Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:46

@Kelly, verdiep je eens in de Monty Roberts methoden.

Ik heb geen verstand van de hormooninvloeden bij jonge paarden, bij onze 3,5 jaar 75% Arabier Hengst is het gedrag ook veranderd. Deels inderdaad door hengstigheid. Het zijn in dat opzicht pubers die je voor problemen stellen, en je testen.

Het vele verhuizen zal niet geholpen hebben denk ik, wel is het belangrijk dat jij in een omgeving bent waar je veilig en op je gemak voelt evenals je paard.

Het verhaal van Danika vind ik een mooi verhaal, omdat het (vind ik) gaat om een passende oplossing te vinden die voor zowel de verzorger als het paard werkt. Ik ben een fan van Monty Roberts.

Het probleem is volgens Monty dat wij mensen het gedrag van een paard niet genoeg begrijpen.
ik kan iedereen aanbevelen zich daarin verder te verdiepen (of Stacy Westfall).

Waar het Monty omgaat is dat werken met het paard met zo weinig mogelijk stress gepaard gaat.
Het lezen van de signalen en de goede signalen terug geven is daarom heel belangrijk.
Een Join up is niet bedoeld om 4,5 uur te duren, de basis ligt in de vluchtafstand van een paard slechts een 1/4 mijl (ofwel 5x links en rechts om). hierna is het de bedoeling dat het paard uit eigen wil connect en bij je wil zijn zodat jij zijn leider kan worden. Dit proces is "een gesprek" met het paard en absoluut geen gevecht. De meest "Natural methode" is een methode die weinig of geen stress oplevert voor het paard.

Ik ben niet goed bekend met Parelli, maar denk dat er in de basis heel veel vergelijkbaar is, doen waar je in gelooft. En (zie verhaal Danika) niet opgeven :).

mijn Tip: Als je er niet uitkomt haal er dan een professional bij.
Voor advies of een trainer kan je kijken op join-up.org, er zijn ook veel Monty Roberts join-up videos op you tube te vinden.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:16

kellaxy schreef:
Oh top bedankt! Ik ga er naar op zoek. Het is een arabisch volbloed.. :)

Ah, ja! Dat zijn paardjes die graag uitgebreid beloond willen worden en wel van wat bekijks houden.
Leuke beestjes, wel een uitdaging aan want ze weten goed wat ze willen, hihi. Succes!

kellaxy

Re: Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:20

Haha ja apart karakter heeft ze. Miss arrogant! Het rare is ook dat als ik in de roundpen bezig ben met haar en ik ga haar dan overal aanraken, dan is het vaak wel goed. Ze word vanavond doorgemeten met een biotensor. Ben benieuwd..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:58

ik denk eerlijk gezegd dat het dominantie is.. en met een beetje pech is het dominantie én onzekerheid..

dus dat betekend dus heel conceqeunt en duidelijk zijn maar tegelijker tijd de hemel inprijzen als ze wat goed doet...

misschien wat join ups? is altijd leuk, kan geen kwaad en je leert je paard dan beter kennen en het paard jou...

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:24

En waarom denk jij dat het dominantie is?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:35

kellaxy schreef:
Beste bokkers,

het is nogal een verhaal..

Ik heb een AV merrie van 3,5 jaar jong. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en toen ik haar kocht was ze erg een echte kroelkip, heel aanhankelijk maar wel onzeker. Ze was nog niet ohz maar het prille begin was gemaakt. Dat onzekere zag ik in, erg aan mij hangen, altijd achter me lopen, deed serieus noooit wat verkeerd en was zo ontzettend lief. Ik heb haar zadelmak gemaakt en dit ging super. Ze leert erg snel en werd gelukkig wat zekerder. Ik ben na 2 maanden van stal verhuisd omdat ik het niet naar me zin had. Op de nieuwe stal kreeg ik hulp met inrijden zo'n 2/3 x in de week. Na 3 weken zaten de rem, het stuur en het voorwaartse er redelijk op. Toen heb ik het een paar weken rustig aan gedaan maar ALS ik er op ging, ging het meer bergafwaarts met extreem hoofdgooien tot dat ze uiteindelijk ging staken en gewoon stil bleef staan. Hierna is er een tandarts, osteopaat, veearts en een zadelmaker (+nieuw zadel) bijgekomen en en toen kon ik me eerste les krijgen van een andere instructeur.
Deze les ging totaal niet zoals ik hoopte en was helemaal niet wat aansloot bij mijn visie op paardrijden. Ik ga niet teveel op in details maar laten we zeggen dat het niet al te paardvriendelijk was en ik mijn pony blijkbaar diep beledigde met het niet eerlijk behandelen van haar. Ik ben na 15 min afgestapt en heb de instructeur bedankt. Paardje op stal gezet en vanaf toen begon de ellende.

