Wel chip geen paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Wel chip geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:40

Stel dat er wel een chip inzit, maar dat zij nog geen paspoort hebben aangevraagd; dan moet nog het papier van de chipper (vaak dierenarts) aanwezig zijn.
Deze kunnen hun dan alsnog opsturen om een paspoort erbij te krijgen.
Heb je dit bewuste papier wel gezien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:40

Ik zou haar niet zomaar op haar woord geloven, zou sowieso bewijs willen en dat de dierenarts (of een ander met zo'n apparaat) even het paard bij langs gaat of die chip er zit. Sowieso als er een chip zit, zal die geregistreerd zijn. Dus ergens moet het staan.
Geloof iig niemand op z'n woord, laat ze het maar bewijzen; geen woorden maar ehm papieren :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:42

Koop geen pony zonder paspoort. En laat je ook niet foppen met 'paspoort komt nog wel na verkoop'!

Je ouders hebben helemaal gelijk.

BobbieLover schreef:
Maar k vroeg 'Namens mijn ouders'
Zit er een paspoort bij 'Vanwege veearts, vervoeren en dergelijken.
Toen zei ze van nee die zit er niet bij, want het was niet nodig bij een ruin vertelde ze,
Ik vertrouw er wel daar niet van.
. maar kbegin nu te twijfelen niet aan de pony , maar vanwege geen paspoort..

Dat een ruin geen paspoort 'nodig' zou hebben is de grootste flauwekul die ik ooit gehoord heb. Ieder paard, iedere pony, hengst/merrie/ruin en maakt niet uit van welk ras, moet gewoon verplicht een paspoort én een bijbehorende chip hebben.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:42

Brainless schreef:
Stel dat er wel een chip inzit, maar dat zij nog geen paspoort hebben aangevraagd; dan moet nog het papier van de chipper (vaak dierenarts) aanwezig zijn.
Deze kunnen hun dan alsnog opsturen om een paspoort erbij te krijgen.
Heb je dit bewuste papier wel gezien?

Ik heb nog niks gezien,
Kwist pas sinds kort dat hij te koop was,
En heb gewoon een beetje gevraagd hoe het was, nog geen papier etc gezien.
Vandaar dat ik ook even jullie mening wou hebben.. maar dan hebben dus mijn ouders gelijk en moet ik toch aan het paspoort komen.
Ik lees ook dat de betreffende pension stal dan het paspoort zou moeten hebben kzou het ook even aan die eigenaar daar kunnen vragen,
Heb haar even een bericht gestuurt of ze erachter aan wil gaan.
En khoop dat ze dat ook wil doen , want me ouders willen hem niet kopen zonder paspoort |o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:43

Niet |o maar +:)+ +:)+ +:)+ van je ouders!

Een paard kopen doe je ook met je verstand en niet alleen met zoete woordjes :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-14 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:43

Je mag ook geen paard kopen of verkopen zonder paspoort, dat is wettelijk niet toegestaan.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:44

JoyCiej007 schreef:
Koop geen pony zonder paspoort. En laat je ook niet foppen met 'paspoort komt nog wel na verkoop'!

Je ouders hebben helemaal gelijk.

BobbieLover schreef:
Maar k vroeg 'Namens mijn ouders'
Zit er een paspoort bij 'Vanwege veearts, vervoeren en dergelijken.
Toen zei ze van nee die zit er niet bij, want het was niet nodig bij een ruin vertelde ze,
Ik vertrouw er wel daar niet van.
. maar kbegin nu te twijfelen niet aan de pony , maar vanwege geen paspoort..

Dat een ruin geen paspoort 'nodig' zou hebben is de grootste flauwekul die ik ooit gehoord heb. Ieder paard, iedere pony, hengst/merrie/ruin en maakt niet uit van welk ras, moet gewoon verplicht een paspoort én een bijbehorende chip hebben.

Jaa ze bedoelde denk meer in zin omdat je er toch niet mee kan fokken en dergelijken

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:44

vuurneon schreef:

Maar als ik toch achter het chipnummer kan komen en even bel met Khns hoe het zit met zijn chipnummer of dat klopt en of die toch gemaakt kan worden zou het misschien toch nog mogelijk gemaakt kunnen worden :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:45

BobbieLover schreef:
En khoop dat ze dat ook wil doen , want me ouders willen hem niet kopen zonder paspoort |o

Ik heb enkele jaren geleden een shet gewonnen. Ja, gewonnen.
Pony was hier van harte welkom.

máár; bleek niet gechipt te zijn én zat geen paspoort bij.
Ja doei......... dan kun je hem niet eens naar de slacht doen.

Heb de betreffende vereniging dan ook duidelijk gemaakt dat ik heel blij was met deze 'prijs', maar dat het beestje dan wel eerst gechipt zou moeten worden + paspoort aangevraagd moest worden (en dat op hún kosten), anders wilde ik 'm niet hebben.

