Hoe kom ik van mijn stomme angst af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:03

Same problem here.. Denk altijd 'maar wat als?' Op een of andere manier moet je die gedachtes gewoon opzij zetten en het doen! (moeilijker gezegd dan gedaan, helaas) Maar waarschijnlijk als je klein begint en stapje voor stapje je angst overwint krijg je steeds meer vertrouwen in jezelf. Dan zal het volgende stapje makkelijker zijn. En het is een goed plan om iemand erbij te zoeken die je helpt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:11

In oktober organiseert de NVVR weer een angst-wordt-moed-weekend, waarbij angstige mensen worden bijgestaan door ervaren ruiters om stappen te zetten op de weg naar schrikvrij rijden.

Exacte data is op dit moment nog niet bekend, maar de intentie is in oktober op de Lourenshoeve in den Ham: http://www.lourenshoeve.nl/

Zodra de info bekend is, zal dit op http://www.nvvr.info worden geplaatst.

denice

Re: Hoe kom ik van mijn stomme angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 09:11

Neem je dan je paard mee ikke? Dat zou wel wat voor mij zijn. Even kijken of ik mijn paard al heb ingereden dan, maar dit is zeker iets om in de gaten te houden!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:25

Ik herken het wel een klein beetje maar niet zo erg als jij het hebt.. Ik vind t goed dat je er nu iets mee wilt doen want denk niet dat als je hem straks gaat rijden enzo met deze angst dat het heel goed is voor jullie verstandhouding...
Ik heb het vooral wel als ik alleen ben. Ik zet smorgens 5 paarden buiten en dan denk ik ook weleens ja als er nu een aan de kletter gaat en rent de weg op wat dan? :+ vooral zelf rustig blijven! En tegen de paardjes kletsen. Ze gaan dan ook altijd heel aandachtig luisteren haha.
Ik heb nu zelf ook een jong paard en die vind nieuwe dingen ook heel spannend. Die schrikt dan ook weleens en maakt een paar gekke sprongen. Daardoor was ik heel erg geneigd hem strak vast te houden en hem echt bij z'n halster mee te nemen. Maar daardoor krijgt hij juist het gevoel dat er iets is! En dan is hij ook wel een koppie groter dan ik :+ Nu neem ik hem aan een los touwtje mee, wel opletten natuurlijk, maar we zwieberen zo al kletsend overal naartoe met z'n tweeën :D rustig blijven!
Succes!

P.s. Angst is niet stom. En jij bent ook niet stom. Angst is een waarschuwing van je hersenen voor gevaarlijke situaties. Alleen daarin doorslaan is gewoon heel vervelend. Ik vind naar een psycholoog gaan dan ook een goeie tip. Die kan jou helpen te zien wat wel en niet reëel is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:37

Wow, ik dacht eigenlijk dat ik de enige was die zo dacht. Ik word soms ook heel boos op mezelf maar dat helpt ook niet. Ik vind het echt super jammer dat ik mezelf en mijn paardjes in de weg zit met mijn angst. Ik zou er dus ook echt graag wat aan willen doen. Dat angst-wordt-moed weekend klinkt erg goed en den ham is hier in de buurt. Dus ik ga zeker die website in de gaten houden! Wel jammer dat het niet voor de zomer is. Nu ga ik zelf stapje voor stapje proberen toch naar lekkere buitenritten toe te werken.... maar man man...wat ik allemaal niet mis zie gaan en ik word er ook ziek van. Kan soms hele dagen aan de broekhoest zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:48

denice schreef:
Neem je dan je paard mee ikke? Dat zou wel wat voor mij zijn. Even kijken of ik mijn paard al heb ingereden dan, maar dit is zeker iets om in de gaten te houden!

Yep, dat kan, maar ook als je gewoon angst hebt om op willekeurig welk paard te stappen, dan zijn daar mogelijkheden.

Beide opties staan we voor open. Er komen enkele mensen met een geduld waar de gemiddelde engel jaloers op is en die in de basis de angstige mensen helpen. Er is ook geen programma; we kijken met elkaar wat de problemen zijn en welke opties we hebben om daaraan te werken. De praktijk heeft geleerd dat op het moment dat een groep vertrouwen in elkaar heeft, zelfs angstige mensen elkaar op het paard l*llen.