de volgende dag kwam ik en er was met mevrouw geen land meer te bezeilen zodra de poetskist in beeld kwam of ik aan haar lichaam zat. Dreigen met trappen, oren in nek, bijten, kont naar je toe draaien etc. Ik was compleet beduust zoals je misschien begrijpt.

na wat nadenken, inlezen, praten etc. heb ik besloten geisha nog 1 keer te verhuizen en dit keer naar een hitactief. Ik had het gevoel dat dat er wel mee te maken had. Ze moest gewoon lekker naar buiten toe en kunnen spelen met andere paarden want ze is nog zo jong. Nou goed zo gezegd, zo gedaan. Binnen 3 weken stond ze op de nieuwe stal.

Het gaat al veel beter dan in het begin. Mede ook doordat ik niet bang meer ben en meer zekerheid uitstraal. Nu doet ze nog wel eens dreigen. Soms heel erg, soms totaal niet en soms een beetje. Ik corrigeer dit met een por en laat me niet wegslaan door haar.

Dit topic is dan ook niet bedoeld om reacties op te wekken als: waar ben je mee bezig geweest/hoe durf je of wat dan ook. Maar wat ik me wel afvraag, heeft iemand ooit zoiets meegemaakt of enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Geisha is een merrie die veel respect eist en het verteld als er iets is. Haar eerlijk behandelen is heel belangrijk maar dat vind ik bij alle paarden. Een hoop mensen hebben hun mening al gegeven. Het is een kwestie van vertrouwen terug krijgen, ze kan niet aarden, ze is dominant (zeker van niet!) Je moet lief tegen dr praten, grondwerk doen etc etc.

Ik ben van mening dat ze heel onzeker is en dat ze in mij de eerste maanden geen of niet genoeg leiderschap zag en dat die les de druppel was. Daar ben ik hard aan gaan werken en nog steeds werk ik daar aan en wat ik zeg, het gaat al een stuk beter. Maar tóch ben ik benieuwd naar evt. Tips, ervaringen en meningen.

Ik ben van plan het heel rustig aan te doen maar haar ook niet compleet stil te laten staan. Ze vind het tenslotte wel heel erg leuk om te leren en te werken. Geisha is heel gericht op mij en dat is erg leuk om te zien em dat geeft me wel vertrouwen..

nou kom maar op met jullie meningen, ervaringen en tips.

Daarom denk ik dominant.. een onzeker paard (en geloof me die heb ik wel eens gezien écht onzeker) die zijn meer vluchters dan vechters.. Al deze dik gedrukte woorden geven mij de indruk van dominantie.. maar ik geloof echter ook dat ze onzeker is.. daarom zeg ik 'als je pech hebt onzeker en dominant' dit is namelijk een lastige combinatie..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:43

Ja het zou kunnen maar echt dominant heb ik ze ook gezien en dat is ze niet. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet gezien hebt maar het is natuurlijk ook een merrie. Als zoiets doet, laat ik het zeker niet toe en ik beloon uitbundig als ze iets goed doet en dat schijnt wel te helpen. Er was geen klein stukje dominantie te zien toen ik dr kocht. Pas na 3 maanden begon ze zo te doen. Lijkt mij dat dat geen 3 maanden duurt en er in 1 dag insluipt toch? Dan zou het wisselvallig moeten zijn lijkt me..

Gister is ze doorgemeten met een leg-antenne en daar kwamen wat dingen uit. scheve bekken, iets verkeerd tussen de 5e en 6e servicale wervel in haar nek. Waarschijnlijk door een val van 4 maanden geleden die ik me nog kan heugen.. en een schimmel op haar darmen is ook geconstateerd.. daardoor heeft ze buikpijn waardoor ze haar rug wegdrukte, buikspieren niet kon aanspannen en dus daar geen bespiering kreeg. Het verklaart ook die dikke opgezette buik!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:02

Onze volbloed arabierruin reageert ook heel sterk op drukke mensen. Op een vorige stal was een vrouw, altijd druk en heel erg aanwezig. Als zij in de bak stond les te geven of ze was zelf aan het rijden, werd onze arabier ook heel druk en loperig. Als hij op stal staat en er komt een druk persoon bij zijn stal staan, keert hij hij zich af. Normaal hangt hij graag met zijn hoofd buiten boord, maar dan niet. Is niet zo vreemd denk ik, ze zijn heel gevoelig en pikken dit haarscherp op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:40

