verhuis naar Frankrijk, 550km, van of camionnette?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: verhuis naar Frankrijk, 550km, van of camionnette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:58

geen enkele stop op 500 km? lijkt me een beetje heftig voor het paard. vergeet niet dat ze heel moe worden van het meegaan en opvangen van de bewegingen... als je 500 km lang door blijft rijden hebben ze geen tijd om even de benen te ontspannen e.d.

Gageron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:05

Hoi ik heb vorig jaar 2 paarden opgehaald in de Pyreneeen met een trailer. Bijna 1300 km en er 22 uur over gedaan. Alles goed gegaan op een klapband na. Maar toen ook bleven de paarden rustig. Meerdere korte stopt gemaakt om te tanken, plassen, de paarden water aan te bieden en een handje brok. Wij hebben er voor gekozen om zo mijn mogelijk voer te geven ivm eventuele misselijkheid. We hebben niet harder dan 80 / 90 km gereden. Wel hadden we twee mensen die konden rijden met de combinatie.
Het ene paard was wat nerveuzer en die hebben we onderweg een aantal keer wat Resceudruppels gegeven te koop bij De Tuinen of reformwinkel. Bij ons werkte het goed.
Veel succes met je reis.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:11

Zo'n vw touareg kan wel wat hebben. Ik zou kiezen voor een goede (nieuw, goed onderhouden) 1,5 paards trailer als je maar 1 paard meeneemt. In een 1,5paards trailer hebben ze wat meer ruimte dan een 2paards met schot er tussen. En dan wel een brede, want je hebt ook van die hele smalle trailertjes, bijna 1paards.. Die liggen lang zo stabiel niet op de weg als ze zo smal zijn.
In sommige 2paards kan je ook het tussenschot er uit halen en er brede stangen in doen. Dat is misschien ook een optie. Als paarden een beetje ruimte hebben, gaan ze vaak zelf zo staan hoe ze het fijn vinden. (de meeste gaan een beetje schuin in de rijrichting staan. Zoals ze op grote vrachtwagens dus ook staan)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:19

In die camionetten heb je heel veel verschil. De goedkope, lichte modellen zou ik niet als veiliger en comfortabeler bestempelen. Een goede 1,5 of 2 paards van met een deftige auto ervoor en dat komt helemaal in orde!

Voor de snelheid moet je het ook niet doen. Onze vrachtwagen is groter dan een camionette, maar ook geen grote camion en wij kunnen ook maar 90 rijden. Met de van konden we makkelijk 100 rijden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:46

Kirrr schreef:
Nammie schreef:
Het is zeker te doen met een trailer , het duurt alleen wat langer omdat je maar 90 kilometer per uur mag rijden , en met het paardenbusje mag je 120/130 km/

No way dat je met een paard op een B camionette 130 rijdt...

Wat mag is iets heel anders dan wat kan en wat verantwoord is.
90lijkt me sowieso het maximum met levend gewicht.

Geen idee , nooit met zoon ding gereden...
Maar het Mag wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:19

Allen ervaring met trailers. Vind het zelf prettig werken. Onveilig niet maar je moet wel een goede trailer uitzoeken die goed onderhouden wordt. Bij een twee paards trailer het paard aan de linkerkant vastzetten als deze alleen is. Dit heeft met de weg te maken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:15

Misschien toch trailer dan? Volgens jullie is het dus zeker te doen met trailer?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:18

Volgens mij zeker wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:28

crazygirl1 schreef:
Camion: geen optie want te duur en dan moet ik nog steeeds zelf naar daar dus rijden we in 2x (nog duurder)

Maar je moet toch sowieso huren? En dus twee keer rijden. Zowel trailer als camionette moeten tenslotte ook weer retour. Je betaalt dus sowieso 1100 km huur/brandstof om het ding terug te brengen... Camion betaal je enkele reis.

Of gaat je paard daar in de opfok oid? 'Verhuis' klinkt mij nl in de oren dat je zelf in Frankrijk gaat wonen...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:54

Ja ik ga er inderdaad 6 maand wonen. Ik verklaar mijn redenering :)
Papa en mama brengen mij naar Frankrijk. Ze zetten mij na kennismaking af en rijden erna met 2 terug naar huis. Dus ze rijden sowieso heen en weer (+/- 1100km). Dan nemen we Delco meteen mee en rijden we eenmaal heen en weer. Dus ipv met auto heen en weer te rijden, rijden we dan met auto+trailer OF in camionette met Delco.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:25

In het algemeen zou ik zeggen, camionette is prettiger voor het paard.
Maar ik zie in je profiel dat je paard 1m70 is, dan lijkt me een camionette (zoeen als op je plaatje) toch wel aan de kleine kant hoor.
Ik heb zo'n reis gemaakt met twee shetlanders in een camionette en daar was het ideaal voor. Maar ik vond hem toch vrij windgevoelig en als je er dan 1 paard in hebt is dat nog meer aan de orde.
Qua gewicht ga je ook niet veel overhouden. Volgens mij woog dat ding al 2600 kaal (op papier) en mag het max 3500 zijn. Drie volwassenen, volle tank, bagage, dan past dat paard er officieel niet eens meer in.