BobbieLover schreef:
Maar als ik toch achter het chipnummer kan komen en even bel met Khns hoe het zit met zijn chipnummer of dat klopt en of die toch gemaakt kan worden zou het misschien toch nog mogelijk gemaakt kunnen worden :D

Dat gaat niet zomaar........... bovendien weet jij niet áls die pony al een paspoort heeft (gehad), bij welke instantie dat is. Alle stamboeken + het KNHS zijn namelijk bevoegd om paspoorten uit te geven.
Dus dat werkt niet zomaar.

Anders kan je heel gemakkelijk een paspoort aanvragen, 'kwijt'maken perongeluk expres, nieuwe aanvragen, en vervolgens het 'kwijtgeraakte' exemplaar ter vervalsing bij een ander paard aanbieden..... dergelijke dingen gebeuren nu ook nog wel eens.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-01-14 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:46

Laat dat maar mooi door de huidige eigenaren doen, zij zijn nu strafbaar bezig. Is hun taak. Geef ze maar een uitdraai van de regels van mij part :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-14 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:46

JoyCiej007 schreef:
BobbieLover schreef:

Ik heb enkele jaren geleden een shet gewonnen. Ja, gewonnen.
Pony was hier van harte welkom.

máár; bleek niet gechipt te zijn én zat geen paspoort bij.
Ja doei......... dan kun je hem niet eens naar de slacht doen.

Heb de betreffende vereniging dan ook duidelijk gemaakt dat ik heel blij was met deze 'prijs', maar dat het beestje dan wel eerst gechipt zou moeten worden + paspoort aangevraagd moest worden (en dat op hún kosten), anders wilde ik 'm niet hebben.

Jaa ik snap het ook wel , k ga er sowieso even met mijn ouders achteraan

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:47

vuurneon schreef:
Laat dat maar mooi door de huidige eigenaren doen, zij zijn nu strafbaar bezig. Is hun taak.

Haha maar is ik het zo zou vertellen dan denk ik dat ik misschien wel byebye kan zeggen tegen hem dus laat ik dat maar gewoon zeggen wil je even er achter aan gaan omdat het verplicht is :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:48

YRT --> PP

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:48

BobbieLover schreef:
vuurneon schreef:

Stel dat hij netjes gechipt is maar dat het paspoort kwijt is.... dan moet je een duplicaat paspoort aan gaan vragen; kosten ca 250E en het duurt een tijdje voordat je hem krijgt.

Als hij gechipt is en ze hebben geen paspoort aangevraagd, dan is het nummer ook niet geregistreerd en kun je (als je de chippapieren niet hebt) geen paspoort aanvragen.
En een 2de chip mag er niet in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:49

gut wat reageer jij snel TS :oo

zie even mijn vorige post die ik heb aangepast over 'bij KNHS vragen over paspoort/chipnummer'.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:50

Weet je ts, het is toch het beste om de pony als je wilt kopen even goed te laten bekijken door een vee arts om te laten beoordelen of de pony goed gezond is.
Je kunt dan meteen naar die chip laten kijken.

Heel slim om de persoon waar de pony gestald staat te vragen. Deze zou officieel inderdaad het paspoort in het bezit moeten hebben als deze er is.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:50

@Brainless
Kdenk wel dat het klopt :) hoop het teminste haha

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:51

JoyCiej007 schreef:
gut wat reageer jij snel TS :oo

zie even mijn vorige post die ik heb aangepast over 'bij KNHS vragen over paspoort/chipnummer'.

Jaa haha dit is iets wat ik even goed wil hebben, mijn ouders gaan dit namelijk nalezen etc,
En gewoon opheldering en duidelijkheid k heb haar inmiddels een bericht gestuurd :

Of ze eracher aan wil gaan, ook even het chipnummer kan doorgeven en dat ik gewoon contact op ga nemen over het paspoort.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:52

Hopke89 schreef:
Weet je ts, het is toch het beste om de pony als je wilt kopen even goed te laten bekijken door een vee arts om te laten beoordelen of de pony goed gezond is.
Je kunt dan meteen naar die chip laten kijken.

Heel slim om de persoon waar de pony gestald staat te vragen. Deze zou officieel inderdaad het paspoort in het bezit moeten hebben als deze er is.

Jaa inderdaad even laten controleren door onze veearts (eigen)
Dan kan zij ook meteen de chip scannen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:58

BobbieLover schreef:
Jaa haha dit is iets wat ik even goed wil hebben, mijn ouders gaan dit namelijk nalezen etc,
En gewoon opheldering en duidelijkheid k heb haar inmiddels een bericht gestuurd :

Of ze eracher aan wil gaan, ook even het chipnummer kan doorgeven en dat ik gewoon contact op ga nemen over het paspoort.

Met wie ga je contact opnemen over het paspoort? Als je bedoeld dat je met het KNHS gaat bellen en dan vraagt naar 'paspoort met chipnr. dat en dat', gaan ze je echt niet verder helpen, en dat kúnnen ze meestal ook niet.

In feite móet deze pony wel een paspoort hebben of hebben gehad, want hij is (althans, volgens de verkoopster) wel gechipt.