De enige "eis" aan de angstige mensen is dat ze wel bereid moeten zijn de confrontatie met zichzelf aan te gaan, want dat is wat er op zo'n moment gebeurt, met alle emoties die daarbij horen.

Psychologen het je grofweg in twee categorieën: ze zijn ECHT GOED of het zijn van die geitenwollensokkentypes die er vooral voor zichzelf zitten. Van die eerste zijn er niet zoveel.......

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:04

ikke schreef:
Psychologen het je grofweg in twee categorieën: ze zijn ECHT GOED of het zijn van die geitenwollensokkentypes die er vooral voor zichzelf zitten. Van die eerste zijn er niet zoveel.......

Dat is absoluut waar. Toen ik in een burn-out zat heb ik er 2 van de 2e categorie versleten, 1 geitenwollensok en 1 htk psycholoog. Toen kwam ik bij de 3e en tja, zij is een van die pareltjes van mensen waar je er maar een paar van in je leven tegen komt. Het mooie is dat ik haar via de paarden heb leren kennen. Ook daarin heeft zij mij over mijn angst heen geholpen. Hoewel die burn-out periode al lang en breed achter me ligt geeft ze me nog steeds les. Inmiddels zijn we samen bezig met het inrijden van mijn jonge fjord.
Mocht TS interesse hebben (al klinkt het NVVR weekend ook erg goed), haar website is: www.zefanjacoaching.nl

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:08

Jongens, ik word niet gek en ik ben NIET bang op een paard te stappen. Ik ben alleen bang voor een eventuele sprint met alle gevolgen van dien. Ik hoef zeker niet naar een psychiater, in het dagelijks leven heb ik absoluut geen last van wat voor angsten dan ook. Daar zit ik ook echt niet op te wachten.

Ik heb nog een tweespan, daar rijd ik gewoon mee. Op andere paarden durf ik zo te stappen. Ik heb het gewoon soms ineens, dat ik er dan over denk en doorsla.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:10

Sure_lee schreef:
Nu ga ik zelf stapje voor stapje proberen toch naar lekkere buitenritten toe te werken.... maar man man...wat ik allemaal niet mis zie gaan en ik word er ook ziek van. Kan soms hele dagen aan de broekhoest zijn...

Dat is het ook, ik hoor te vaak dat er weer wat gebeurd is en als ik dan bijvoorbeeld weer eens auto's zie langsscheuren als ik met mijn tweespan rijd, denk ik ai ai..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:27

Een psycholoog is heel wat anders dan een psychiater... Niemand zegt dat je gek bent. Een psycholoog is helemaal niet voor 'gekke' mensen zelfs. Maar soms kan het gewoon helpen om een andere blik te krijgen over hoe je met dingen om moet gaan. Bijvoorbeeld alleen al ademhalingsoefeningen.. Niks geks aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:43

denice schreef:
Jongens, ik word niet gek en ik ben NIET bang op een paard te stappen. Ik ben alleen bang voor een eventuele sprint met alle gevolgen van dien. Ik hoef zeker niet naar een psychiater, in het dagelijks leven heb ik absoluut geen last van wat voor angsten dan ook. Daar zit ik ook echt niet op te wachten.

Ik heb nog een tweespan, daar rijd ik gewoon mee. Op andere paarden durf ik zo te stappen. Ik heb het gewoon soms ineens, dat ik er dan over denk en doorsla.

Psyche of niet, de vraag die je jezelf moet stellen: wat triggert de gedachte "oh jee, wat als...."

De reactie van het lichaam dat daarop volgt is aanspannen en vastzetten van (delen van) het lichaam; klaar om het onheil te overwinnen (dus juist niet, maar dat terzijde).
Mijn instructrice heeft een neus voor dat soort reacties en ziet het het lichaam doen nog voordat de ruiter dat in de gaten heeft. Daar kan een psycholoog nut hebben, namelijk je helpen bij je lichaamsbewustwording en wat mentale schrikreacties fysiek met je lichaam doen. DAT is namelijk heel basaal jouw punt. Lichaamsbeheersing 2.0