Paard blijft aan de kletter gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:10

Naast wat al genoemd is (ik zou er ook een slof aanhangen of iets als een pessoabit in) : vraag eens een boer of je bij goed weer (geen diepe slikkerige boel want dan rij je zijn benen kapot) de akker op mag als bijv. de mais er nog niet opstaat of een stuk land wat een jaar rust heeft, liefst met een veld ernaast, zodra hij op het veld er tussenuit peert, stuur je hem het akkerland in en laat hem daar zich maar vermaken, maar is hij moe dan moet hij toch nog een stuk verder.
Ik weet wel wat paarden die op die manier 'genezen' zijn van hun crosserig gedoe op het open veld.
Wel dus echt alleen bij droog weer, want nu zou je de pezen overbelasten in het slijk.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:15

Kim14 schreef:
Wat je kan proberen is wanneer je paard er van tussen gaat is been geven, laat maar gaan en hard ook. Neem de controle weer over en bepaal zelf het tempo. Mijn haf had het na 5 min op mijn tempo galoperen wel gezien en wacht sindsdien netjes af. Succes !

Dan wel al een aantal kilometers voor je bij 'het beruchte veld' bent gas geven. Nog eens extra gas als je er bent, eens kijken of ie dan nog puf heeft }:)

Dit werkte perfect bij m'n vorige paard. 3x en 't is over. Nu pak ik 't anders aan. Hij kan enorm dribbelen onderweg, bij iedere stap die hij harder gaat als ik wil maak ik een volte. Draai 'm dus gewoon om op 't pad. Snappen ze heel erg snel en kan zonder trekken en plukken gedaan worden. Een uur stappen met die voltes is ook training, ze hoeven niet altijd gas te geven.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:17

Ik heb vroeger ook zo'n paard gereden die als hij de kans had aan de kletter ging. Meestal was ik hem voor en gaf zelf nog de hulp om te gaan galopperen, liet hem een stuk galopperen en nam hem dan weer terug. Maar als hij ging voordat ik het door had liet ik hem gewoon doorgaan en als hij uit zichzelf langzamer ging liet ik hem nog een stuk in dat zelfde tempo door galopperen. Na een paar keer heeft hij het nooit meer gedaan.

Geen idee of dit ook helpt bij het bokken, maar kan me zo voorstellen dat het dan lang niet meer zo leuk is..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:17

Cassidy schreef:
SuperAssie schreef:
Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden :+

Er stond een filmpje op Youtube over het gebruik van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kan hem nu even zo niet vinden.
Maar ik krijg de indruk dat je bijna alle suggesties die in dit topic gegeven worden terzijde schuift. Dan rest me niets anders dan je alle succes te wensen bij het aanpakken van dit probleem. Ik hoop dat je goed verzekerd bent.

Goh, omdat ze niet meteen jouw suggestie als de heilige oplossing ziet, doet niks er meer toe??
Beetje flauw, aangezien ik me zomaar voor kan stellen dat die Haf er een keer z'n dikke nek in zet en jouw met je one-rein-stop mooi laat stikken.....
One-rein-stop werkt alleen als je daadwerkelijk in staat bent de hals te buigen. Als een paard NIET BUIGT, dan ben je nergens.
Ik had er vroeger eentje die ook graag de kuierlatten nam. Daar hing een melham in en dan was er niks aan de hand; simpelweg omdat ie wist dat wanneer ie ongehoorzaam was, die pelham ook erg ongehoorzaam werd.......

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:22

Ben je alleen maar bezig met hem in te houden of rij je hem ook echt op zo een moment, dus hard aan het werk, zet m in traverse en schouderbinnewaards, schiet ie op zij dan ook maar flink op zij door wijken en daarna weer de andere kant op wijken.

Ik denk dat je even echt flink moet doorpakken en dan mag je ook best even heel boos worden, en dat kan prima met je stem(bijna alle paarden leren eerst alles met stemaanwijzingen bijvoorbeeld door longeren, en ze horen het echt wel als je het meent).

