LRV of HROV

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Re: LRV of HROV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:07

Het hangt er vanaf wat je wilt. Ik zou nooit kunnen aarden in het LRV systeem, maar daarom is het niet slechter. Ik rijd in de winter HROV en in de zomer VOR.

Zoals al aangehaald vind ik vooral de kwaliteit van de pistes en jury's heel goed bij de HROV en de VOR. Het gaat er in mijn ogen professioneler aantoe dan in de LRV. Voor mij is dat belangrijk, dat club gedoe en vaak op graspistes rijden spreekt me niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:14

Wat mij vooral aanspreekt bij HROV is dat je zelf kan kiezen waar je start, welke proeven en hoeveel proeven per dag (max. 2) en dus ook makkelijk kan bekijken hoe en wat met de training van je paard en je eigen plannen. Zo ben ik afhankelijk (van Optiwolk O:) ) of lesgeefster voor vervoer als ik wil starten. Dan moet ik al wedstrijden kiezen die op zaterdag vallen én dat het voor haar ook uitkomt. Dat beperkt de boel al flink, want met een jonge hengst ga je niet zomaar even een ander paard in de trailer of vrachtwagen proppen. Als LRV nog gemeenschappelijk rijdt (meerdere op 1 vrachtwagen) en er zit een merrie bij dan is zijn kruid al verschoten nog voor we het erf af zijn :')
Komt ook veel handiger uit met toetsen, examens, stageperiodes en dergelijke. Denk dat je daar bij LRV veel meer aan gebonden zit?

Wij gaan als het kan altijd met een paar stalgenoten op wedstrijd. Zo kan je ook sfeer maken onderling :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:45

Klopt het dat je bij HROV een aparte verzekering dient af te sluiten?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:06

Verzekering C van de VLP is verplicht en gratis. Dat is een basisverzekering. Voor extra verzekeringen moet je idd bij betalen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:14

wat suf is want in principe dekt die hetzelfde als je familiale tenzij je beroeps bent.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:36

Tja, zolang het gratis is.
Al zal gratis wel eerder betekenen: in de prijs bijgeteld :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:53

Goed om weten, vreesde al voor een extra kost, zeker omdat ik, als ik HROV wil starten, eerst A en B brevet zal moeten halen...

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:05

De eeuwige discussie over wat de beste federatie is...
Je kan geen appelen met peren vergelijken in deze.

LRV = Landelijke Rij VERENIGING, lid worden/zijn impliceert je engageren in het verenigingsleven.
Het beginsel van LRV is paardensport democratisch aanbieden. Zodoende wordt een LRV-club gedragen door vrijwilligers, dus inderdaad, er kan al eens een onbekwamer jurylid aan de tafel zitten.
En soms is de sfeer binnen een club niet goed. Het zijn ook allemaal maar gewone mensen he...
Maar scheer alle clubs niet over dezelfde kam.

Als je op voorhand weet dat je niet graag in een vereniging functioneert, begin je er inderdaad beter niet aan. Anderen vinden het geweldig.
Dus geef ik geen pleidooi voor het één of het ander.

Mijn advies: check de websites, ga eens sfeer opsnuiven op wedstrijden van beide organisaties, of tijdens een LRV-training. Vergewis je goed van de reglementen van beiden en kijk waar jij het best in past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:25

Is de VLP-verzekering verplicht? Wist ik niet, ik heb die al jaren niet omdat ikzelf als ruiter ook gedekt ben door mijn familiale voor ongevallen bij ruitersport :+ Was wel van plan om ze vanaf dit jaar aan te vragen + de I-uitbreiding.

Ik moet ook de brevetten nog doen, zit ik ook niet echt om te springen. De dressuur zou moeten lukken en het A ook volledig, maar mijn paard is nog niet parcoursklaar voor 90cm. Toch niet als ik beide brevetten op 1 dag wil doen haha. Om dan eerst de A volledig + B-dressuur af te leggen en later nog eens terug te keren voor het B-springen... dan zit ik 2x met die kost, het transport, de planning er omheen...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:28

Er is nu toch ook een mogelijkheid om alleen dressuur brevetten te halen? Hoe dat net zit weet ik niet, ik heb mijn brevetten nog gehaald in het oude systeem. Maar op de site van de VLP staat daar wel informatie over

En die verzekering zit standaard bij je licentie, daar hoef je niets voor te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:42

Er staan maar 4 mogelijke data op het programma van HROV dressuur, dus dan kan ik nog met daglicenties starten :) Weet nog niet hoe of wat qua transport, dus zou zonde zijn om licentie aan te vragen als ik mss maar 2x kan starten op een heel seizoen.