BobbieLover schreef:
@Brainless
Kdenk wel dat het klopt :) hoop het teminste haha

Persoonlijk vind ik het al heel erg raar dat de verkoper/verkoopster zegt dat jij het paspoort niet nodig hebt als je de pony wil kopen 'omdat het een ruin is' en 'omdat het dan niet voor de fok nodig is'.
Sterker nog, volgens jou zei ze 'nee die zit er niet bij', waarbij ze doelde op het paspoort.

Ik denk (helaas voor jou) dat het NIET klopt, al hoop ik dat natuurlijk niet.

Heel simpel gezegd kun je helemaal niets met een pony zonder chip én paspoort; niet naar de slacht brengen, niet op wedstrijd, vaak zelfs niet naar de dierenarts(!), niet vervoeren, niet 'hebben/houden' en ook niet zomaar verkopen.

En dat laatste; als ik nou een pony met chip maar zonder paspoort had en ik had een paar meiden hier rondlopen die maar wat graag een pony zouden willen en waarvan de ouders toch niets met paarden hebben, dan zou het een goed idee zijn om zo'n 'onverkoopbare' pony waar je via de normale weg niets mee kan, dan maar aan dat soort meiden te geven/verkopen.

Even puur een hersenspinsel hoor; dat hóeft natuurlijk niet zo te zijn, maar je zal de eerste niet zijn die een beetje in de maling wordt genomen!

Hopke89

Re: Wel chip geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:02

JoyCiej007 het zou mij inderdaad ook niets verbazen dat er een beetje gebruik word gemaakt van ts haar 'gevoel' bij het de pony.
Voor hetzelfde zijn er geen eens andere kopers en zeggen ze dat in de hoop dat er een soort van ik moet opschieten gevoel ontstaat waardoor er niet genoeg tijd word genomen om de regels er op na te slaan.

Het is maar goed dat je ouders zo oplettend zijn ts :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:02

@JoyCiej007,
Kmoet zeggen dat ik het erg naar vind dat je mij een soort penny noemt .. ookal verwoord je het niet zo.
Ik vraag het alleen naar, dat betekend niet dat ik dus helemaal er niks over weet.
Mijn ouders hebben er wel degelijk verstand van anders zeggen ze ook niet dat het paspoort er gewoon bij hoort te zitten,
En kwil niet zomaar een pony het is mijn verzorgpony.. want k hoef niet perséé een eigen maar als je een pony verzorgd je bouwt er iets mee op.. hij komt de koop en je kan een pony onderhouden niet meer dan redelijk dat diegene het paard wil overkopen.
*Begrijp niet verkeerd* :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:04

En mijn ouders zijn duidelijk die hebben gewoon gezegd,
Als zij er niet achter aan gaat dat pech gehad, erg jammer maar als zij .. er ook niks voordoen wilt ze jou er niet een plezier mee doen maar haarzelf.
K heb er een bericht gestuurd, en even kijken wat ze zegt :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:05

Hopke89 schreef:
JoyCiej007 het zou mij inderdaad ook niets verbazen dat er een beetje gebruik word gemaakt van ts haar 'gevoel' bij het de pony.
Voor hetzelfde zijn er geen eens andere kopers en zeggen ze dat in de hoop dat er een soort van ik moet opschieten gevoel ontstaat waardoor er niet genoeg tijd word genomen om de regels er op na te slaan.

Het is maar goed dat je ouders zo oplettend zijn ts :D

dat denk ik zelf ook een beetje omdat ze weet dat ik er echt veel voor over heb.
En daarom denken dan gelukkig mijn ouders er in mee :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:07

Ho, stop, wacht even......

*spoelt even terug*

Ik heb werkelijk waar geen enkele, maar dan ook serieus geen énkel wóórd genoemd wat ook maar néigde naar 'penny', en daar zinspeelde ik ook op geen énkele manier op!

Ik zeg alleen maar dat de eigenaresse heel gemakkelijk een slaatje zou kúnnen slaan uit verzorgMEIDEN. Ik weet niet eens hoe oud jij bent en ik doelde niet eens op een bepaalde doelgroep van een bepaalde leeftijd.

Jij begrijpt mij behoorlijk verkeerd.
Je 'vraagt het alleen maar', ik zég toch ook niet dat jij er niets vanaf weet?
Alleen, had je er wel wat vanaf geweten, dan weet je ook dat een chip + paspoort verplicht is. En dat het niet zo makkelijk op is te lossen als je een pony koopt met chip maar zonder paspoort.

Ik reageer om jou te helpen, maar heb geen zin om nu allerlei verwijten naar mijn hoofd gesmeten te krijgen. dat vind ík erg naar.......

En dat laatste stond er toch ook in de zin van 'áls ik een pony met chip zonder paspoort zou hebben dán', dat is een voorbeeld.

Jij leest 'penny' omdat je dat blijkbaar verwacht te lezen. Ik doelde daar echt niet op.