Kan je hem echt niet houden, heel banketstaaf maar dan heb je toch wat hulp nodig van een zwaarder bit of als je niet durft een ruiter die hem er door heen zet.
En dan vervolgens oefenen oefenen oefenen en herhalen, herhalen, herhalen...en vooral....NIET galloperen op dat stuk(ook niet even 100 meter om de stress af te laten vloeien, jij bepaald te alle tijden het tempo)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 23:28

silvana84 schreef:
Ben je alleen maar bezig met hem in te houden of rij je hem ook echt op zo een moment, dus hard aan het werk, zet m in traverse en schouderbinnewaards, schiet ie op zij dan ook maar flink op zij door wijken en daarna weer de andere kant op wijken.

Ik denk dat je even echt flink moet doorpakken en dan mag je ook best even heel boos worden, en dat kan prima met je stem(bijna alle paarden leren eerst alles met stemaanwijzingen bijvoorbeeld door longeren, en ze horen het echt wel als je het meent).

Kan je hem echt niet houden, heel banketstaaf maar dan heb je toch wat hulp nodig van een zwaarder bit of als je niet durft een ruiter die hem er door heen zet.
En dan vervolgens oefenen oefenen oefenen en herhalen, herhalen, herhalen...en vooral....NIET galloperen op dat stuk(ook niet even 100 meter om de stress af te laten vloeien, jij bepaald te alle tijden het tempo)

Nou in principe zijn buitenritten 'ontspanning', maar daar komt dus nu verandering in. Ben flink wat 'research' aan het doen op internet, en ik ga er echt mee aan de slag om hem onder controle te gaan krijgen. Dus ik wil inderdaad vanaf nu hem aan het werk zetten. Weet niet of de moeilijke oefeningen(schouderbinnen en wijken zijn voor hem al moeilijk haha) op zo'n moment lukken, omdat hij daar in de bak soms al lastig mee word(dan wel gewoon volledige controle maar af en toe even een staakmomentje). Kan het altijd proberen in ieder geval.
En nogmaals, wat voor zwaarder bit kan ik er dan in doen? Want ik heb daar niet veel kaas van gegeten omdat ik die 'maatregelen' normaliter niet gebruik/nodig heb. Moet ik dan denken aan een pessoa, pelham, of wat dan ook?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:29

Een speciaal bit of teugel is een hulpmiddel. En aangezien jouw veiligheid (en die van het paard) in het geding is, is er niks mis met een Pelham o.i.d. (slof lijkt mij minder zinvol aangezien het paard zelf de kin op de borst trekt)
Paard neemt lett. en fig. een loopje met jouw.
'Vies bokken' doet 'ie maar in z'n vrije tijd. Hoe ervaren ben jij? Is er een andere ruiter die hem wel uit kan zitten? Het paard moet zo snel mogelijk leren dat bokken niet meer succesvol is.
Tip: echt doorrijden bij beginnend bokken: de meeste ruiters houden op met het geven van hulpen als een paard ondeugend is. Blijf hulpen geven (= vertellen wat het paard moet doen), laat je niet afleiden door wat je paard aan het doen is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:33

ikke schreef:
One-rein-stop werkt alleen als je daadwerkelijk in staat bent de hals te buigen. Als een paard NIET BUIGT, dan ben je nergens.
Ik had er vroeger eentje die ook graag de kuierlatten nam. Daar hing een melham in en dan was er niks aan de hand; simpelweg omdat ie wist dat wanneer ie ongehoorzaam was, die pelham ook erg ongehoorzaam werd.......

Met een paard dat niet aan de hulpen staat, heb je imo op een buitenrit niets, maar dan ook niets verloren.

One rein stop is een aangeleerd reflex, en net zoals jij je hand terugtrekt als jij je verbrand hebt, dient een paard gehoor te geven aan de druk op die teugel en het wegzetten van de achterhand. In alle situaties. Dus ook bij het met moedwil aan de kletter gaan.

Een sterker bit is een hulpmiddel. Negen van de tien ruiters grijpen naar dat sterkere bit en als de resultaten er zijn gaan ze niet meer terug. Maw, ze blijven bij dat bit hangen en lossen het probleem niet op. En de kans is gewoon aanwezig dat ze steeds sterkere en heftigere bitten nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:35

silvana84 schreef:

In theorie klinkt dit goed, maar als je je paard niet kan houden, kan je hem dus ook niet op jouw tempo laten lopen. Andersom wel, jij kan hem laten galopperen voordat hij heeft bedacht dat hij gaat galopperen en zo bepaal je wél het tempo.