Intussen kan je inderdaad ook alleen je B-dressuur afleggen, maar aangezien ik ook graag springwedstrijden wil doen heb ik het volledige brevet nodig. Dat is nu alleen nog stuk te vroeg voor paardmans. Schatting is dat hij zo rond mei/juni wel 60-70 zal kunnen, maar B-brevet is 90. Zou echt dom zijn dat ik geen ervaring kan opdoen op de lage parcourtjes omdat hij die 90 voor het brevet nog niet kan...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:01

ik ga dit jaar LRV starten, bij ons op stal hebben we daarvoor gekozn omdat er meer sfeer is, gezelliger en ook goedkoper aangezien kempische elke keer 10 euro ongeveer inschrijvingsgeld is.
Nu is het zo da bij kempische de jury's zijn 'opgeleerd' plus de jury's mogen niet lesgeven aan ruiters die meedoen met wetstrijden en ze worden er voor betaalt. Ze zijn dus echt correct en je word eerlijk beoordeeld.
Het jammere van Lrv is dat daar de leden, die natuurlijk ook wel opleiding hebben moeten doen, jureren en jah, laten we eerlijk zijn dat dat nog wel eens zorgt dat je iemand die je kent iets meer punten geeft dan een ander.
Wat natuurlijk niet betekent dat als je heel erg goed hebt gereden dat ze het kunnen maken je te weinig punten te geven.
in de proeven zit idd een verschil. bij de E proeven moet je ook doorzitten enzoverder terwijl bij lrv het nog lichtrijden is.
voor de rest ben ik zekerrrr geen expert! ik begin dit jaar pas dus dit zijn gewoon mijn indrukken die ik heb gemaakt met ten eerste mee te gaan altijd en zelf heb ik 2x 'kempische' gereden, winter cup e5 en e7 1x .

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:37

Varekaj schreef:
Is de VLP-verzekering verplicht? Wist ik niet, ik heb die al jaren niet omdat ikzelf als ruiter ook gedekt ben door mijn familiale voor ongevallen bij ruitersport :+ Was wel van plan om ze vanaf dit jaar aan te vragen + de I-uitbreiding.

Ik moet ook de brevetten nog doen, zit ik ook niet echt om te springen. De dressuur zou moeten lukken en het A ook volledig, maar mijn paard is nog niet parcoursklaar voor 90cm. Toch niet als ik beide brevetten op 1 dag wil doen haha. Om dan eerst de A volledig + B-dressuur af te leggen en later nog eens terug te keren voor het B-springen... dan zit ik 2x met die kost, het transport, de planning er omheen...

Nou, als je ze wilt gaan doen mag je mij meenemen ;)

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:05

Ik zou ook vooral kijken wat jou het meest aanspreekt, en dan vooral de club waar je bij zou gaan moest je LRV starten. Er is inderdaad een verschil in clubs en in de ene club zal de sfeer uiteraard beter zijn dan in de andere. Voor mij is HROV op dit moment nog steeds de beste optie, maar vriendinnen van mij rijden dan veel liever in LRV. Hangt er wat vanaf, wat je zelf beter ligt.

Ikzelf heb een tijd terug HROV gestart en zou dit nu opnieuw doen. De proeven liggen me beter, je kan kiezen waar en wanneer je wilt meedoen, ... Minpuntje vond ik wel dat ik steeds het gevoel had alsof ik er niet op mijn plaats was omdat het paardje waar ik mee startte geen bekende afstamming of eigenaar had. Op zich maakte mij dit niet veel uit omdat ik er in de eerste plaats voor mezelf en mijn paardje was. Kan heel goed geloven dat als je met een groepje gaat, de sfeer ineens een pak beter is, is ook logisch. Ik ging alleen op wedstrijd en als je geconcentreerd aan het rijden bent ga je natuurlijk niet met iedereen een vriendelijk gesprekje aan. Nog een minpuntje is hier ook al vermeldt, het prijzenkaartje ligt iets hoger.

Bij LRV vind ik het dan wel weer leuk dat het in clubverband is omdat je elkaar dan kent en je met een vaste groep op wedstrijd gaat. Dit zou echter niets voor mij zijn omdat ik ten eerste al niet zou meerijden met de lessen van de club, heb zelf een goede lesgever en neem dan ook liever privéles van hem dan een groepsles waar ik waarschijnlijk minder in opsteek (lessen die hier gegeven worden in de buurt zijn ze soms met 10, vind ik net iets teveel). Alleen al hierom zou ik een groot deel missen denk ik. Daarnaast ook de verplichtingen, ik zou gerust willen helpen en aanwezig zijn, maar schoolwerk gaat nog steeds voor, ook als het wedstrijd is. De sfeer in de clubs hier in de buurt zit wel goed naar wat ik er van opsteek, ga ook graag met een vriendin mee een dagje op tornooi. Maar om zelf mee te rijden kies ik voor HROV.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:34

x_Kaat_x schreef:
Het jammere van Lrv is dat daar de leden, die natuurlijk ook wel opleiding hebben moeten doen, jureren en jah, laten we eerlijk zijn dat dat nog wel eens zorgt dat je iemand die je kent iets meer punten geeft dan een ander.

