Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kim14 schreef:Wat je kan proberen is wanneer je paard er van tussen gaat is been geven, laat maar gaan en hard ook. Neem de controle weer over en bepaal zelf het tempo. Mijn haf had het na 5 min op mijn tempo galoperen wel gezien en wacht sindsdien netjes af. Succes !
Cassidy schreef:SuperAssie schreef:Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden
Er stond een filmpje op Youtube over het gebruik van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kan hem nu even zo niet vinden.
Maar ik krijg de indruk dat je bijna alle suggesties die in dit topic gegeven worden terzijde schuift. Dan rest me niets anders dan je alle succes te wensen bij het aanpakken van dit probleem. Ik hoop dat je goed verzekerd bent.
silvana84 schreef:Ben je alleen maar bezig met hem in te houden of rij je hem ook echt op zo een moment, dus hard aan het werk, zet m in traverse en schouderbinnewaards, schiet ie op zij dan ook maar flink op zij door wijken en daarna weer de andere kant op wijken.
Ik denk dat je even echt flink moet doorpakken en dan mag je ook best even heel boos worden, en dat kan prima met je stem(bijna alle paarden leren eerst alles met stemaanwijzingen bijvoorbeeld door longeren, en ze horen het echt wel als je het meent).
Kan je hem echt niet houden, heel banketstaaf maar dan heb je toch wat hulp nodig van een zwaarder bit of als je niet durft een ruiter die hem er door heen zet.
En dan vervolgens oefenen oefenen oefenen en herhalen, herhalen, herhalen...en vooral....NIET galloperen op dat stuk(ook niet even 100 meter om de stress af te laten vloeien, jij bepaald te alle tijden het tempo)

ikke schreef:One-rein-stop werkt alleen als je daadwerkelijk in staat bent de hals te buigen. Als een paard NIET BUIGT, dan ben je nergens.
Ik had er vroeger eentje die ook graag de kuierlatten nam. Daar hing een melham in en dan was er niks aan de hand; simpelweg omdat ie wist dat wanneer ie ongehoorzaam was, die pelham ook erg ongehoorzaam werd.......
silvana84 schreef:Ben je alleen maar bezig met hem in te houden of rij je hem ook echt op zo een moment, dus hard aan het werk, zet m in traverse en schouderbinnewaards, schiet ie op zij dan ook maar flink op zij door wijken en daarna weer de andere kant op wijken.
Ik denk dat je even echt flink moet doorpakken en dan mag je ook best even heel boos worden, en dat kan prima met je stem(bijna alle paarden leren eerst alles met stemaanwijzingen bijvoorbeeld door longeren, en ze horen het echt wel als je het meent).
Kan je hem echt niet houden, heel banketstaaf maar dan heb je toch wat hulp nodig van een zwaarder bit of als je niet durft een ruiter die hem er door heen zet.
En dan vervolgens oefenen oefenen oefenen en herhalen, herhalen, herhalen...en vooral....NIET galloperen op dat stuk(ook niet even 100 meter om de stress af te laten vloeien, jij bepaald te alle tijden het tempo)
senna21 schreef:Een speciaal bit of teugel is een hulpmiddel. En aangezien jouw veiligheid (en die van het paard) in het geding is, is er niks mis met een Pelham o.i.d. (slof lijkt mij minder zinvol aangezien het paard zelf de kin op de borst trekt)
Paard neemt lett. en fig. een loopje met jouw.
'Vies bokken' doet 'ie maar in z'n vrije tijd. Hoe ervaren ben jij? Is er een andere ruiter die hem wel uit kan zitten? Het paard moet zo snel mogelijk leren dat bokken niet meer succesvol is.
Tip: echt doorrijden bij beginnend bokken: de meeste ruiters houden op met het geven van hulpen als een paard ondeugend is. Blijf hulpen geven (= vertellen wat het paard moet doen), laat je niet afleiden door wat je paard aan het doen is.
Cassidy schreef:ikke schreef:One-rein-stop werkt alleen als je daadwerkelijk in staat bent de hals te buigen. Als een paard NIET BUIGT, dan ben je nergens.
Ik had er vroeger eentje die ook graag de kuierlatten nam. Daar hing een melham in en dan was er niks aan de hand; simpelweg omdat ie wist dat wanneer ie ongehoorzaam was, die pelham ook erg ongehoorzaam werd.......
Met een paard dat niet aan de hulpen staat, heb je imo op een buitenrit niets, maar dan ook niets verloren.
One rein stop is een aangeleerd reflex, en net zoals jij je hand terugtrekt als jij je verbrand hebt, dient een paard gehoor te geven aan de druk op die teugel en het wegzetten van de achterhand. In alle situaties. Dus ook bij het met moedwil aan de kletter gaan.