Edit: Verder sluit ik mij aan bij de reactie boven mij
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 19-01-14 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:37

De oefeningen hoeven niet perfect gereden worden, al lijkt het maar een beetje op schouderbinne, het gaat er om dat de aandacht weer bij jou is.

Ik neem aan dat het om de haflinger gaat? Ik heb een tijd een haflinger verzorgt en deze was ook zo(zelfs keer door prikkeldraad gerent met eigenaresse, hij vond het wel lang genoeg de buitenrit en wou naar huis via een snellere route), het kunnen nogal doordouwers zijn met een eigen plan. Maar als ik echt been er aan zette en gecontrolleerd ging rijden, met oefeningen waarbij hij zeg maar moest opletten op mij(en wat hij met zijn benen moest doen) ging het stukken beter.
Veel paarden zijn ook meer op je gericht als je tegen ze praat..ik zat op mijn verzorgpaard regelmatig te schelden dat hij de worst in ging als hij niet normaal deed(en dan strenge lage stem) altijd erg shockerend voor toevallig langs lopende wandelaars maar werkt goed!

Soort bit zijn veel opties voor. Het is vooral verstandig om te doen als hij nu door breekt tijdens het rijden, omdat je hem echt niet meer houd, niet omdat je het uiteindelijk opgeeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 23:40

senna21 schreef:
Een speciaal bit of teugel is een hulpmiddel. En aangezien jouw veiligheid (en die van het paard) in het geding is, is er niks mis met een Pelham o.i.d. (slof lijkt mij minder zinvol aangezien het paard zelf de kin op de borst trekt)
Paard neemt lett. en fig. een loopje met jouw.
'Vies bokken' doet 'ie maar in z'n vrije tijd. Hoe ervaren ben jij? Is er een andere ruiter die hem wel uit kan zitten? Het paard moet zo snel mogelijk leren dat bokken niet meer succesvol is.
Tip: echt doorrijden bij beginnend bokken: de meeste ruiters houden op met het geven van hulpen als een paard ondeugend is. Blijf hulpen geven (= vertellen wat het paard moet doen), laat je niet afleiden door wat je paard aan het doen is.

Ervaring.. Tsja, vind dat altijd zo raar om uit te leggen. Ik rij denk ik nu zo'n 6 jaar, heb daarvan maar 2 jaar op een manege gereden(in het begin niet eens) en voor de rest alleen op bijrijpaarden. Heb een pony doorgereden en daar héél wat bokken en sprongen mee uitgezeten, en ook van hem ben ik heel wat gewend als je zag hoe hij liep toen ik hem pas reed.
Een andere ruiter die hem wel uit kan zitten.. Tsja kan er maar één bedenken, die zou ik wel eens kunnen vragen of die de tijd en de zin heeft het uit te proberen..

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Met een paard dat niet aan de hulpen staat, heb je imo op een buitenrit niets, maar dan ook niets verloren.

One rein stop is een aangeleerd reflex, en net zoals jij je hand terugtrekt als jij je verbrand hebt, dient een paard gehoor te geven aan de druk op die teugel en het wegzetten van de achterhand. In alle situaties. Dus ook bij het met moedwil aan de kletter gaan.

Een sterker bit is een hulpmiddel. Negen van de tien ruiters grijpen naar dat sterkere bit en als de resultaten er zijn gaan ze niet meer terug. Maw, ze blijven bij dat bit hangen en lossen het probleem niet op. En de kans is gewoon aanwezig dat ze steeds sterkere en heftigere bitten nodig hebben.

Zoals ik zelf al aangaf ben ik helemaal niet van de hulpmiddelen, ik wil het best proberen en als het werkt wil ik uiteindelijk weer terug op mijn 'gewone' bit. Ik hou er niet van om alles aan mijn paard te hangen, ik rij 'm veel liever met gewoon een zadel en een gewoon hoofdstel met een normaal, dubbel gebroken bit erin. Niks meer en niks minder.
Dus die vlieger gaat hier niet op, dat ik zomaar alles erin laat hangen wat ik uitprobeer..