Danikalove1 schreef:
Die allereerste join-up duurde in totaal 4,5 uur. mijn handen waren paars van de kou en deie fries die al zo lang aan het draven en galloperen was zweete nog niet eens.

ik hem hiernaa nog vele problemen gehad met onderandere voedselnijd, staldrift, trekken aan het halste, vangen in de weiden en zelf bokken en afwerpen in de bak. vele join-ups volgden en weken lang heb ik heb gewandeld en met de hand gevoerd. het belangerijkste was dat ik hem liet weten dat ik de baas was en dat hij NERGENS mee weg zou komen.

een 4,5 uur durende join up en dan nog vele join-ups die daarna volgden??
dan heb je het hele begrip join-up niet helemaal goed begrepen denk ik.... dat het uiteindelijk toch goed gekomen is is heel erg knap!

lees dit topic maar eens door [VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:08

kellaxy schreef:
Ja het zou kunnen maar echt dominant heb ik ze ook gezien en dat is ze niet. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet gezien hebt maar het is natuurlijk ook een merrie. Als zoiets doet, laat ik het zeker niet toe en ik beloon uitbundig als ze iets goed doet en dat schijnt wel te helpen. Er was geen klein stukje dominantie te zien toen ik dr kocht. Pas na 3 maanden begon ze zo te doen. Lijkt mij dat dat geen 3 maanden duurt en er in 1 dag insluipt toch? Dan zou het wisselvallig moeten zijn lijkt me..

Gister is ze doorgemeten met een leg-antenne en daar kwamen wat dingen uit. scheve bekken, iets verkeerd tussen de 5e en 6e servicale wervel in haar nek. Waarschijnlijk door een val van 4 maanden geleden die ik me nog kan heugen.. en een schimmel op haar darmen is ook geconstateerd.. daardoor heeft ze buikpijn waardoor ze haar rug wegdrukte, buikspieren niet kon aanspannen en dus daar geen bespiering kreeg. Het verklaart ook die dikke opgezette buik!

ah oke, ja zowieso is het altijd lastig te beoordelen als je het niet gezien hebt.. n.a.v. het verhaal dacht ik aan dominantie en onzekerheid..

vervelend dat ze last heeft van haar bekken/nek en darmen... je treft het dan wel zeg!! ;(
dat verklaard idd een hoop.. en nu? wat is daar aan te doen?

Danikalove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:25

cissy schreef:
Danikalove1 schreef:
Die allereerste join-up duurde in totaal 4,5 uur. mijn handen waren paars van de kou en deie fries die al zo lang aan het draven en galloperen was zweete nog niet eens.

ik hem hiernaa nog vele problemen gehad met onderandere voedselnijd, staldrift, trekken aan het halste, vangen in de weiden en zelf bokken en afwerpen in de bak. vele join-ups volgden en weken lang heb ik heb gewandeld en met de hand gevoerd. het belangerijkste was dat ik hem liet weten dat ik de baas was en dat hij NERGENS mee weg zou komen.

dan heb je het hele begrip join-up niet helemaal goed begrepen denk ik.... dat het uiteindelijk toch goed gekomen is is heel erg knap!

het succes van een join up hangt ook af wat voor paard je hebt. Darq is een onwijs koppig, trots, dominant en slim paard.

vooral de dominantie in combinatie met de koppigheid is heel moeilijk te doorbreken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:01

Arabiertjes staan er bekend om dat ze zo gevoelig zijn van karakter. Twijfel = onzekerheid, dus simpel gezegd: ja je bent onzeker. Je moet niet proberen maar doen. Ik heb mezelf veel geleerd wat betreft grondwerk door die gedachte. Ik had totaal geen idee of het klopte wat ik wou, maar begon wel met overtuiging. Zo kwam ik een paar dingen tegen die dus gewoon niet gingen, dus niet meer gedaan. En een aantal dingen die wel gingen, dus er in gehouden. Maar bij alles was het: gewoon doen en we zien wel.

Mijn (ex-)merrie is een principieel typje, ze staat nu ergens anders, bij een persoon die dat ook kan zijn. Ik was daar niet doortastend genoeg voor en dacht: ja, ik snap het wel. Deze mevrouw blijft bij haar standpunt, met engelengeduld, dan duurt het soms even maar krijgt ze haar ook overtuigd.

