Bedrogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leanneke

Re: Bedrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:13

Als je de laarzen nog niet hebt gebruikt kun je ze gewoon terugbrengen. Als winkelier zou ik geen gebruikte laarzen terug willen. Je mag artikelen 14 dagen op zicht hebben en vervolgens terugbrengen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:24

lisaapee schreef:
Sorry maar dat klopt niet.
Ik ben 4e jaars student rechten dus wil dit even recht zetten haha :p

Wanneer je iets koopt en je wilt het terug brengen binnen de gestelde termijn
dan dien je altijd je geld terug te kunnen krijgen. Sommige winkels werken met
een waardebon. Dit doen ze zodat je dat geld alsnog bij hun winkel uitgeeft.
Je hoeft echter niet met deze waardebon akkoord te gaan als het niet uitdrukkelijk
in hun voorwaarden staat of onder jouw aandacht is gebracht.
Bij de meeste winkels krijg je na dit duidelijk te hebben gemaakt gewoon je geld i.p.v. zo'n waardebon!
Ga dus niet altijd klakkeloos akkoord met een waardebon bij een retour.

Dit klopt niet helemaal:

Hebt u spijt van een aankoop? Mag u het product dan altijd ruilen? Bij veel winkels wel, maar bij andere winkels weer niet. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Iets beter in je boeken kijken dan. Wat jij hierboven zegt geld alleen voor online winkels.

Bron: http://www.consuwijzer.nl/thema/een-pro ... rugbrengen

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:13

LesleyxLinn schreef:
Iets beter in je boeken kijken dan. Wat jij hierboven zegt geld alleen voor online winkels.

Zo ik wist niet dat dit een afzeik forum was!

Fijn van die mensen die alles geloven wat op internet staat, de betweter uithangen, maar nog nooit een écht wetboek van binnen hebben gezien.

Ik verlaat dit topic als het op zo'n toon moet. Wil alleen mijn kennis delen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:17

Lisaapee schreef:
LesleyxLinn schreef:

Fijn van die mensen die alles geloven wat op internet staat, de betweter uithangen, maar nog nooit een écht wetboek van binnen hebben gezien.

Als je via het internet aankoopt heb je recht om het terug te sturen zonder reden en je geld terug te krijgen.
Voor een aankoop in de winkel geldt dit niet, alleen als de winkel anders aanbied.

Cheese

Re: Bedrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:34

Het staat in het 7e BW.
Ga het niet opzoeken nu.
Ik hoop alleen dat de topicstarter haar antwoord heeft. Geen zin in discussies :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:08

Dat gaat over levering van goederen (koop op afstand).
Het juridisch loket zegt het volgende:

Citaat:
Als u iets koopt wat u achteraf toch niet had willen kopen, heeft u slechts in bepaalde gevallen een bedenktijd. Dit is bijvoorbeeld wanneer u iets koopt aan de deur of via de telefoon of internet. Als u iets in een winkel koopt, heeft u vanuit de wet echter geen bedenktijd.

Het komt voor dat de winkelier een ruilmogelijkheid biedt. Wanneer een winkelier u de mogelijkheid geeft om een product te ruilen, dan verleent deze u een gunst. De winkelier is niet verplicht te voldoen aan uw verzoek. De ruilmogelijkheid moet dan uitdrukkelijk in de winkel of op de kassabon staan. U moet dan wel voldoen aan de voorwaarden die de winkel stelt. Bijvoorbeeld dat het binnen een bepaalde termijn moet worden geruild en dat de verpakking nog dicht zit. Het is ook toegestaan dat de verkoper een tegoedbon van de winkel aanbiedt.

Dus zodra op de kassabon of in de winkel staat dat u het product mag ruilen onder bepaalde voorwaarden, mag u daar de verkoper aan houden.

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Jurex (dé advocatensite) zegt:

Citaat:
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (‘ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/consum ... ilen_-.htm

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:18

Lisaapee schreef:
LesleyxLinn schreef:

Mijn reactie was niet bedoelt om je af te zeiken hoor. Zou er voortaan wel een smiley bij plaatsen :)

Maar dan heb ik ook wat op jouw reacties aan te merken. Je zegt dat een reactie niet klopt en aangezien jij 4e jaars rechten student bent heb jij gelijk. Ik leer zelf altijd mijn reactie te onderbouwen met eventueel bronnen. Zo kan iemand zelf bekijken hoe het in elkaar zit en of het echt wel klopt. :)

Daarnaast studeer ik zelf Sociaal Juridische Dienstverlening en ik weet dus echt wel waar ik over praat!
Zulke aannames vind ik dan ook zeker niet passen bij iemand die over een half jaar afgestudeerd is.