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:41

Je moet idd eerste de controle hebben om het tempo te kunnen bepalen lesleyxlinn. Maar ik weet wel dat bij de haflinger die ik verzorgde je niks op schoot met hem laten galloperen als hij als een bom onder je liep, want dan was er sowieso geen controle de eerste 50 meter en dat leverde soms echt linke situaties op door dat deze dan ook onstuurbaar was het eerste stuk. De aandacht en controle moest echt eerste weer bij de ruiter liggen en daarna kon je m prima in gallop zetten en in jouw tempo.

Edit: Stap is goed, draf kan. Maar zet je paard niet stil, anders heb je kans op van die hertesprong bok aanvallen. Als hij wel gaat bokken, moet je m echt een schop vooruit verkopen(desnoods met een brul er bij in de trant van: Denk er om of ben je besodemieterd) Daarna gelijk terug nemen. Maar bokken en stijgeren in eerste reactie altijd voorwaarts oplossen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:14

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Een zwaarder bit kan een prima oplossing zijn, mits goed gebruikt em als tijdelijke oplossing. Deze ruiters die jij opnoemt hebben t wsl niet op de goeie manier gebruikt/ geen goede begeleiding/ nier als tijdelijke oplossing/ misschien toch niet de oplossing voor t paard. Als het werkt voor het paard, waarom niet? Niet bij elk paard werkt ORS. Elk paard heeft een andere aanpak nodig... ORS is ook niet heilig... En trouwens, een scherp bit kan even zacht zijn als een normaal trensje, met een vriendelijke ruiterhand... Je kan alleen meer druk geven als het nodig is, wat hier t geval is aangezien het gewoon niet meer veilig is.

Ik zou zelf kiezen voor bijvoorbeeld een pelham (/pessoa?) (met 2 teugels, dus niet mer zon onzin ding) zodat je de 2e teugel erbij kan pakken als het nodig is. Maar ik heb niet heel veel verstand van bitten, dus ben denk ik niet de juiste persoon om te zeggen wat her beste zou passen :+

Heb je les trouwens? Zoja, kan je ipv les in de bak dan niet een keer daar les krijgen? Misschien dat zij/ hij je daar nog goed mee kan helpen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:32

silvana84 schreef:
Je moet idd eerste de controle hebben om het tempo te kunnen bepalen lesleyxlinn. Maar ik weet wel dat bij de haflinger die ik verzorgde je niks op schoot met hem laten galloperen als hij als een bom onder je liep, want dan was er sowieso geen controle de eerste 50 meter en dat leverde soms echt linke situaties op door dat deze dan ook onstuurbaar was het eerste stuk. De aandacht en controle moest echt eerste weer bij de ruiter liggen en daarna kon je m prima in gallop zetten en in jouw tempo.

Edit: Stap is goed, draf kan. Maar zet je paard niet stil, anders heb je kans op van die hertesprong bok aanvallen. Als hij wel gaat bokken, moet je m echt een schop vooruit verkopen(desnoods met een brul er bij in de trant van: Denk er om of ben je besodemieterd) Daarna gelijk terug nemen. Maar bokken en stijgeren in eerste reactie altijd voorwaarts oplossen.

Dat het bij jouw verzorgpaard niet werkte betekend niet dat het niet bij dit paard kan werken. Deze tip heeft mij al 3x geholpen en bij genoeg andere paarden. Bij sommige paarden helpt aan het werk zetten niet (1 paard kende het wijken, sb etc. niet eens) waarbij aan het werk zetten niet werkt. Om dan maar te zeggen dat ze vooral niet moet galopperen is wel heel kort door de bocht.