Een sterker bit is een hulpmiddel. Negen van de tien ruiters grijpen naar dat sterkere bit en als de resultaten er zijn gaan ze niet meer terug. Maw, ze blijven bij dat bit hangen en lossen het probleem niet op. En de kans is gewoon aanwezig dat ze steeds sterkere en heftigere bitten nodig hebben.
Cassidy schreef:ikke schreef:One-rein-stop werkt alleen als je daadwerkelijk in staat bent de hals te buigen. Als een paard NIET BUIGT, dan ben je nergens.
Met een paard dat niet aan de hulpen staat, heb je imo op een buitenrit niets, maar dan ook niets verloren.
One rein stop is een aangeleerd reflex, en net zoals jij je hand terugtrekt als jij je verbrand hebt, dient een paard gehoor te geven aan de druk op die teugel en het wegzetten van de achterhand. In alle situaties. Dus ook bij het met moedwil aan de kletter gaan.
Een sterker bit is een hulpmiddel. Negen van de tien ruiters grijpen naar dat sterkere bit en als de resultaten er zijn gaan ze niet meer terug. Maw, ze blijven bij dat bit hangen en lossen het probleem niet op. En de kans is gewoon aanwezig dat ze steeds sterkere en heftigere bitten nodig hebben.

silvana84 schreef:Je moet idd eerste de controle hebben om het tempo te kunnen bepalen lesleyxlinn. Maar ik weet wel dat bij de haflinger die ik verzorgde je niks op schoot met hem laten galloperen als hij als een bom onder je liep, want dan was er sowieso geen controle de eerste 50 meter en dat leverde soms echt linke situaties op door dat deze dan ook onstuurbaar was het eerste stuk. De aandacht en controle moest echt eerste weer bij de ruiter liggen en daarna kon je m prima in gallop zetten en in jouw tempo.
Edit: Stap is goed, draf kan. Maar zet je paard niet stil, anders heb je kans op van die hertesprong bok aanvallen. Als hij wel gaat bokken, moet je m echt een schop vooruit verkopen(desnoods met een brul er bij in de trant van: Denk er om of ben je besodemieterd) Daarna gelijk terug nemen. Maar bokken en stijgeren in eerste reactie altijd voorwaarts oplossen.
Gwen_Darryl schreef:Mischien als je even afstapt en een stukje met hem over het veld stapt? Om hem te laten zien dat het ook gewoon rustig kan
romyloverrr schreef:Ik was er gisteren bij toen het gebeurde met mijn pony.
Een scherper bit gaat niet helpen denk ik.
Hij stapt normaal, ziet het open veld, begint te dribbelen, en BAM een super hoge bok, en daar een paar van achter elkaar.
Hij bokt eigenlijk direct vanuit het dribbelen dus ik denk niet dat een scherper bit gaat helpen.
Ook is dat dier zo lenig dat hij volgens mij als het niet anders kan vanuit stilstand hoog bokt.
Hij bokt ook heel gemeen, dus na 1 bok ben je nergens meer en gaat hij ervandoor, scherp bit of geen scherp bit.
( ps je mag anders bij mij eens komen oefenen in de wei, misschien kunnen we een stukje afzetten met prikpaaltjes zodat hij niet ver komt? )
romyloverrr schreef:Ik was er gisteren bij toen het gebeurde met mijn pony.
Hij stapt normaal, ziet het open veld, begint te dribbelen, en BAM een super hoge bok, en daar een paar van achter elkaar.
Hij bokt eigenlijk direct vanuit het dribbelen dus ik denk niet dat een scherper bit gaat helpen.
Ook is dat dier zo lenig dat hij volgens mij als het niet anders kan vanuit stilstand hoog bokt.
Hij bokt ook heel gemeen, dus na 1 bok ben je nergens meer en gaat hij ervandoor, scherp bit of geen scherp bit.
( ps je mag anders bij mij eens komen oefenen in de wei, misschien kunnen we een stukje afzetten met prikpaaltjes zodat hij niet ver komt? )
ikke schreef:romyloverrr schreef:Ik was er gisteren bij toen het gebeurde met mijn pony.
Wedden dat ie stopt op een Pelham? Wat de gevolgen zijn, gaan we het niet over hebben, maar stoppen doet ie!
Wat ik distileer uit jouw verhaal is een pony die weet dat ie ermee weg komt door te bokken en vervolgens de sokken erin te zetten.
Dat is feitelijk onopgevoed gedrag en dat los je in de basis alleen op met een degelijke heropvoeding.
Bijvoorbeeld: wat doet ie als je aan de hand op datzelfde veld komt?
Die eerste zin...
(sorry)