Wisdem schreef:xSlvna schreef:Ik trainde met enige regelmaat (1 keer per week, soms vaker) het springen met dressuurzadel, hindernissen tot 1,10m met een 1,50m pony, geen problemen mee, maar merkte dat zowel paard en ik het fijner vonden met het springzadel, steviger maar toch meer vrijheid voor beide, sprongen gingen ook opeens makkelijker de hoogte in.
Ik zou geen VZH zadel kopen, springzadel kun je prima mee dressuren, VZH kun je vaak niet fijn mee springen en niet fijn mee dressuren, vind ik.
En met welk merk dressuurzadel rij je dan als ik vragen mag.
Mijn dochter heeft elke week les zowel dressuur als springen. Zelf rij ik puur recreatief. Met name buitenritjes. Aan een springzadel heb ik nog niet gedacht. Wist niet dat je daarmee ook anders mee kan rijden,
Ik heb wel een heel stabiele zit, mijn dressuurzadel is een Ainsley Vanguard maar persoonlijk vind ik mijn Premier springzadel nog steeds het fijnst, deze past jammer genoeg niet op mijn pony.
Heb uuuuren per dag in dat zadel gezeten, soms 6 tot 8 uur per dag en nog geen pijnlijke kont, is echt een heerlijk springzadel, dikke kussens op de rug van het paard en de zitting is ook fijn, zadel is toch alweer een jaar of 15, 20 oud.

Ik heb nooit fijn kunnen dressuren in een VZH en nooit fijn kunnen springen met een VZH, het heeft gewoon van beide kanten niks vind ik.

Ik neig zelf naar een veelzijdigheidszadel. Denk een wintec of iets vergelijksbaar. Heb beloten een zadelpas service er bij te halen zodat we goed kunnen uitproberen.
)
Maar het meeste rijd ik gewoon lekker buiten, en afentoe een keertje dressuur. Meestal zo: 1x in de week springen, 3 á 4 keer buiten en 2 á 3 dagen dressuur.
Scheelt dat ik een dressuurruiter ben
) en voor anderen is 1m40 pas hoog.
. Mijn dochter heeftonlangs nog 1.05 gesprongen. En dat is voor deze pony wel het maximum. Om daar nou voor mijn gevoel specifiek een springzadel te nemen weet ik niet. Want dat springt ze niet elke week. Ik denk wekelijks met de les tussen de 60 en 80 cm