Edit: Daarnaast waren de paarden die ik reed daarna nog zacht in de mond. Iets wat ik mij met een scherper bit niet kan voorstellen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:59

Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Alles geprobeerd, maar niets wilde werken. Toen een keer mijn instructrice mee gehad met haar paard. Zij heeft mij les gegeven in buiten rijden. Daardoor werd al een heleboel opgelost. Van haar kreeg ik de tip om 2 of 3 keer buiten te gaan rijden met een bit waar ik iets meer mee te zeggen had. Na die 2 keer was het kwartje gevallen en nu kan ik relaxed aan een losteugeltje door het bos hobbelen.
Het is dus een combi van eigen mindset, instructie en de juiste hulpmiddelen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:24

Ik was er gisteren bij toen het gebeurde met mijn pony.
Een scherper bit gaat niet helpen denk ik.
Hij stapt normaal, ziet het open veld, begint te dribbelen, en BAM een super hoge bok, en daar een paar van achter elkaar.
Hij bokt eigenlijk direct vanuit het dribbelen dus ik denk niet dat een scherper bit gaat helpen.
Ook is dat dier zo lenig dat hij volgens mij als het niet anders kan vanuit stilstand hoog bokt.
Hij bokt ook heel gemeen, dus na 1 bok ben je nergens meer en gaat hij ervandoor, scherp bit of geen scherp bit.

( ps je mag anders bij mij eens komen oefenen in de wei, misschien kunnen we een stukje afzetten met prikpaaltjes zodat hij niet ver komt? )

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:28

Ik heb dit ook een tijd gehad toen ik net mijn paard had. Ik heb het opgelost om iemand naast me te laten fietsen of lopen met een halstertouw door het bit heen. Daar voor had ik een verzorg pony die het ook tekens deed en daarmee liepen we met een hengstenketting. Na een paar keer flink op zijn flikker te hebben gekregen van dus dubbele kracht xD is het daarna niet meer gebeurd. Nu ik mijn paardje al 6 jaar heb ken ik haar door en door en zei mij en voel gewoon aan wanneer het mis gaat en wat ik moet doen om het niet te laten gebeuren. Het is waarschijnlijk een kwestie van wennen.

In de bak zou ik zeggen aansporen in die gekke galop en als hij terug wil vallen dwingen om door te galopperen dan is de lol er snel van af maar op buitenrit is dat geen slim plan :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:41

Gwen_Darryl schreef:
Mischien als je even afstapt en een stukje met hem over het veld stapt? Om hem te laten zien dat het ook gewoon rustig kan :D

Dit raad ik ten zeerste af, want als het paard alsnog wil gaan ben je helemaal niks meer en is er geen houden meer aan. ;)

Helaas bekend probleem alleen bij die van mij werkt het dan wel om eerst te draven, maar dan wel op een flink hoog tempo. En heeft lange periode van oefenen gekost. Uiteindelijk mocht hij dan wel in galop, maar zodra hij begon te bokken was het gelijk draf. En zo net zolang overgangen oefenen tot het wel normaal kan.

Moet wel zeggen dat ik buitenrij met een western shank, omdat ik gewoon stil wil kunnen staan wanneer ik het wil en niet wanneer hij het wil.

*edit* Teugels zijn bij mij trouwens alleen nodig als hij echt niet wil luisteren voor de rest rij ik op zit en stem.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 20-01-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:41

Ik heb niet alle adviezen gelezen, mocht dus dus al eens voorbij zijn gekomen, sorry! ;)

Is het een idee om iemand die redelijk sterk is te voet mee te laten gaan en met een longeerstukje en touw ernaast te laten lopen. Of desnoods iemand ernaast en een hengstenketting over de neus, dat jij kunt corrigeren maar die ernaast loopt kan ingrijpen en vasthouden. Moet je wel iemand hebben die niet bang is voor een stuiterend paard of een drammend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:52

romyloverrr schreef:
Hij stapt normaal, ziet het open veld, begint te dribbelen, en BAM een super hoge bok, en daar een paar van achter elkaar.
Hij bokt eigenlijk direct vanuit het dribbelen dus ik denk niet dat een scherper bit gaat helpen.
Ook is dat dier zo lenig dat hij volgens mij als het niet anders kan vanuit stilstand hoog bokt.
Hij bokt ook heel gemeen, dus na 1 bok ben je nergens meer en gaat hij ervandoor, scherp bit of geen scherp bit.

