Kan je met een dressurzadel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:37

Wisdem schreef:
xSlvna schreef:
Ik trainde met enige regelmaat (1 keer per week, soms vaker) het springen met dressuurzadel, hindernissen tot 1,10m met een 1,50m pony, geen problemen mee, maar merkte dat zowel paard en ik het fijner vonden met het springzadel, steviger maar toch meer vrijheid voor beide, sprongen gingen ook opeens makkelijker de hoogte in.

Ik zou geen VZH zadel kopen, springzadel kun je prima mee dressuren, VZH kun je vaak niet fijn mee springen en niet fijn mee dressuren, vind ik.

En met welk merk dressuurzadel rij je dan als ik vragen mag.

Mijn dochter heeft elke week les zowel dressuur als springen. Zelf rij ik puur recreatief. Met name buitenritjes. Aan een springzadel heb ik nog niet gedacht. Wist niet dat je daarmee ook anders mee kan rijden, :o

Ik heb wel een heel stabiele zit, mijn dressuurzadel is een Ainsley Vanguard maar persoonlijk vind ik mijn Premier springzadel nog steeds het fijnst, deze past jammer genoeg niet op mijn pony.

Heb uuuuren per dag in dat zadel gezeten, soms 6 tot 8 uur per dag en nog geen pijnlijke kont, is echt een heerlijk springzadel, dikke kussens op de rug van het paard en de zitting is ook fijn, zadel is toch alweer een jaar of 15, 20 oud.

Afbeelding

Ik heb nooit fijn kunnen dressuren in een VZH en nooit fijn kunnen springen met een VZH, het heeft gewoon van beide kanten niks vind ik.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:21

Wat een leuke reacties allemaal. Dank jullie wel :D Ik neig zelf naar een veelzijdigheidszadel. Denk een wintec of iets vergelijksbaar. Heb beloten een zadelpas service er bij te halen zodat we goed kunnen uitproberen.

anneeex

Re: Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:26

doen jullie meet springen en buitenrijden of meer dressuur en wedstrijden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:27

Voor af en toe een sprongentje kan een dresuurzadel geen kwaad. Ik ga bijv. ook geen springzadel aanschafen voor mijn eerste puppycrosles, dat vind ik zonde van mijn geld als het eens en nooit meer word. En dat kleine sprongentje wat ik wel eens maak thuis ga ik ook geen extra zadel voor aanschaffen.

Maar als je vaker springt is een zadel waarmee dat beter kan veel fijner. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:29

ik spring wel eens een recreatief sprongetje (max 60 cm) met mijn kentaur aphrodite..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:36

nine1987 schreef:
ik spring wel eens een recreatief sprongetje (max 60 cm) met mijn kentaur aphrodite..

Met dressuurzadel ga ik ook niet hoger dan 60 cm. (Met ander zadel ook niet :') )

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:38

anneeex schreef:
doen jullie meet springen en buitenrijden of meer dressuur en wedstrijden

Ik rij recreatief, maar thuis spring ik soms hindernissen van 1.10 :) Maar het meeste rijd ik gewoon lekker buiten, en afentoe een keertje dressuur. Meestal zo: 1x in de week springen, 3 á 4 keer buiten en 2 á 3 dagen dressuur.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:40

dan kan je denk ik beter veelzijdigheid pakken

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:41

Oh wacht, ik was even verward :o Omdat je 'jullie' schreef, dacht ik dat je het aan ons vroeg. Maar ik ben TS niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:42

Ik heb regelmatig gesprongen met een Kieffer Lusitano o.i.d.
Zadel met behoorlijk wat wrong en heb er nooit last van gehad.

Maargoed, ik kan ook niet zitten in een veelzijdigheidszadel of een springzadel... Vreselijk vind ik dat _O- Scheelt dat ik een dressuurruiter ben :P

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:44

Dan zou ik toch een veelzijdigheid zadel nemen ;)

Het kan wel met een dressuurzadel, maar ze zijn der niet voor gemaakt.
Een dressuurzadel houd je benen lang, en met springen moet je in een juiste verlichte zit kunnen.
Dst kan bij een dressuurzadel niet waardoor je het paard belemmerd.

En aangezien je zegt dat ze springlessen volgt, lijkt mij dat verstandiger zowel voor de ruiter als het paard :)

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:46

_Femkeeex schreef:
Oh wacht, ik was even verward :o Omdat je 'jullie' schreef, dacht ik dat je het aan ons vroeg. Maar ik ben TS niet.

oww hahahah

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:48

JenW schreef:
Dan zou ik toch een veelzijdigheid zadel nemen ;)

Het kan wel met een dressuurzadel, maar ze zijn der niet voor gemaakt.
Een dressuurzadel houd je benen lang, en met springen moet je in een juiste verlichte zit kunnen.
Dst kan bij een dressuurzadel niet waardoor je het paard belemmerd.

En aangezien je zegt dat ze springlessen volgt, lijkt mij dat verstandiger zowel voor de ruiter als het paard :)

Tuurlijk kan je je beugels ook kort doen op een dressuurzadel. Gewoon eentje nemen met minder wrong. :roll:

Maar zoals ik net al zei, ik kon het op een zadel met veel wrong.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:49

Ik heb er ook eentje met veel wrong (Kieffer Lusitano Kur). Ik verander mijn beugellengte niet om te springen, ben het inmiddels zo gewoon en eigenlijk heb ik er ook nooit een opmerking van de instructrices over gehad. Het zit ook gewoon goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:54

Tieneke schreef:
Ik heb er ook eentje met veel wrong (Kieffer Lusitano Kur). Ik verander mijn beugellengte niet om te springen, ben het inmiddels zo gewoon en eigenlijk heb ik er ook nooit een opmerking van de instructrices over gehad. Het zit ook gewoon goed.

