Castreren, zou het helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Re: Castreren, zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:15

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je niet gekozen hebt voor een merrie of ruin. Dit had namelijk de helft van het probleem al kunnen voorkomen :roll:

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 17:22

Ik heb de hengst helemaal niet gekocht.
Hij is van iemand anders, maar staat sinds kort bij ons voor gezelschap.
Waarschijnlijk gaat hij dus gecastreerd worde, mocht het niet gaan, kan hij altijd nog terug.
Maar ik wil weten of hij ophoudt met staartbijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:46

Staartbijten zou toch het minste van mijn zorgen zijn, ik zou me meer zorgen maken om de (mentale) rust van mijn merrie...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:49

Ik vind het ook "een beetje dom" dat je een klophengst hebt gekozen als maatje voor je merrie. Naast dat ook een klophengst voor nakomelingen kan zorgen (en een merrie er echt wel voor gaat liggen, wacht maar tot het voorjaar wordt, of er gewoon ineens een veulen is), is het oplossen daarvan een dure aangelegenheid.

Helaas zit er niets anders op dan toch veel geld uit te gaan geven, want het zou geen optie moeten zijn om de kans te lopen dat de shet de merrie dekt.

Het gedrag van de shet zal daarna waarschijnlijk ook wel minder worden.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:50

Ik zou het ook niet aandurfen... Mijn pony is daar het bewijs van... Kruizing FjordxShetlander...

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:51

In dat geval zou ik hem terug brengen naar de eigenaar en dan opzoek gaan naar een andere kameraadje voor merrie. Zelfs zonder het staartbijten en mogelijke dekking is het voor je merrie geen fijn gezeldschap en levert het haar alleen maar stress op.

Maar om toch antwoord te geven op je vraag: het zou kunnen dat hij dan ophoud omdat hij mogelijk meer innerlijke rust krijgt. Het zou ook kunnen dat de hengst zijn hengstengedrag altijd zal houden, omdat hij nu al zo lang hengst is. Ik denk dat niemand hier enige zekerheid over kan geven. En anders zou ik even overleggen met de DA, die weet het waarschijnlijk het beste.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:15

mariantjuh schreef:
Waarschijnlijk gaat hij dus gecastreerd worde, mocht het niet gaan, kan hij altijd nog terug.

Staartbijten zou een van mijn laatste zorgen zijn. Ik zou eerder bang zijn dat hij mijn merrie dekt. Ik weet natuurlijk niet in wat voor gezondheid ze verkeerd en of ze eerder al veulens heeft gehad maar je paard is al wat ouder. Dit vergroot het risico dat het verkeerd gaat bij een eventuele dracht en bevalling. (Grote van de shet maakt niet uit hoor, als ze wilt gaat ze er wel bij liggen.) Daarnaast kan het inderdaad voor beide paardjes veel stress opleveren. Ik zeg: haal hem snel uit het land. Na castratie kan hij uiteraard gewoon terug komen en dan is de kans groot dat hij niet meer dekt en niet meer in haar staart bijt.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:32

ik zou eerlijk gezegd er niet meer aan beginnen om een 12 jarige hengst te castreren
je kunt er tenslotte ook voor zorgen om ze niet bij elkaar in de buurt te laten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:01

mariantjuh schreef:

Ik zou die hengst dan gewoon weg laten halen. Voor jouw merrie en voor die hengst is dit geen leuk gezelschap zo.

Castreren kan natuurlijk helpen. Het helpt je in ieder geval van het risico op een veulen af. In hoeverre het gedrag veranderd zul je moeten afwachten. Aangezien het een klophengst betreft en de operatie wat complexer is zou ik er nu niet voor kiezen. Het dier kan wellicht prima met een andere hengst of ruin, alleen de combinatie met een merrie is niet geschikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:30

Beetje sneu voor zowel merrie als hengst, ze worden beide geplaagd zo.
En de kans dat ze drachtig wordt is reel, 23 jaar is een normale leeftijd voor een fokmerrie. Dat je haar niet hengstig ziet wil niet zeggen dat ze het ook niet is en straks in het voorjaar zal dat vast wel komen nu ze bij een hengst staat.
Dat staartbijten is gewoon uit frustratie omdat hij er niet bij/op kan.

Als je laat castreren zal hij zowieso stoppen met dekken of erop proberen te komen en dat hooguit nog eens doen als ze hengstig is en zichzelf aanbied. Dat staarteten komt voort uit frustratie/willen dekken, dus grote kans dat dat ook volledig verdwijnt als hij gecastreerd is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:32

mariantjuh schreef:
Vroeger wilden ze hem laten castreren, maar doordat hij maar 1 bal heeft, zou de kans 50% zijn dat hij het niet zou overleven, vandaar dat ze het niet gedaan hebben.

Is een dure ingreep, paard moet ws volledig onder narcose wat een risico is als hij al ouder is.
In dit geval zou ik dus niet castreren maar de hengst elders onderbrengen en een ander maatje voor je paard zoeken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:44

Heey dit is Rowan toch? daar ben ik ook al lange tijd mee bezig om een plekje voor hem te vinden.
Ik hoorde ook later dat hij klophengst is,het word heel moeilijk om een klophengst te plaatsen bij iemand.
De enige oplossing is toch echt castreren TS en dan zal in de kliniek moeten gebeuren.
Ik hoop echt dat Rowan bij jou kan blijven.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:50

Als je ze niet samen in 1 wei zet ben je soweiso van je probleem af.

Als je castreerd weet je niet of het stopt.
Mischien caatreer je en dan doet hij het nog.
Dan zul je ze nogsteeds in een aparte wei moeten zetten.

Ik zou hem niet castreren hij is al 12 en gedrag is dus ook al beetje eigen geworden.
Zou hem gewoon in een andere wei zetten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:02

Zag hem zojuist op boktmarkt staan. Hoop van harte dat je een goed adres voor hem kunt vinden!

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:04

Pony weghalen. Jij zult verbaasd zijn als er ineens een veulen naast staat, maar dat jou merrie niet hengstig toont betekend niet dat ze niet hengstig is. Merrie gaat er gerust voor liggen.
Daarnaast wat hier ook al verteld is, lijkt me niet echt gunstig voor de rust in de 'kudde'

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:14

Eigenlijk wel nieuwsgierig naar waar de oplossing is. Wat heb jullie gegaan?

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:22

Ik zou het gewoon proberen en dan kijken hoe de shetlander dan doet

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:27

Dit is een hele late reactie, maar de shetlander gaat naar een nieuw huisje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:51

Ow dat is heel erg fijn om te horen!