Wedstrijdring te paard betreden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Wedstrijdring te paard betreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:54

Ja klopt, daar heb je gelijk in.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:03

ik gewoon de knhs even mailen(niet bellen maar mailen zodat je bewijs zwart op wit hebt wat je kunt tonen) met deze vraag.
Ik vind het een interessant onderwerp.
Ik heb zelf ook een hele grote rillerige snel gespannen merrie en tot nu toe ben ik altijd en overal te paard de ring ingegaan terwijl ik toch diverse keren met knikkende knieen langs of onder rare dingen doorgegaan ben.
Dus mocht het zo zijn dat het niet verplicht is dan is dat heel fijn om te weten voor de toekomst :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:46

tamaramt schreef:
ik gewoon de knhs even mailen(niet bellen maar mailen zodat je bewijs zwart op wit hebt wat je kunt tonen) met deze vraag.
Ik vind het een interessant onderwerp.
Ik heb zelf ook een hele grote rillerige snel gespannen merrie en tot nu toe ben ik altijd en overal te paard de ring ingegaan terwijl ik toch diverse keren met knikkende knieen langs of onder rare dingen doorgegaan ben.
Dus mocht het zo zijn dat het niet verplicht is dan is dat heel fijn om te weten voor de toekomst :)

Denk wel dat het echt zo moet zijn dat de opening het gevaar is en dat je anders toch echt te paard naar binnen moet. Een tractor die langs 1 zijde staat en eng is zullen ze wel niet als probleem zien.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:05

Sowieso een foto maken lijkt mij verstandig. Dit kan je dan naar de knhs sturen want het lijkt mij ook niet ok dat je door een smalle doorgang heen moet waarbij je bij de minste beweging de zijkant al raakt. Dit is gewoon gevaarlijk. Niet om de locatie dwars te zitten maar veiligheid gaat voor. Dus ondanks dat zij het niet appreciëren zou ik te voet binnen treden en als de jury daar reglementair commentaar op levert kun jij, vind ik en denk ik, aanvoeren dat jij de toegang route te gevaarlijk vind om te paard af te leggen ivm beschikbare ruimte. Kan me haast niet voorstellen dat een jury verwacht verwondingen of erger te riskeren omdat het officieel niet zou mogen. Maar dat zeg ik, als mens.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:48

friendly schreef:
Sowieso een foto maken lijkt mij verstandig. Dit kan je dan naar de knhs sturen want het lijkt mij ook niet ok dat je door een smalle doorgang heen moet waarbij je bij de minste beweging de zijkant al raakt. Dit is gewoon gevaarlijk. Niet om de locatie dwars te zitten maar veiligheid gaat voor. Dus ondanks dat zij het niet appreciëren zou ik te voet binnen treden en als de jury daar reglementair commentaar op levert kun jij, vind ik en denk ik, aanvoeren dat jij de toegang route te gevaarlijk vind om te paard af te leggen ivm beschikbare ruimte. Kan me haast niet voorstellen dat een jury verwacht verwondingen of erger te riskeren omdat het officieel niet zou mogen. Maar dat zeg ik, als mens.

Een jury is geen mens? ;)
Het risico van te voet de ring betreden is wel dat de jury al een startsein kan geven. En je moet binnen 45 seconden starten, lukt dat niet krijg je een -2. Lukt het dan nog niet om binnen 45 seconden te starten een -4. Mocht je zo`n riebelig paard hebben wat helemaal niet stil staat en je bent nog eens 45 seconden bezig mag je weer naar de trailer.
Maar eerlijk gezegd zou ik dus op deze locatie niet eens willen starten, je bent ruim van te voren al in de stress en ik vraag me oprecht af of je dan wel zo ontspannen je proef kan rijden. Paard voelt jouw spanning ook en dat lijkt me in dit geval geen goede combinatie.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:18

Naast het fijt of je wel of niet te paard de ring in mag/moet komen. Is het nog steeds zo dat als er geen mogelijkheid is om om de baan heen te rijden voor je proef. Je ongeacht het niveau wel vanuit de ring mag starten. En je dus een rondje over de hoefslag mag rijden voor je het start sein krijgt.
Ik heb met mijn eerste merrie daar een keer commentaar op gekregen, van de jury, dat ik dat deed in het M maar gelukkig had mijn voorlezer het artikel nr in haar hoofd dat het mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 09:08

femiaans schreef:
Maar eerlijk gezegd zou ik dus op deze locatie niet eens willen starten, je bent ruim van te voren al in de stress en ik vraag me oprecht af of je dan wel zo ontspannen je proef kan rijden. Paard voelt jouw spanning ook en dat lijkt me in dit geval geen goede combinatie.

Ik ga speciaal met haar naar daar omdat zij in 2013 1 keer gestart is en toen bij het losrijden begon te staken en trappen naar andere paarden. Helaas kon ik erna niet meer oefenen omdat ze een zoolkneuzing opliep.
Hier is het losrijden heel ruim en evt. is er een klein apart stuk waar ik in kan als ze de situatie te bedreigend vindt.
Ik kan daar in het binnenseizoen 3 keer onofficieel gaan starten en dan hoop ik dat ze haar angst een stuk overwonnen heeft en veilig mee naar de officiële buitenconcoursen kan.
Het niveau van de mindere deelnemers ligt ook echt wel best laag dus afgezien van de toegang tot de wedstrijdring vind ik het wel ideaal om weer mee te beginnen.

Ik heb ondertussen bericht terug gehad van de wedstrijdsecretaris dat ik te voet door het poortje mag mits ik wel gewoon zorg dat ik op tijd kan starten. Dus dat ga ik uitprinten en meenemen (voor als de ringmeester lastig doet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:58

Fijn dat je toestemming hebt van het secretariaat!