Volgens mij valt het ook wel wat mee hoe erg je je paard in de weg zit op een laag sprongetje. Zolang je maar niet te groot bent voor het dier en een kilometer onder de buik uit komt.

Cl_Fr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:54

springen met een dressuurzadel kan prima.
Heb zelf ook om de week springles en heb altijd een dressuurzadel(KN) mee.
Met een weigering oid blijf ik met een dressuurzadel veel beter zitten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:58

Tja, en het is ook maar wat je laag noemt. Ik ben geen springruiter, doe het ook niet zo graag, maar doe het wel elke les mee (ook om mijn eigen angst te overwinnen) en ik denk dat het tot een +-70 cm gaat voor mij (anderen springen hoger). Regelmatig zijn dat toch kleine parcourtjes met scherpe bochtjes en als het van mijn zadel afhangt, lukt dat allemaal. Voor sommigen is 50 cm hoog (zoals voor mij :+ ) en voor anderen is 1m40 pas hoog.
Je moet er ook gewoon aan wennen, 10 jaar geleden had ik dit niet moeten proberen, maar nu voelt het raar om in een vzhzadel te rijden :+

Voor alles qua rijden geldt dat je je paard of pony niet in de weg mag zitten, trouwens. Dat is niet alleen zo voor springen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:04

Tieneke schreef:
Tja, en het is ook maar wat je laag noemt. Ik ben geen springruiter, doe het ook niet zo graag, maar doe het wel elke les mee (ook om mijn eigen angst te overwinnen) en ik denk dat het tot een +-70 cm gaat voor mij (anderen springen hoger). Regelmatig zijn dat toch kleine parcourtjes met scherpe bochtjes en als het van mijn zadel afhangt, lukt dat allemaal. Voor sommigen is 50 cm hoog (zoals voor mij :+ ) en voor anderen is 1m40 pas hoog.
Je moet er ook gewoon aan wennen, 10 jaar geleden had ik dit niet moeten proberen, maar nu voelt het raar om in een vzhzadel te rijden :+

Voor alles qua rijden geldt dat je je paard of pony niet in de weg mag zitten, trouwens. Dat is niet alleen zo voor springen.

Ik ben ook nooit hoger dan een meter gekomen _O-
En dat laatste was met een paard dat altijd wel ging. Ook al stonden we bijna stil voor de hindernis door mijn stuurmanskunsten. Gang is alles he...

Ben ook niet echt een held. Althans, ik heb nooit de behoefte aan springen. Als we gingen springen dan wilde ik liever niet, deed ik wel mee natuurlijk. En was de angst (eigenlijk is angst iets te veel gezegd) er na één sprongetje weer af en na twee sprongetjes was ik mijn interesse ook wel weer verloren.

Maar ik snap nog steeds niet hoe springruiters in een springzadel kunnen blijven zitten op een paard dat gek doet. Voor mijn gevoel zijn die alleen maar bezig om zichzelf op het zadel vast te klemmen met hun knieën en bovenbenen. Zal wel niet zo zijn lijkt me :D

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:08

Wij rijden gemiddeld 4x in de week afwisselend buiten rijden dressuur en springen. Mijn dochter heeft elke week les de ene keer dressuur de andere keer springen. Ik rij haar puur recreatief en soms een beetje dressuur := . Mijn dochter heeftonlangs nog 1.05 gesprongen. En dat is voor deze pony wel het maximum. Om daar nou voor mijn gevoel specifiek een springzadel te nemen weet ik niet. Want dat springt ze niet elke week. Ik denk wekelijks met de les tussen de 60 en 80 cm

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:10

Als ik met mijn paard met een spingzadel zou springen, zou ik absoluut niet veel te zeggen hebben en kan ik bijna garanderen te vallen :+ Ik heb het echt nodig dat ik mijn benen lang kan houden, hij is echt een been-rij-paard :+

Ik heb zeker al hoger gesprongen, maar 1) niet met mijn paard, 2) niet met een dressuurzadel en 3) toen ik nog een stukje jonger en onbezonnener was, totdat ik eens hard gevallen ben.

evimaalcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:15

Ik denk dat als je een dresuurzadelmhebt die je al een bepaarde zit geeft kan het denk komiek want kantje niet goed in de verlichte zit. Maar als je een zadel hebt met platte vrongen kan wat wat mij betreft prima
Een klein sprongetje wagen. Ik heb ook alleen een dressuur zadel en soms spring ik er onderlinge wedstrijden mee( tot 80cm :/ ) anders moet je het gewoon een keertje proberen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:16

Met verlichte zit heb ik eigenlijk helemaal geen moeite...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:35

Tieneke schreef:

Dan zit je niet goed aangezien het fysiek onmogelijk is een correcte verlichte zit aan te nemen in een dressuurzadel. Als je goed zit in een springzadel zit je juist 10x steviger dan in een dressuurzadel. Het is niet voor niets dat ze bijna nooit inrijden met een dressuurzadel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:36

Niet mee eens, zit prima :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:37

Bizzybijtje schreef:
Tieneke schreef:

Dan zit je niet goed aangezien het fysiek onmogelijk is een correcte verlichte zit aan te nemen in een dressuurzadel. Als je goed zit in een springzadel zit je juist 10x steviger dan in een dressuurzadel. Het is niet voor niets dat ze bijna nooit inrijden met een dressuurzadel.

Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden? :P
Zeker alleen op een springstal :+