kellaxy schreef:Beste bokkers,
het is nogal een verhaal..
Ik heb een AV merrie van 3,5 jaar jong. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en toen ik haar kocht was ze erg een echte kroelkip, heel aanhankelijk maar wel onzeker. Ze was nog niet ohz maar het prille begin was gemaakt. Dat onzekere zag ik in, erg aan mij hangen, altijd achter me lopen, deed serieus noooit wat verkeerd en was zo ontzettend lief. Ik heb haar zadelmak gemaakt en dit ging super. Ze leert erg snel en werd gelukkig wat zekerder. Ik ben na 2 maanden van stal verhuisd omdat ik het niet naar me zin had. Op de nieuwe stal kreeg ik hulp met inrijden zo'n 2/3 x in de week. Na 3 weken zaten de rem, het stuur en het voorwaartse er redelijk op. Toen heb ik het een paar weken rustig aan gedaan maar ALS ik er op ging, ging het meer bergafwaarts met extreem hoofdgooien tot dat ze uiteindelijk ging staken en gewoon stil bleef staan. Hierna is er een tandarts, osteopaat, veearts en een zadelmaker (+nieuw zadel) bijgekomen en en toen kon ik me eerste les krijgen van een andere instructeur.
Deze les ging totaal niet zoals ik hoopte en was helemaal niet wat aansloot bij mijn visie op paardrijden. Ik ga niet teveel op in details maar laten we zeggen dat het niet al te paardvriendelijk was en ik mijn pony blijkbaar diep beledigde met het niet eerlijk behandelen van haar. Ik ben na 15 min afgestapt en heb de instructeur bedankt. Paardje op stal gezet en vanaf toen begon de ellende.
de volgende dag kwam ik en er was met mevrouw geen land meer te bezeilen zodra de poetskist in beeld kwam of ik aan haar lichaam zat. Dreigen met trappen, oren in nek, bijten, kont naar je toe draaien etc. Ik was compleet beduust zoals je misschien begrijpt.
na wat nadenken, inlezen, praten etc. heb ik besloten geisha nog 1 keer te verhuizen en dit keer naar een hitactief. Ik had het gevoel dat dat er wel mee te maken had. Ze moest gewoon lekker naar buiten toe en kunnen spelen met andere paarden want ze is nog zo jong. Nou goed zo gezegd, zo gedaan. Binnen 3 weken stond ze op de nieuwe stal.
Het gaat al veel beter dan in het begin. Mede ook doordat ik niet bang meer ben en meer zekerheid uitstraal. Nu doet ze nog wel eens dreigen. Soms heel erg, soms totaal niet en soms een beetje. Ik corrigeer dit met een por en laat me niet wegslaan door haar.
Dit topic is dan ook niet bedoeld om reacties op te wekken als: waar ben je mee bezig geweest/hoe durf je of wat dan ook. Maar wat ik me wel afvraag, heeft iemand ooit zoiets meegemaakt of enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
Geisha is een merrie die veel respect eist en het verteld als er iets is. Haar eerlijk behandelen is heel belangrijk maar dat vind ik bij alle paarden. Een hoop mensen hebben hun mening al gegeven. Het is een kwestie van vertrouwen terug krijgen, ze kan niet aarden, ze is dominant (zeker van niet!) Je moet lief tegen dr praten, grondwerk doen etc etc.
Ik ben van mening dat ze heel onzeker is en dat ze in mij de eerste maanden geen of niet genoeg leiderschap zag en dat die les de druppel was. Daar ben ik hard aan gaan werken en nog steeds werk ik daar aan en wat ik zeg, het gaat al een stuk beter. Maar tóch ben ik benieuwd naar evt. Tips, ervaringen en meningen.
Ik ben van plan het heel rustig aan te doen maar haar ook niet compleet stil te laten staan. Ze vind het tenslotte wel heel erg leuk om te leren en te werken. Geisha is heel gericht op mij en dat is erg leuk om te zien em dat geeft me wel vertrouwen..
nou kom maar op met jullie meningen, ervaringen en tips.
Daarom denk ik dominant.. een onzeker paard (en geloof me die heb ik wel eens gezien écht onzeker) die zijn meer vluchters dan vechters.. Al deze dik gedrukte woorden geven mij de indruk van dominantie.. maar ik geloof echter ook dat ze onzeker is.. daarom zeg ik 'als je pech hebt onzeker en dominant' dit is namelijk een lastige combinatie..