Ik van de zomer meegemaakt dat ruiter een waarschuwing kreeg toen ze niet te paard de ring in kwam, was ene ring losrijden, dan opstapje op naar gras, en weer afstapje naar de wedstrijdring en die van haar/zelf durfde niet. Deze ruiter kreeg een waarschuwing dat te paard de ring moest verlaten, en de volgende proef ook te paard ring binnen moest komen, anders zou ze uitgesloten worden. Was verder ook normale situatie, maar omdat die van haar dat eng vond (en ruiter zelf ook) ging ze ring daarna nogal met grote sprongen in en uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:04

Urielle, fijn dat je te voet onder het deurtje door mag.

Haike, Dat je dat te paard moet doen snap ik dan weer wel.
Is op zich niet gevaarlijk en doorgaans zullen paarden daar zo overheen stappen alsof het een stoeprandje is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:19

femiaans schreef:
friendly schreef:

Een jury is geen mens? ;)
Het risico van te voet de ring betreden is wel dat de jury al een startsein kan geven. En je moet binnen 45 seconden starten, lukt dat niet krijg je een -2. Lukt het dan nog niet om binnen 45 seconden te starten een -4. Mocht je zo`n riebelig paard hebben wat helemaal niet stil staat en je bent nog eens 45 seconden bezig mag je weer naar de trailer.

Dat heb ik misschien verkeerd verwoord. Juist omdat de jury ook een mens is kan ik het mij niet voorstellen dat ze verwachten dat jij gevaar opzoekt en dan ook nog wel even 2 tellen wacht tot je er op zit..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:04

Mijn man had laatst ook zo'n situatie: groot onervaren paard en lage, smalle gang om van de ene bak in de andere te komen. Paard was thuis eens omhoog gegaan bij te paard de binnenbak betreden dus mijn man wilde ook vanwege de veiligheid alleen aan de hand erdoor en binnen opstijgen. Dit heeft hij met de ringmeester besproken en reden opgegeven, deze heeft dat bij het binnenkomen direct bij de jury zo gemeld en het was toen geen probleem.
Ik weet ook niet of de jury het zou kunnen verbieden. In dat geval waren we wel omgekeerd, geen zin in een risico, geeft alleen maar spanning bij paard en ruiter.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:36

In Oude Tonge heb je inderdaad een lage doorgang. Maar daar is het ook vaak dat je gewoon buiten om moet. Ben eigenlijk alleen met oefenspringen met een kleine pony tussendoor gegaan. Met dressuur werd ik altijd buiten om gestuurd.
Maar sommige maneges/stallen hebben echt een vervelende doorgang. Ik heb zelf een D pony die ook hartstikke braaf is. Maar als er zo'n smalle doorgang zou zijn dan zou ik ook afstappen. Beertje is nou niet een van de handigste die dan ergens tegen aan springt bijv.. :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:39

Ik heb het 1,5 jaar geleden ook wel eens gedaan.
Losrijden is op die locatie in een grote bak en dan onder gele boog doorstappen in een smal donker gangetje naar de bak waar de ring is.
Mijn paard durfde gewoon niet onder die boog door en het gangetje in. Ik ben er toen ook paar keer gaan oefenen maar ze bleef het spannend vinden.
Uiteindelijk na ruim 5 min prutsen en hulp van omstanders en zelfs mensen die ze vastpakten en wilde begeleiden(en toen flipte ze)afgestapt en zo de andere bak aan de hand ingestapt en in de ring opgestapt.
Na de proef in de ring ook weer afgestapt.
Nooit geen commentaar op gehad.
Komt misschien ook wel omdat ik goed bekend ben op die locatie, ze weten hoe mijn paard is (en groot) en hoe ik ben(stap nooit af tenzij het gevaarlijk word).

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:46

Heb je de wedstrijd ondertussen al gehad? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 12:48

Zo'n boog is dan idd ook nog wel een extra hindernis met een kijkerig paard kan ik me voorstellen. Dat is gelukkig hier niet het geval, het is gewoon een opening, niet eng verder, maar wel ongeveer ter grootte+hoogte van een gewone deuropening. Maar ben nu weer een aantal keer extern gaan trainen (in een andere bak) en ze is nogal claustrofobisch dus ook aan de hand is het knokken om haar niet in een volle draf naar binnen te laten gaan. Ik weet wel waar dat vandaan komt, ze is jarenlang echt zo lomp geweest dat ze zich altijd stootte of zelfs verwondde aan de randen van de openingen, zelfs haar eigen stal, dus die associatie zal er niet makkelijk uitgaan.
Maar ik ga het dus zeker niet te paard doen, als ze er in draf doorbeukt voor we er precies recht voorstaan blijft mijn been alleen achter :+ dus we gaan mooi aan de hand.
De wedstrijd is komend weekend.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:53

Ik had vroeger een paard wat heel erg bang was voor lage ruimtes, als de doorgang dan smal of laag was ging ik ook altijd gewoon lopend naar binnen en stapte dan in de bak op, heeft nooit een probleem gegeven. Veiligheid boven alles denk ik dan maar :)

Succes iig met je wedstrijd!

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:55

Bij ons op stal is het vanuit het Veiligheidscertificaat zelfs verplicht om aan de hand de ring te betreden, óók met wedstrijden! Bij ons is het niet eens zo zeer smal, maar vooral wat aan de lage kant wanneer je te paard de ring betreedt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:02

Bedankt! Komt wel goed, het is maar om te oefenen dus het maakt me eigenlijk verder geen reet uit zolang ik erop kan blijven zitten en ze weer wat bijleert :Y)

@Gass: wat goed :)