MariekeS_ schreef:Alles bij elkaar opgeteld levert het verschil tussen een 5 of 6, of 6 of 7 al snel 30 punten verschil op.
En dat zou niet moeten, daarom wordt er op de cursus op gehamerd dat als je de ene keer een onderdeel waar je twijfelt tussen de 6 en 7, de 7 neerzet, dat je in je achterhoofd moet houden dat je de volgende keer de 6 noteert. Als je continu naar boven, of naar beneden, afrond kom je uiteindelijk niet goed uit. Ik vind 20-30pnt verschil écht niet te verklaren binnen de normale normen voor afwijkingen. Ok, het gebeurt, maar dan mag je gerust zeggen dat er in dat geval wat 'fout' is gegaan. En als je als juryleden onder elkaar daarna maar de conversatie aan gaat en open staat voor reflectie ga je er professioneel mee om. Het blijft leren en het blijft óók mensenwerk, dus ook een keer miskleunen hoort er (helaas!) bij. Hoe je er daarna mee omgaat en er lering uit trekt vind ik belangrijker.
Ik heb zo'n moment een aantal weken terug nog gehad. Heb een grote groep B en L1 met een andere jury gepunt, ik bij de H. We zaten qua punten en klassering echt bijna 'spot on', behalve bij 1 combi in de B. Dat paard was erg groen maar had zeer veel kwaliteit en een handige amazone, maar hij had af en toe een wiebeltje en een hinnik. Ik kwam uiteindelijk veel hoger uit dan mijn collega, en daar hebben we het na afloop nog even over gehad. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat ik iets te positief was (het was 'maar' B en hij liep er zo lekker overheen) en zij juist iets te streng (ze vond het erg storend dat het beeld soms wat onrustig was). De waarheid lag dus in het midden en wij hebben ook de amazone uitgelegd wat er gebeurd was.
Citaat:
Als de 1 jureert met het idee: het is een kampioenschap, dan moet het net een beetje meer, dan schiet je sneller naar een 6 dan iemand die het als regulier beoordeelt, dus bovengemiddeld, en gewoon een 7 geeft.
En dit zou helemaal verboden moeten worden
, er hoort niet anders op een kampioenschap gejureerd te worden dan op de kleine club om de hoek.