Dus in dit geval is een mooie trailer denk ik een betere oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:31

Maak even een kleine berekening waar je op huur incl benzine op uit zou komen.
Voor mij was het goedkoper om het te laten doen.
Voor 350 euro stond mijn paard met een professionele vervoerder, incl rustpauze de volgende dag onvermoeid 800 km van zijn vertrekpunt.
Dat scheelt ook voor jezelf een hoop stress en bovendien kun je voor een paar tientjes er ook nog een transportverzekering bijnemen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:32

Inderdaad, meerdere mensen vertellen me dat mijn paard meer ruimte heeft in trailer. Indien het een goede trailer is, is de extra ruimte voor mijn paard beter.

Qua kostprijs is meteen vervoeren met trailer sowieso goedkoper. Ruim geschat inclus péages/tol, via mappy.fr
Als ik zelf met auto ga: 250 euro + appart transport Delco 400 à 800 euro = 650 à 1050 euro
Indien auto+van: 300 euro + verhuur van 100 à 200 euro = max 450 euro
Indien camionnette ongeveer zelfde kostprijs als optie 1 aangezien huur camionnette duur is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:55

Maar voor die prijs hoef je het dus net zo goed niet zelf te doen.
Van Belgie naar Frankrijk is neem ik aan goedkoper dan van Noord-Nederland naar Frankrijk.
Ik zou dus denken dat je met professioneel vervoer voor max 300 euro incl papieren helemaal klaar bent.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:00

Klopt, ik had een offerte liggen van e260 voor ongeveer 450 km.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:06

Wij hebben meerdere jaren achter elkaar met 2 paarden in een trailer van NL naar midden Frankrijk gereden (800km). Geen probleem hoor. Moet dus kunnen ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 21:27

ik had vorige maand een bestek laten opmaken bij verschillende transporteurs, voor Normandie. Daar kwam ik toch telkens op bedragen boven 400 euro :s Ik kan het natuurlijk altijd nog eens vragen :)

Ik heb geen probleem met zelf transporteren. Ik vertrouw papa volledig en de weg moet ik toch sowieso doen. Hij is niet stresserig alsof hij alles bij elkaar slaat. Hij schraapt en twijfelt bij instappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:29

Als je er niet speciaal voor op en neer moet rijden kun je hem inderdaad net zo goed zelf meenemen.

Een niet zo dure transporteur (maar wel heel goed) is Potijk. het is een Nederlands bedrijf maar als je op de route staat nemen ze niet alleen Nederlandse paarden mee.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:31

Soms ligt het eraan of het op een vaste route ligt. Ik kon het toen voor een scherpe prijs krijgen omdat het op route lag en ik flexibel met de vertrek dag was. Dus ergens in die week was er wel een plek. Ze zouden het een of twee dagen van te voren laten weten.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 21:55

ik ga het eens navragen bij enkele transportbedrijven. Indien de prijs héél erg meevalt, dan via camion. Maar als ik voor 100 euro meer, zelf moet vervoere dan verkies ik deze. Toch liever samen met paard aankomen :D Voor mijn Eigen gevoel, toch iets van 'gewoonte' meenemen en ook het feit dta ik hem liever niet 1 of 2 weken aan zijn 'lot' overlaat. Ik herbegin zijn training eind deze maand en wil deze niet al meteen opnieuw 2 weken onderbreken. Mijn paard heeft altijd max 10min van bij me gestaan, altijd alle zorg zelf gedaan dus ja, ik geef toe, ik heb het moeilijk om die verantwoordelijkheid aan derden te geven :P

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:24

crazygirl1 schreef:
Ahja, vergeten! Ik kan waarschijnlijk VW Touareg van familielid lenen.

Dus best een 2paardstrailer?

Prima combinatie lijkt me. Denk er wel aan dat je in Frankrijk je paard in een tweepaardstrailer aan de linkerkant moet hebben staan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:28

Waar kan ik daarvan de wetgeving terugvinden?
Uiteraard is links beter, had alleen geen idee van de verplichting...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:28

We gaan met trailer :)
Jullie zijn (bijna) allen positief en dus ben ik overtuigd.

Prijsoffertes camion is vanaf 450 euro dus trailer is sowieso goedkoper :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:37

Mooi , een beslissing gemaakt dus :)
Succes en veel plezier met de verhuizing.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:01

Je weet dat je een exportdocument nodig hebt voor je paard?