Ik ken geen kip bij de LRV maar mag tot dusver niet klagen hoor! (zie onderschrift)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:51

Groepsles hoeft voor mij hooguit met 4 of 5 te zijn, daarna vind ik het al veel te druk. Bij het inrijden op wedstrijd kan je er niet onderuit en als iedereen een beetje kijkt waar hij naartoe stuurt, no problem. Maar voor les? Nee, liever niet. Betaal misschien niet zo veel voor een uurtje, maar ik wil wél vooruit gaan met mijn paard en heb dan ook graag dat er genoeg aandacht naar ons als combi gaat.

@Wendy-Chewie: Ik zit regio Aalst dus niet echt in de buurt van Lokeren, ik moet mijn lesgeefster of vriendin vragen of ze mijn vervoer willen zijn en ik heb een hengst... Niet zo goed idee lijkt me :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:47

Bij ons is de groepsles ook niet zo groot, maar iedereen heeft natuurlijk wel recht op meerijden als ze betalen. Je betaalt bij ons 30 Euro per seizoen bij voor de dressuurlessen dus dat is ook geen geld. Geen vervanging voor privéles maar wel een leuke aanvulling en ook gewoon gezellig om elkaar nog eens te zien.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:12

Varekaj schreef:
@Wendy-Chewie: Ik zit regio Aalst dus niet echt in de buurt van Lokeren, ik moet mijn lesgeefster of vriendin vragen of ze mijn vervoer willen zijn en ik heb een hengst... Niet zo goed idee lijkt me :P

Boe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:25

We hebben er nog al om gelachen, als ik die samen met een merrie op de trailer zet voor wedstrijd/brevet, dan is zijn kruid wss al verschoten nog voor we het erf af zijn :') Niet echt de bedoeling haha.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:22

hey , moet je echt een b-brevet hebben om hrvv te mogen rijden? of zijn er mogelijkheden zodat je kunt rijden zonder b-brevet, ik heb een a brevet
MVG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:24

Je kan zonder B-brevet maar dan moet je een daglicentie aanvragen. Dat mag maar max. 4x/seizoen en is duurder dan een jaarlicentie. Wil je een jaarlicentie aanvragen en vaker starten, dan moet je gewoon je B-brevet halen. Voor dressuur volstaat het als je alleen het dressuurgedeelte doet en daarvoor slaagt (en de theorie natuurlijk).

Als je op wedstrijd wil, doe dan gewoon je B-brevet. De proef is even makkelijk als een E-proefje. Als je daar niet voor slaagt, dan heb je imo niks te zoeken op wedstrijd.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:34

Tisch nie dak een nie kan halen rij al wedstrijden op lrv en we zijn al aardig vooruitgegaan en springen lukt ons ook men pony is kampioen.ik leer ze dressuurmatig op dus da ligt het niet aan ma ik wil eerst daglecenties doen voordat ik men b-brevet ga doen. Dus tisch dak da nie ga kunnen het hrvv og b-brevet. Kwil gewoon effe wachten (men pony kan aan de teugel lopen en springt gemakkelijk 1m15-1m20 hoger zal ze ook wel kunnen ma da doek nog nie . Ik doe maar 80cm Nu ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:36

Gewoon AN gaan de meeste bokkers beter begrijpen. Met dit bericht heb ik al enige moeite om het te ontcijferen.

Hoe dan ook; DL's mogen zonder B-brevet maar zijn idd duur. Maar dat is je eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:55

AN is inderdaad welkom, heb ook even moeten puzzelen om het te kunnen lezen.

Bij HGVBB is een daglicentie €15. Het kan dat het HROV en de andere provincies duurder is, dat zou je moeten opzoeken. Je betaalt dan je proef + daglicentje. Dat kost je dan €25/dag. Rij je 2 proeven, dan betaal je €35/dag. Ik reken even voor het gemak aan €10 inschrijvingsgeld/proefje. Bij de LRV betaal je een flink stuk minder.

In het reglement van HGVBB (Vlaams-Brabant) staat trouwens, dat wanneer je start met een daglicentje, je géén recht hebt op de geldprijs als je een proef wint. Je krijgt alleen het lintje of de beker, en eventueel je winstpunten. Je kan ook niet meedingen voor kampioenschappen. Dat stond vorig jaar in hun reglement. Om die reden ben ik mijn B-brevet gaan afleggen. Met een jaarlicentie krijg je die dingen wel.

Let er trouwens op als je wedstrijden wil plannen. Als er op diezelfde dag zowel lrv wedstrijd is als vlp, dan verwachten ze binnen onze club dat je die van de lrv rijdt. Vraag dat heel goed na, zodat je niet in de problemen komt! Ik rij bij een Oost-Vlaamse club, en bijna alle wedstrijden vallen op dezelfde dagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:02

andersom is dat net zo vrees ik, heb je een officiele licentie dan "eist" de VLP ook dat je enkel hun wedstrijden rijdt. Niet erkende wedstrijden waar een rangschikking op gemaakt wordt kunnen je een schorsing op leveren. UDR rijden mag bv ook niet als je bij de VLP een licentie hebt.