Ook was ik te soft. Zo mocht mijn paard wel boos kijken (en haar hoofd naar mij toedraaien en in de lucht happen,mij beet ze niet) met aansingelen. Ook hier heeft haar nieuwe eigenaresse het standpunt dat ze niet zo moet miepen. Wat denk je? Toen ik na een jaar kwam, deed ze het bij mij, terwijl ik heel voorzichtig gaatje voor gaatje aansingelde. Nieuwe eigenaresse stond me verbaasd aan te kijken: dat deed ze bij haar niet, ondanks dat ze zonder geleut aansingelde. En dat ik dat goed vond. Ik haar toen dus ook gecorrigeerd en verrek, ze deed het niet meer. En ik maar denken: jaa, maar aansingelen is ook vervelend, dus dat mag je best aangeven.

Ik heb daar dus geleerd dat ik zelf wat minder mag leuteren en paarden best wat minder kunnen miepen, zonder dat je ze daarmee aantast in hun vrijheid van meningsuiting ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:09

Sommige merrie's vertonen afwijkend gedrag door een cyste die de hormoonhuishouding van slag brengt. Als ik het goed onthouden heb zit deze cyste dan op de eierstokken en kan het grote invloed hebben op het gedrag. Misschien interessant om uit te sluiten....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:15

Ik ook jaren terug zon hormonella gehad. Slechte ervaringen met eerdere mensen, beledigd en emotioneel verwaarloost. Heeft het me heel lastig gemaakt. Pletten net zadelen, eraan hangen. Uren achteraan moeten smeken of ze alsjeblieft wilde komen...

Ik zeg volhouden, veel belonen, negeren wat genegeerd kan worden, op je strepen staan waar nodig en positief blijven!! Die ik toen reed besloot na een jaar dat ik de moeite waard was. Sloeg om als blad aan een boom. En nooit meer zon band met een ander paard gehad,.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:01

paarden zijn niet irritant, paarden zijn niet lastig, paarden zijn geen diva's, ... als er een probleem is dan ben jij het probleem.
Dit klinkt aanvallend en dit is niet zo bedoelt, maar ik wil je wel op deze mogelijkheid wijzen.
Jij bied niet voldoende leiding , paard gaat op zoek naar alternatieven en zo gaat het dan steeds verder.
Een paard doet zoals hij het leert, en dit leren heb jij er dus tot hiertoe ingestopt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:42

kellaxy schreef:
Beste bokkers,

het is nogal een verhaal..

Ik heb een AV merrie van 3,5 jaar jong. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en toen ik haar kocht was ze erg een echte kroelkip, heel aanhankelijk maar wel onzeker. Ze was nog niet ohz maar het prille begin was gemaakt. Dat onzekere zag ik in, erg aan mij hangen, altijd achter me lopen, deed serieus noooit wat verkeerd en was zo ontzettend lief. Ik heb haar zadelmak gemaakt en dit ging super. Ze leert erg snel en werd gelukkig wat zekerder. Ik ben na 2 maanden van stal verhuisd omdat ik het niet naar me zin had. Op de nieuwe stal kreeg ik hulp met inrijden zo'n 2/3 x in de week. Na 3 weken zaten de rem, het stuur en het voorwaartse er redelijk op. Toen heb ik het een paar weken rustig aan gedaan maar ALS ik er op ging, ging het meer bergafwaarts met extreem hoofdgooien tot dat ze uiteindelijk ging staken en gewoon stil bleef staan. Hierna is er een tandarts, osteopaat, veearts en een zadelmaker (+nieuw zadel) bijgekomen en en toen kon ik me eerste les krijgen van een andere instructeur.
Deze les ging totaal niet zoals ik hoopte en was helemaal niet wat aansloot bij mijn visie op paardrijden. Ik ga niet teveel op in details maar laten we zeggen dat het niet al te paardvriendelijk was en ik mijn pony blijkbaar diep beledigde met het niet eerlijk behandelen van haar. Ik ben na 15 min afgestapt en heb de instructeur bedankt. Paardje op stal gezet en vanaf toen begon de ellende.

de volgende dag kwam ik en er was met mevrouw geen land meer te bezeilen zodra de poetskist in beeld kwam of ik aan haar lichaam zat. Dreigen met trappen, oren in nek, bijten, kont naar je toe draaien etc. Ik was compleet beduust zoals je misschien begrijpt.

na wat nadenken, inlezen, praten etc. heb ik besloten geisha nog 1 keer te verhuizen en dit keer naar een hitactief. Ik had het gevoel dat dat er wel mee te maken had. Ze moest gewoon lekker naar buiten toe en kunnen spelen met andere paarden want ze is nog zo jong. Nou goed zo gezegd, zo gedaan. Binnen 3 weken stond ze op de nieuwe stal.