( ps je mag anders bij mij eens komen oefenen in de wei, misschien kunnen we een stukje afzetten met prikpaaltjes zodat hij niet ver komt? )

In dat geval was die pony er bij mij toch echt even vies bij. Dan kreeg die alle hoeken van het open veld te zien. Als mijn paard dat doet dan kan die echt een mep met de zweep op zn kont verwachten en daarna jakker ik hem dan hele veld door tot die moe is en dan nog een stukje....

Als je dit nu niet flink te kop indrukt dan is die je straks volledig de baas...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:53

Het klinkt misschien vreemd maar een paard dat zijn hoofd nog tussen zijn benen kan steken en kan bokken gaat nog niet hard genoeg, misschien is het een optie als je bij een echt groot veld komt jij diegene bent om het tempo te bepalen. En dat is hard dus in de rengalop en als hij terugkomt in tempo doorrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:54

romyloverrr schreef:

Wedden dat ie stopt op een Pelham? Wat de gevolgen zijn, gaan we het niet over hebben, maar stoppen doet ie!

Wat ik distileer uit jouw verhaal is een pony die weet dat ie ermee weg komt door te bokken en vervolgens de sokken erin te zetten.
Dat is feitelijk onopgevoed gedrag en dat los je in de basis alleen op met een degelijke heropvoeding.

Bijvoorbeeld: wat doet ie als je aan de hand op datzelfde veld komt?

MissNienke1

Re: Paard blijft aan de kletter gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:11

Doet hij dit ook bij een andere ruiter? Want je kunt misschien eens wisselen met iemand die wat sterker/ vaardiger is dan jij (en het eventuele bokken aandurft). Als hij dan weet dat dit bij een ander niet mag, dan zal hij bij jou misschien toch ook beter wachte.

Ook zou ik eens oefenen met iemand met de fiets of lopend ernaast. Samen naar een veld toestappen en dan doorstappen. Dan heb jij de teugels en de ander een touw aan het bit bevestigd. Op die manier is de kans dat hij gaat rennen toch kleiner.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:17

Trouwens hoe rij je vóórdat je op dat open veld komt, dus als hij nog rustig is? Waarschijnlijk met een lange losse teugel?

Bij mijn spooky paard hielp het om al gelijk vanaf het begin hem aan het werk te houden en aandacht bij je te hebben. Zodat je als je op het open veld komt, niet ineens 'anders' hoeft te gaan rijden

En heb je al eens geprobeerd om eerst een uur/2 uur fanatiek door de bossen te rijden en dan als hij al z'n energie al kwijt is, pas over het veld te rijden (in stap uiteraard)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:21

ikke schreef:
romyloverrr schreef:

Wedden dat ie stopt op een Pelham? Wat de gevolgen zijn, gaan we het niet over hebben, maar stoppen doet ie!

Wat ik distileer uit jouw verhaal is een pony die weet dat ie ermee weg komt door te bokken en vervolgens de sokken erin te zetten.
Dat is feitelijk onopgevoed gedrag en dat los je in de basis alleen op met een degelijke heropvoeding.

Bijvoorbeeld: wat doet ie als je aan de hand op datzelfde veld komt?

:D Die eerste zin... _O- (sorry)

Ik lees iemand die hem wil doen galopperen, moet je toch ook niet de foute voor je hebben, de mijne gaat met "doen galopperen" desnoods 3 uur door....

De beste oplossing in dit soort verhalen vind ik toch nog steeds zorgen dat ie gehoorzaam is. Gezien ie door je hulpen heen breekt, is ie dat nl. niet.
En als je daarvoor inderdaad even met een pelhalm een keer moet zeggen "Als ik zeg dat je hier blijft dan blijf je hier al moet ik er je neus voor breken" (bij wijze van spreken) tsja... Dan moet dat maar... Ben ook helemaal geen voorstander van scherpe bitten maar dit is ook levensgevaarlijk voor beide.

Steigeren voorwaarts op lossen is op zich een goed idé behalve als dat juist het gene is dat ze willen bewerkstelligen. Ik zou 'm dan eerder omtrekken (uit balans trekken, moet je wel snel genoeg zijn dat ie nog op het punt is dat ie weer op zijn voorbenen terecht komt en niet op zijn rug.) en desnoods een klap er bij.