zes maanden verder en doe ik alles weer, ben ook gaan hardlopen en heb daar veel baat bij. Ook rij ik weer en mest ik de stallen uit.
Volgens mijn fysio heeft de zes weken bedrust veel goeds gedaan inmiddels heb ik geen fysio meer nodig.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:16

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:19

Als fysio is mijn interesse gewekt; wat doe je met die Blackroll??

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:25

Vandaag afspraak gemaakt bij de fysio kijken of ik het stijve gevoel weg kan krijgen. Hoe was het bij be manueel therapeut estella?

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:06

Rindin schreef:
Als fysio is mijn interesse gewekt; wat doe je met die Blackroll??

Een aantal oefeningen kun je met blackroll doen. Ik doe ze meestal om de dag. Geef ze ook mee aan patienten om thuis mee aan de gang te gaan. Hier kun je wat meer informatie vinden over de oefeningen: http://www.blackroll.com/blogs/ubungen