Het gaat al veel beter dan in het begin. Mede ook doordat ik niet bang meer ben en meer zekerheid uitstraal. Nu doet ze nog wel eens dreigen. Soms heel erg, soms totaal niet en soms een beetje. Ik corrigeer dit met een por en laat me niet wegslaan door haar.

Dit topic is dan ook niet bedoeld om reacties op te wekken als: waar ben je mee bezig geweest/hoe durf je of wat dan ook. Maar wat ik me wel afvraag, heeft iemand ooit zoiets meegemaakt of enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Geisha is een merrie die veel respect eist en het verteld als er iets is. Haar eerlijk behandelen is heel belangrijk maar dat vind ik bij alle paarden. Een hoop mensen hebben hun mening al gegeven. Het is een kwestie van vertrouwen terug krijgen, ze kan niet aarden, ze is dominant (zeker van niet!) Je moet lief tegen dr praten, grondwerk doen etc etc.

Ik ben van mening dat ze heel onzeker is en dat ze in mij de eerste maanden geen of niet genoeg leiderschap zag en dat die les de druppel was. Daar ben ik hard aan gaan werken en nog steeds werk ik daar aan en wat ik zeg, het gaat al een stuk beter. Maar tóch ben ik benieuwd naar evt. Tips, ervaringen en meningen.

Ik heb op me nieuwe stal goede begeleiding van mensen met gelukkig een andere visie als op me oude stal en ze willen me allemaal helpen. Ik heb zelfs vorige week al 1 les gehad en dat ging super. Geen enkele x hoofdschudden meer of wat dan ook. Na in totaal 15 min. vond ik het dan ook goed geweest en ben ik afgestapt.

Ik ben van plan het heel rustig aan te doen maar haar ook niet compleet stil te laten staan. Ze vind het tenslotte wel heel erg leuk om te leren en te werken. Geisha is heel gericht op mij en dat is erg leuk om te zien em dat geeft me wel vertrouwen..

nou kom maar op met jullie meningen, ervaringen en tips.

Een jong paard.
Verhuizen.
Een tandarts, osteopaat, veearts en een zadelmaker
Rijles wat geen succes was.

Ik denk dat je paard het vertrouwen wat kwijt geraakt is en geef haar geen ongelijk er is best veel gebeurd in een korte tijd.
Ga lekker met haar aan het werk op de grond neem er een lesje bij en het komt zeker wel goed :j

Goelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:00

Ik denk dat het eerste zinnetje van je topic al heel veel duidelijk maakt.
"ik heb een arabier merrie van 3,5 jaar."

Spreek eens met andere eigenaars van arabieren, en je gaat horen dat veel mensen hetzelfde ervaren.
arabieren geven niet snel hun vertrouwen aan iemand, dat kan lang duren. Maar als je het geduld hebt om
te wachten tot je arabiertje zich goed bij je begint te voelen heb je ook een vriend om U tegen te zeggen!
Ze gaan dan echt door het vuur voor hun baasje.

En dat arabieren snel beledigd zijn, en een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben zal ook al menig
arabierbezitter ervaren hebben. Het zijn ook gevoelige paarden. Als je een fjord terecht wijst knippert hij
eens met zijn ogen, als je net hetzelfde doet bij een arabiertje is het mss wel 2 weken bang van je.

Niet altijd eenvoudig, maar meer dan de moeite waard! Arabiertjes zijn geweldige paarden, ja, ik heb zelf ook een arabiertje ;-), en soms lijkt hij meer een labrador dan een paard, zo mensgericht, vrolijk, doet altijd zijn best voor me, niks is hem te veel. En zo kan ik nog uren door gaan...

