Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterbewijs?

Wel,het is overal verplicht.
4 (36%)
Wel,het is op ruiterpaden verplicht.
3 (27%)
Wel,het is in woonwijken verplicht(als je daar wandelt)
Geen stemmen
Niet,nergens.
4 (36%)

Totaal aantal stemmen: 11

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:45

miss_lizje schreef:
leeneliefje schreef:
of het verplicht is weet ik niet. Het gaat volgens mij ook om een verzekeringstechnisch iets. Als jij je ruiterbewijs hebt dan ben je automatisch in veel gevallen niet aansprakelijk. Zonder ruiterbewijs ben je financieel gezien zwaaaar de sjaak als je een ongeluk veroorzaakt, of bijvoorbeeld iets banketstaaf als schade aan iemands auto.

Als je zelf een WA verzekering heb en die is op de hoogte van dat je een paard heb en daar geen probleem van maakt bij uitkeren ben je ook gewoon verzekerd hoor. Het is alleen dat niet elke verzekering dat dus doet. Vraag dus goed na en bel desnoods je verzekering over hoe ze hier mee omgaan, omdat ze dus niet allemaal uitkeren.

Ruiterbewijs is maar in enkele gebieden nodig om buiten te rijden, voor de rest is het vooral geldklopperij.

klopt, dit was em! Dank voor de aanvulling :j
Ik heb zelf geen WA verzekering dus voor mij was een ruiterbewijs wel voordelig in dit geval.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:12

miss_lizje schreef:
Ruiterbewijs is maar in enkele gebieden nodig om buiten te rijden, voor de rest is het vooral geldklopperij.

Dat ben ik niet met je eens. Een ruiter die nog niet veel ervaring heeft met paarden
leert veel over rassen, ziektes, verkeersregels en gedragsregels. Deze vekeersregels
worden ook daadwerkelijk te paard in het verkeerd getest. Daar kan menig ruiter
nog wat van leren! Overal de poep laten liggen en niet goed uitkijken o.i.d.
En dat geldt niet alleen voor een ruiter met weinig ervaring.
Ik reed al 10 jaar toen ik hem haalde maar heb nog veel geleerd over bijv. ziektes!

Daarnaast wordt er misschien een nieuwe belasting ingevoerd als je wilt buiten rijden
met je paard. Het zou mij niets verbazen als dit doorgaat dat er een link naar het ruiterbewijs wordt gelegd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:38

Ik rij al heel veel jaren buiten, naast dat de stof van het examen vaak niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Ik zou persoonlijk nooit over een boomstam zomaar springen buiten, naast t feit dat mijn paard geen springtalent is en de meeste bomen helemaal niet netjes recht zijn (denk aan zijtakken) vind ik het juist onverantwoordelijk om daar overheen te gaan en ik zou een alternatieve route zoeken.
En betreft buitenrijden, gezond verstand en inzicht vind ik belangrijker dan zo'n papiertje.

Nee, voor een jonge ruiter erg leuk en leerzaam. Maar heeft vaak geen toegevoegde waarde voor ruiters die al langer in de paarden zitten.
En als je dus zelf een AW verzekering heb (die dus gewoon alles dekt) is die extra verzekering ook overbodig.

Bralindy

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:27

Hier is een ruiterbewijs verplicht. Alleen een pwn kaart omdat het duin hier beschermd natuurgebied is en ik heb WA verzekering :)

Baksteen703

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:50

Hij is maar op een paar plaatsen verplicht

Ik heb wel een ruiterbewijs, hier in de omgeving is het ook niet verplicht.

Als ik nu terugkijk vond ik het vrij makkelijk om hem te maken en heb ik niet het gevoel dat ik er ooit wat aan heb gehad.