De beste raad: doe gewoon op je gemakje verder, volg je gevoel, en op een dag valt alles vanzelf op zijn plaats.
Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:00

Danikalove1 schreef:
cissy schreef:

het succes van een join up hangt ook af wat voor paard je hebt. Darq is een onwijs koppig, trots, dominant en slim paard.

vooral de dominantie in combinatie met de koppigheid is heel moeilijk te doorbreken.

en wat denk je van je eigen kennis en kunde?? Ligt echt niet enkel en alleen aan het karakter van het paard hoor.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:11

@ cissy
Citaat:
en wat denk je van je eigen kennis en kunde?? Ligt echt niet enkel en alleen aan het karakter van het paard hoor.

wat een aardige manier om te vertellen dat iemand iets vergeet.

over vergeten gesproken, op je site schrijf je dat je bij Annemarie v/d Toorn bent geweest voor een cursus trailer laden volgens de Monty Roberts methode.
citaat: "Hier heb ik ook het nodige opgestoken om met zo weinig mogelijk stress een paard te leren trailer laden"

Monty Roberts methoden zijn de meest stress vrije trainings methoden voor een paard en mens, ook de join-up is stress vrij!

Elementaire kennis over de join up zoals Monty Roberts die bedoeld ontbreekt hier op bokt.
Het hierboven aangehaalde topic staat vol met fouten, is te lang met allerlei niet tot het topic behorende discussies.

Voor een goede join up kijk alsjeblieft op de site van Monty Roberts: www.join-up.org

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:16

Lees de berichten allemaal nu pas!
Het is lastig. Ze heeft zich 2 weken voorbeeldig gedragen. Daarna ging het weer wat minder en nu na een week op vakantie te zijn geweest is ze weer de "pismerrie". Snap het soms niet. Als ze dreigt op de poetsplaats geef ik haar een por met de borstel en ga vrolijk verder. Soms word ze nog bozer, soms houdt ze er mee op. Soms kan ik tot dr buik poetsen en begint het bij haar flanken, soms begint ze al bij haar nek te miepen. Is ze flink afgeleid doet ze het soms niet. Begin ik met het poetsen van haar benen doet ze helemaal niks. Het is ZO lastig omdat je goed in wil schatten of het pijn/dominantie/merriegedrag is en daarop ook goed wilt reageren. Ik ben zelf ook aardig hetzelfde als zij. Haha ook lastig.. ik weet dat arabieren zo zijn maar of iedereen dit ongeveer heeft meegemaakt weet ik niet. Ze is trouwens zo gek op me. Echt gefixeerd gewoon. Kom ik aan roep ik haar dan word ze helemaal vrolijk, loopt nooit voor me weg.. volgt me waar ik ook ga etc. Ze is wel bezitterig met andere paarden en mij in de buurt.
Nu sinds 2 weken heeft ze weer wat nieuws.. ze staat natuurlijk in de kudde 24/7 buiten. Omdat ze veel meer beweegt krijg t ze nu nog elke dag kilo slobber en wat pavo c4l. Dit krijgt ze na het werk in een stal. Na het eten wilt ze de stal niet meer uit.. ook niet met de emmer (waar nog slobberr in zit). Dit los ik op door op schouder hoogte te gaan staan en dan dreigen met touw bij haar flank om naar voren te gaan. Vind z absoluut niet leuk maar is de enige manier om haar terug te krijgen. Ze vind het in de kudde wel heel leuk en heeft echt niks te klagen..

Lastig hoor.. trouwens, als ze aan het werk moet is ze super. Met rijden is het pas goed als ik er op zit maar ze werkt graag, vind het leuk, en ook het longeren gaat geweldig. Als ze maar bezig is. Tijdens en na werk is ze super ontspannen en kan ik alles. Stom of niet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:28

kellaxy schreef:
Als ze maar bezig is. Tijdens en na werk is ze super ontspannen en kan ik alles. Stom of niet?

Lijkt me duidelijk dan toch? Eerst werken, daarna tutten/eten geven e.d.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:21

Ja inderdaad.. maar poetsen vind ik wel fijn van te voren. Misschien niet zo uitgebreid..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:29

kellaxy schreef:
Ja inderdaad.. maar poetsen vind ik wel fijn van te voren.

Je paard vindt het niet fijn, heeft er blijkbaar de rust niet voor. Eten geven zou ik ook niet in de stal doen als dat elke keer problemen geeft. Doe dat dan lekker op de poetsplaats ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:32

Ja mag officieel niet maar kan ik uiteraard overleggen! Ja poetsen meer voor het vies zijn van singelplek ..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:33

Klinkt als een slimme, gevoelige en dominante merrie. Er is in zijn/ haar ogen onrecht aangedaan en dan gaat ze in de staking.
Je bent weer op de goede weg. Vooral volhouden en vergeet geen leuke dingen te doen als aan de hand grazen ter afwisseling. Werkt meestal erg goed.